چشمه و آبشار غربالبیز

  • 4.5 / 5 بر اساس 6 رای
آدرس: ایران یزد مهریز 10 کیلومتری شهرستان مهریز، 40 کیلومتری یزد
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره چشمه و آبشار غربالبیز

با اینکه یزد استانی کویری است اما در دل این کویر پر رمز و راز، باغ ها و چشمه های بسیار، منظره ای بدیع خلق کرده اند. چشمه غربالبیز که یکی از دو چشمه اصلی استان یزد است در روستای مدوار شهر مهریز واقع شده و این چشمه از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار دارد. به باور مردم، این منطقه از نخستین سکونتگاه های انسان به شمار می رود.
این چشمه به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر، امکانات رفاهی و ... مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است. ضمن اینکه از کنار این چشمه باستانی تا دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهر مهریز و برخی دیگر از شهرستانهای استان یزد فاصله ای نیست و به راحتی قابل دسترسی است. این چشمه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

چشمه غربالبیز مهریز

چشمه یا دریاچه غربالبیز با طبیعتی دل انگیز و آب و هوایی خوش همچون بهشتی در میان کویر شهر مهریز در استان یزد است. فصل های پر باران، به رودخانه منطقه جانی دوباره می دهد و همگان را به سوی این دریاچه پر آب می کشاند. چشمه غربالبیز، در کرانه بخشی از ارتفاعات شیرکوه واقع شده و یکی از دو چشمه مهم استان یزد شناخته می شود. در اطراف این چشمه گیاه درمنه چشمه را در آغوش گرفته است و هنگامی که چشمه از حفره های 40 متری دل کوه، آب غربال بیزی خود را جاری می کند این گیاه غرق در آب زلال و خنک می شود. این چشمه پر آب، با تأمین بخش عمده آب کشاورزی مهریز و یزد، باعث رونق کشاورزی و نشاط زارعین منطقه است.

وجه تسمیه

برخی دلیل نامگذاری چشمه غربالبیز را چگونگی جوشش آب از حفره ها و لابلای سنگ ها می دانند و گروهی دیگر، بافت مشبک و اسفنج گونه سطح زیرین دریاچه را شبیه غربال دانسته اند. در هر دو صورت، جریان آب این چشمه همچون عبور از منافذ یک غربال است.

ویژگی های چشمه غربالبیز

آب غربالبیز بصورت سرریز از مظهر چشمه جاری می شود. از ویژگی های آب چشمه غربال بیز این است که آب آن تغییر رنگ نمی دهد و کیفیت آن نیز تغییر نمی کند. چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر سال در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های منطقه جاری می شود و در این فرو رفتگی می ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می شود. روزگاری این چشمه به قدری پر آب بود که در رود پایین دستی آن قایق ها بر روی آب روان بوده و اسباب تفرج مسافران و گردشگران منطقه بودند. طی چند سال اخیر خشکسالی سبب شد این چشمه به طور کامل خشک شود اما از چندی پیش این چشمه جانی دوباره یافت و هم اکنون حیات در آن جاری است.
آب این چشمه همواره زلال است. نکته بهت انگیز این است که با اینکه از دل کوه جاری می شود ولی ماهی های کور را به همراه خود دارد که در طول قرن ها در دل زمین و داخل کوه تولید مثل کرده و رشد یافته اند و منبع غذایی پرنده های ماهی خواری هستند که در فصل کوچ، از شمال به جنوب آمده اند. این ماهی ها به دلیل آن که در معرض نور خورشید قرار نداشتند رنگی روشن دارند.

موقعیت مکانی

این چشمه با مرکز شهرستان مهریز 10 کیلومتر و با مرکز استان یزد 40 کیلومتر فاصله دارد و در روستای مدوار واقع شده است. غربالبیز با جاده ای خاکی به طول ده کیلومتر به جاده آسفالت متصل است.

تفرجگاه غربالبیز + تصاویر
گلاره یوسف پور ، یکشنبه 25 خرداد 1399

غربالبیز نام چشمه ای در روستای مدوار از توابع شهرستان مهریز استان یزد است که در کنار تپه ای باستانی قرار گرفته و یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهرستان به شمار می رود.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
4 دیدگاه و 6 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
  • 1 نظر
    • 18 اردیبهشت 1399

    الان پر از ابه قطعا

    • 11 فروردین 1395

    فعلا اب ندارد

      • 24 فروردین 1396

      ولی حالا اب داره... چه ابی... حتماً بیایید جایی عالیی هست برای گردش..

    • 7 فروردین 1395

    من چند روز پیش رفتم آب نداشت اصلا .. اما خب مکان صخره ای و پارک مانندیه که برای گذران وقت خوبه

  • 34 نظر
    • 2 مهر 1393

    غربال بیز اگه آب داشته باشه و خشک سالی نباشه یکی از بهترین مکان های تفریحیه مهریزه. شب های خنکی داره و می تونین تا صبح کنار آب خوش بگذرونین. روزاش هم خوبه، ولی شاید یه جورایی گرم باشه