شهر باستانی حریره

  • 4.6 / 5 بر اساس 7 رای
آدرس: ایران هرمزگان کیش در شمال جزیره کیش
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره شهر باستانی حریره

شهر قدیم حریره که به عنوان زیبایی منحصر بفرد جزیره کیش شناخته می شود، 120 هکتار وسعت داشته و شامل عمارت اعیانی، حمام، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه گری و قنات های قدیمی هست. پیدایش آن داستانی طولانی دارد. زمانیکه بندر سیراف ویران شد و منطقه ای برای فعالیت های تجاری در جنوب باقی نماند، شهر قدیم حریره شکل گرفت. این شهر در دوران سلطنت ساسانیان بر ایران بنا شد و به دلیل فضای سبز و زیبایی که داشته، به حریره شهرت یافته است. در ساخت عمارت و بخشهای مختلف شهر حریره بیشتر از سنگهای آهکی و مرجانی، ملاط، ساروج و گچ بهره گرفته اند و همین امر سبب مقاومت بناها در مقابل عوامل طبیعی شده است. این شهر علاوه بر ارزش اقتصادی و تجاری که برای ساکنین جزیره به همراه داشت، مدتی هم به عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار گرفت. امروزه معماری شهر و اشیای تاریخی که از بقایای آن بدست آمده اند، حاکی از اهمیت بالای آن برای مردم و خصوصا حکومت هست.

این بنای تاریخی از یک خانه شمالی بزرگ و یک خانه جنوبی تشکیل شده و به گفته کارشناسان مشابه خانه های تاریخی یزد، کاشان و اصفهان است. طبق شواهد بدست آمده، در این خانه خانوارهای بسیاری در کنار هم زندگی می کردند که امروزه آثاری از حیات آنان به چشم می خورد. در عمارت عیانی کاشیکاری های مشاهده می شوند که در هیچ جای دیگر شهر وجود ندارند و مخصوص طبقه اشراف بوده اند. در کنار عمارت عیانی، مسجد حریره جای دارد که در دوران پادشاهی سلجوقیان ساخته شده و بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. این مسجد فاقد سقف بوده و گاها برای اقامت کوتاه مدت تاجران مورد استفاده قرار میگرفت. یکی دیگر از بناهایی که در این بخش مشاهده می شود و از نقاط قوت مجموعه شهر باستانی حریره به حساب می آید، حمام تاریخی حریره بوده که نشان از علاقه بسیار نیاکان ما به بهداشت و نظافت داشته و شامل بخشهایی نظیر دو خزینه، سربینه، اتاق دلاک ها و خدمه و یک انبار هست.

شهر قدیم حریره دارای بخشی به نام کارگاه صنعتی شیر بوده که شیره خرما در آن فرآوری میشده است. این شیره خوش عطر و طعم در ظروف مخصوص به فروش می رسید و به رونق اقتصادی حریره کمک شایانی میکرد. همچنین برای تامین آب مورد نیاز اهالی، در این بخش آب انباری بزرگ و مجزا مشاهده میشد که علاوه بر تامین آب، به عنوان کولر و یخچال هم ایفای نقش کرده است. امروزه شهر باستانی حریره به مکانی تفریحی بدل شده که در اطراف آن مراکز خرید، رستوران و کافه های متعددی به چشم می خورند که بازدید کنندگان در زمان گشت و تفریح می توانند از خدمات آنان نیز بهره ببرند.

سفر به کیش | سفر به مروارید خلیج فارس
ندا مجیدی ، سه شنبه 1 اردیبهشت 1394

اینجا کیشه، شهر شادی و تفریح، شهری پر از طبیعت و سواحل زیبا که توش خبری از دود و ترافیک و شلوغی نیست...

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
7 دیدگاه و 7 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 24 شهریور 1396

    جالبه دیدنش. البته هیبتش از نزدیک مثل این عکس نیست ؛) قدمتش حدود 800 ساله.اثری از شهر نمونده . بزرگترین امارت اونجا رو از خاک بیرون کشیدند و مرمت کردن ..... طبقه دومش دید جالبی به دریا داره نزدیک به درخت 500 ساله هم هست

    • 1 اسفند 1395

    من نرفتم انجارو

    • 13 اردیبهشت 1395

    راهنمای بسیار خوبی هست.

    • 10 فروردین 1395

    بسیار افتخار آمیز

    • 16 بهمن 1394

    عالییییههه

    • 9 بهمن 1394

    جالب بود

    • 7 بهمن 1394

    اصلا جالب نبود نفری 15 000 تومن پول میدی ولی هیچی به هیچی ولی برای دیدن بدنبود میگفتن عرب های ایرانی اونجا زندگی مکردند