چه بر سر ستون های مسجد جامع دزفول آمده است؟

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: مسجد جامع دزفول، یکی از مساجد تاریخی استان خوزستان است که به علت نشت فاضلاب آسیب دیده و نیاز فوری به تخصیص بودجه و مرمت دارد. خبر زیر مرتبط با نشت ستون های مسجد جامع دزفول هست.

به گزارش ایسنا، حجت الله آریایی نیا با بیان اینکه مسجد جامع یکی از قدیمی ترین مساجد استان خوزستان است که بارها مرمت شده، افزود: مشکل اصلی آسیب بخشی از این مسجد، نشت فاضلاب از کوچه ضلع جنوب شرقی آن است. طی چندین سری مکاتبه با شهرداری و با وجود همکاری آن ها، متأسفانه زمان از دست رفته بود و آب وارد دیوارهای مسجد شده بود.

او ضمن اشاره به بارندگی ها به عنوان یکی از عوامل آسیب خانه های قدیمی و تاریخی تصریح کرد: بارندگی های خوب امسال برای ما مشکل ساز شد و با وجود اینکه سال گذشته بام این مسجد ایزوگام شده بود، اما به این دلیل که کسی به صورت مستمر در آنجا حضور ندارد که مراقبت کند، قسمت هایی نشت پیدا کرده و چند آجر از سقف فرو ریخته است. آریایی نیا درخصوص نشست ستون های ضلع شرقی این مسجد عنوان کرد: این نشست به دلیل نشت فاضلاب است که سازمان آبفای دزفول باید پاسخگوی آن باشد.

وی با بیان اینکه برنامه فاضلاب شهری دزفول باید جامع باشد، تصریح کرد: سال های قبل مقداری برای برنامه فاضلاب هزینه کردند، اما حدود دو سال است که دیگر اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

اولین و قدیمی ترین مسجدی که در دزفول ساخته شده ، جامع است که در مرکز شهرستان دزفول، در خیابان امام خمینی قرار دارد. ساخت این مسجد که به سبک معماری دوره ساسانی است، بین قرن های سوم و چهارم هجری قمری صورت گرفته ، البته اختلاف نظراتی وجود دارد و برخی مأخذها تاریخ ساخت مسجد جامع دزفول را سده هفتم هجری قمری می دانند.

در کتاب یادگارهای خوزستان نوشته ایرج افشار آمده که این مسجد در سده 7 و 12 بازسازی شده و ایوان شرقی آن از بناهای دوران صفویه است که در سال 1110 ه‍.ق بنا شده و سردر و گلدسته های آن از قرن 12 است و در ساخت این بنا از شیوه معماری کاخ ایوان کرخه استفاده شده است.

مرحوم سید محمد علی امام اتاق شرق، مسجد جامع را قدیمی ترین قسمت مسجد نوشته که به آن غریب خانه هم می گویند. این مسجد تاریخی 29 آذر 1316 با شماره 287 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این خبر در بخش نشت ستون های مسجد جامع دزفول قرار دارد.

مسجد جامع دزفول
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای معماری است

گلاره یوسف پور ، یکشنبه 9 آذر 1399

براساس نوشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای معماری است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :