عید فطر و تجربه سفری سه روزه به شهرهای دیدنی ایران

بالاخره ماه رمضان، ماه مهمانی خداوند به پایان رسید و عید فطر از راه رسید. عیدی که پس از یک ماه روزه داری و عبادت همگی دست از کار و زندگی روزمره خود می کشیم و به استراحتی کوتاه می پردازیم تا بدین وسیله خستگی را از تن بدر کنیم و آماده شروعی تازه شویم. این تعطیلات رسمی و کوتاه فرصت بسیار مناسبی است تا دست عزیزان و خانواده خود را بگیریم و راهی سفر به تبریز و لذت بردن از دیدنی های همدان شویم. سفری به شهرهای ایران که با مردمان خونگرم و مهمان نواز خود همیشه و در تمامی اوقات سال چه تعطیل و چه غیر تعطیل میزبان مسافران داخلی و خارجی هستند. برای لذت بردن از دیدنی های تبریز و اقامت در همدان اگر تا الان برنامه ای ندارید، دیر نشده با ما همراه شوید که برنامه ای تازه و شاد مثل همیشه برای شما برای سفر به تبریز و اقامت در همدان داریم. همراه ما باشید که همراهی شما افتخار ماست.

عید فطر

آغازی شیرین با شهرهایی دیدنی

عزیزان سفر به تبریز آغاز شده پس عجله کنید که از کاروان ما عقب نمانید. از تهران پایتخت تاریخی و زیبای ایران حرکت می کنیم و به دل جاده می زنیم. با طی مسیری در حدود شش ساعت و چهل و پنج دقیقه و از طریق بزرگراه امام، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، بزرگراه باکری، آزادراه تهران-کرج، آزادراه کرج-قزوین، آزادراه قزوین-زنجان، آزادراه زنجان-تبریز، آزادراه شهید کسائی و آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز به تبریز می رسیم. تا یک روز مهمان آذربایجان شرقی باشیم و از دیدنی های تبریز لذت ببریم.

آغازی شیرین با شهرهایی دیدنی

آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی یکی از استان های ایران بوده که در زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می شد. این استان بزرگترین و پرجمعیت ترین استان شمال غربی ایران محسوب می شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به آذربایجان غربی، از سمت شرق به اردبیل و از سمت جنوب شرق به زنجان محدود شده است. این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کل محدوده استان را کوه ها و ارتفاعات تشکیل داده اند. مساحت استان آذربایجان شرقی 45491 کیلومتر مربع است. این استان، یگانه استان ایران است که با ارمنستان هم مرز می باشد. زبان ساکنان استان آذربایجان شرقی، ترکی آذربایجانی می باشد. تاتی نیز در برخی از روستاهای این استان سخن گفته می شود. این اطلاعات در سفر به تبریز کمک ما خواهند بود.

آذربایجان شرقی

تبریز

تبریز کلانشهری در شمال غرب ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر، بزرگ ترین قطب اقتصادی منطقه شمال غرب ایران و مناطق آذری نشین بوده و مرکز اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی این منطقه شناخته می شود. در سال 1395 خورشیدی، جمعیت تبریز بالغ بر 1558694 نفر بوده است. اکثریت ساکنان تبریز آذربایجانی بوده و به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه تبریزی سخن می گویند. تبریز در طول تاریخ خود با فراز و فرودهای بسیاری روبه رو بوده و تاریخ این شهر، اشغال توسط بیگانگان و حوادث طبیعی بسیاری را تجربه کرده است. سنگ بنای تبریز کنونی به دوران اشکانی و ساسانی برمی گردد. تبریز یکی از پایتخت های ایران بوده است. اوج شکوفایی تبریز مربوط به دوره ایلخانان باز می گردد که در این زمان پایتخت قلمرویی پهناور از نیل تا آسیای مرکزی بود. این شهر در سال 1500 میلادی و در زمان پایتختی صفویان به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت جهان شناخته می شد و جمعیتش با استانبول برابری می کرد. تبریز مجدد در دوره قاجار به شکوفایی رسید به طوری که در این دوره به عنوان مهم ترین شهر ایران شناخته می شد. در دوران معاصر نیز این شهر یکی از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی در سطح کشور محسوب می شود. این شهر در دو سده اخیر، مبدأ بسیاری از تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در ایران بوده به طوری که این شهر مانع خاموشی انقلاب مشروطه در ایران شد و نقشی کلیدی در تحولات بعدی کشور داشته است. از دیدنی های تبریز که در سفر به تبریز می توانید به آن ها سری بزنید و سفر خود را خاطره انگیز کنید به کوه های آلاداغ لار، ارگ علیشاه، پارک ائل گلی، بازار تبریز، مجموعه باغلار باغی، کلیسای مریم مقدس و تله کابین عون بن علی اشاره می کنیم. برای لذت بردن از طعم و مزه غذاهای بی نظیر این خطه می توانید به رستوران هایی نظیر رستوران بالیق، رستوران سنتی شهریار، کافه رستوران قصر چینی، رستوران ایپک یولو و رستوران گازماخ سری بزنید. برای اقامتی کوتاه در این شهر می توانید از هتل هایی نظیر هتل آپارتمان خزر، هتل فرهنگیان تبریز، هتل طلائیه، هتل پارس ائل گلی، هتل آپارتمان خانه کارگر تبریز و هتل آپارتمان ارس تبریز بهره ببرید. با داشتن این اطلاعات می توانید از دیدنی های تبریز در زمان سفر به تبریز لذت ببرید.

تبریز زیبا
تبریز دیدنی
غذاهای تبریز

مرند

مرند یکی از شهرهای بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان مرند است. این شهر در 65 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است. این شهر از نظر سابقه و پیشینه تاریخی یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی محسوب می شود که در محور ارتباطی اروپا و آسیای میانه قرار گرفته است. نخستین نام مرند را مورخینی چون هرودوت و گزنفون، مانداگارنا دانسته اند و استرابون آن را موروندا خوانده است. بر اساس اسناد سابقه این شهر به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد می رسد. مرند در روزگار پادشاهی مادها از رونق زیادی برخوردار بوده و روزگاری مرکز حکومت اقوامی مهم در دوره کلده و آشور بوده است. بر اساس نوشته های تورات مادر حضرت نوح در شهر مرند دفن شده و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده است. در روایات باستانی ارامنه آمده که حضرت نوح (ع) در مرند مدفون شده که البته ارامنه امروزی می گویند حضرت نوح (ع) در نخجوان فرود آمد و در آن شهر نیز مدفون شد ولی قبر همسرش در مرند است. مرند با دارابودن 156873 نفر جمعیت و با 28 کیلومتر مربع مساحت سومین شهر پرجمعیت استان و از نظر مساحت دومین شهرستان بزرگ استان پس از تبریز محسوب می شود. بعد از تفریح در تبریز می توانید از طریق چای کنار، بلوار آذربایجان، آزادراه تبریز-شبستر و بزرگراه تبریز-مرند و با طی مسیری حدود یک ساعت و شش دقیقه به مرند برسید. مرند دیدنی های بسیاری برای این سفر شما دارد نظیر غار دوگیجان، روستا و آبشار عیش آباد، روستای زنوزق (ماسوله آذربایجان)، کلیسای موجومبار، آبشار پیر بالا، کول تپه، آبشار عیش آباد و کلیسای سهرقه. برای لذت بردن از طعم و مزه غذاهای این منطقه می توانید به رستوران هایی نظیر رستوران سنتی کندو، تالار و رستوران شهریار، رستوران ایزی دیزی، رستوران اسماعیل و رستوران ترک سری بزنید. برای اقامت در این شهر دیدنی می توانید از هتل هایی نظیر هتل جهانگردی مرند و خانه معلم مرند استفاده کنید. با این اطلاعات می توانید از دیدنی های تبریز در زمان سفر به تبریز لذت ببرید.

مرند زیبا
مرند قطعه ای از بهشت

سفر به همدان، خطه شیران و جوانمردان

پس از اقامت یک روزه در آذربایجان شرقی و لذت بردن از دیدنی های تبریز در سفر به تبریز دوباره به جاده می زنیم تا به استانی دیدنی به نام همدان برویم. از مرند از طریق بزرگراه تبریز-مرند، بزرگره تبریز-شبستر، آزادراه کنارگذر غربی تبریز، آزادراه شهید کسائی، آزادراه کنار گذر جنوبی تبریز، آزادراه زنجان-تبریز، آزادراه قزوین-زنجان، بلوار شهید سرلشکر همدانی و بلوار ملت با طی مسیری معادل هفت ساعت و سی دقیقه به همدان می رسیم. در این قسمت برای اقامت در همدان و لذت بردن از دیدنی های همدان برنامه ریزی می کنیم.

سفر به همدان، خطه شیران و جوانمردان

استان همدان

در اقامت در همدان باید بدانیم که استان همدان یکی از استان های ایران است. مرکز این استان، شهر باستانی همدان است که هرودوت تاریخ بنای آن را در سده هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به دست دیاکو ذکر کرده است. مادها این شهر را هگمتانه نامیدند و همدان صورت جدید هگمتانه است. استان همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین و از لحاظ مساحت بیست و سومین استان کشور محسوب می گردد. جمعیت آن بر پایه سرشماری سال 13900 بالغ بر 1758268 نفر بوده است. بزرگ ترین شهرهای این استان عبارتند از: همدان و ملایر. بیش تر ساکنان استان، مسلمان و پیرو مذهب شیعه اند. در بعضی مناطق مذهب اهل سنت و یارسان نیز وجود دارد، در ضمن اقلیت های مذهبی مانند، مسیحی، یهودی، زرتشتی نیز، به تعداد بسیار اندکی ساکن هستند. از عوامل مهم در شکل گیری و تداوم حضور جامعه یهودیان در شهر همدان آرامگاه یا بقعه استر و مردخای است. این آرامگاه از مهم ترین زیارتگاه های یهودیان ایران و جهان به شمار می رود. استان همدان از استان های کوهستانی، مرتفع، سرد و بادخیز کشور محسوب می شود. ناهمواری ها در استان همدان به شکل های مختلف ایجاد شده که عامل مهم این تغییر شکل ناهمواری ها، وجود آب های روان است که در استان همدان جاری هستند به طوری که این آب ها در برخی مناطق مرتفع با تخریب ارتفاعات و انباشتن آبرفت ها در مناطق پست سبب کاهش ارتفاع کوه ها، ایجاد دشت ها و دره های زیادی شده اند. در برخی مناطق نیز شدت عمل آب های روان به حدی بوده که شکل ناهمواری ها به کل عوض کرده و باعث معکوس شدن شکل ناهمواری ها شده به طوری که کوه را به دره تبدیل کرده و دره عمیق دوره های گذشته را به صورت کوه درآورده است. استان همدان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، کیفیت مناسب آب و هوا، خاک مناسب و وجود نیروی خلاق و فعال دارای قابلیت های تولیدی فراوان در زمینه محصولات کشاورزی بوده و به گونه ای که می تواند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی استان بخشی از نیازهای سایر مناطق را در زمینه محصولات کشاورزی بر طرف نماید به طوری که استان همدان در تولید گردو، سیر و سیب زمینی رتبه اول کشور را دارد و در تولید انگور رتبه سوم و در تولید کشمش رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. با این اطلاعات می توانید از دیدنی های همدان در زمان اقامت در همدان لذت ببرید.

استان همدان

همدان دیدنی و سرسبز

در زمان اقامت در همدان می دانیم که همدان یکی از کلان شهرهای ایران در منطقه غربی و کوهستانی ایران و مرکز شهرستان و استان همدان است. این شهر در دامنه الوند و در بلندای 1741 متری از سطح دریا واقع شده و از شهرهای سردسیر ایران به شمار می آید. همدان قدیمی ترین شهر ایران و از کهن ترین شهرهای جهان است. در سال 1385 مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای همدان را پایتخت تاریخ و تمدن ایران اعلام کرد. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده است. با این حال قدیمی ترین آثار یافت شده از محوطه باستانی هگمتانه مربوط به دوران هخامنشیان می باشد. همچنین این شهر در روزگار هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان نیز یکی از پایتخت های کشور بوده است. هم اکنون استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی های همدان به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می شود و از نظر علمی نیز با وجود مراکز دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دانشگاه پیام نور همدان و مراکز دیگر، به عنوان یکی از قطب های دانشگاهی کشور شناخته شده است. این شهر از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران به شمار می آید و در مرداد سال 1388 به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران معرفی شد. در سال های1300 تا 1304 خورشیدی مهندس آلمانی کارل فریش طرحی مدرن را برای همدان طراحی کرد که از نوع نقشه های شعاعی محسوب می شود اما امروزه به دلیل تراکم جمعیت و طرح شعاعی، ترافیک مرکز شهر بسیار زیاد است. آب و هوای همدان مختلف و اوضاع جوی منطقه از لحاظ حداقل و حداکثر برودت و باران در فصول سال متغیر است در نقاط کوهستانی سرد است و حد متوسط برف سالانه بین 155 تا 245 میلی متر می باشد و سرما تا 30 درجه زیر صفر می رسد. شهرک های صنعتی قطعه سازی سینا، صنایع موکت همدان، کارخانه کیک و شکلات کیوان و کارخانه شیشه همدان نیز به عنوان واحدهای صنعتی شاخص همدان فعالیت دارند. کشاورزی نیز در این شهر دیدنی رایج می باشد. در این منطقه می توان از دیدنی های همدان نظیر دره مراد بیک، روستای ورکانه، آبشار گنجنامه، موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه، آرامگاه بوعلی سینا و شهر تاریخی هگمتانه دیدن کرد. برای لذت بردن از طعم غذاهای خوشمزه همدان می توانید به رستوران های این شهر تاریخی نظیر باغ رستوران نعل اشکنه، رستوران دلتا، رستوران کاکتوس، رستوران میسان و رستوران ساحل همدان سری بزنید. برای اقامت در همدان هم می توانید از هتل های این شهر نظیر هتل آپارتمان یاس همدان، هتل پارسیان ارم، هتل مرمر همدان، اقامتگاه بوم گردی ورکانه و هتل آرین همدان بهره ببرید. با این اطلاعات می توانید از دیدنی های همدان و دیدنی های تبریز لذت ببرید.

همدان دیدنی و سرسبز
غذاهای همدان

کلام پایانی

بعد از تفریح و اقامت در همدان حال وقت بازگشت به تهران و شروع کار و درس و زندگی است. وسایل خود را جمع می کنیم و از مردم و دیدنی های همدان خداحافظی کرده و باز راهی جاده می شویم و از طریق بلوار ایثار، خیابان شهدا، خیابان 17 شهریور، بلوار همت، بلوار شهید همدانی، آزادراه ساوه-همدان، آزادراه تهران-ساوه، بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید چراغی، بزرگراه نواب و خیابان جمهوری با طی مسیری به مدت سه ساعت و چهل و پنج دقیقه به تهران می رسیم. امید است از این تعطیلی شیرین به همراه دیدنی های تبریز و دیدنی های همدان لذت برده باشید.

کلام پایانی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفری به یاد ماندنی به شهرهای دیدنی سمنان در عید

هانیه گل محمدی ، چهارشنبه 8 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر نوروزی به سمنان همراه باشید تا شما را با شهرهای دیدنی سمنان در عید آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :