قلعه هزار درب

  • 5 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران ایلام آبدانان جنب دبیرستان شریعتی
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره قلعه هزار درب

قلعه هزار درب، در غرب شهرستان آبدانان قرار گرفته، که قدمتش به دوره ساسانی می رسه. نمای اصلی این اثر، طاق های هلالی شکل داره. با توجه به ساختار معماری قلعه هزار در، این اثر به احتمال زیاد قلعه یا پادگان نظامی بوده . پلان اصلی بنا مستطیل شکله. راهروهای طولانی در چهار جهت آن قرار گرفته و به وسیله درگاه هایی به اتاق های داخل مرتبط می شن. به دلیل پوشش قطور و محکم دیوار و نبود پنجره های باز در راهروها اتاق ها و دالان ها انتظار می ره که فضا تاریک باشه، اما تامین نور از طریق دریچه هایی به قطر تقریبی یک متر در سقف، دالان، راهرو و اتاق صورت می گیره که کار تهویه رو هم انجام می داده. مصالح بنا هم شامل سنگ های تراشیده و قلوه سنگ هایی ست که در ملات آنها گچ پخته به کار می رفته. از آنجا که معماری این بنا همانند شهر تاریخی دره شهر هستش، اینگونه تخمین زده می شه، که قدمت این بنا به دوره ساسانی برگرده. آثار پی بنا در چهار سوی ساختمان قلعه جای داره که حصار قلعه رو تشکیل می ده. این قلعه متعلق به دورا ساسانی میباشد وازنوع معماری اثر میتوان حدث زد که به منظورامورنظامی مورد استفاده قرارمیگرفته است.این قلعه دارای زیرزمین ،طبقه ی همکف وطبقه ی بالا میباشد ونوروتهویه ی آن ازطریق دریچه هایی بطول یک مترازسقف ودالانها واتاقها تامین میشده است

معرفی کوتاه تعدادی از معروف ترین قلعه های تاریخی ایلام
شادی نیک نهاد ، سه شنبه 7 فروردین 1403

با ما در مقاله مشهورترین قلعه های تاریخی ایلام همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی ترین قلعه های تاریخی ایلام آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
قلعه هزار در یکی از جاذبه های دیدنی ایلام به شمار می رود
گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
1 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 17 دی 1394

    سلام, جند سال پیش از این مکان عجیب و زیبا دیدن کردم.متاسفانه کمترین توجه برای جلوگیری از تخریب آن انجام نشده و پاتوقی برای معتادان بود طوری که کف آن مملو از سیگار و وسایل استعمال مواد مخدر بودوتاسف بار .با توجه به این که این مکان می تواند یکی از مهمترین آثار باستانی شهر آبدانان و محلی برای درآمد زایی آن شهر باشد.