محوطه باستانی شهر یری (شهر یئری)

  • 4.7 / 5 بر اساس 7 رای
آدرس: ایران اردبیل مشگین شهر روستای پیرازمیان در 31 کیلومتری شرق مشگین شهر
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره محوطه باستانی شهر یری

محوطه باستانی شهر یئری در 65 کیلومتری اردبیل و 31 کیلومتری شرق مشگین شهر در کنار رود قره سو قرار دارد. وسعت این منطقه تاریخی 400 هکتار است و از سه قسمت دژ نظامی، معبد و قوشا تپه تشکیل می شود. قدمت قلعه و معبد به 1450 سال پیش از میلاد و قوشا تپه به 7 هزار سال پیش از میلاد می رسد. نیایشگاه اصلی منطقه شهر یئری که از زیر خاک بیرون آمد، شامل بیش از 300 سنگ افراشت با ارتفاع های مختلف از 35 تا 250 سانتیمتر با شکل های انسانی هستند که حاوی صورت آدمی (بدون دهان)، دست و شمشیر هستند. چارلز برنی دوره آنرا همزمان با هخامنشیان ولی خارج از محدوده دولت آنها می داند.
در غرب محل تجمع سنگها غاری قرار دارد که ساکنان محلی آنرا قاراکوهبل نام نهاده اند. روبروی آن چند تخته سنگ بر روی هم گذاشته شده اند.

محوطه باستانی شهر یئری

محوطه باستانی شهر یری اولین بار توسط هیئت چارلز برنی آلمانی شناسایی و بررسی شد. برنی معتقد بود که عمر بعضی آثار تا هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن، سفال خاکستری و نخودی و نارنجی هم می رسد. در اولین کاوش ها قبرهای عصر آهن کشف گردید. سفال هایی مربوط به دوره کالکولتیک کشف شد و قدمت منطقه را به 3500 سال پیش از عصر آهن برآورد نمود. این سفال ها شبیه سفال های مناطق باستانی دالما و حاجی فیروز هستند. به این ترتیب برای اولین بار قدمت سکونت بشر در استان اردبیل به دوره مس سنگ رسید. برخی از سفال ها منقوش و برخی با طرح سبدی بودند. تعدادی سفال دو لایه نیز در حفاری کشف شد که احتمال می رود لایه دوم سفال برای ترمیم قسمت های شکسته سفال به کار رفته است. در منطقه شهر یئری تعداد زیادی سنگ شیشه برنده (ابسیدین) نیز کشف شد که می تواند گواهی بر ارتباط این منطقه با قفقاز و آناتولی باشد زیرا سابقه استخراج این نوع سنگ در این مناطق شناخته شده است. از ابسیدین برای برش سنگ های سخت در دوره کالکولتیک استفاده می شده است.
در منطقه شهر یئری چند دوره تاریخی از مس سنگی، عصر آهن 1 و عصر آهن 2 مشخص شد و بقایایی از قلعه ای متعلق به دوره آهن کشف گردیده است. در دوره اورارتوییان این قلعه به آتش کشیده و متروک شده است. وجود خاکستر در لایه های خاک قلعه نشان دهنده آتش سوزی قلعه است. در لایه زیرین قلعه شهری قدیمی تر کشف شد که در نتیجه قدمت این منطقه از دوره اورارتویی تا 7000 سال پیش را شامل می شود.
عده ای از باستان شناسان قدمت این محوطه را تا 9 هزار سال هم تخمین می زنند و معتقدند که سنگ تراشه هایی از اشکال انسان مربوط به 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه موجود است. این محوطه تاریخی مربوط به دوران پارینه سنگی میانه، روستانشینی فصلی و دائم، دوره مفرغ و دوره آهن است و دارای فضاهای تاریخی شامل قلعه با معماری سنگی و دیواره های خشکه چین، معبد، حدود 300 گور باستانی کلان سنگی، غار باستانی، دروازه، محوطه قوشاتپه مربوط به هفت هزار سال پیش از میلاد است.

آدم های بی دهان شهر یئری

در نزدیکی های همین محوطه، سنگ قبرهایی با نقش هایی یکنواخت از چهره انسان هایی که دهان ندارند دیده می شوند که ابعاد آنها از 40 سانتیمتر تا 2 متر متغیر است و تعداد تقریبی آنها به بیش از 100 مورد می رسد. در این محوطه می توانید یک قلعه وسیع با دیوار دفاعی سنگی از نوع خشکه چین را در کنار محلی برای برگزاری آیین های مذهبی و گورهای باستانی متعدد ببینید. تا به حال حدود 450 گور در این محل شناسایی شده است که ابعاد کوچکترین آنها 2 در3 متر و بزرگترین آنها 2 در 8 متر است. علاوه بر این، یک غار باستانی و تپه های متعلق به دوره های مختلف از دیگر دیدنی های این منطقه است.
اغلب گردشگران و علاقه مندان به حوزه باستان شناسی وقتی به محوطه باستانی شهریری وارد می شوند با حجمی از آثار و ابنیه های تاریخی روبرو هستند که در نوع خود بسیار جالب توجه به نظر می رسد. محوطه باستانی و تاریخی شهریری که در سال 81 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید از جمله آثار و ابنیه های تاریخی فاخر اردبیل است که اگر ابعاد تاریخی و باستانی آن مورد توجه قرار گیرد، کاوش های متعدد ادامه یابد و مطالعات تاریخی انجام شود بخش بزرگی از تاریخ این منطقه آشکار می شود و یک حرکت ماندگار به وجود می آید.

با ترسناک ترین جاذبه های گردشگری ایران آشنا شوید
بانو ، یکشنبه 12 فروردین 1403

با ما در مقاله ترسناک ترین جاذبه های گردشگری ایران همراه باشید تا شما را با تعدادی از مکان های دیدنی ترسناک ایران آشنا کنیم.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
6 دیدگاه و 7 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 29 خرداد 1399

    باسلام منطقه باستانی شهریری با قدمت بیش از هفت هزار سال در استان اردبیل - 31 کیلومتری مشگین شهر در روستای ارجق قرار گرفته و همه ساله گردشگرانی از نقاط مختلف جهان از این منطقه بازدید میکنند.پیشنهاد میکنم شما هم از منطقه بازدید داشته باشید.

  • 1 نظر
    • 8 تیر 1398

    قدمتش به 8000 سال قبل بر میگرده. در حقیقت یه معبد هست که در ورودی آن یه غار پر آب وجود داشته که قبل از ورود به معبد تنشون رو تو غار می شستند. نکته جالبش این بود که چهره های روی سنگ قبرها هیچ کدام بغیر از یکی دهان ندارند که نشانه احترام به سکوت معبد هست. زنها سنگ قبرهای هم اندازه مردان داشتند که نشانه تساوی حقوق زن و مرد بوده.

    • 21 دی 1394

    این منطقه باستانی که از نظر قدمت وارزش مکانی می بایست در راس سایر آثار ملی وفرهنگی قرار می گرفت که متاسفانه در یک منطقه دورافتاده وبسیار مهجور وبدون صاحب مانده حیف از این ارزشهای قدیمی که اینگونه بواسطه بی توجهی نا شناخته وبه خرابه تبدیل شدهاست

    • 15 آذر 1394

    قدمتش مال 3000سال پیشه. جو سازی الکی نکنین

      • 18 مرداد 1397

      خوبه که دوست محترم 3000 سالو قبول دارین همین کافیه

    • 2 آذر 1394

    آینه های توی عکس برای چیه ؟؟

    • 12 اسفند 1393

    این محوطه باستانی در 30 کیلو متری مشکین شهر قرار داره که در معرفی آن هیچ اشاره ای به آن نشده است.