آشنایی با مجموعه کاخ موزه سعدآباد تهران

hb دوشنبه 8 مهر 1398

کاخ موزه سعدآباد تهران از مساحتی بالغ بر 110 هکتار برخوردار بوده و در عصر قاجار تاسیس شده است. به این مجموعه تاریخی در عصر پهلوی اول و دوم تعدادی کوشک و کاخ اضافه شد و از بخش جنوبی خود با تجریش، از بخش شرقی با گلابدره، از بخش شمالی با رشته کوه های البرز و از بخش غربی خود نیز با منطقه ولنجک محدود هست. دیدنی های کاخ سعدآباد شامل 18 کاخ بزرگ و کوچک بوده که در زمان حکومت شاهان قاجار، از آن ها به عنوان یک مکان تفریحی برای فصل تابستان استفاده می شد و با انجام کودتای سال 1299 و به قدرت رسیدن رضاشاه، بدون کوچکترین تغییری و تنها با اضافه کردن تعدادی باغ و باغچه، برای استقرار و استراحت خاندان پهلوی مورد بهره برداری قرار گرفت. در ادامه این مطلب همراه همگردی شوید تا قدری بیشتر در خصوص آدرس کاخ سعدآباد و همچنین بخش های کاخ سعدآباد تهران اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد که اگر روزی به دیدار این کاخ موزه رفتید، دچار سردرگمی نشوید.

کاخ موزه سعدآباد تهران

معرفی 18 بنای موجود در مجموعه کاخ های سعدآباد

-کاخ سفید که در زمان حال به کاخ موزه ملت تبدیل شده است.
-کاخ شهروند که امروزه به کاخ موزه سبز تبدیل شده است.
-کاخ احمدشاهی که در حال حاضر در اختیار بسیج خواهران قرار گرفته است.
-کاخ اسود که امروز به موزه هنرهای زیبا بدل شده است.
-کاخ اختصاصی که اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است و پیش از آن موزه تاریخ طبیعی در آن دایر شده بود.
-کاخ اشرف که موزه صنایع دستی و ظروف در آن برپا شده است.
-کاخ ملکه مادر که اکنون به آن ساختمان جمهوری می گویند.
-کاخ شمس که در حال حاضر به موزه مردم شناسی اختصاص پیدا کرده است.
-کاخ فریده دیبا که موزه آفرینش های هنری در آن تاسیس شده است.
-کاخ غلامرضا که به آن ساختمان تبصره 36 عنوان داده اند.
-کاخ شهرام که متعلق بود به پسر اشرف پهلوی و در حال حاضر موزه نظامی سعدآباد در آن احداث شده است.
-کاخ عبدالرضا که به ساختمان انجام امور اداری مجموعه سعدآباد تبدیل شده است.
-کاخ احمدرضا که آن هم در اختیار نهاد ریاست جمهوری هست.
-کاخ لیلا که موزه آبکار در آن جای گرفته است.
-کاخ بهمن که متعلق بود به پسر غلامرضا و اکنون محل استقرار ساختمان یونسکو هست.
-کاخ قدیمی مرتبط با زمان ولیعهدی رضا پهلوی که به موزه استاد حسین بهزاد مشهور است.
-کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی که اکنون نیز در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد.
-کاخ فرزندان محمدرضا شاه (فرحناز و علیرضا) که الان به موزه خط و کتابت میرعماد تبدیل شده است.
همچنین لازم است بدانید به جز تمامی این 18 کاخ و ساختمان های مجلل مرکزی، تعدادی استخر، زمین بازی تنیس و سالن بولینگ، آمفی تئاتر روباز، گلخانه و چشمه سار و همچنین سالن های مرغداری و گاوداری نیز وجود دارند که همگی آنان در آدرس کاخ سعدآباد قرار گرفته اند!

کاخ موزه سعدآباد تهران 2

ورودی های مجموعه کاخ های سعدآباد

-درب زعفرانیه
-درب کاخ سفید
-درب میدان دربند
-درب رودخانه
-دو درب جعفرآباد
-درب نظامیه که بیشتر از آن در زمان پهلوی اول یعنی رضاشاه استفاده می کرد.
-درب خیابان دربند که بیشتر از سوی محمدرضا شاه مورد استفاده قرار می گرفت.

کاخ موزه سعدآباد تهران 3

بخش های کاخ سعدآباد تهران

موزه اسناد و مدارک سلطنتی سعدآباد

طبق آنچه از بررسی اسناد و مدارک پراکنده و یافت شده در بین تمامی دیدنی های کاخ سعدآباد بدست آمده، در زمان پهلوی تغییر و تحولات زیادی خصوصا در دکوراسیون های داخلی کاخ های این مجموعه اتفاق افتاد و آنطور که مشخص شد، خاندان پهلوی علاقه زیادی به گرفتن هدایای نفیس از افراد سرشناس داخلی و خارجی داشته اند و همه را نیز در انبارهای موجود در آدرس کاخ سعدآباد قرار داده اند! احداث موزه اسناد و مدارک سلطنتی مرتبط با خاندان پهلوی در کاخ موزه سعدآباد تهران کار بسیار سخت و پر مشقتی بود که به مدد دوستان فعال، در طی 5 سال تاسیس و راه اندازی شد. جالب است بدانید بسیاری از اسناد و مدارک قرار گرفته در این موزه کاملا فراموش شده و گمنام بوده که در هیچ کدام از کتاب ها و نوشته های تاریخی مربوط به تاریخ معاصر ایران از آنان نامی به میان آورده اند. این اسناد و مدارک از اقصی نقاط دیدنی های کاخ سعدآباد جمع آوری، ساماندهی و پاکسازی شده و در آخر نیز برای هر کدامشان یک معرفی نامه تشکیل داده شده است. البته ناگفته نماند که نمی توان در خصوص این موزه با قطعیت کامل عنوان کرد که در آن تمامی اسناد و مدارک خاندان پهلوی از جمله تمامی نامه نگاری های آنان، فهرست اموال و دارایی هایشان، مدارک مربوط به ساخت و کنترل بناهای مختلف و همچنین مهر و آلبوم تصاویر آن ها وجود دارند. موزه اسناد و مدارک سلطنتی سعدآباد با هدف آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با بخش هایی از تاریخ معاصر ایران که شاهدی جز کاخ های سعدآباد را نمی توان برای آن ها پیدا نمود، اکنون در بین کاخ های هنرهای زیبا و کاخ موزه ملت قرار گرفته و بد نیست بدانید که از ساختمان این موزه تا قبل از خروج شاه و پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران، به عنوان محل استقرار گارد جاویدان شاهنشاهی استفاده می شد. این کاخ موزه جذاب که یکی از مهمترین بخش های کاخ سعدآباد تهران هست، دارای یک طبقه و نیم بوده و در طبقه همکف خود نیز از 6 اتاق برخوردار است که بعد از انجام عملیات تبدیل آن به موزه، هر کدام از قسمت های آن به بخش های مختلفی تقسیم شدند که عبارتند از:
بخش اول (تصاویر)
-نمایش تصاویری از بناهای قدیمی ایران و نوع پوشش مردم در عصر قاجار تا اوایل آغاز دوره پهلوی
-نمایش تصاویری از یک کارناوال فرهنگی در کشور
-نمایش عکس های مربوط به انجام اقدامات پهلوی اول
-نمایش تصاویر مرتبط با اولین و آخرین سفر رضاشاه به ترکیه در سال 1313
بخش دوم (اسناد)
-نمایش تعداد محدودی عکس از انجام مراسم های خصوصی برگزار شده در کاخ موزه سعدآباد تهران
-نمایش تعدادی از اسناد مرتبط با نامه نگاری ها، مکاتبات اداری و اسناد مالی مربوط به رسیدگی و کنترل کاخ ها
بخش سوم (مهرها و جلدها)
-نمایش اسناد و مدارک مربوطه که شرح وظایف وزارت دربار در زمینه تشریفات کشوری بوده اند.
-نمایش تعدادی از کارتابل ها، کاغذهایی با سربرگ شاهنشاهی، پاکت های کاغذی و تعدادی مهر معروف در وزارت دربار ایران
-نمایش و معرفی بخش کوچکی از وسایل ارتباطی صوتی و تصویری در زمان پهلوی اول و دوم
-نمایش تعدادی از جلدهای ارزشمند و بسیار نفیس دست ساز که عمدتا به طرح هایی از خاتم کاری، لچک ترنج، شکارگاه، کنده کاری، نقره کاری، عاج و دیگر هنرهای دستی ایران مزین شده اند.

موزه اسناد و مدارک سلطنتی سعدآباد

موزه اسناد و مدارک سلطنتی سعدآباد 2

قنات های مختلف موجود در کاخ موزه سعدآباد تهران

-قنات قوام الدوله
-قنات هراش آب
-قنات آب نما
-قنات های دفتر مخصوص
-قنات کاخ سنگی
-قنات گلخانه
-قنات کاخ سفید
-قنات جوادیه
-قنات کاخ شمس
-قنات خوابگاه

کاخ موزه سعدآباد تهران 4

موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

موزه فعلی ظروف سلطنتی که در بخش شرقی آدرس کاخ سعدآباد قرار گرفته، با دستور مستقیم پهلوی دوم یعنی محمدرضا شاه در بین سال های 1315 تا 1318 شمسی برای خواهر دوقلوی وی یعنی اشرف پهلوی ساخته شد. این بنا در سال 1350 خورشیدی به میل و خواست اشرف پهلوی دستخوش تغییرات اساسی در طراحی داخلی و خارجی شد و در مساحتی به وسعت 2600 متر مربع با زیر بنایی 1800 متری توسط مهندسان و طراحان خارجی به سبک و سیاق فرانسوی بازسازی و نمای خارجی آن نیز که از سنگ تیشه ای پوشیده شده، این بار با سنگ مرمر سفید طراحی و تزئین شد! کاخ موزه ظروف سلطنتی فعلی که یکی از معروف ترین دیدنی های کاخ سعدآباد هست، در طول تاریخ مدام با تغییر کاربری های فراوانی رو به رو بود. این کاخ که یکی از مهمترین بخش های کاخ سعدآباد تهران هست، بعد از خروج شاه و پیروزی انقلاب ایران، درست در تاریخ 28 اردیبهشت ماه سال 1374 به عنوان موزه ظروف مورد بهره برداری قرار گرفت و با گذشت مدتی اندک در اسفندماه سال 1374 به عنوان یکی از ساختمان های متعلق به نهاد ریاست جمهوری درآمد و تا سال 1384 نیز که دسته آخر مجددا سازمان میزاث فرهنگی و گردشگری آن را به اختیاز خود درآورد، تحت اختیار نهاد ریاست جمهوری واقع شده بود. در بهمن ماه سال 1388 تصمیم قطعی در خصوص ایجاد یک موزه از ظروف سلطنتی در مجموعه سعدآباد گرفته شد و به تبعیت از آن مقرر شد تا تمامی ظروف همچون گذشته در این کاخ موزه چیده شوند. به همین دلیل، بخشی از طبقه اول این کاخ را در آدرس کاخ سعدآباد به این کار اختصاص دادند و در خرداد ماه سال 89 نیز به صورت رسمی این کاخ را به عنوان موزه ظروف سلطنتی بازگشایی کردند. لازم است بدانید در کاخ موزه ظروف سلطنتی سعدآباد، نزدیک به 500 قطعه از ظروف نفیس و اقلام لوکس و زینتی قرار داده شده که تمامی این اشیای سلطنتی در 2 طبقه و 5 سالن برای بازدید عموم مردم به نمایش گذاشته شده اند. شاید بد نباشید در خصوص ظروف این کاخ موزه ایرانی این را نیز اضافه کرد که اغلب آنان ساخت کمپانی ها و برندهای مطرح جهانی همچون رزنتال، باواریا، لیموژ، سور هستند. این ظروف سلطنتی که یکی از مهمترین دیدنی های کاخ سعدآباد هستند، در حال حاضر به سه بخش ظروف قاجاری، ظروف پهلوی دوم و ظروف اهدایی تفکیک شده اند.

موزه ظروف سلطنتی سعدآباد

موزه آشپزخانه سلطنتی

موزه آشپزخانه کاخ موزه سعدآباد تهران در مساحتی به وسعت 800 متر مربع در آدرس کاخ سعدآباد واقع شده و آنطور که از اسناد و مدارک مرتبط با تاریخ تاسیس آن مشخص شده، زمان ساخت آن را باید مربوط به زمان حکومت پهلوی دوم به حساب آوریم. این آشپزخانه که در سه طبقه ساخته شده و در گذشته صرفا به پخت غذاهای کاخ سفید اختصاص داشته و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز برای سال های متمادی از آن به عنوان انبار مجموعه سعدآباد استفاده می شد! این بنا با گذشت 32 سال دوباره رنگ و بوی گذشته را به خود گرفت و در حال حاضر نیز از یک سالن بزرگ و چهار اتاق برای نمایش تصاویر و اسناد مربوط به آشپزخانه، اتاق کارکنان، اتاق ظروف و اتاق سردخانه برخوردار هست.

موزه آشپزخانه سلطنتی

موزه آشپزخانه سلطنتی 2

موزه خط و کتابت میرعماد

این موزه که یکی از بهترین دیدنی های کاخ سعدآباد به حساب می آید، متشکل است از بخش هایی همچون نسخ خطی، خطوط تفننی، اشیای کاربردی، خطوط پیش از ظهور اسلام و خطوط بعد از ظهور اسلام. شایان ذکر است که ساختمان موزه از جمله قدیمی ترین سازه های موجود در مجموعه سعدآباد است و طبق بررسی های انجام شده، قدمت آن که یکی از بخش های مهم در آدرس کاخ سعدآباد هست، مربوط می شود به سال های پایانی سده سیزدهم و سال های نخست سده چهاردهم هجری قمری!

موزه خط و کتابت میرعماد

موزه خودروهای سلطنتی

بعد از سقوط و فروپاشی حکومت پهلوی در ایران، تمام خودروهای متعلق به آنان تا سال های زیادی بلااستقاده باقی مانده و هیچ کس نیز از آن ها حتی یادی نکرد تا بالاخره در سال 1388 بعد از سپری شدن 31 سال، به مدد مسئولان کاخ موزه سعدآباد تهران تمامی این خودروها از کاخ های مختلف جمع آوری و در یک موزه دیدنی در کاخ موزه سعدآباد تهران به نمایش گذاشته شدند.

موزه خودروهای سلطنتی

موزه هنر ملل

موزه هنر ملل که در زمان پهلوی به موزه هنری فرح مشهور بوده و بارها و بارها از سوی او، دوستان و آشنایانش مورد استفاده قرار می گرفته، در حال حاضر بخشی از کاخ موزه ملت را تشکیل می دهد، یک مجموعه بی نظیر از آثار گران بها که تماما از اقصی نقاط دنیا به این موزه یا تقدیم و اهدا شده و یا از سوی فرخ پهلوی از بازارها و مزایده های بزرگ جهانی خریداری شده و در طول زمان به آن اضافه شده اند!

موزه هنر ملل

موزه آب مجموعه سعدآباد

موزه آب سعدآباد، یک موسسه فرهنگی در آدرس کاخ سعدآباد است که در راستای نمایش و حفظ میراث نیاکان ما در خصوص بخش های مختلف مربوط به این مایع حیات در قسمت جنوب شرقی کاخ سبز و درست در غرب بنای تشریفات ریاست جمهوری تاسیس شده است. در این موزه که یکی از بخش های کاخ سعدآباد تهران هست، سعی بر آن شده که از تمام بخش های انتقال، توزیع و بهره برداری فازهای آبی کشور پرده برداری شود! لازم به ذکر است موزه آب دارای سه بخش مختلف در مساحتی به وسعت 2670 متر مربع هست که ساختمان اصلی آن دارای 200 متر مربع هست. این موزه از 4 گالری نمایشی در بخش اصلی و همچنین یک گالری نمایشی در بخش کناری خود برخوردار است.

موارد قرار داده شده در ساختمان اصلی موزه آب کاخ سعدآباد

-وسایل سنجش شیب همچون تراز شیشه ای، تراز چوبی
-ابزار اندازه گیری آب که شامل پیمانه های آبی، ساعت آبی، چارچوب رقم می شود.
-نمایش ابزار سنتی آب همچون گونیا چوبی، وسایل حفر چاه و قنات، کوزه سفالی، قرقره، روغن دان، خمره، زاویه سنج، مشربه
-ماکت هایی از سدهای قدیمی ایران و بناهای باستانی مرتبط با آب همچون سد قوسی کریت طبس و کمایستان خراسان
-نمایش اسناد و مدارک مرتبط به آب همچون دفتر محاسبات میرآب ها، حقابه ها، وقف نامه ها، لوح های محاسباتی حفر قنات و دیگر نوشته های دستی مربوط به این مایه حیات.

بازدیدکنندگان عزیز از موزه آب واقع در آدرس کاخ سعدآباد به این مورد توجه داشته باشند که به دلیل اهمیت آب در ساختمان اصلی این موزه، یک سالن کاملا اختصاصی برای نمایش ابزار و وسیل مهندسی آب در نظر گرفته شده و در کنار آن نیز یک سالن بزرگ برای کوزه های سفالی قدیمی و سالن دیگری هم برای نمایش ظروف لعابی و فلزی در نظر گرفته شده است.

موارد قرار داده شده در ساختمان کناری موزه آب کاخ سعدآباد

-به نمایش گذاشتن ماکت هایی در خصوص سدهای ساخته شده و یا در دست احداث
-نمایش تمام تلاش های انجام شده و در حال انجام دست اندرکاران صنعت آب
-ایجاد یک سالن مجلل با تمام امکانات سمعی و بصری برای نمایش فیلم ها و کلیپ های مربوط به آب

موزه آب مجموعه سعدآباد

موزه سبز

کاخ موزه سبز که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به آن کاخ شهروند گفته می شد، از جمله بناهای فوق العاده دیدنی موجود در کاخ موزه سعدآباد تهران بوده که قدمت آن مربوط می شود به سال 1307 خورشیدی. این کاخ در زمان سلطنت رضاشاه پهلوی محل اقامت وی بوده و به دلیل قرارگیری در نقطه ای مرتفع، از ویو و چشم انداز بسیار جذابی نیز برخوردار هست! کاخ موزه سبز در قسمت شمال غربی دیدنی های کاخ سعدآباد ساخته شده و به دلیل به کار بردن سنگ های سبز در نمای خارجی بنا، به آن کاخ سبز لقب داده اند.

موزه سبز

باغ موزه سعدآباد

باغ موزه کاخ موزه سعدآباد تهران از جمله وسیع ترین بخش هاست که نزدیک به 70 درصد از تمام 110 هکتار این مجموعه را به خود اختصاص داده است. باغ این بخش از مجموعه سعدآباد در راستای شمال به جنوب و در امتداد رودخانه دربند کشیده شده و دارای پوشش گیاهی و جنگلی طبیعی فراوانی بوده که صرفا برای تزئین محیطی باغ موزه قرار گرفته اند. لازم به ذکر است بسیاری از گونه های طبیعی به کار رفته در کاخ موزه سعدآباد تهران از جمله گونه های کمیاب و نادر گیاهی و جنگلی هستند که در قدیم به ایران آورده شده و در این بخش گسترده کاشته شده اند و سبب ایجاد جذابیت های طبیعی فراوان در کنار بخش های کاخ سعدآباد تهران شده اند.

باغ موزه سعدآباد

کاخ موزه ملت

کاخ موزه ملت که یکی از مهمترین بخش های کاخ سعدآباد تهران هست و در زمان حکومت پهلوی به دلیل رنگ سفید نمای بیرونی آن، کاخ سفید نامگذاری شده، از مساحتی بالغ بر 2100 متر مربع با زیربنایی 5 هزار متری و همچنین 3 طبقه ساخته شده است. این بنا بزرگترین کاخ در بین دیدنی های کاخ سعدآباد هست که در عصر پهلوی در کنار انجام مراسم های تشریفاتی و اداری از آن به عنوان اقامتگاه تابستانی شاه و همسرش نیز استفاده می شد! این کاخ جذاب و دیدنی در فضای داخلی خود دارای 10 تالار بسیار بزرگ تشریفاتی که محل پذیرایی رسمی شاه بوده و همچنین 54 واحد مختلف خدماتی هست و در کنار تمامی امکانات گسترده خود نیز از یک سفره خانه مجلل به وسعت 220 متر مربع هم برخوردار شده است.

کاخ موزه ملت

موزه پوشاک سلطنتی

موزه پوشاک سلطنتی در کاخ تابستانی متعلق به شمس قرار گرفته است. این کاخ که یکی از بخش های کاخ سعدآباد تهران به شمار می آید، از مساحت تقریبی 2600 متر مربع برخوردار بوده و زمان ساخت آن نیز مربوط به دوره حکومت پهلوی اول یعنی رضاشاه هست. ساختمان موزه پوشاک دارای 3 طبقه بوده و نمای کلی آن نیز از معماری ترکیبی اروپایی و ایرانی تشکیل شده است. جالب است بدانید پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از کاخ شمس به عنوان موزه مردم شناسی در تاریخ اسفند ماه سال 1373 استفاده می شد و با گذشت زمان یعنی در سال 1388 تصمیم بر این شد تا با ایجاد تغییر کاربری در موزه، از آن برای موزه تاریخ معاصر ایران و سپس موزه پوشاک سلطنتی استفاده شود. موزه پوشاک دارای تعداد زیادی از عکس های مربوط به نوع پوشش خاندان پهلوی به ویژه محمدرضا پهلوی، فرح دیبا، اشرف و شهناز پهلوی بوده که البته به جز این تصاویر، تعداد محدودی از اشیای دکوری و تزئینی مربوط به پهلوی دوم نیز در همین موزه به نمایش درآمده اند.

موزه پوشاک سلطنتی
موزه پوشاک سلطنتی 2

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار از بنایی برخوردار است که در عصر حکومت قاجار بر ایران در بخش شمال غربی مجموعه سعدآباد ساخته شد. ساختمان موزه برادران امیدوار که یکی از مهمترین دیدنی های کاخ سعدآباد هست، در کل دارای 4 اتاق با گچ بری های بسیار چشم نواز و نمای بیرونی کار شده با آجرهای قرمزرنگ بوده که در قدیم محل استراحت سورچی ها و کالسکه خانه این مجموعه بوده است. این موزه با گذشت زمان در سال 1381 خورشیدی به صورت کلی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال بعد نیز نام اولین جهانگردان ایرانی را به خود اختصاص داد.

موزه برادران امیدوار

موزه استاد محمود فرشچیان

ساختمان موزه فرشچیان نیز از دیگر بناهای ساخته شده و ماندگار دوره قاجار بوده که مساحتی در حدود 600 متر مربع را به آن اختصاص داده اند. در این موزه جذاب شما شاهد بیش از 50 اثر معروف و دیدنی از نگارگری های استاد محمود فرشچیان خواهید بود که قطعا تماشای آنان برای هر مخاطب و بازدیدکننده ای می تواند بسیار قابل توجه باشد! موزه استاد فرشچیان در سال 1380 هجری شمسی افتتاح و آمده میزبانی از شما بازدیدکنندگان گرامی شد. لازم به ذکر است که در عصر حکومت پهلوی، ساختمان موزه محل اسکان و زندگی رضاشاه پهلوی به همراه همسر چهارمش، ملکه عصمت بوده است.

موزه استاد محمود فرشچیان

موزه اسلحه های دربار

موزه اسلحه در کاخی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران متعلق بود به غلامرضا، برادر محمدرضا پهلوی واقع شده است. این بنا که یکی از معروف ترین دیدنی های کاخ سعدآباد هست، در شمالی ترین نقطه مجموعه کاخ های سعدآباد ساخته شده و در آن بالغ بر 70 نوع قرار داده شده اند! ناگفته نماند که برخی از سلاح های به نمایش گذاشته شده در این موزه، اشیایی گران بها هستند که توسط اشخاص بلند پایه دیگر کشورها به محمدرضا شاه پهلوی اهدا شده اند. لازم به ذکر است کاخ موزه سلاح های دربار دارای 4 سالن نمایش مجزا از یکدیگر بوده که در سالن اول، سلاح های تپانچه ای قاجاری مزین به کاری هایی از صدف و عاج فیل قرار داده شده و در دیگر سالن های موزه نیز تفنگ های سرپر قدیمی، باروت دان های فلزی و چرمی و در آخر نیز اسلحه های مربوط به زمان حکومت پهلوی در یک فضای فوق العاده دیدنی همراه با یک طراحی داخلی جذاب نگهداری می شوند.

موزه اسلحه های دربار

ساختمان برنامه ریزی بازدید هدفمند کودکان و نوجوانان

این ساختمان نیز در گذشته از جمله مکان های اسکانی خانواده شاه ایران بوده و در آن دختر کوچک محمدرضا شاه پهلوی به نام لیلا بین سال های 54 تا 57 شمسی زندگی می کرده، اما اکنون این بنا نیز تغییر کاربری داده و در آن مرکز برنامه ریزی بازدید هدفمند کودکان و نوجوانان استقرار یافته است.

ساختمان برنامه ریزی بازدید هدفمند کودکان و نوجوانان

موزه هنرهای زیبا

کاخِ موزه هنرهای زیبا از سری بناهای مجلل و بسیار باشکوه سعدآباد هست که در زمان حکومت رضاشاه ساخته شده و دارای 3 طبقه و زیربنایی حدودا 3600 متری هست. این کاخ در جنوبی ترین قسمت مجموعه کاخ های سعدآباد واقع شده و به دلیل استفاده از سنگ های مرمر سیاه نیز در نماهای داخلی و خارجی به آن کاخ اسود نیز گفته می شود. این موزه در طبقه نخست خود (طبقه همکف) در آدرس کاخ سعدآباد، دارای 19 اثر نقاشی از هنرمندان تاریخ معاصر ایران بوده که نام برخی از این نقاشان بومی عبارتند از حسین محجوبی، سهراب سپهری، حسین زنده رودی، نصرالله افجه ای، پروانه اعتمادی، فرامز پیل آرام. همچنین در طبقه دوم موزه هنرهای زیبا در آدرس کاخ سعدآباد نیز آثاری چند از نقاشان مطرح اروپایی که در بین سده های 17 الی 20 میلادی زندگی می کرده اند، وجود دارند که از جمله آنان می توان به جان فردرینگ هرینگ، سالوادر دالی، ایوانویچ شیشکن، ژول برتون، پیترگراهام و فرانسوا موزن اشاره داشت و بالاخره طبقه آخر این موزه که در اختیار نقاشی هایی از عصر صفویه تا قاجاریه قرار گرفته و در کنار این آثار قدیمی و دیدنی، 8 نقاشی ماندگار و نفیس از استاد کمال الملک نیز توجه شما را جلب خواهند کرد.

موزه هنرهای زیبا

موزه هنرهای زیبا 2

موزه نظامی

ساختمان موزه نظامی سعدآباد با اینکه در دوره حکومت رضاخان ساخته شده، اما در زمان حکومت وی به ندرت مورد استفاده مستقیم از سوی خاندان سلطنتی ایران قرار می گرفت تا اینکه بالاخره شهرام، پسر اشرف پهلوی آن را مرمت و بخشی از قسمت هایش را نیز بطور کلی بازسازی نمود تا بسیاری از مردم این بنا را به نام کاخ شهرام بشناسند! امروزه کاخ شهرام تبدیل شده است به موزه نظامی مجموعه سعدآباد و دارای بخش های متعددی هست نظیر:
-بخش اسلحه های سرد
-بخش لباس های نظامیان ایران در دوره های مختلف زمانی
-بخش اسلحه های سبک و سنگین
-بخش مدال ها و نشان های ارتش ایران و تعدادی سلاح اهدایی به ارتش کشور
-بخش اسلحه های خارجی با قدمتی بسیار زیاد

موزه نظامی

موزه نظامی 2

موزه استاد حسین بهزاد

ساختمان موزه استاد بهزاد نیز در زمان سلطنت قاجار در ایران ساخته شده و بعد از گذشت 15 سال از پیروزی انقلاب بزرگ جمهوری اسلامی ایران، یعنی در سال 72 این بنا به عنوان موزه آثار مینیاتوری استاد حسین بهزاد با هدف نمایش و حفظ آثار انتخاب شد و سپس با تغییر کاربری و همچنین بازسازی فضای داخلی آن در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1373، درست در روز جهانی موزه ها و به مناسب صدمین سالگرد تولد استاد حسین بهزاد، این موزه در آدرس کاخ سعدآباد بازگشایی شد. دوستان عزیز توجه داشته باشید طبق توافقاتی که بین سازمان میراث فرهنگی کشور و پسر استاد بهزاد (پرویز بهزاد) بعمل آمده، قرار بر این شد که فرزند ایشان 289 اثر ماندگار از پدر را برای نمایش هرچه باشکوه تر به موزه تقدیم کنند.
آدرس کاخ سعدآباد: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری
وب سایت کاخ موزه سعدآباد: sadmu.com
شماره تلفن: 22752031

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

کاخ موزه سبز تهران | زمردی در مجموعه کاخ های سعدآباد

کیانا صدیقی ، جمعه 1 شهریور 1398

یکی از جاذبه های تاریخی تهران، مجموعه کاخ های سعدآباد بوده که کاخ موزه سبز یکی از کاخ های این مجموعه است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :