کوشک احمدشاهی

  • 4.7 / 5 بر اساس 3 رای
آدرس: ایران تهران تهران خیابان شهید باهنر
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی اواخر دوره قاجار جهت خوابگاه ییلاقی احمد شاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر 800 متر مربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا گردید. از ویژگی های عمده این بنا، تزئینات و نمای آجری به کار رفته در سرتاسر نمای بیرونی آن است. کوشک احمدشاهی در دوره پهلوی دوم مرمت و تغییراتی در آن صورت گرفت و مبلمان داخلی آن بطور کامل عوض شد تا به عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار گیرد.

طبقه همکف این ساختمان از یک سرسرا تشکیل شده که حوضی از مرمر در وسط آن واقع گشته و شش اتاق و دو راهرو هم در اطراف آن وجود دارند. در این محوطه اشیائی از جنس برنز، نقره، عاج، چوب، هدایای رؤسای کشورهای گوناگون، مدالها و نشانها و تابلوهای نگارگری در معرض تماشا قرار گرفته اند. تعدادی فسیل حیوانی و گیاهی، قطعاتی از سنگهای معدنی تزئینی و قطعه سنگی از کره ماه که از طرف ریچارد نیکسون، رئیس جمهور پیشین آمریکا به رضا پهلوی هدیه داده شده بود، در ویترینی در این سالن نگهداری می شود.

طبقه دوم این بنا هم از یک هال مرکزی و ایوان گسترده چهار طرفه تشکیل شده است. از سالن مرکزی این طبقه به عنوان اتاق موسیقی استفاده میشده و در چهار طرف آن قفسه های چوبی ویترین دار نصب شده است. این ایوان از 26 ستون مدور با نمایه گچی و شش ستون با مقطع مربع قطور با نمای آجری تشکیل شد.

آشنایی با مجموعه کاخ موزه سعدآباد تهران
hb ، دوشنبه 8 مهر 1398

مجموعه کاخ های سعدآباد از جمله جاذبه های گردشگری پایتخت ایران بوده که متشکل است از 18 کاخ کوچک و بزرگ سلطنتی که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران است.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به مترو دارد
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
0 دیدگاه و 3 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :