روستای هماگ هرمزگان و سیاهو | مجید غلام نژاد کجا فوت کرد؟

فوتبال دوستان هفته گذشته در شوک درگذشت تلخ مجید غلام نژاد بازیکن سابق سایپا و استقلال، بودند. این بازیکن 35 ساله در یک سفر تفریحی به مناطق دیدنی استان هرمزگان، دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد. مجید غلام نژاد تصمیم گرفته بود در آخرین روزهای این تابستان داغ در منطقه هماگ به آب تنی بپردازد. همگردی به این بهانه، منطقه کمتر شناخته شده ، روستای مجید غلام نژاد و روستای هماگ هرمزگان و دهستان دیدنی سیاهو در منطقه حفاظت شده هماگ را به علاقمندان سفر و طبیعتگردی معرفی می کند.

مجید غلامنژاد

ارتفاعات روستای هماگ هرمزگان ؛ نگین گردشگری هرمزگان

روستای هماگ هرمزگان با عنوان منطقه حفاظت شده کوه هماگ با وسعت نزدیک به 36000هکتار درشمال بندرعباس قرارگرفته و مرتفع ترین کوه استان هرمزگان را به خود اختصاص داده است. هماگ از غرب به روستای سیرمند از شرق به روستای هماگ از شمال به روستای شمیل ، جائین ، فارغان و بخوان و از جنوب به روستاهای سیاهو ، زاکین ، تنب سورو ، تل گردو ، منتهی می شود. آب و هوای این منطقه گرم و خشک بوده و بیشتر وسعت این منطقه را با توجه به اینکه بخشی از زاگرس چین خورده است، ارتفاعات تشکیل داده اند. به طوری که ارتفاعات نزدیک به 90درصد این منطقه را شامل می شود. وجود کوهسارهای فراوان باعث جاری شدن رودخانه های دائمی و فصلی فراوانی در این منطقه شده که از رود خانه های مهم منطقه می توان به نارمند، احمدی سیروئیه و... اشاره نمود. بر اثر شرایط خاص ژئولوژیکی منطقه، چشمه سارهای متعددی وجود دارد که علاوه بر تامین آب شرب مردم محلی و دام ها، آب مورد نیاز حیات وحش منطقه را نیز تامین می کنند. در میان دهستان های مختلف منطقه هماگ ، نام سیاهو بیش از سایر دهستان ها پرآوازه شده است. علت اصلی که موجب شناخته تر شدن سیاهو از دیگر دهستان های هماگ شده، هوای بهتر این منطقه است که حتی در مقایسه با دیگر دهستان های اطراف نیز، وجه تمایز آن به خوبی قابل مشاهده و محسوس است.سیاهو خود شامل آبادی های مختلفی است که در دامنه های دهستان سیاهو واقع شده اند و از نظر کشت و کار و باغداری، بهشتی پرنعمت و پربرکت را ایجاد کرده اند. کمتر نقطه ای را در ایران و حتی جهان می توان سراغ گرفت که در اقلیم آن هم مرکباتی همچون لیمو و نارنگی پرورش یابد، هم تاکستان ها یی از انواع انگور در طبیعت آن به بار بنشیند و هم میوه های گرمسیری مثل انبه و انجیر در آن به کیفیت مطلوب برسد اما سیاهو، این بهشت پر نعمت و خیال انگیز استان هرمزگان این همه را در خود جمع کرده است.)

هماگ هرمزگان

منطقه حفاظت شده هماگ : پوشش گیاهی و جانوری

از حیوانات متنوعی که در این منطقه یافت می شوند می توان به بز ، قوچ ، میش کارکارال ، خرس سیاه ، پلنگ ، گربه وحشی ، روباه ، کفتار، گراز ، خدنگ ، کبک ، تیهو ، جغد و... اشاره کرد. علاوه بر تنوع کم نظیری که در زیست جانوری این منطقه وجود دارد در بخش گیاهی نیز با منطقه شگفت انگیزی روبرو هستیم به طوری که انواع درخت های سردسیری و گرمسیری در این منطقه یافت می شوند.

روستای هماگ

منطقه حفاظت شده هماگ : یکی از زیستگاه های پلنگ زیبای ایران

در سال 93 تعدادی از اهالی بومی شهرستان حاجی آباد هرمزگان، ساکن حاشیه و داخل منطقه حفاظت شده کوه هماگ، گزارشی مبنی بر حمله پلنگ و تلف شدن تعدادی دام اهلی (گوسفند) به اداره محیط زیست این شهرستان گزارش دادند که طی حضور محیط بانان و ماموران محیط زیست تصویر پلنگ ایرانی توسط یکی محیط بانان این منطقه به ثبت رسید.

پلنگ در هماگ

دوستداران کوه های خاص به هماگ بیایند

کوه هماگ به عنوان بلند ترین کوه استان در این منطقه باعث شده که اکثر طبیعت دوستان و کوهنوردان به این منطقه مسافرت نموده و به کوهنوردی بپردازند. به علاوه تنوع زیستگاهی و بیولوژیکی باعث شده است که منطقه به عنوان یکی از مهمترین مناطق جهت جلب طبیعت گردان معرفی شود . وجود دامنه ارتفاعی زیاد باعث ایجاد کلکسیونی از گل های رنگانگ ایران در منطقه شده که به لحاظ زیست محیطی دارای ارزش بالا و به لحظ بصری بسیار چشم نواز است . آب و هوای ملایم به همراه رودخانه ها و چشمه سارها و باغ های مرکبات موجب شده که این منطقه به عنوان قطب کشاورزی استان نیز به شمار آید. این منطقه جای بسیار مناسبی برای کوهنوردان ماجراجویی است که به دنبال ارتفاعی پر از مناظر تازه و شگفتی های جانوری و گیاهی باشند. در میان قله های این منطقه، تشگر (tashger) به ارتفاع 3267 متر از سطح دریا بلندترین قله هماگ است.

روستای هماگ هرمزگان

نزدیکی هماگ به جاذبه های گردشگری دیگر

جاذبه های این منطقه به ارتفاعات،پوشش گیاهی،پوشش جانوری و...خلاصه نمی شود و گردشگران برای حضور در این منطقه می توانند از مناطق گردشگری دیگر نزدیک به هماگ همچون حاجی آباد، سیاهو، آبشار تزرج و... دیدن کرده و محیطی خاص را نسبت به دیگر نقاط ایران تجربه نمایند.به گفته بومیان و ساکنان محلی هرمزگان، هماگ زیباترین مکان در هرمزگان است به طوری که آنها گردش در این منطقه را به دوستداران طبیعت توصیه می کنند. هماگ با توجه به تنوع زیستی که در بین مناطق گردشگری استان هرمزگان و حتی کشور دارد می تواند برای سلیقه های متفاوت انتخاب خوبی باشد و هر طبیعت گردی را با هر سلیقه ای را راضی نماید.

روستای هماگ هرمزگان2
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

نباید هر روستایی را به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب کرد

گلاره یوسف پور ، شنبه 23 اردیبهشت 1402

براساس آخرین گزارشات بدست آمده، نباید هر روستایی را به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب کرد.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 12 مهر 1397

    هرمزگان بهترین مکان گردشگری هست

    • 11 مهر 1397

    هرمزگان بد آب وهواترین منطقه ایران است مردمش سیاه پوست کم فرهنگ و عصبی شرجی زیاد بدنهای بد بو بیماری کور ی در بین آنها رواج دارد