پل شکسته (پل شاپوری)

  • 4.3 / 5 بر اساس 4 رای
آدرس: ایران لرستان خرم آباد جنوب شهر خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره پل شکسته

یکی از بناهایی که قطعا می تواند زیبایی منحصر بفرد را در سفر به خرم آباد در مقابل دیدگان شما به نمایش گذارد، پل شکسته هست. این بنا با ارزش تاریخی و داستان هایی که در بند بند خود دارد، می تواند گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را چون آهنربا به خود جذب کند و شاید شما نیز یکی از همین افراد باشید که به دیدار این بنای ماندگار خواهید آمد و ساخت و تاریخچه آن را مرور می کنید.

تاریخچه پل شکسته یا پل شاپوری

پل شکسته یا پل شاپوری یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی در دوران سلطنت ساسانیان بر ایران با قدمت 1500 سال بوده که در جنوب شهر خرم آباد واقع شده است. پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان با شرق و از آنجا با استان خوزستان و تیسفون بوده که همین موضوع سبب محبوبیت روز افزون آن شد. در عهد ساسانی از پل شکسته به منظور توزیع آب در بین شهرها و روستاهای اطراف استفاده می شد، اما به تدریج فرسوده شده و کاربری اصلی خود را از دست داد و از آن پس، به عنوان بخشی زیبا از آثار تاریخی شهر خرم آباد مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

معماری و ساختار پل شکسته

پل شکسته یا پل شاپوری، پلی به طول 312 متر و ارتفاع 75/10 متر بوده که از 28 چشمه طاق و 27 پایه تشکیل شده و سطح هر پایه 61 متر و فاصله بین دو پایه 5/7 متر است. به این پل قدیمی و تاریخی، لقب بزرگترین پل سنگی را داده اند، چون مصالح به کار برده شده در آن اغلب سنگ های بزرگ و ساروج بوده که به کار بردن همین مصالح سبب مقاومت و استحکام این سازه عصر ساسانی شده است. چشمه طاق های پل به صورت جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در زیر روگذر صورت گرفت. همچنین پایه های پل و موج شکن های آن نیز به صورت لوزی های شش ضلعی از سنگ ساخته شده اند. کف پل سنگ فرش بوده و جنس آن سنگ بلوک های قرمز هست که در اثر فرسایش آب از حالت کادری شکل خارج شده اند. این پل شهر خرم آباد به جهت حفظ و نگهداری برای نسل های آینده با شماره 1058 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید تا ماندگار شود.

اطلاعات کلی از پل شکسته و بازدید از آن

پل شکسته با توجه به وضعیت ساختاری و اثراتی که بلاهای طبیعی بر پیکر آن گذاشته اند، رو به نابودی نهاده و همچنین افرادی که به قصد گشت و تفریح به حوالی این پل تاریخی می آیند، زباله های خود را همان جا رها یا بر بدنه پل یادگاری ثبت می کنند که همین امر سبب می شود که این بنا هر روز فرسوده تر از قبل شده و زیبایی ظاهری خود را از دست دهد. همچنین لازم هست بدانید که بازدید از پل شکسته خرم آباد به همراه راهنما رایگان بوده و حدود یک ساعت زمان می برد.

دیدنی های تاریخی خرم آباد و اوج شکوهی بی بدیل
hb ، یکشنبه 25 آذر 1397

خرم آباد از تاریخچه بسیار ارزشمندی برخوردار است و در این شهر اماکن تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد.

نمایش بیشتر
جای پارک عادی
دسترسی به تاکسی دارد
دسترسی به اتوبوس دارد
سرویس بهداشتی دارد
آب آشامیدنی دارد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
نظرت چیه
2 دیدگاه و 4 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 29 اسفند 1394

    وهاب خیلی جای خوبیه حتما بیاید

    • 16 شهریور 1394

    سلام جای خیلی خوبیه امیدوارم بیاین