شهر گمشده پترا | عجایب هفتگانه جدید جهان !

پترا شهری تاریخی در جنوب عمان، پایتخت کشور اردن است که زمانی محل حکومت نَبَطی ها نیز بود. شهر گمشده پترا نامش را از کلمه ی یونانی پتروس به معنای صخره گرفته زیرا این شهر در کوه و در تخته سنگهایی سرخ رنگ تراشیده شده است. این شهر به دلیل اهمیت تاریخی که دارد سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو و در سال 2007 به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان شناخته شده و به عنوان گنجینه ای بزرگ و ارزشمند به ثبت رسیده است. برخی از مردم اردن معتقدند که این شهر توسط جن ها تسخیر شده و روایات عجیب دیگری نیز از شهر وجود دارد. شهر گمشده پترا اکنون توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده و مطالعات گوناگونی روی آن انجام شده است. هنوز محققان در تلاشند تا اطلاعات بیشتری راجب نبطیان و سازنده این شهر بی نظیر به دست آورند اما اطلاعات کافی در دسترس محققان و باستان شناسان نیست و هزاران سوال آنها بی پاسخ مانده است.اروپاییان با تحقیق و مطالعات خود ادعاهای عجیبی نسبت به پترا دارند به نوعی آنها باور دارند نبطیان این شهر را برای دنبال کردن حرکات نجومی خورشید ساختند و معتقدند پترا که اکنون بیابانی و خشک می باشد روزگاری منبع فراوانی از آب بوده است که با سیستم نگهداری پیشرفته ای که در آن زمان به وجود آورده بودند، آب کافی برای زندگی سی هزار نفر و کشاورزی آنها فراهم می کردند.برای به دست آورن اطلاعات بیشتر راجب این شهر پترا اردن افسانه ای با همگردی همراه باشید

شهر پترا

شهر گمشده پترا : عجایب هفتگانه جدید جهان : تاریخچه شهر پترا اردن

شهر پترا از قرن دوم تا قرن چهارم قبل از میلاد پایتخت حکومت نبطی ها بود. تاریخ نویسان می گویند نبطیان به احتمال خیلی زیاد از عرب های ساکن جزیره (شبه جزیره عرب) بودند و در ابتدا به صورت بادیه نشینی زندگی می کردند. آنها در صحرا زندگی امنی برای خود ساخته بودند که توجه بازرگانان را جلب می کرد. بعدها این شهر اهمیت زیادی پیدا کرد و حلقه اتصال بین سرزمین بین النهرین، سرزمین شام، شبه جزیره عربستان و مصر شد و کنترل راه های تجاری مناطق اطراف خود را به دست گرفت. بسیاری از کاروان های تجاری جنوب شبه جزیره عربستان، غزه، عسقلان، صور، دمشق از این راه می گذشتند و پترا را تبدیل به مرکز مهم داد و ستد طلای مصری؛ فلفل فینیقی، ابریشم چینی، ستد ادویه و عاج هندی کردند. به این صورت بود که زندگی بنطی ها از بادیه نشینی تبدیل به شهر نشینی شد و آنها شروع به ساخت قصر در دل کوه و صخره ها برای زندگی خود کردند. عظمت شهر پترا توجه رومیان را به خود جلب کرد و آنها را به فکر تصرف انداخت. سر انجام رومیان به این شهر حمله کردند و به حکومت نبطیان پایان دادند. پس از تسلط رومیان بر ای شهر، پترا باری دیگر دوره ای از عظمت را طی کرد تا آنکه اعراب، رومی ها را از شهر بیرون کردند. حیات در پترا ادامه یافت و ساکنان مشغول کشاورزی شدند تا زمانی که زلزله ای در پترا رخ داد که آنها مجبور شدند به مناطق اطراف کوچ کنند و برای همیشه پترا را خالی از سکنه بگذارند.

شهر گمشده پترا : عجایب هفتگانه جدید جهان : پیدایش دوباره شهر پترا اردن

در سال 1812 یک گردشگر سوییسی به نام لودویک بورکهارت به مکه رفت تا شهر مقدس مسلمانان را از نزدیک مشاهده کند. در هنگام بازگشت، پترا توجه او را به خود جلب کرد. لودویک اولین شخصی بود که راجب این شهر گمشده گزارش تهیه کرد و گفت در اعماق وادی موسی یکی از شگفت انگیزترین آثار هنری باستان با خصوصیات باور نکردنی وجود دارد. گزارش او باعث شد برخی از گردشگران راهش را ادامه دهند تا آنکه در سال 1893 یک هنرمند نقاش به نام دیوید رابرتز، به پترا رفت و آثاری زیبا از این شهر گمشده تهیه کرد که نام پترا را بر سر زبان ها انداخت. همه این اتفاقات باعث پیدایش مجدد پترا شد که امروزه به یکی از جاذبه های توریستی خاورمیانه تبدیل شده است.اما باید گفت که این جاذبه توریستی امروزه در خطر نابودی است. فرسایش طبیعی نظیر افزایش رسوب نمک در سنگها و باران های موسمی، باعث نگرانی های اخیر باستان شناسان درباره ی آینده ی پترا شده و تلاش اتحادیه ی ملی پترا برای حفظ این شهر تاریخی و دیدنی را برای آیندگان بر انگیخته است . از دیگر عوامل تخریب این موزه تاریخی، توریستها و گردشگران بی شماری هستند که برای بازدید به این شهر می روند. برای جلوگیری از ویرانتر شدن پترا، باستان شناسان از نوعی چسب برای استحکاک سنگها استفاده می کنند که در مقابل آب غیر قابل نفوذ است. اما همچنان این یادگار برجسته بشری در معرض خطر نابودی است.

بازدید از پترا

شهر گمشده پترا : عجایب هفتگانه جدید جهان : شهر پترا اردن شهری ماورالطبیعه

قصر البنت، یکی از مکان های دیدنی و جذاب پیترا به شمار می آید. مردم اردن ادعاهای عجیبی نسبت به این قصر دارند و معتقدند که انسان از ساخت چنین مکانی در آن دوران عاجز بوده و قصر البنت توسط موجودات فرا زمینی ساخته شده است. برخی دیگر نیز می گویند این موجودات فرا زمینی مدتی را در آنجا زندگی کردند و بدون گذاشتن اثری از خود، آنجا را ترک کرده اند. جالب است بدانید که برخی می گویند شب ها صدای این موجودات را می شنوند و حتی باستان شناسان هم وجود این سر و صداها را تایید کرده اند!

قصر البنت

بازدید از شهر پترا اردن :

شهر گمشده ی پترا یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی اردن شناخته شده و حتی در مجله ی Smithsonian به عنوان یکی از 28 مکانی که قبل از مرگ باید دید، معرفی شد ه است. به دلیل گرم بودن هوا در این شهر گمشده، بهترین زمان بازید از آن فصل بهار و پاییز است و باید گقت در هنگام سفر. حتما یک جفت کفش، عینک آفتابی ، ضد آفتاب و مقداری آب و خوراکی همراه خود داشته باشید. راه های مختلفی برای رسیدن به شهر پترا اردن باستانی و تاریخی وجود دارد که بهترین راه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی است.

سفر از امان به شهر پترا اردن :

1- از منطقه ابدالی در شهر امان، جت باس هایی در ساعت 6:30 صبح به سمت پترا حرکت می کند و در ساعت 17:00 عصر به به امان باز می گردد. هزینه ی آن برای هر بلیط 8.5 دینار اردن می شود.
2-مینی بوس های عمومی نیز ایستگاه مجمع جنوبی در ساعات 9 الی 4 عصر به سمت وادی موسی می روند که هزینه رفت و برگشت آن حدود 5 دینار اردن می شود.
3- راه دیگر نیز وجود دازد که می توانید از مزکز شهر امان یا مسیر فرودگاه تا پترا از تاکسی استفاده کنید و هزینه آن حدود 80 تا 85 دینار عمان می شود.

شهرگمشده
شهر پترا از عجایب هفت گانه
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دیدنی های شهر گمشده پترا، یکی از عجایب هفتگانه جدید

کیانا صدیقی ، پنج شنبه 24 بهمن 1398

با این ما و این مطلب همراه شوید تا قدری بیشتر شما را با شهر پترا در اردن و جذابیت های بی بدیلش آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :