مسجد جامع سنندج (دارالاحسان)

  • 1 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران کردستان سنندج ضلع شمالی خيابان امام
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره مسجد جامع سنندج

اگر علاقمند به دیدن بناهایی که جنبه تاریخی و مذهبی دارند، هستید مسجد جامع سنندج یا دارالاحسان یکی از همین بناهاست. این بنا که توسط امان الله خان اردلان، حاکم کردستان در خیابان امام خمینی ساخته شد، کتیبه ها و کاشیکاری های زیبایی را به معرض نمایش گذاشته که بازدید از آن ها در سفر به شهر سنندج خالی از لطف نیست.

تاریخچه مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج که در سال 1227 بنا شده، در ابتدای ساخت علاوه بر کاربری مسجد، مدرسه هم محسوب می شد و شاگردان بسیاری را پرورش داده است. درآمد حاصل از فروش محصولات باغ های روستای خلیچیان واقع در شمال سنندج، برای تامین هزینه تحصیل محصلان مدرسه و حقوق معلمان صرف می شد. این مسجد به مرور زمان متحمل آسیب های بسیاری شده و چندین بار عملیات مرمت روی آن صورت گرفت تا به شکل امروزی درآمد. کاشی هایی که امروزه بخش اصلی زیبایی این بنا را تشکیل داده اند، به قیمت بالا از فروشندگان بازار سنندج خریداری شدند و جلوه ای رویایی به مسجد جامع سنندج بخشیدند.

معماری مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج به گونه ای ساخته شده که نسبت به سایر خانه و ساختمان های شهر سنندج در سطح بالاتری قرار گیرد. علت این شیوه ساخت، وضوح صدای اذان بوده که به مانند نوایی گوش نواز مردم شهر را به اقامه نماز فرا می خواند. خیابان و معابر اطراف نسبت به مسجد به گونه ای قرار گرفته که در عین پیوستگی و حفظ ارتباط، شلوغی آن ها برای مسجد مشکلی ایجاد نکنند. همانطور که گفتیم، کاشیکاری یکی از هنرهای مهم استفاده شده در مسجد جامع سنندج هست و کاشی های آن از بازار بزرگ شهر سنندج تهیه شده اند. این کاشی ها در رنگ های زیبا و با طرح های گل و گیاه به چشم می خورند که با اینکه چندین سال از قرارگیری آنان در نمای مسجد گذشته، ولی همچنان شکوه و زیبایی خود را حفظ کرده اند. در ساخت این بنا از هنر معماران، آجرتراشان، کاشیکاران و نجاران اصفهانی بهره برده شده که در همان زمان، هنر خود را به علاقمندان تعلیم می دادند. حوضی در بخش مرکزی این مسجد تعبیه شده که آب آن از قناتی در پنج کیلومتری شمال غربی سنندج به این نقطه آورده می شد. وجود این حوض علاوه بر زیبایی، باعث خنک شدن محوطه مسجد در فصل تابستان شده است.

پیشنهاد می کنیم که اگر روزی به شهر سنندج سفر کردید، تماشای بنایی که تاریخ مذهب ایران وامدار آن هست را فراموش نکنید. این بنا علاوه بر جنبه مذهبی، بخش هایی از فرهنگ و هنر قوم کرد را به نمایش می گذارد که تماشای آن به تاریخ دوستان توصیه می شود.

سفری شگفت انگیز به زیباترین جاذبه های گردشگری سنندج
هانیه گل محمدی ، جمعه 13 بهمن 1396

شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 485 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1480 متر است.

نمایش بیشتر
مسجد دارالاحسان سنندج + عکسها
گلاره یوسف پور ، یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
مسجد دارالاحسان + تصاویر
گلاره یوسف پور ، شنبه 28 تیر 1399
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
2 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 19 بهمن 1396

    من خودم اهل اینجا هستم وشکوه وعظمت اینجا را همیشه می بینم

    • 8 تیر 1395

    بسیار زیباست