بازگشت سردیس هخامنشی به ایران

بنابر گفته علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سردیس هخامنشی پس از هماهنگی های لازم در اسرع وقت به ایران بازگردانده می شود و در جای اصلی خود در تخت جمشید قرار می گیرد. این خبر در بخش اخبار گردشگری و جدیدترین اخبار گردشگری درباره بازگشت سردیس هخامنشی به ایران می باشد.

به نقل از ایرنا، این قطعه تاریخی مربوط به بالاتنه، سر سرباز هخامنشی و نیزه است که در سال 1936 از ایوان جنوبی کاخ شورا ربوده شده و در نهایت پاییز سال 2017 قرار بود که این اثر تاریخی در نمایشگاهی در نیویورک به نمایش گذاشته شود و پس از آن در حراجی عرضه شود. سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و خوشبختانه با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد که این شی تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی نیویورک حکم استرداد آن به کشور را صادر کرد. بازگشت این شی تاریخی ارزشمند جای خوشحالی دارد و این موفقیت را به مردم تبریک می گوییم. این اثر 90 سال پیش در ایران کشف و پس از چند سالی از ایران خارج شد. این اثر تاریخی سال گذشته در یک حراجی در نیویورک کشف و با ارائه اسناد به دادستانی نیویورک مشخص شد که متعلق به مردم ایران است و به صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شد. رسیدگی به ادعای مالکان دروغین این اثر 11 ماه به طول انجامید و در نهایت مشخص شد که این اثر از ایران سرقت شده و قاچاقچیان آن را دست به دست کرده اند. با همکاری دادستانی نیویورک این اثر به ایران بازگشت داده شد. سردیس سرباز هخامنشی در سال 1933 توسط باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو اکتشاف و در سال 1936 به سرقت رفت. این اثر پس از چند بار دست به دست شدن در پاییز 2017 برای حراج از کانادا به نیویورک رسید. سردیس هخامنشی از سال 1951 تا 2011 در کانادا بوده است. پس از انتقال این اثر به حراجی نیویورک، شواهدی از دزدی این اثر به پلیس و دادستانی گزارش شد و دادستانی نیز با اذعان به مسروقه بودن آن دستور توقیف داد. جمهوی اسلامی ایران در اکتبر 2017 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد. دادگاه هم در 11 جولای 2018 رای نهایی خود را برای استرداد اثر به ایران اعلام کرد و در نهایت در تاریخ 4 سپتامبر تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد. این خبر در بخش جدیدترین اخبار گردشگری می باشد.

 سردیس هخامنشی
بازگشت سردیس هخامنشی به ایران

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مانعی بزرگ سر راه بازگشت الواح هخامنشی به ایران

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398

بیمه بازگشت الواح هخامنشی به ایران ذهن مسئولان میراث فرهنگی و دفتر نمایندگی دائم ایران در شهر نیویورک را درگیر کرده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :