عمارت سالار سعید (موزه سنندج)

  • 4.7 / 5 بر اساس 3 رای
آدرس: ایران کردستان سنندج خیابان امام، کوچه حبیبی
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید که هم اکنون موزه سنندج در آن دیده می شود، در خیابان امام و در بخش بیرونی عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام جای گرفته است. این عمارت زیبا و چشمگیر هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی و همینطور گروههای دانش آموزی و دانشجویی بسیاری هست و در سالهای اخیر طرفدارانی را برای خود دست و پا کرده است. آثاری که با حفاری توسط باستان شناسان بدست آمده اند و مربوط به دوره های تاریخی مختلف هستند، در عمارت سالار سعید نگهداری می شوند.

مالک عمارت سالار سعید فردی به نام ملا لطف الله شیخ الاسلام بوده که پس از مرگ او، این ملک به نوادگان و فرزندانش رسید. فرزندان این عمارت را بین خود تقسیم کرده و حتی برخی قسمت خود را واگذار کردند. بعد از گذشت زمان، عمارت سالار سعید به دو بخش اندرونی و بیرونی تبدیل و خاندان حبیبی و عبدالحمید خان سنندجی (سالار سعید) به ترتیب به عنوان مالک آنها شناخته شدند. عبدالحمید خان سنندجی بخش خود را به اداره فرهنگ آن دوره فروخت و پس از فروش به عنوان دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت هم این بخش تبدیل به موزه سنندج شد تا فرهنگ قوم کرد را به معرض نمایش بگذارد.

بخش اندرونی هم که مالک آن خاندان حبیبی بودند، به سازمان میراث فرهنگی کردستان واگذار شد. عمارت سالار سعید به سبک معماری دوران قاجار و در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بنا گشت. این بنا از مصالحی نظیر سنگ، آجر و چوب ساخته شده و زیبایی معماری عصر قاجار را به تصویر می کشد. پنجره های ارسی بزرگ در بخش هال وجود دارند که علاوه بر آنها هفت درب چوبی در این بخش مشاهده می شوند که به خودی خود یک شاهکار هنری هستند.

لازم هست بدانید که موزه سنندج دارای دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی بوده که بعد از مدتی بخش مردم شناسی به عمارت آصف وزیری انتقال یافت و موزه سنندج به نمایش آثاری که از حفاری های باستان شناسی و باندهای قاچاق اشیا بدست آمده بودند، اختصاص یافت. بخش پیش از تاریخ که به ظروف سفالی بدست آمده از کردستان و بانه اختصاص یافته، در راهروی ورودی و یکی از اتاق های جنب تالار اصلی نمایش دیده می شود. عصر تاریخ مهمترین آثار بدست آمده از تپه کهن کردستان نظیر زیورآلات زنانه، انواع ظروف سفالی، تبر، سنجاق های تدفینی، سوزن های دوخت، حلقه ها، اشیایی از جنس استخوان و عاج، سردوک ها، حلقه ها و مهره ها، سرنیزه، خنجر، حلقه های گوناگون، مجسمه های کوچک و ظروف سفالی با اشکال مختلف و ظروف شیشه ای شامل انواع پیاله و عطردان را به نمایش گذاشته که زیبایی بی نظیری به عمارت سالار سعید یا موزه سنندج می بخشند.

بخش دوران اسلامی هم شامل زیر بخش های سفالی و فلزی می شود. این بخش تنگ، کاسه، قدح، بشقاب، مجسمه و ریتون را به نمایش میگذارد که نقوش اسلامی به ظرافت تمام بر روی آنان مشاهده می شوند. بخش موقت که هنوز نام کاملی بر روی آن قرار نگرفته، به نمایش آثار خارجی شامل مجسمه های برنزی و ظروف شیشه ای اختصاص دارد و تماشای آنها خالی از لطف نیست.

سفری شگفت انگیز به زیباترین جاذبه های گردشگری سنندج
هانیه گل محمدی ، جمعه 13 بهمن 1396

شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله 485 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار گرفته است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1480 متر است.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
0 دیدگاه و 3 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :