دروازه درب کوشک قزوین

  • 5 / 5 بر اساس 2 رای
آدرس: ایران قزوین قزوین خیابان نادری، جنب میدان میرعماد
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره دروازه درب کوشک قزوین

دروازه درب کوشک یکی از کهن ترین دروازه های شهر قزوین که به سمت الموت، رودبار و کوشک ها و همین طور شکارگاه های شمال قزوین باز می شده است. این دروازه یکی از بناهای برجا مانده از دوره قاجار است و معماری آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند.
ورودی درب کوشک به شکل نیم دایره است و از نوع قوس کلیل است. در هر طرف راهرو دو طاق نما ساخته شده است که با نرمی به سوی بیرون پیش آمده و حالت آغوشی گشوده را تداعی می کند. این دروازه تنها یک نما به سوی خارج شهر دارد که از تزیینات کاشی کاری و رسمی بندی برخوردار بوده و بدنه داخلی آن، ساده و آجری می باشد. کاشی کاری موجود در بنا در زمان فرمانروایی عضدالملک قاجار انجام شده است.
در نیمه ی قرن سوم هجری شهر قزوین هفت دروازه داشته که مردم از آن دروازه ها رفت و آمد می کردند. تعداد دروازه ها در دوره قاجار به 9 می رسد که حصارها آن ها را به هم پیوند می داده است.
دروازه ها عبارت بودند از: پنبه ریسه، راه کوشک، شیخ آباد، رشت، مغلاوک، خندقبار، شاهزاده حسین، مصلی، تهران اما آنچه اکنون به جا مانده دو دروازه است: یکی «دروازه تهران» در جنوب شهر و دیگری «دروازه ی درب کوشک»، میراثی از دوره ی قاجار که در شمال شهر است.
دروازه تهران بنایی آجری است که یک سر در اصلی با قوس تیزه دار و ارتفاع و عرض نسبتا زیاد دارد و در دو سوی آن درهایی کوتاه تر با طاق آهنگ نیم دایره ساخته اند که هشت گلدسته بر فراز آنها قرار گرفته است. نمای دروازه از دو طرف دارای تزئینات کاشی کاری بوده ورودی اصلی نیز از کاسه بندی و رسمی بندی نفیسی برخوردار است.

معرفی شماری از معروف ترین دیدنی های شهر قزوین
هانیه گل محمدی ، یکشنبه 12 فروردین 1403

با ما در مقاله معروف ترین دیدنی های شهر قزوین همراه شوید تا شما را با شماری از بهترین جاهای دیدنی شهر قزوین آشنا نماییم.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
1 دیدگاه و 2 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 6 شهریور 1395

    قزوین بیشترین بناهای تاریخی را در ایران دارد شهری بسیار تمیز،