مسجد و آب انبار چهار کوچه مربوط به دوره ایلخانیه و در یزد، محله چهار کوچه، بلوار بسیج واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شمارهٔ ثبت 6326 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.
2 -
ایران، یزد، یزد، ضلع شرقی بلوار بسیج، در محله چهار کوچه
این مسجد در ضلع شرقی بلوار بسیج ، در محله جهار کوچه قرار گرفته . با توجه به سبک معماری آن با بناهای مشابه می شه اون رو به دوران ایلخانی نسبت داد. ورودی بنا در ضلع شمالی قرار داره، که به سمت صحن کوچک مسجد باز می شه . در ضلع جنوبی فضای گنبد خانه است و محرابی هم در آن دیده می شه که سقف آن دارای تزیینات
این آب انبار در میان پسته زارها و کشتزارهای اطراف اردکان قرارگرفته و قدمت آن به حدود 60 سال قبل بر میگردد. این آب انبار به منظور تامین آب شرب کشاورزان و دهقانان اردکانی بنا شده تا آنان مجبور نباشند برای تامین آب مسافت طولانی تا شهر را طی کنند.
این آب انبار تشکیل شده از یک گنبد با سه بادگیر رفیع و ی
مسجد رضوی، واقع در خیابان مهدی یزد، کوی جوی هر هر واقع شده. در جوار این مسجد، قبرستان هر هر قرار داره. این محله قدیمیه و قبر استاد اشرف آهنگر هم، در کنار تربت این بانو واقع شده. در قدیم یه آب انبار تو جوی هر هر یا جر هر وجود داشته که تا 50 سال پیش بر قرار بوده. وقتی این آب انبار متروکه شد تصمیم گرفت
9 -
ایران، اصفهان، نجف آباد، محله کوچه شاه، خیابان امام خمینی، کوچه ارشاد
مسجد ارشاد مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ 23 شهریور 1382 با شماره ثبت 10207 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ، ولی روی کتیبه ساخت آن به 1275 ه.ق توسط حاج محمد آقاباشی (امام جمعه وقت) نسبت داده است.
مسجد چهار منار مشهور به مسجد "خضرشاه" یا "میرخضرشاه" مربوط به سدهٔ 9 -10 ه. ق. است در محله چهار منار شهر یزد قرار دارد. این مسجد از آثار "سید امیر جلال الدین خضرشاه" است و آغاز ساخت آن به سال 849 هـ. ق باز می گردد. جلال الدین خضرشاه از دولت مردان و خیران یزد و صاحب ابنیه و آثار بسیار بود. در قدیم شب
11 -
ایران، خراسان جنوبی، بیرجند، خیابان شهید مطهری، محله چهار درخت
مسجد جامع چهار درخت مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و در خیابان شهید مطهری، محله چهار درخت واقع شد. این اثر در تاریخ 2 شهریور 1378 با شماره 2404 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مسجد چهار درخت به عنوان یکی از مساجد معتبر فقط در حد یک شبستان طراحی و ساخته شده و از جمله مکانهای مذهبی مه
12 -
ایران، مازندران، بابل، خیابان امام خمینی، محله چهار سوق
این بنا در چهار سوق محله بازار، در خیابان امام خمینی واقع شده و از آثار دوره قاجاره که در سال 1211 هـ.ق به دست حاجی حسین نامی تجدید بنا شده. در دیواره این مسجد، سنگ نوشته ای به تاریخ 1211 هـ.ق نصب شده که متضمن اشعاری در وصف بانی مسجده. این اثر در تاریخ 24 اسفند 1383 با شمارهٔ ثبت 11516 به عنوان یکی
15 -
ایران، چهارمحال و بختیاری، سامان، خیابان سعدی، کوچه شهید مردانی
مسجد جامع سامان مربوط به دوره قاجاره و در شهر سامان، خیابان سعدی، کوچه شهید مردانی واقع شده و این اثر در تاریخ 28 شهریور 1386 با شمارهٔ ثبت 19676 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این مسجد، یک شبستان و دو ورودی در شمال شرقی و جنوب غربی داره که ورودی شمال شرقی به شکل هشتی و با گنبدی عرقچین
17 -
ایران، هرمزگان، کیش، شهر قدیم حریره، آب انبار
یکی از بناهایی که می تواند در مسیر شما در راه رسیدن به شهر قدیمی حریره قرار گیرد، آب انبار سنتی کیش هست. این آب انبار سنتی جز معروف ترین دیدنی های جزیره کیش به حساب می آید و سالانه، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب می کند.تاریخچه و معماری آب انبار کیش
آب انبار کیش در سال 1373 بنا شده و از
19 -
ایران، چهارمحال و بختیاری، شهر کرد، روستای هرچگان
این بنا که از از آثار دوره قاجاریه میباشد، در روستای هرچگان در 18 کیلومتری غرب شهرکرد، روستای هرچکان میدان انقلاب واقع شده است.
مسجد در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. آن چه از این مسجد به جا مانده، شبستان آن با آجر کاری های زیبا در زیر طاق و گنبدهای آن است که ستون های سنگی در زیر آن ها خ
20 -
ایران، چهارمحال و بختیاری، شهر کرد، خیابان ولیعصر
مسجد اتابکان مشهور به مسجد امام صادق مسجدی تاریخی مربوط به دوره اتابکان لر بزرگ است که در شهرکرد، خیابان ولیعصر جنوبی، میدان امامزادگان دو خاتون واقع شد. این اثر در تاریخ 17 مرداد 1351 با شماره 925 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. درب چوبی موجود در مسجد آجری اتابکان با داشتن قدمتی بر
آتشکده جاویدا (صفه سرمسجد) واقع در مسجد سلیمان بنایی متعلق به قرن هفتم قبل از میلاد است که بنا بر نظر برخی کارشناسان، معماران برای ساخت تخت جمشید از آن الهام گرفته اند. نوع معماری این بنا، آتشکده جاویدان اورارتویی است که مهمترین مشخصه آن استفاده نکردن از ملات و گذاشتن سنگ خشک روی سنگ خشک دیگر است.
ا