نقاط دیدنی بندر چابهار | بهشت گمشده ایران

در چابهار جاذبه های گردشگری و پدیده های طبیعی شگفت انگیزی دیده می شود که می تواند هر بیننده ای را مجذوب خود سازد. همین نقاط دیدنی بندر چابهار باعث شده تا چابهار به یکی از پرگردشگرترین شهرهای جنوبی ایران تبدیل شود. در این بخش قصد داریم به معرفی این شهر زیبا و دیدنی بپردازیم و شما را با برخی از جذاب ترین جاهای دیدنی چابهار آشنا کنیم. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید.

چابهار

چابهار، هندوستان ایران

چابهار، در بیشتر ایام سال آب و هوایی معتدل و بهاری دارد، اما سفر به نقاط دیدنی بندر چابهار در فصل های پاییز و زمستان جذاب تر می باشد. از این رو اغلب مسافران در فصل سرما به چابهار سفر می کنند. در این جا مناظر جذاب و دیدنی بی شماری را می بینید که شما را حیرت زده می کند. کوه های بدبوم، سواحل آرام، تپه های منحصربفرد گل افشان و ... از جمله جاذبه هایی هستند که در این بندر شاهد آن خواهید بود. این بندر عنوان هندوستان ایران را به خود اختصاص داده است.

سواحل زیبای چابهار

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی این منطقه، سواحل چابهار است. این سواحل یکی از دیدنی ترین سواحل ایران بوده و حضور در آن آرامش فوق العاده ای به شما می دهد. پیشنهاد می کنیم در زمان طلوع و غروب خورشید از سواحل چابهار بازدید نمایید. در این زمان ها می توانید زیباترین و بی نظیرترین تصاویر را به تماشا بنشینید. صخره های بزرگ حاشیه ی این ساحل که بر اثر پیشروی آب دریا دچار فرسایش شده اند، زیبایی این ساحل را چند برابر کرده اند.

سواحل زیبای چابهار

تپه های گل افشان

تپه های کوچک گل افشان را می توان پدیده ای منحصر بفرد از جاهای دیدنی چابهار معرفی نمود. پدیده ی حیرت انگیزی که تنها در چابهار شاهد آن خواهید بود. برای تماشای این تپه ها باید مسیر جاده ی تنگ- گالک را طی کنید. در 20 کیلومتری روستای کهیر، سه تپه ی کوچک دیده می شوند که هرکدام 10 تا 20 متر ارتفاع دارند. این تپه ها روزگاری یک آتشفشان فعال بوده اند که امروزه دوتا از آن ها غیر فعال شده اند. آتشفشان سوم همچنان فعال بوده و از دهانه ی آن گل سردی به رنگ طوسی می جوشد. این پدیده به غیر از چابهار در سه نقطه دیگر دنیا نیز وجود دارد.

تپه های گل افشان

تالاب لیپار

تالاب لیپار، پدیده ی منحصر بفرد دیگری است که از آن فقط 4 نمونه در دنیا وجود دارد که یکی از آن ها در 15 کیلومتری چابهار و در کرانه ی دریای عمان واقع شده است. این تالاب، آبگیریست که میان دو کوه ایجاد شده و آب های سرگردان اطراف را در خود جمع کرده است. در این آبگیر انواع بوته ها و درختچه هایی چون گز و کلیر دیده می شوند. برای تماشای این پدیده ی دیدنی باید جاده ی گواتر را طی کرده و در جایی مشرف به دره ی سبز، بعد از روستای زمین، آن را مشاهده کنید. این تالاب از زیباترین نقاط دیدنی بندر چابهار دارای طولی حدود 14 کیلومتر می باشد و پرندگانی چون فلامینگو، طاووسک، تیهو، چنگر، کشیم، حواصیل، باقرقره، عقاب دشتی و خوتکا در آن زندگی می کنند.

تالاب لیپار

انجیر معابد

انجیر معبد یا کرگ، نام درخت بزرگی است که در سواحل چابهار دیده می شود. این درختان معمولا بالای 100 سال قدمت دارند. انجیر معبد جزو درختان تیره ی کائوچوییست و دارای تاجی بزرگ و پهن می باشد. در داخل این درخت شیره ای سفید رنگ جریان دارد و میوه های آن نیز بسیار ریز، به اندازه ی فندق، بوده و رنگی نارنجی دارند. این میوه ها قابل خوردن هستند. نمونه هایی از این درخت را می توانید در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر پیدا کنید.

انجیر معبد

خلیج گواتر

این خلیج در مجاورت جنگل های حرا قرار گرفته و منظره ای فوق العاده دیدنی ایجاد کرده است. حرا از نقاط دیدنی بندر چابهار، درختچه های کوچکی هستند که در نواحی گرم در مرداب می رویند. این جنگل ها توسط محیط زیست محافظت می گردند. برای تماشای جنگل های حرای چابهار باید به خور باهو از جاهای دیدنی چابهار بروید. در آن جا و در نزدیکی جایی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می ریزد، می توانید این مناظر زیبا را مشاهده نمایید.

خلیج گواتر

تماشای تمساح های ایرانی

رودخانه باهوکلات از جاهای دیدنی چابهار، رودخانه ایست که در شرق چابهار قرار دارد. این رودخانه به دلیل داشتن تمساح های پوزه کوتاه یا گاندو به یکی از جاذبه های چابهار تبدیل شده است. گاندوها تمساح های بی نظیری هستند که از نسل دایناسورها باقی مانده اند. از این رو بسیار کمیاب بوده و دارای ارزش ملی و بین المللی می باشند. طول بدن این تمساح حدود 4 متر است که نصفی از آن را دم تمساح تشکیل می دهد. گاندو ها بیشتر در باتلاق های دلگان، کلانی راسک، باهوکلات، رودخانه سرباز و ایرانشهر زندگی می کنند.

تماشای تمساح های ایرانی

کوه های مریخی

کوه های مینیاتوری از جاهای دیدنی چابهار، سلسله کوه هایی هستند که در موازات دریا قرار داشته و از منطقه ی کچو تا خلیج گواتر کشیده شده اند. جنس رسوبات این کوه ها و فرسایش آن ها باعث ایجاد شیارها و تراش های زیبایی بر روی آن شده و منظره ای مشابه با کوه های کره ی ماه را ایجاد کرده است. به همین دلیل به این کوه ها، کوه های مریخی گفته می شود. رنگ سفید این کوه در کنار واریزه هایی که در پای آن دیده می شود و در طرف دیگر آن دریا، باعث شده تا منظره ای فوق العاده زیبا و بی نظیر ایجاد شود که گردشگران را به سمت خود جذب می کند.

کوه های مریخی

موج سواری

سرفینگ یا موج سواری یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین تفریحات آبی است که از سال 1950 به عنوان یک رشته ی ورزشی مستقل اعلام شده و طرفداران خود را پیدا کرد. اگر از علاقه مندان این ورزش جذاب و گاها خطرناک هستید، آب های دریای عمان و موج های منطقه ی چابهار بهترین مکان برای انجام موج سواری است. البته این ورزش در آب های شمالی و جنوبی ایران نیز به صورت محدود انجام می شود، اما گستردگی و کیفیت چابهار را ندارد. موج های محدوده ی چابهار بهترین و مطلوب ترین امواج برای این ورزش است که حتی گاهی موج سواران سایر نقاط را نیز به سمت خود می کشاند. علاوه بر موج سواری می توانید از تفریحات و ورزش های دیگری چون فوتبال و والیبال ساحلی، والیبال با پا (فوت وال)، تنیس، کبدی و هندبال ساحلی نیز در این مکان برخوردار باشید.

موج سواری

اسکله های ماهیگیری

صیادی یکی از بخش های زندگی روزمره مردم چابهار است. به خاطر موقعیت جغرافیایی این شهر، چندین اسکله ماهیگیری از نقاط دیدنی بندر چابهار دارد و در کنار آن ها نیز بازار ماهی فروشان است. علاوه بر این گردشگران می توانند در این اسکله ها حضور یافته و به همراه ماهیگیران عازم دریا شوند و ماهیگیری صیادان را از نزدیک تماشا و تجربه کنند. سه اسکله تپس، رمین و بریس دیدنی ترین اسکله های چابهار هستند.

اسکله های ماهیگیری

صنایع دستی

سوزن دوزی و گلابتون دوزی دو هنر سنتی بسیار زیبا هستند که در برخی از مناطق کشورمان رواج دارند. برای این دوخت های زیبا ابتدا نقش مورد نظر را روی پارچه کشیده و پارچه را بر روی یک دایره ی چوبی با نام کم قرار می دهند و دور آن را با کش محکم می کنند. سپس با نوارهایی به رنگ طلایی کار دوخت را انجام می دهند. دختران بلوچی این هنر را از کودکی آموخته و برای تزیین لباس ها و پارچه های خود از آن استفاده می کنند. البته سوزن دوزی منطقه ی چابهار کمی متفاوت با دیگر نقاط ایران است که به آن بلوچی دوزی می گویند. حصیربافی، سکه دوزی، گلیم بافی، طلاسازی، چاربافی و معرق صدف از جمله دیگر هنرهای این منطقه است که تماشای آن می توانید برای شما بسیار جذاب و دوست داشتنی باشد. حتی می توانید این هنرهای زیبا را به عنوان یک سوغاتی خاص و متفاوت تهیه کرده و به همراه خود ببرید.

صنایع دستی

غذاهای محلی چابهار

چابهار نیز مانند دیگر مناطق ایران غذاهای محلی خوشمزه و بی نظیری دارد که توصیه می شود در سفر خود حتما طعم آن ها را چشیده و نوش جان کنید. هر منطقه بر اساس مواد اولیه و محصولاتی که در آن به وفور یافت می شود، سلیقه و ذائقه ی غذایی خاص خود را دارد. با توجه به این که صید در این ناحیه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و صیادی بخشی از زندگی مردم بومی آن است، محصولات دریایی حرف اول را در غذاهای سنتی این منطقه می زنند. علاوه بر آن خرما نیز از دیگر موادی است که در غذاهای چابهاری جایگاه ویژه ای دارد. یکی از این غذاها، خوراک خرما نام دارد که در آن از ترکیب خرما، نان، برنج و حبوبات استفاده می شود. خرما، کنجد، بادام و پونه در کنار هم غذایی با نام کنک را تشکیل می دهند که نوعی حلوا محسوب می شود. بتوماش، ماشینگ، پاکگین ماهیک، کورک، شودوده، بتوهواری، گلوهک، ناروش، کیش و دلگ نیز ازجمله غذاهای متنوع دیگر چابهاری هستند. متاسفانه شما نمی توانید اغلب این غذاها را در رستوران های چابهار پیدا کنید. برای خوردن این غذاها باید مهمان یکی از خانواده های چابهاری شوید تا بتوانید طعم اصیل و سنتی غذاهای خوشمزه شان را بچشید. اگر این امکان برای شما وجود داشت به هیچ وجه آن را از دست ندهید. کباب کوبیده چابهار یکی از خوشمزه ترین کباب های ایران است که می توانید در تمامی های رستوران های این شهر آن را نوش جان کنید. دام های این منطقه به دلیل آب و هوا و تغذیه ی خاص، گوشتی بسیار خوشمزه و لذیذ دارند. از این رو کباب های بی نظیری را در چابهار خواهید خورد.

غذاهای محلی چابهار

سفر به چابهار

تا این جا در مورد جاهای دیدنی چابهار و نقاط دیدنی بندر چابهار صحبت کردیم. در ادامه اطلاعاتی را در مورد چگونگی سفر به این شهر، محل اقامت، خرید خواهیم گفت.

قطار یا هواپیما: شما می توانید برای سفر خود یکی از وسایل حمل و نقل مانند هواپیما یا قطار را انتخاب نمایید.

هواپیما: اگر فاصله ی شما از این شهر زیاد است، بهترین وسیله برای طی مسیر هواپیماست. هزینه ی بلیط هواپیما برای مسیر تهران-چابهار با پروازهای ایران ایر 220 هزار تومان است. بنابراین بلیط رفت و برگشت به این شهر حدود 500 تا 550 هزارتومان برایتان در می آید.

قطار: اگر می خواهید هزینه ی کمتری بپردازید، می توانید قطار را انتخاب کنید. قیمت بلیط قطار برای مسیر تهران- زاهدان حدود 95 تا 110 هزارتومان است. جالب این جاست که می توانید خودروی شخصی خود را نیز با قطار حمل کرده و با خود به چابهار ببرید. برای این کار علاوه بر بلیط هایی که برای خود و همراهانتان تهیه می کنید، باید یک بلیط برای خودروی خود نیز خریداری کنید! توجه داشته باشید که برای حمل خودرو باید سه ساعت قبل از حرکت قطار خودروی خود را تحویل دهید.

محل اقامت

دو هتل لاله و لیپار در چابهار وجود دارند که می توانید برای اقامت و استراحت خود رزرو کنید. البته هتل لیپار هنوز راه اندازی نشده و دست احداث است. مهمانپذیرهای سپیده و تراس بهشت نیز دو اقامتگاه خوب در این شهر می باشند. مهمانسرای تراس بهشت در یک مکان دنج و آرام ساخته شده و بسیار تمیز و مرتب می باشد. علاوه بر آن اتاق های این مهمانسرا نیز به سمت دریاست.

محل اقامت

خرید در چابهار

چای و خوراکی های خارجی مانند نسکافه، ترشی، زیتون، شکلات و ... در چابهار دارای قیمت های مناسبی هستند. پتو نیز در این شهر بسیار ارزان است. از این رو این کالاها بهترین خریدهایی است که می توانید در این شهر داشته باشید. علاوه بر آن لوازم آرایشی، عطر و ادکلن هم قیمت های خوبی دارند و بسیار مقرون بصرفه هستند.
چابهار دارای شش مجتمع تجاری است که در آن ها انواع پوشاک، لوازم برقی، لوازم آرایشی و ... به فروش می رسد. اگر قصد خرید لوازم آرایشی، لوازم برقی و پتو را دارید، به صالحیار بروید. صدف برای خرید صندل های مجلسی زنانه، گوشی موبایل و لوازم آرایشی مناسب است. اگر می خواهید چای و مواد غذایی بخرید، بهتر است سری به فردوس و تیس بزنید. صندل های مردانه یا چمپل را می توانید از بازار سنتی بلوک بازار و دکه بازار خریداری نمایید.
توصیه می کنیم در چابهار به دنبال خرید پوشاک نباشید. اما می توانید پارچه های خوبی تهیه کنید. انواع پارچه های مجلسی مناسب مانتو و لباس را می توانید از پارچه سراهای این شهر خریداری کنید. قیمت این پارچه ها از 10000 شروع می شود.
شما می توانید سفر به این شهر زیبا را در برنامه های تفریحی خود گنجانده و از تماشای جاهای دیدنی چابهار لذت ببرید.

خرید در چابهار
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دیدنی های بندر چابهار، نگینی ارزشمند در میان بنادر ایران

کیانا صدیقی ، سه شنبه 13 آذر 1397

چابهار یکی از بنادر باارزش ایران است که دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است و سالیانه مسافران بسیاری به آن سفر می کنند.

نظرت چیه
2 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 28 بهمن 1397

    خیلی زیباست کاش منم بتونم برم یه روزی

    • 17 مرداد 1397

    عالی بود