کاخ ثابت پاسال (بزرگترین و گرانترین خانه تهران)

  • 4.3 / 5 بر اساس 16 رای
آدرس: ایران تهران تهران بلوار آفریقا (جردن)، خیابان طاهری
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره کاخ ثابت پاسال

کاخ ورسای تهران قبل از انقلاب در ایران ساخته شد. این کاخ رویایی متعلق به یکی از سرمایه داران ایرانی به نام ایرج ثابت بوده و به همین دلیل است که دیگر نام کاخ، کاخ ثابت پاسال بر خود گرفته است. معماری کاخ ثابت پاسال از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای برگرفته شده و نکته ی جالبی که در مورد معماری آن وجود دارد این است که از زیر کاخ یک جریان آب مانند چیزی که در معماری سنتی ایرانی می بینیم عبور می کرده و یک استخر بزرگ و جوی آبی پلکانی دور تا دور آن و همچنین آلاچیقی در حیاط این عمارت قرار گرفته است.
در گوشه ای از حیاط بزرگی که در این کاخ وجود دارد یک صحن تئاتر وجود دارد و در گوشه دیگر آن یک پارکینگ بزرگ جهت پارک ماشین افراد منزل و مهمانان وجود دارد. گویا قرار بوده سالن بیلیاردی هم در پشت ساختمان این کاخ شود که متاسفانه امروز گودبرداری هایی در این قسمت به منظور تخریب ساختمان صورت گرفته که امیدواریم تخریبی در این کاخ به وجود نیاید. در سمت چپ و راست دو ردیف کنار هم درختان کاج و سرو وجود داشته که اثری از آن ها نیز دیده نمی شود. باغ کاخ در حال حاضر به شهرک میثاق تبدیل شده و در آن خانه سازی انجام شده است.
خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران ترین و بزرگ ترین خانه شهر تهران» بوده و معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است.
آن طور که پیداست این اثر ارزشمند در آستانه تخریب قرار گرفته و قرار است به جای آن یک برج تجاری و مسکونی ساخته شود!

کاخ ثابت پاسال | گرانترین خانه تهران

کاخ ثابت در خیابان جردن، با مساحت تقریبی 11 هزار متر، بزرگترین و گران ترین خانه در تمام شهر تهران است که معماری آن از روی شاتوی پتی تریانو در کاخ ورسای بنا شده بود. قبل از انقلاب پانزده میلیون دلار ارزش داشت اما امروز ارزشی چند برابری دارد. اگرچه ساخت بنا در سال 1340 به پایان رسید، اما با در نظر گرفتن جریان های رایج معماری در جهان و حتی در ایران دهه 1340، باید گفت این بنا به هیچ وجه فرزند زمان خود نیست. گفته می شود این خانه از روی اقامتگاه قرن هجدهمی مادام دو باری و بعدها ماری آنتوانت، قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در کاخ ورسای ساخته شده که آنژ-ژاک گابریل آن را طراحی کرده است. اما در واقع شباهت های این دو بنا به همدیگر، مثل هر دو بنای نئوکلاسیک دیگر، شباهت عام است؛ تعداد قابل توجهی تقلید مشهور از تریانو در آمریکا، برزیل و رومانی وجود دارد که شباهتشان به مراتب بیش تر است. اما نمای اصلی عمارت ثابت شباهتی انکارناپذیر به نمای جنوبی کاخ سفید دارد که یکی از مشهورترین بناهای نئوکلاسیک محسوب می شود.

کاخ ورسای ایران از ثبت ملی خارج نمی شود

و در آخر این کاخ ارزشمند در سال 1396 از طرف معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار تهران ابلاغ شد. بنابر این ابلاغیه کاخ ورسای یا کاخ ثابت پاسال تحت حفاظت و نظارت این سازمان قرار گرفت و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
خوشبختانه در مصاحبه ای که معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی مونسان با خبرنگاران داشته با تاکید بر اینکه کاخ ثابت پاسال یا ورسای از فهرست میراث ملی خارج نمی شود وی همچنین صراحتا گفت: قرار نیست این کاخ از ثبت ملی خارج شود.

آشنایی با معروف ترین کاخ های تهران از دریچه تاریخ
hb ، پنج شنبه 20 تیر 1398

بیشتر کاخ های باشکوهی که اکنون در گوشه و کنار کلانشهر تهران به چشم می خورند، جاذبه های ارزشمند و تاریخی بشمار می روند.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
153 دیدگاه و 16 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 8 بهمن 1399

    چه روزی باز؟ رایگان یا نه؟

    • 15 آذر 1398

    اقا هی ایه یائس نخونید

    • 10 اردیبهشت 1398

    بازدیدش آزاد و رایگان ؟

    • 6 شهریور 1397

    بهتر که از بین بره هرچیزی لیاقت میخواهد

  • 1 نظر
    • 24 مرداد 1397

    من جردن هستم،سر خیابان روانپور ه،اطلاتیا میان میرن،،فک کنم کردنش شکنجه گا

    • 17 تیر 1397

    از عکس که گرفتن جالب به نظر می رسه.ولی حیف حیف حیف....نصف اشو خوردن....ولی اشکالی نداره بعضی به فکر اقتصاد کشور اند. تولید ملی سرمایه خارجی.بالعکس واقعی تره.تولید خارجی سرمایه ملی.حیف از این سرمایه های ملی که یکی یکی به تاریخ می پیوندند.

    • 16 تیر 1397

    نگران نباشین میخوان جاش مرکز تجاری بسازن پول و درآمدش هم بره تو جیب از ما بهترون و فرهنگ و تاریخ و هنر و معماری ... خلاصه این چیزا براشون کشکه فقط پوله که مهمه و دیگر هیچ

  • 1 نظر
    • 8 تیر 1397

    ای کاش مثل عمارت باغ شاپوری شیراز مرمتش میکردن و موزه میشد و رستوران یا کافی شاپ یا هر چیز بدرد بخوری که مردم ازش لذت ببرن مگه حتما باید برج ساخته بشه😠😠لعنت به نظام سرمایه داری آخوندی

    • 8 تیر 1397

    خدا کنه خرابش نکن خیلی قشنگه

  • 9 نظر
    • 4 تیر 1397

    افسوس که زیبایی ها در ایران یکی بعد از دیگری ویران می شوند

      • 10 اسفند 1399

      هرچی عمارت و خانه و چیزهایی هز این قبیل که به دور قبل از انقلاب باشه باید ویران بشه ...ما حرف از قدمت میزنیم اما دریغا ...