خانه مستوفی الممالک

  • 3 / 5 بر اساس 1 رای
آدرس: ایران تهران تهران خیابان 15 خرداد، چهار راه گلوبندک، خیابان بادامچی، کوچه چاله حصار
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره خانه مستوفی الممالک

عمارت مستوفی الممالک متعلق به اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، یعنی حدود 110 سال پیش ، با سبک و سیاق خاص معماری آن دوره ، که ویژگی آن استفاده از عناصر و بن مایه های اروپایی است ، ساخته شده . این بنا خانه یکی از اصیل ترین رجال دوران قاجار و پهلوی ، یعنی میرزا حسن خان مستوفی الممالک ، فرزند میرزا یوسف خان مستوفی الممالک ه که در قسمت هایی تحت عناوین شجره نامه ، زندگی نامه و مشاغل و مناصب حکومتی ، به آن ها اشاره شده خانه مستوفی در 1311 ق ، یعنی هنگامی که میرزا حسن خان مستوفی الممالک 19 سال بیش تر نداشت ، ساخته شده. با توجه به این که محمدتقی خان ریاست بنّا خانه و منصب معمار باشی گری را در طول مدت سلطنت ناصرالدین شاه عهده دار بود تا بر احداث بناهای ساخته شده توسط درباریان نظارت کند، و با توجه به این که ساختن اغلب بناهای درباریان را در محله سنگلج به وی نسبت داده اند، به احتمال زیاد، وی را می توان معمار یا ناظر ساخت بناهای مستوفی الممالک دانست . این خانه دارای مشخصات خاص بناهای مسکونی دوره قاجاره و ورودی آن در بخش شرقی بنا است که با چند پله به حیاط متصل می شود. دور تا دور بنا را حیاط احاطه کرده.

پای مجلسی ها به پرونده مستوفی الممالک باز شد
گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 20 شهریور 1398

بعد از گذشت حدود یک سال، حالا عمارت تاریخی مستوفی الممالک صدایش بلند شده تا بلکه کاری صورت گیرد که این بنای کهن از نابودی رهایی یابد.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
نظرت چیه
4 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 26 فروردین 1397

    اصلا هیچ راهی برای دیدن وجود نداره

    • 8 خرداد 1395

    در اختیار اداره پست هستش و بازدید نداره!

    • 31 فروردین 1395

    بنای واقعا زیبایی داره اما متاسفانه درش بسته است و اجازه ورود ندادن

    • 13 اسفند 1394

    متاسفانه بخانه های تاریخی توجهی نمیشه و مسئو لین برای حفظ و مرمت اثر برنامه ریزی درست نمیکنند و اثاری هم که باز سازی میشن معمولا ب لحاظ معماری اون ساختار قدیمی خودشون رو حفظ نمیکنند. برخی از بناها هم مثل خانه مستوفی الممالک مدتی است که بسته است.