پارک ملت

  • 4.8 / 5 بر اساس 9 رای
آدرس: ایران تهران تهران خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه نیایش
  • اشتراک گذاری
  • افزودن تصویر
  • افزودن نظر

درباره پارک ملت

بوستان ملت از زیباترین بوستان های شهر تهران است که با داشتن ورودی فوق العاده زیبا، دریاچه مصنوعی، مجسمه های مفاخر ایران، فضای سبز گلکاری شده و درختان قدیمی سر به فلک کشیده شده در میان دیگر پارک های تهران از جلوه ویژه ای برخوردار است. بوستان ملت در هر فصل زیباست، در بهار لاله های خوشرنگ خودنمایی می کنند و در تابستان، سایه درختان هر رهگذری را به سمت خود می کشاند. پاییز که با آن رنگ های دلفریب پارک را زیباتر می کند و زمستان با رنگ سفید جلوه ای نورانی به پارک می بخشد.

تاریخچه پارک ملت

در زمان پهلوی دوم، فرح پهلوی تصمیم به ساخت پارکی در زمینی بایر در کنار خیابان ولیعصر یا پهلوی سابق، گرفت؛ اما بدلیل موقعیت این زمین باید پارک را در دو فاز طراحی می کردند. کار طراحی بوستان به عهده ایرج اعتصام، معمار معاصر ایرانی گذاشته شد. وی این پارک را با الهام از پارک های انگلیسی و با طراحی نامنظم، بر روی نقشه آورد.
به این ترتیب فاز یک پارک ملت، در سال 1347 شمسی به موازات خیابان ولیعصر مورد بهره برداری قرار گرفت. این فاز به دلیل سبک خاص طراحی آن، به بلوار کنار جاده معروف شد و هزار متر طول داشت. فاز دوم آن نیز در سال 1353 مورد بهره برداری قرار گرفت. پس از افتتاح کامل، محدوده بوستان ملت از جنوب به بلوار نیایش فعلی، از غرب به باشگاه انقلاب و از شمال به زمین های جنگل کاری صدا و سیما می رسید. این پارک در سال های پیش از انقلاب به پارک شاهنشاهی معروف بود و پس از انقلاب به ملت تغییر نام داد.

زیبایی های پارک ملت

از زیباترین قسمت های پارک ملت، ورودی تماشایی آن است که با گل های رنگارنگ، مجسمه های هنری، المان های شهری، آب نمای کوچک و درختانی سر به فلک کشیده همه را به خود جذب می کند. سطح صیقلی و صاف ورودی بوستان ملت نیز مکانی مناسب برای تمرین اسکیت و اسکوتر سواران است که با خیال راحت در این قسمت به تفریح و بازی می پردازند.

تندیس ها

کمی جلوتر از ورودی پارک، آب نمای پله ایِ زیبایی خودنمایی می کند که سردیس هایی از مشاهیر ایران چون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج در اطراف آن نصب شده است.
از جاذبه های دیگر این پارک دو مجسمه بسیار معروف مادر و امیرکبیر است که از قسمت های مختلف بوستان دیده می شوند و به آن شکوه خاصی بخشیده اند. مجسمه ای که از امیرکبیر در این پارک وجود دارد، اثری است که ابوالحسن صدیقی (مجسمه ساز معروف ایرانی و شاگرد کمال الملک) در سال 1356 در کارگاهش در ایتالیا ساخت اما بعد از انقلاب بدلیل مسائل پیش پا افتاده به ایران منتقل نشد و در سال 1389 این اتفاق افتاد.

دریاچه پارک ملت

دریاچه ای مصنوعی با وسعت 22 هزار متر مربع در پارک ملت حدود چهل سال است که دیده می شود. روی دریاچه پلی فلزی زرد رنگ نیز وجود دارد که جلوه خاصی به چشم انداز اطراف داده است. در ضلع شرقی دریاچه چند کافی شاپ و فست فود کوچک وجود دارد که می توانید غذا، آبمیوه، چای و ... سفارش داده، کنار دریاچه میل کنید و از منظره لذت ببرید.

قطار دودی

در ضلع جنوبی این پارک، اولین قطار دیزل ایران که در سال 1265 هجری شمسی در زمان ناصرالدین شاه مردم تهران را به حرم شاه عبدالعظیم می برد، دیده می شود. این قطار هم اکنون برروی ریل های اصلی خودش در پارک ملت گذاشته شده و یکی از جاذبه های خاص این بوستان محسوب می شود.

سینما چهار بعدی پارک ملت

اگر به هیجان علاقه دارید، سینما چهاربعدی پارک ملت انتخاب شماست. این سینمای چهار بعدی در ضلع غربی پارک و بعد از دریاچه و باغ وحش قرار گرفته است. در این سینما عینک های مخصوص وجود دارد که فیلم ها را باید با آنها دید و برروی صندلی های مخصوص نیز باید نشست. مدت زمان هر فیلم 15 دقیقه است.
این سینما با داشتن سیستم نمایش سه بعدی با عینک مخصوص، تصاویری زنده و واقعی را در برابر چشمان بیننده قرار می دهد. افکت های تحریک پا، وزش باد، طوفان، نورهای رنگی، رعد و برق، باد از پشت سر، پاشیدن آب و لرزش صندلی باعث می شوند هیجان تماشای فیلم در این سینما چند برابر شود. شما با پرداخت 5000 تومان میتوانید برای مدت 8 الی 16 دقیقه از فیلم استفاده کنید.
سینما چهار بعدی از ساعت 17 تا 23 دایر است و کودکان زیر پنج سال نمی توانند از این سینما استفاده کنند.

امکانات تفریحی، ورزشی

در پارک ملت دو فضای بازی برای کودکان در نظر گرفته شده است. یکی از آنها در نزدیکی خیابان ولیعصر و در بلوار پارک قرار دارد و زمین بازی دیگر نیز در پشت پردیس سینمایی و در ضلع جنوبی پارک مشاهده می شود. در پارک ملت برای ورزشکاران و علاقه مندان به رشته های ورزشی فضاهای ورزشی مورد نیاز در نظر گرفته شده است. میزهای تنیس روی میز (بدون تور و راکت و توپ که خودتان باید ببرید)، فوتبال دستی، زمین بازی بدمینتون، میز و صندلی شطرنج، زمین والیبال از جمله امکاناتی هستند که در این پارک وجود دارد، اما به یاد داشته باشید هر یک از لوازم ورزشی مورد نظر خود را با خود به همراه ببرید. این پارک برای پیاده روی نیز بسیار مناسب است.

خوشمزه فروشی

کافی شاپ ها و فست فود های کنار دریاچه گزینه های خوبی برای صرف غذا یا میان وعده های خوشمزه هستند. در قسمت جنوبی پارک نیز دکه های کوچکی وجود دارد که می توانید از آنها بستنی، آبمیوه، چای و دیگر تنقلات تهیه کرده و نوش جان کنید. البته قیمت غذا و خوراکی در پارک ملت بیشتر از قیمت غذاخوری های معمول تهران است.

پردیس سینمایی ملت

پردیس سینمایی، جاذبه فرهنگی بوستان ملت است که با سازه ای جالب و متفاوت بنا شده و از دور چشم را خیره می کند. این پردیس یکی از برترین پردیس گالری های برتر تهران و کشور است و هر سال میزبان جشنواره های مختلف هنری و سینمایی است. پردیس ملت چهار سالن نمایش با ظرفیت 280 نفر و یک سینما تک با ظرفیت 30 نفر دارد. این پردیس گالری در زمان اوج حضور مردم، می تواند به صورت همزمان پذیرای 2020 نفر باشد. تمامی سالن های سینما به سیستم پخش دالبی دیجیتال مجهز هستند. یکی از سالن های سینما نیز دارای سن است که از این سالن برای همایش ها و کنسرت ها استفاده می شود.

اطلاعات تماس

شماره تماس: 23162
داخلی 101 برای پیگیری و مشکلات خرید اینترنتی از سایت
در زمان های معمول سال می توانید از ساعت 10 تا 20 با این مجموعه تماس بگیرید.
زمان تماس با پردیس ملت در ماه رمضان ساعت 12 تا ساعت 20

نحوه دسترسی

پارک ملت تهران از شرق به خیابان ولی عصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محدود می شود. از طریق اتوبوس و تاکسی میتوانید از مسیرهای زیر به پارک برسید:
اتوبوس: برای رسیدن به پارک ملت می توانید از اتوبوس های BRT خط هفت استفاده کنید (اتوبوس های مسیر تجریش-راه آهن یا چهارراه پارک وی-راه آهن) و در ایستگاه نیایش یا ایستگاه پارک ملت از اتوبوس پیاده شده و قدم زنان به پارک بروید.
تاکسی: از میدان ونک سوار تاکسی های تجریش شده و روبروی پارک پیاده شوید، توجه داشته باشید که خیابان ولیعصر از پارک وی به سمت جنوب یک طرفه است و تنها با اتوبوس های BRT می توان به سمت جنوب خیابان رفت. (همچنین از نقاط مختلف شهر می توانید با تاکسی هایی که به پایانه ونک می روند به میدان ونک رفته و از آنجا هم با اتوبوس های یاد شده به سمت شمال رفته و در ایستگاه نیایش یا پارک ملت پیاده شوید.)
ماشین شخصی: اگر دوست دارید با ماشین شخصی خود به پارک ملت بیایید، باید خود را به خیابان ولیعصر، ابتدای بزرگراه نیایش برسانید. پارک ملت در قسمت غربی، پارکینگ دارد که می توانید با پرداخت هزینه ای ماشین خود را در آنجا پارک کنید.

معروفترین پارک های تهران | گردش و تفریحی دلپذیر در پایتخت
hb ، پنج شنبه 21 آذر 1398

تهران به اندازه وسعت خود از پارک ها و بوستان های مختلفی نیز برخوردار است که ما در این مطلب به معرفی معروفترین آنان خواهیم پرداخت.

نمایش بیشتر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
نظرت چیه
25 دیدگاه و 9 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 28 تیر 1400

    مترو میرداماد پیاده بشم اطرافش بی ار تی داره؟

    • 13 مرداد 1399

    مترو داره اطرافش

  • 3 نظر
    • 27 مهر 1398

    سلام ببخشید با مترو هم میشه رفت؟

    • 24 تیر 1398

    سلام جای پارک ماشین داره؟

    • 20 خرداد 1398

    زیباترین پارک فقط دستشویی تمیزی نداره با این که جایی توریستی هست و جایی پارک

    • 1 بهمن 1397

    جای خوبیه ولی زمستوناش خیلی غمزده هستش بهتره تابستون و بهار برید تا فصلای سرد

    • 21 اردیبهشت 1397

    با مترو میشه رفت

      • 6 تیر 1397

      با مترو باید تا ولی عصر رفت از اون جا با brt تا جلوش ایستگاه داره

    • 20 اردیبهشت 1397

    اونقدام جاای خییلی باحالی نیس معمولیه ولی من خیییلی توش ارامش میگیرم.ب امتحانش می ارزه وااااقعا

    • 7 فروردین 1397

    محیطی بسیار عالی..مخصوصا برای پیاده روی..

    • 6 فروردین 1397

    پارک ملت