آتشکده گره (جره)

  • 5 / 5 بر اساس 2 رای
آدرس: ایران فارس کازرون‎ روستای بالاده
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره آتشکده گره

در کنار آبی رودخانه و بر بلندای تپه ای در نزدیکی روستای بالاده در شهرستان کازرون، آتشکده ای به نام آتشکده ی جره، هنوز هم سرپاست. بی گمان نمی توان از کنار برخی چیزها، ساده، گذشت، یکی از آنها، بناهایی تاریخی همچون آتشکده ی جره، است که به گواهی تاریخ، پیرامون آن، شهری بوده ، اما دیگر از آن شهر خبری نیست اما آتشکده هنوز هم برجای است و پا در رکاب تاریخ کرده و ستون به خاک تفدیده ی تپه سپرده است. آتشکده ی جره را از سنگ و ملات گچ ساخته اند و می گویند که این آتشکده یکی از ده آتشکده ای است که به دستور «مهرنرسی»، وزیر بهرام پنجم، ساخته شده. البته یکی از چیزهای دیگری که باید درباره ی این آتشکده دانست این است که آتشکده ی جره در جایی و در مکانی بنا شده که از نگاه تاریخی پیشینه ای بسیار دارد به ویژه در زمان ساسانیان. این آتشکده میان شاپور تا فیروزآباد بنا شده، در گستره ای که آن را می توان پایتخت ساسانیان و یا سرآغاز شکل گیری ساسانیان به شمار آورد. آتشکده ی جره را با سنگ های تراش خورده و با نمایی محدب به بلندای 14 متر، بنا گذاشته اند. درگاه هایی گسترده و سقفی با معماری ویژه دارد که بی گمان از برجستگی های این آتشکده است هرچند که سال هاست آتشی در آن، زبانه نمی کشد اما شکوهش را باید دید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
2 دیدگاه و 2 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 20 تیر 1394

    البته یه روستا کنارش هست به نام روستای سیریزجان اونجا هم من بناهای تاریخی زیاد داره از مسجد تا قعله /قبرستان/ حمام و.......

    • 20 تیر 1394

    اسم اصلی اون چهار طاق هستش کلا معروفه به چهارطاق نه اتشکده جره اگه تو اون منطقه بگی اتشکده کسی نمیدونن کجاس باید بگن چهرطاق تا متوجه بشن.