غار نمکدان (غار نمکی)

  • 4.8 / 5 بر اساس 4 رای
آدرس: ایران هرمزگان قشم مسیر طبل به باسعیدو، راه شوسه
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره غار نمکدان

غار نمکدان در فاصله 90 کیلومتری شهر قشم در ساحل جنب غربی این جزیره و در بطن گنبد نمکی قشم به ارتفاع 237 متر از سطح دریا قرار گرفته است. غارهای نمکی عموما در گنبدهای نمکی به وجود می آیند. اگر گنبدهای نمکی در مناطق خشک و نیمه خشک از نظر اقلیمی مانند جنوب ایران واقع گردند، به علت بارش کم پدیدار شدن آن ها در سطح زمین دوام بیش تری داشته و در آن ها احتمال به وجود آمدن غارهای نمکی بیش تر است. نظیر غار نمکدان جزیره قشم در کم تر نقطه ای از ایران دیده شده است و تحقیقاتی که اخیرا بر روی فضای داخلی نمکدان انجام شده حاکی از قابلیت ویژه آن است. باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمکدان قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی های تنفسی کمک کند. در مطالعات و تحقیقات کنونی علاوه بر کاوش های اشاره شده، بررسی هایی در رابطه با تعیین سن غار با استفاده از روش های ایزوتوپی و هم چنین بررسی هایی در رابطه با نرخ بالا آمدن گنبد نمکی نمکدان قشم با استفاده از روش های مختلف از جمله ایزوتوپ کربن 14 در دست انجام است.

موقعیت جغرافیایی غار نمکدان در قشم

غار نمکی جزیره قشم یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی در هرمزگان است که مجموعه ای از زیبایی های منحصر به فرد را در خود جای داده است. وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد. این گنبد نمکی در فاصله ی 90 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است و در بخش انتهایی جنوب غربی جزیره کوه جنوب غربی جزیره کوه گنبدی که به شکل 237 متر از سطح دریا فاصله دارد نیز واقع است.
غار نمکی هرمزگان در فاصله 2 کیلومتری از ساحل جاده همجوار خود قرار گرفته است، اگر اهل پیاده روی و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد می کنیم که پای پیاده این مسیر را طی کنید. داخل این غار به ویژه در اعماق آن، نور کافی وجود ندارد و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند.

غار نمکدان قشم

در کف این غار جریان هایی از آب نمک قابل مشاهده است که منظره فوق العاده ای را برای بازدید کنندگان پدید می آورد. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غارها سبب چکیده شدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل ها می شود و باعث به وجود آوردن پیوسته این قدیل ها می شود. این جریان آب در دل کوه نمکدان به طور یک جریان دائمی زیرزمینی است و راه را به خارج از این غار می گشاید. در مقال این غار یک حوضچه ای طبیعی به رنگ سفید وجود دارد که آبی که از دل این غار بیرون می آید درون آن جمع می گردد و به صورت یک چشمه نمک در دامنه کوه جلوه گری می نماید. این جشمه در تمام طول سال جریان دارد و در بخش های داخلی این غار نمکدان نیز جریان آب قابل مشاهده است. گاهاً آب نمک موجود در غار همانند آینه تصاویر را منعکس می کند و این خود باعث به وجود آمدن منظره ای زیبا و بی نظیر در این منطقه می گردد. بستر اصلی این چشمه رنگی سرخ دارد و می توان رسوبات گِل اخرا (خاک نسوز) را در آن مشاهده کرد. رسوباتی که در این منطقه به وجود آمده اند نیز حاوی ترکیبات اکسید آهن و به خصوص هماتیت هستند. بخش بالایی یا همان سقف غار نیز ساختار زیبایی دارد و توسط قندیل های بلورین که اشکال مختلفی دارند پوشیده شده است.

آدرس غار نمکی قشم

برای دسترسی به این جاذبه ی طبیعی در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کنید. با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود 60 کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که 23 کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

رنگین کمان جزیره هرمز در قاب تصاویر
معصومه تاران ، جمعه 31 خرداد 1398

جزیره هرمز، از زیباترین جزایر جنوب ایران است که با بازی رنگ ها، بسیاری از ایرانگردان و عکاسان را به سمت خود جذب می کند.

نمایش بیشتر
غار نمکدان قشم؛ طولانی ترین غار نمکی دنیا
سبا بیات ، چهارشنبه 22 فروردین 1403
پیدا و پنهان واگذاری اراضی پرورش میگو در جزیره قشم
گلاره یوسف پور ، یکشنبه 11 خرداد 1399
سفری کوتاه به زیبایی های طولانی ترین غار نمکی جهان
مسلم علیمحمدی ، یکشنبه 20 مرداد 1398
تصویری زیبا از غار نمکی جزیره قشم
گلاره یوسف پور ، دوشنبه 7 مهر 1399
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
20 دیدگاه و 4 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 5 فروردین 1398

    ببخشید چه ساعتی برای رفتن به اونجا مناسب است؟

    • 21 دی 1397

    از عکسها و از مسیر گویی دوستان می شه پی برد فقط برای تجهیزات حرفه ای هس!

    • 12 فروردین 1397

    من یه سه قلو 3 ساله دارم آیا با بچه هم میشه رفت یا چیز جالبی برا بچه نداره خطر نداره برا بچه کوچیک

    • 27 دی 1396

    سلام .برای کسانی که بدون تور گردشگری به قشم می یان لیدر هست

    • 9 آبان 1396

    خیلی خیلی عالیه من خودم مشکل آسم دارم و تمام مدتی که اونجا بودم اصلا تنگی نفس بهم دست نداد و سه روز دیگه توی جزیره ام هنوز همون حالت رو داشتم 3 دهنه غار هست که دهنه اول ماشین تا نزدیکیش میره و تا حدود 100 متر راحت میشه داخل رفت بعد اگر لباس مناسب داشته باشین یه تیکه سینه خیز و بعدش دوباره یه قسمت بزرگ هست دهنه دوم یکم کوهپیمایی داره حدود 40 دقیقه رفت و برگشتت طول میکشه ولی دهانه سوم رو میگن باید مجوز غارنوردی داشته باشید چون کلا حالت سینه خیز و سخت داره چراغ قوه هم اگر داشته باشین بهتره ولی خودشون هم دارن یه تعدادی ... در مورد ماشین هم ترجیحا از همون جا ماشین هایلوکس با راننده بگیرید چون مسیرش جاده خاکی داره و با ماشینای معمولی سخته و تابلوهای راهنما هم تو مسیر خیلی کمه گم میشن خیلیا

    • 29 شهریور 1396

    خیلی خوبه

  • 3 نظر
    • 14 فروردین 1396

    بسیار زیبا. حتما رفتید قشم به دیدن غار نمکی هم برید. من از سمت سلخ با ماشین خودم رفتم. یه مسیر خاکی طولانی بالای 40 کیلومتر. نمیتونید با سدان با سرعت بیشتر از 30-40 حرکت کنید. اما مسیرش بسیار زیبا و بکر هست. سواحل و مناظری در طول مسیر وجود داره که اصلا نمیزاره خسته بشید. از بردن ماشین نزدیک ساحل پرهیز کنید تا ماشینتون تو شن های نرم گیر نکنه که اگه گیر کنه هیچ کس به غیر از خدا و خودتون و احتمالا یه تعدا شتر هیچ کس نیست، امداد جاده، 110 ، 115 ، 125 همه اونجا تعطیلن! بخش هایی از مسیر هست که اگه حتی نیم متر از جاده خاکی منحرف بشید باز تو شن یا گل گیر خواهید کرد. بعد از رد کردن پاسگاه به یه دو راهی میرسید که باید برید چپ. ما که رفتیم هیچ تابلویی نبود! با خودتون چراغ قوه، آب و خوراکی و طناب یا سیم بوکسل ببرید. 3 دهنه غار هست که یکیش رو راحت تا تقریبا 100 متر میتونید برید داخلش. 2 دهنه دیگه رو احتمالا باید سینه خیز داخل بشید. مسیر برگشت هم میتونید از سمت کانی که جاده آسفالت و نسبتا خوبی داره به سمت مرکز شهر برید.

    • 10 آذر 1395

    واقعا بی نظیره

    • 19 خرداد 1395

    نه فقط با لوازم باید برین و با یک غار نورد

    • 19 فروردین 1395

    کسی میتونه بره داخل غار یا فقط غارنوردا هستن که میتوانن وارد غار بشوند