سفر به شهر گرگان؛ شهر دیدنی و خوش آب و هوای گلستان

hb شنبه 4 فروردین 1403

مرکز استان گلستان شهر گرگان نامیده می شود و به حدی از جاذبه های مختلف گردشگری سرشار است که به راحتی بتوان روزهای متوالی را در آن سپری کرد. طبیعت بکر در کنار بناهای قدیمی و همچنین غذاهای خوشمزه از جمله شاخصه هایی بشمار می روند که سبب مسافرت هر ساله تعداد زیادی از هموطنان و توریست های خارجی به این نقطه شمالی شدند. سطح فرهنگ مردم بومی گرگان و کلانشهرهای استان گلستان از دیگر نکات جذب کننده مسافر هستند. با ما در راهنمای سفر به شهر گرگان همراه شوید تا شما را با تعدادی از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرگان آشنا کنیم.

گرگان

شرایط آب و هوایی

براساس راهنمای سفر به شهر گرگان باید بدانید که استان های شمالی همیشه دارای فصل های شدیدی بوده و به ندرت شرایط آب و هوایی متعادلی در آنها رویت شده است. تابستان های گلستان بسیار گرم بوده و بدلیل نزدیکی به دریای خزر، کاملا شرجی بوده و میتوان ماههای تیر، مرداد و شهریور را از گرمترین ماههای این استان بحساب آورد. از طرفی، گلستان دارای زمستان های فوق العاده سردی بوده و ممکن است حتی در بهمن دمای هوا به منفی 6 درجه سانتیگراد نیز کشیده شود. لازم است بدانید ماههای دی، اسفند و فروردین دارای بیشترین میزان رطوبت هستند.

شرایط آب و هوایی

هزینه اقامت در هتل ها

از جمله هتل های گرگان میتوان به هتل 5 ستاره قصر بوتانیک، هتل های 4 ستاره شهاب و آذین، هتل 3 ستاره جهانگردی نهارخوران و همچنین هتل 2 ستاره زیارت اشاره کرد. عمدتا رزرو سوئیت و اتاق در یک هتل 5 ستاره به منزله هزینه کردن بیش از اندازه نیست، چرا که مثلا با توجه به لیست قیمت هتل های مذکور، هتل 5 ستاره قصر بوتانیک که قطعا از امکانات بیشتری نیز برخوردار بوده، از هتل های 4 ستاره شهاب و آذین کمی ارزان تر معرفی شده است. در ضمن، براساس راهنمای سفر به شهر گرگان باید بدانید که علاقمندان به اقامت در محیط های بکر و سرسبز جنگلی نیز می توانند از کلبه های اقامتی متعلق به هتل جهانگردی نهارخوران استفاده کنند.

هتل در گرگان

غذاهای معروف گرگان

در کشور ما هر کدام از مناطق دارای یکسری غذای محلی و مخصوص به خود هستند که باید اعتراف کنیم همگی آنها در زمره غذاهای خوشمزه قرار دارند. در این میان، غذاهای استان های شمالی از شهرت و معروفیت بیشتری نسبت به سایر استان ها و بخش های کشور برخوردار هستند، مخصوصا ترشی ها، شیرینی ها و انواع مختلف خورشت های آنان. از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای گرگان میتوان به ساک، قیمه خارش، بانجام خارش، کئی ترشک، آش ماست، فسنجان خارش، اسپناق خارش، باقلا پته و هلی آش اشاره کرد که می توانید برای میل کردن تعدادی از این غذاها، به رستوران های محلی گرگان همچون سید مسعود و باباطاهر مراجعه نمایید.

غذاهای معروف گرگان

سوغات گرگان

برای تهیه سوغاتی یا خرید مواد خوراکی و شیرینی های محلی و همچنین صنایع دستی گرگان، می توانید به بازار امام، بازار نعلبندان مراجعه و محصولات مورد نظر خود را خریداری نمایید. براساس راهنمای سفر به شهر گرگان یادتان باشد از جمله شیرینی های خاص گرگان میتوان به نان خرمایی، لوزی، حلوا اماج، نان زنجبیلی، نان پادرازی، نان شیرمال و سرغربیلی اشاره کرد. صنایع دستی گرگان نیز شامل قالی، قالیچه و جاجیم هستند.

سوغات گرگان

جاهای دیدنی گرگان

بازار نعلبندان

نعلبندان را میتوان یکی از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرگان دانست و طبق اسناد و مدارک مربوطه، قدمت آن باز می گردد به سال 375 هجری قمری. در حال حاضر، از بازار نعلبندان تنها ارزش های تاریخی باقی مانده اند و آنطور که باید و شاید به این یادگار عصر ایران کهن رسیدگی نمی شود. گردشگران و مسافران توجه داشته باشید در بازار نعلبندان میتوان به تازه ترین میوه و سبزیجات و همچنین انواع مختلفی از ماهی ها و خاویار تازه دست پیدا کرد.

بازار نعلبندان

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان دارای یک حیاط هزار متری با 4 عدد شبستان در گوشه های این فضا و همچنین 2 ایوان در قسمت های غربی و شرقی آن هست. طبق آنچه در نوشته های تاریخی پیرامون این مسجد آمد، باید قدمت آن را به سده های پنجم و ششم هجری و همچنین زمان حکومت سلسله سلجوقی در ایران نسبت دهیم. مسجد جامع گرگان از نمادهای معماری اصلی ایرانی است که با توجه به مناره های کروی خود، کاشی های رنگی و همچنین آجرهای تزئینی بکار رفته در آن از جذابیت های بصری فوق العاده زیادی برخوردار شد. این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرگان در سال 1323 بدلیل وقوع یک زلزله شدید دچار خسارات و صدمات متعددی در بخشی از خود گشت که بلافاصله با آرام گرفتن اوضاع در منطقه زلزله زده، کار بازسازی آن صورت گرفت.

مسجد جامع گرگان

پارک جنگلی ناهارخوران

پارک جنگلی ناهارخوران از شرایط آب و هوایی بسیار مطلوبی برخوردار است و امکان یک پیک نیک کاملا ایده آل را برای شما فراهم می کند. این پارک جنگلی پر شده است از پوشش انبوه گیاهان و درختان مختلف همچون افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، انجیلی، بلوط، سرو، ولیک، ماگنولیا، شمشاد، ازگیل، کاج، کوله خاس و درختچه های تمشک که در کنار زیستگاه جانورانی همانند شغال، عقاب، گراز، راسو، سنجاب، جغد، سهره و شاهین نمایانگر جریان یک زندگی کاملا طبیعی در یک طبیعت بکر و سرسبز هستند.

لازم است بدانید این مورد از معروف ترین جاذبه های دیدنی گرگان از مساحتی بالغ بر 165 هکتار برخوردار بوده و به جهت عبور رودخانه زیارت از وسط آن، از جذابیت های گردشگری بیشتری نیز بهره مند گشت. در این مجموعه طبیعتی تعدادی مهمانسرا، رستوران، سالن های غذاخوری و همچنین ویلای تفریحی ساخته شدند.

پارک جنگلی ناهارخوران

آبشار لاملیچ

یکی از آبشارهای مشهور گرگان، آبشار 81 متری لاملیچ بوده که در بین پوشش انبوه جنگلی واقع شده است. برای دسترسی به این جاذبه طبیعی، ابتدا باید خود را به روستای سرکلاته برسانید و با طی مسیری حدودا 5 ساعته، به دیدن این آبشار نائل می شوید. لازم به ذکر است آبشار لاملیچ به دلیل عبور از بین درختان ملیچ به این اسم نامگذاری شده و بدلیل قرارگیری در دل یک طبیعت بکر و دست نخوره جنگلی، توصیه می شود حتما با خود یک راهنمای با تجربه را همراه کنید تا در بین درختان پرشمار منطقه مسیر رسیدن به آبشار را گم نکنید.

آبشار لاملیچ

خانه امیر لطیفی

این خانه از مساحت هزار متری برخوردار شده و از جمله بناهای تاریخی با قدمت مربوط به عصر حکومت سلسله قاجار هست. خانه امیر لطیفی در حوالی بازار نعلبندان و درست در پشت مسجد جامع گرگان قرار گرفته و بدلیل معماری سنتی بکار رفته در ساخت آن، مدتها پیش به عنوان یک اثر ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. شایان ذکر است که در حال حاضر خانه امیر لطیفی تبدیل شد به یک موزه جذاب. این خانه با تمام زیبایی های ظاهری خود همچون دیگر خانه های ایران از آجر، خشت، چوب و ملات ساروج ساخته شده و بعدها با گذر زمان کف اتاق های آن را سیمان کرده اند.

خانه امیر لطیفی

مجموعه کاخ آقا محمدخان

کاخ آقا محمدخان قاجار از جمله بناهای ساخته شده در عصر شاه عباس اول صفوی در ایران بوده که در سال 1007 هجری قمری زمین های آن را خریداری نموده و دستور ساخت تعدادی کاخ برای انجام امور دولتی و مملکتی کشور را صادر کرد. با حمله آقا محمدخان و سقوط سلسله صفویه، وی بدون تلف کردن وقت این مجموعه را به عنوان محل اقامت خود برگزید و در آن ستاد جمع آوری نیروهای نظامی حکومت خود را دایر کرد. مجموعه کاخ آقا محمد خان که در حال حاضر روبروی دبیرستان ایرانشهر یا دروازه بسطام سابق قرار گرفته، در سال 1383 شمسی و به شماره 11288 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مجموعه بدلیل برخورداری از ستون های قطور ساخته شده از چوب در یک پلان مستطیلی و همچنین سرستون های کنده کاری شده، از جذابیت های بصری زیادی بهره مند گشت.

مجموعه کاخ آقا محمدخان

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان نخستین موزه تاسیس شده در نواحی شمالی ایران است که ساخت آن مربوط می شود به عصر حکومت خاندان پهلوی در ایران. رضاشاه در سال 1317 خورشیدی دستور ساخت این مکان را برای انجام امور اداری صادر کرد و با کامل شدن مراحل ساخت و آماده بهره برداری قرار گرفتن این سری از کاخ های جدید، آن را یکی از 12 کاخ مجلل خاندان خود خواند. کاخ موزه گرگان در حال حاضر آماده بازدید از سوی علاقمندان به تاریخ و فرهنگ این مرز بوم بوده و در روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت 8 صبح لغایت 14 بازدید کنندگان می توانند از این مکان بازدید بعمل آورند.

ناگفته نماند که این موزه نیز همچون بسیاری دیگر از بناهای موجود در استان گلستان، از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و در آن از تندیس های 30 چهره محبوب و تاثیرگذار استانی رونمایی شده است.

کاخ موزه گرگان

روستای زیارت

روستای زیارت در فاصله مکانی 10 کیلومتری از ناهارخوران و در سمت دهستان استرآباد جنوبی گرگان واقع شده است. روستای زیارت از شرایط آب و هوایی فوق العاده ایده آلی برخوردار بوده که در کنار بافت قدیمی و تاریخی آن، کوه ها و جنگل های پیرامونی و همچنین وجود چشمه آبگرم در خود برای سفر مناسب هست. جالب است براساس راهنمای سفر به شهر گرگان بدانید مسکن و خانه سازی در این روستا تا پیش از ایجاد رکود در زمینه خانه و مسکن بسیار رونق داشت و خیلی ها بدلیل هوای پاک و چشمه آبگرم، در این روستا برای خود خانه دست و پا کرده بودند.

روستای زیارت

منطقه غیر شکاری چلچلی

منطقه چلچلی یک زیستگاه جانوری و گیاهی محافظت شده در بخش جنوب شرقی مرکز استان گلستان هست. این منطقه از وسعتی بالغ بر 33 هزار هکتار برخوردار بوده و در آن گونه های مختلفی از جانوران در حال انقراض همچون پلنگ، شوکا، خرس، گوزن قرمز، قوچ، میش، کبک دری و دیگر پرندگان زندگی می کنند. در منطقه چلچلی شکار ممنوع شده و عمده مساحت آن را پوشش جنگل های اکوتون، هیرکانی و همچنین ارتفاعات کوه چلچلی شکل می دهند. در این منطقه به اندازه کافی رود، جویبار و چشمه وجود دارد که هم سبب تثبیت شرایط محیطی برای بقای گونه های در حال زندگی شده و هم منطقه را برای کسانی که علاقمند به بودن در یک طبیعت سرسبز و تازه هستند، مهیا کرد.

منطقه غیر شکاری چلچلی

آبشار شصت کلاته

آبشار شصت کلاته بر روی دامنه کوه های جوزبند و در جنگلی همنام خود یعنی شصت کلا قرار گرفت. گردشگران عزیز توجه داشته باشید اگر علاقمند به بازدید از این آبشار طبیعی هستید، باید بدانید که در طول مسیر قطعا با تعداد زیادی قارچ سمی و غیر سمی مواجه خواهید شد که توصیه می کنیم در صورت عدم صلاحیت در تشخیص آنان، به هیچ عنوان آنها را مصرف نکنید و چنانچه به موازات رودخانه شصت کلا به مسیر خود ادامه دهید، با آبشارهای دیگری نیز همچون آبشار باران کوه مواجه خواهید شد که قطعا دیدن آنها نمی تواند برای شما خالی از لطف باشد.

آبشار شصت کلاته

باغ روس ها

یکی از مکان های منفور به لحاظ تاریخی، باغ روس ها بوده که در خلال عقد قراردادهای ننگین ترکمانچای و گلستان در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار برای استقرار نیروهای سفارت روسیه به مدت 99 سال یعنی تا اتمام سال 1388 از یک تاجر استرآبادی اجاره شد. باغ روس ها در حال حاضر در قسمت جنوبی خیابان امام خمینی و ضلع غربی امامزاده بی بی نور و بی بی هور واقع شده و بیشتر بدلیل نوع معماری بکار رفته در ساخت آن و همچنین بافت قدیمی ساختمانش از سوی گردشگران داخلی و خارجی ایران مورد توجه قرار گرفت.

این بنا در دو طبقه بصورت عمارت فرنگی در مرکز باغ و با بهره گیری از مصالحی همچون آجر، خاک و اندود گچ ساخته شد. در خصوص باغ روس ها شاید بد نباشد بدانید که در برهه ای از تاریخ تعاملاتی ایران و روسیه در قدیم نیز از آن به عنوان مقر فرماندهی نیروهای ارتش سرخ استفاده ها بعمل آورده شد. براساس راهنمای سفر به شهر گرگان ناگفته نماند که اکنون بخش های همچون حوض اصلی عمارت، جوی آب و بخش هایی از باغچه های آن تخریب شده اند.

باغ روس ها

آبشار رنگو

آبشار رنگو در دل جنگلی همنام خود و در حدفاصل 15 کیلومتری از بخش جنوب غربی شهر گرگان واقع شده است. علاقمندان به تماشای جاذبه های طبیعی همچون این آبشار توجه داشته باشند که مسیر حدودا 5 ساعته پیاده روی که دسته آخر به آبشار رنگو منتهی می شود، کمی سخت و دشوار است. پس، بهتر است در کنار استفاده از تجهیزات مناسب طبیعتگردی، از یک راهنمای محلی نیز برای گم نشدن در جنگل رنگو استفاده کنید. دوستان عزیز توجه داشته باشید در طول مسیر چنانچه احساس خستگی کردید، می توانید با رسیدن به کمپ رنگو قدری استراحت کرده و سپس به راه خود ادامه دهید.

آبشار رنگو

روستای قرن آباد

روستای قرن آباد دارای فضایی کاملا جنگلی همراه با رودخانه و البته بارش های پیاپی و مستمر بوده و به معنای درست کلمه، حضور در آن سبب درک آب و هوای مرطوب و نیمه معتدل شمال کشور می گردد. ناگفته نماند که این روستا از تاریخچه ارزشمندی نیز برخوردار هست.

روستای قرن آباد
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به شهر نجف آباد اصفهان؛ شهری دیدنی و جالب

هانیه گل محمدی ، جمعه 10 فروردین 1403

با ما در مقاله راهنمای سفر به شهر نجف آباد اصفهان همراه شوید تا شما را با شماری از دیدنی های معروف شهر نجف آباد اصفهان آشنا نماییم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :