خانه علی مسیو

  • 5 / 5 بر اساس 4 رای
آدرس: ایران آذربایجان شرقی تبریز خیابان ارتش جنوبی، کوچه‌ صدر، بن بست ختایی‌ ها، پلاک 50
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره خانه علی مسیو

خانه علی مسیو مربوط به دوره قاجار است و در خیابان ارتش جنوبی واقع شد. این اثر در تاریخ 14 مرداد 1382 با شماره 9411 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا که متعلق به تاجر خوش فکر تبریزی بوده، در دو طبقه ایجاد شده و شامل یک حیاط اندرونی و یک حیاط بیرونی است. این تاجر چون خیلی به اروپا و خصوصا فرانسه سفر میکرد، همگان به او لقب مسیو را داده بودند. از این خانه به عنوان مکانی برای برگزاری جلسات مشروطه خواهان بهره می برده اند. دو حیاط خانه از طریق یک ورودی با هم ارتباط داشته و با بالا رفتن از دو پله میتوان به حیاط اندرونی رسید. در خانه هایی که در زمان قاجار ایجاد می گشتند، بخش اندرونی و بیرونی از طریق یک ساختمان از هم جدا می شدند، اما این اصل در معماری خانه علی مسیو بکار نرفته و تنها یک دیوار جدا کننده دو حیاط هست.

از زیرزمین خانه هم به عنوان ورودی خانه همسایه استفاده میشد. بالای پنجره ها با تزئینات گچی آراسته شده و نمای خانه هم از گچ و آجر است. زیرزمین هایی مخفی که به کوچه های پشتی راه داشته و اصطبلی مخفی که اسبها در آن نگهداری می شدند، در این عمارت ایجاد شده بودند تا امنیت افرادی که در جلسات این خانه شرکت می کردند را تامین کنند. در بالای دیوار خانه هم شمایل پسران مسیو جای گرفته که در جریان مشروطه به دار آویخته شدند. در زمان حال، خانه علی مسیو به موزه بدل گشته تا آثار به جای مانده از دوران مشروطه مثل سلاح ها و عکسها را به همگان نشان دهد.

با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی تبریز آشنا شویم
بانو ، شنبه 5 اسفند 1402

با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های دیدنی تبریز همراه شوید تا شما را با تعدادی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری تبریز آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
عمارت های تاریخی تبریز؛ شهر ولیعهد نشین ایران
مجید قدیانی ، پنج شنبه 3 بهمن 1398
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
3 دیدگاه و 4 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 14 شهریور 1396

    دیدنش خالی از لطف نیست سمت چپ کوچه هم خانه ختایی هاست

    • 7 اسفند 1394

    خیلی عالیه

  • 144 نظر
    • 29 دی 1393

    علی مسیو یکی از شخصیتهای برجسته و مشهور نهضت مشروطه در آذربایجان بوده و این خانه منسوب به او می باشد. وی یکی از بنیانگذاران دسته مجاهدین تبریز و از رهبران ایشان بوده و همیشه در سختی ها پای مردانگی پیش گزارده و گره از کارها می گشود.