نکات ضروری سفر | تجربه سفری دلچسب با رعایت نکات مفید سفر

سفر کردن بسیار شیرین است و تمامی کسانی که علاقه دارند سفر کنند و بیشتر زمان خود را در گشت و گذار بگذرانند و به عنوان یک گردشگر شناخته شوند دغدغه هایی دارند. دغدغه هایی از دستۀ ناشناخته ها. این افراد که اکثراً نیز کم تجربه هستند به دنبال این می گردند تا کتابی یا مجموعه ای را بیابند تا به صورت یک جا تمام نکات ضروری سفر را بشناسند تا هم این دغدغه هایشان از بین رود و هم اینکه به تجربیاتی برسند که برای به دست آوردنش باید سال ها سفر کنند.همین دغدغه ها باعث شده است که عده ای گردشگر با تجربه و به اصطلاح کار کشته، گرد یک دیگر جمع شوند و دست به تحریر کتابی بزنند که با تورق آن نکات ریز و درشت متعددی به خواننده منتقل می شود. نام این کتاب Lonely Planet می باشد. در شرح حال این کتاب گردشگری می خوانیم که این تجربیات و نکات جامع حاصل هفته ها و ماه ها سفر گردشگرانی است که با انواع و اقسام چالش های سفر رو به رو شده اند. از گم شدن چمدان تا مسمومیت غذایی، از پنچر شدن لاستیک تا جا ماندن از پرواز، از آشنایی با افراد عجیب و غریب و نا شناخته تا بازدید از اماکن مشهور. همین امر سبب شده است که نوشته ها و نکات برای خواننده قابل لمس باشد. چرا که از سفر های واقعی افراد سراسر جهان جدا نمی باشد. برخی از تجربیاتی که این گردشگران تجربه کرده اند و طعم آن را چشیده اند آن چنان تلخ و ناگوار است که هیچ عقل سلیمی به دنبال تجربه کردنش نمی گردد. به همین دلیل است که مطالعۀ این کتاب و نکات مفید سفر از این دست قبل از سفر و جهان گردی و طبیعت گردی لازم و ضروری است.ما هم قصد داریم که گامی مؤثر در سفر های خوش شما برداریم. تصمیم گرفته ایم که برخی دانستنی های سفر و گردشگری را به قلم تحریر در آوریم، بگوییم و یادآوری کنیم تا در شیرینی لحظات سفر شما همراه با نکات مفید سفر و همچنین نکات مفید سفر و همچنین نکات ضروری سفر سهیم باشیم. اما این سهم بردن از شادی تنها به نوشتار ما منوط نمی باشد، به همراهی شما نیز احتیاج داریم تا به این مهم دست پیدا کنیم. پس ما را در این راه تنها نگذارید.

نکات ضروری سفر

معرفی نکاتی که لذت سفر را دو چندان می کند:

1- نخستین نکته از مجموعه نکات ضروری سفر که قصد داریم به آن اشاره کنیم مهم ترین نکته نیز به شمار می آید. توصیه می شود پیش از این که پای در جاده و مسیر سفر بگذارید، از مقصد خود و مسیر های متنهی به آن به خوبی اطلاعات کسب کنید.دانستنی های سفر راهنمای سفر، نقشه، و اپلیکیشن های مسیر یاب می توانند شما را در رسیدن به این هدف به خوبی یاری کنند. اگر این گام نخست به خوبی و با دقت نظر برداشته شود، بسیاری از مشکلات بعدی به خودی خود مرتفع می شود.
2- برخی از کسانی که تب و تاب سفر را دارند، به سفر های تک نفره نیز علاقه مند می باشند. مایلند که به تنهایی به دل طبیعت بزنند و یا شهر های مختلف را از نظر بگذرانند. اگر شما نیز جزوه همان گردشگران ماجراجو می باشید لازم است این نکته از نکات مفید سفر را در خاطر داشته باشید که بهترین عمل پیش از سفر، اطلاع دادن به یکی از دوستان و یا آشنایان می باشد. حتماً به یکی از بستگان و نزدیکان خبر بدهید که عازم سفر می باشید. از مقصد احتمالی خود خبر دهید و زمان تخمین زده شده از طول سفرتان را نیز به او اطلاع دهید. این اطلاع اگر چه با روح فرار از هرج و مرج و شلوغی شهر تا حدودی منافات دارد، اما از جمله نکات ضروری سفر است که اگر رعایت نشود ممکن است خساراتی جبران ناپذیر به همراه داشته باشد.

سفری تک نفره

3- اگر قصد سفر به یکی از کشور های خارجی را دارید و می خواهید زیبایی های جهان را به تماشا بنشینید، از دانستنی های سفر بدانید که وضعیت گذرنامۀ خود را باید بررسی کنید. ممکن است مدت اعتبار گذرنامۀ شما به پایان رسیده باشد و نیاز به تمدید داشته باشد. در ضمن اگر کشور مقصدی که مد نظر شماست نیاز به ویزا و مجوز ورود دارد حتماً در اسرع وقت به سفارت خانۀ آن کشور مراجعه نمایید تا پیش از حرکت شما این مورد نیز آماده گردد و سفر شما به دلیل عدم صدور ویزا کنسل نشود و یا به تعویق نیفتد.
4- همراه داشتن دفترچۀ بیمه در سفر های داخلی حائز اهمیت می باشد. چرا که ممکن است در طول سفر دچار عارضه ای ناگهانی شوید. در آن زمان است که این بیمه ها بسیار کمک رسان خواهند بود. از نمونه نکات مفید سفر بدانید که کسانی که از خدمات درمانی برخوردار نمی باشند و یا قصد سفر به کشور خارجی را دارند بهتر است که پیش از سفر اقدام به خرید بیمۀ مسافرتی کنند. در بیمه های مسافرتی بندهای متعددی وجود دارد. حتماً پیش از خریداری بررسی نمایید که این بیمه ها موارد چون گم شدن چمدان و یا لغو پرواز را نیز تحت پوشش خود قرار می دهند.
5- پنجمین نکته از سری نکات ضروری سفر دلچسب باز هم در حوزۀ سلامت است. اگر قصد دارید که به دل طبیعت بروید و یک طبیعت گردی بی نظیر را تجربه کنید، پیش از سفر واکسن تب زرد را تزریق نمایید یا همراه خود داشته باشید. اگر چه این بیماری بیشتر از طریق پشه های منطقۀ آفریقایی و آمریکای جنوبی منتقل می شود، اما نمی توان از کنارش به آسانی بگذریم. چرا که بیماری ناشی از این گزش ها آن چنان خطرناک است که ممکن است فرد گزیده شده جان خودش را از دست بدهد. در کنار توجه به این از نمونه نکات مفید سفر، این موضوع را نیز در خاطر داشته باشید که همراه داشتن مدارک پزشکی نیز می تواند کمک کننده باشد. پس از دانستنی های سفر بدانید که اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا دارویی خاص مصرف می کنید مدارکی که نشان دهندۀ این موضوع است را همراه خود داشته باشید. هر چند که برخی کشور ها، به دلیل شرایط بهداشتی خاصی که دارند در فرودگاه مدارک پزشکی شما را مورد بررسی قرار می دهند.
6- از نمونه دانستنی های سفر بدانید که از مدارکی نظیر پاسپورت، شناسنامه، دفترچه بیمه و بلیت بازگشت تهیه کنید و در مکانی مجزا نسبت به مدارک اصلی قرار دهید تا اگر دچار دستبرد و سرقت شدید مدارک شما تا حدودی در دسترس باشد و قابلیت استناد داشته باشد.

پاسپورت

7- در زمانی که شاید فکرش را هم نکنید، یک جعبۀ کوچک می تواند معجزه کند. جعبۀ کمک های اولیه همان جبعه است. اگرچه این جعبه حجم قابل توجهی را آشغال نمی کند اما می تواند کار های بزرگی انجام دهد. دقت کنید که پیش از سفر محتویات این جعبه کامل باشد. پماد آنتی باکتریال، پدهای تاول، کرم ضد آفتاب، آنتی هیستامین، آسپیرین و مسکن جزو ضروریات این جعبه می باشد. حتماً از وجود آن ها اطمینان حاصل کنید.
8- از نکات ضروری سفر بدانید که چنانچه به کشور جدیدی سفر می کنید و یا شبی را در روستایی کوچک صبح می کنید مراقب غذاهایی که نام عجیب و غریب دارند باشید. فراموش نکنید که ترکیبات اصلی غذا و نحوۀ طبخ آن را بررسی نمایید. هر چند که لذت سفر به رو به رو شدن با ناشناخته هایش است، اما گاهی این کنجکاوی ها منتهی می شود به گرسنه ماندن. پس این نکته را از دانستنی های سفر در گوشه ای از ذهن خود ثبت کنید.
9- اگر فردی خردسال در سفر همراه شما می باشد، حتماً آب آشامیدنی تصفیه شده به همراه داشته باشید. چرا که ممکن است در طول سفری در جایی بمانید که آب آشامیدنی در دسترس نباشد. بهترین راه برای دسترسی یه آب آشامیدنی تصفیه شده، همراه داشتن یک دستگاه تصفیۀ کوچک می باشد. این دستگاه به شما کمک می کند که در همه جا و هر لحظه به بهترین آب دسترسی پیدا کنید. از نمونه نکات مفید سفر بدانید که این دستگاه به شما این امتیاز را می دهد که علاوه بر خوردن یک آب سالم از آبی خوش طعم استفاده کنید. چرا که این دستگاه بر خلاف قرص تصویۀ آب مزۀ این مایع حیات را تغییر نمی دهد.

دستگاه تصویۀ آب

10- اگر به تنهایی سفر نمی کنید و همراهانی شما را در این گشت و گذار همراهی می کنند، زمانی از طول سفر را( مثلاً یک نصفه روز) از آن ها فاصله بگیرید. فاصله گرفتن از همسفران این فرصت را به شما می دهد که بدور از نگاه اطرافیان و دغدغۀ خوش آمد و یا بد آمدنشان کاری هایی را انجام دهید که خودتان دوست دارید و از آن لذت می برید.
11- برنامۀ سفر خود را شلوغ تنظیم نکنید. هر چه برنامۀ سفر و گشت و گذار خلوت تر باشد، شما فرصت لذت بردن از هر مکانی را به خوبی خواهید داشت. برنامۀ سفر با شلوغی هایش ممکن است استرس آفرین باشد و مدام این نگرانی را در شما ایجاد کند که از برنامه عقب هستید و فرصت لذت بردن را از شما بگیرد. این توصیه را به خاطر داشته باشید: به جای بازدید از 9 مکان به صورت عجله ای 4 مکان را با لذت و دقت بازدید کنید.
12- اطلاع از زمان و ساعت کاری هر مکان یکی از نمونه نکات مفید سفر، همچنین از نکات مهم گردشگری می باشد. شما می توانید با دانستن زمان های کاری هر مکان اعم از رستوران، موزه، پارک و ... ضمن تنظیم برنامه های خود، از اتلاف وقت خود به دلیل معطل ماندن در پشت درب این اماکن جلوگیری نمایید. همچنین از دانستنی های سفر هم این نکته را به خاطر داشته باشید که روز تعطیل در هر کشور متفاوت است. مثلاً در ایران روزهای جمعه تعطیل می باشد، اما در ایالات متحده اروپا روزهای دوشنبه تعطیلی رسمی است. این در حالی است که در آمریکا روز های یک شنبه تعطیل می باشد.

دانستنی های سفر

13- اگر چه برنامه داشتن در طول سفر بسیار ارزشمند است اما اگر برنامه های شما عملی نشد و یا دست خوش تغییر شد ناراحت نشوید و نگرانی به دل خود راه ندهید. عوامل ی مثل وضع آب هوا، ترافیک، خرابی وسیلۀ نقلیه و تأخیر قابل پیش بینی نیستند و سفر هم با همین عوامل غیر قابل پیش بینی اش شیرین است. پس این را در گوشۀ ذهن خود داشته باشید که از هر لذت کوچک پیش آمده بیشترین استفاده را ببرید و با برنامه های جایگزین سفر خود را پویا نگاه دارید.
14- در بعضی از اماکن گردشگری و شهر های پر بازدید ممکن است که در رستوران ها و غذاخوری ها میزی برای سرو غذا نیابید. به هیچ وجه وقت را برای گشتن یک رستوران خلوت هدر ندهید. در قسمت بار و یا روبه روی رستوران ها بر روی صندلی بنشینید و غذایی را که سفارش داده اید با آرامش میل کنید. بودن در فضایی مانند بار این فرصت را به شما می دهد که ضمن غذا خوردن اطلاعاتی مفید دربارۀ شهری که هستید کسب کنید. غذاهای محلی را از مسئولین بار بپرسید و سفارش دهید و یا اینکه با برخی رفتار های اجتماعی مردمان آن دیار به دست آورید. پس پیش آمد های این چنینی را به فال نیک بگیرید.
15- شاید شما نیز جزو کسانی باشید که علاقه ای به چانه زدن ندارند و از این کار فراری می باشند. اما لازم است بدانید که این امر در گردشگری امری ناپسند نیست. اگر قصد دارید شبی را در هتل یا اقامتگاهی بگذرانید، با مسئول پذیرش چنین مکان هایی بر سر قیمت تخصیص آن چانه بزنید و به دنبال تخفیفی مناسب باشید.از دانستنی های سفر بدانید که این امر سبب می شود که هزینه های شما تا حدودی کاهش پیدا کند.
16- در برخی از اماکن اقامتی طرح های ویژه ای برپا می باشد. طرح هایی که اصطلاحاً برنامه های مشتریان وفادار خوانده می شوند. این برنامه ها امتیازها قابل ملاحظه ای را به گردشگران ارائه می دهند. اقامت های رایگان و یا یک وعدۀ غذایی خاص و پر تجمل رایگان، استخر و یا پارک آبی، گشت و گذارهای درون شهری و یا اینترنت پر سرعت رایگان می تواند مواردی باشد که در این طرح به گردشگران ارائه می شود. پس همواره و در هر مقصد و اقامتگاه موضوع مشتریان وفادار را جدی بگیرید.

محل های اقامتی در سفر

17- بارها دیده شده است که پارکینگ های اماکن اقامتی و هتل ها، قیمتی بالا برای حفاظت از اتومبیل شما ارائه می دهند. این در حالی است که پارکینگ های عمومی همین خدمات را با قیمتی مناسب تر ارائه می دهند. پس برای جلوگیری افزایش 20% قیمت اقامتتان به دلیل پارک اتومبیل، به دنبال پارکینگ های عمومی مطمئنی بگردید که در نزدیکی محل اقامت شما قرار دارند.
18- برخی ها ترجیح می دهند که با تور سفر کنند و از چنین فرصتی برای گشت و گذار استفاده نمایند. شاید برخی از این تور ها عجیب و غریب باشند. زیادی شلوغ باشند و یا زیادی ساکت باشند. چنین تورهایی به گردشگر این فرصت را می دهند تا مسائلی جدید را تجربه نمایند.
19- از نمونه نکات ضروری سفر بدانید که هدف از سفر و گردشگری آشنا شدن با محیط هایی جدید است. آشنایی با رسم و رسوم های قدیمی، فرهنگ های متنوع، غذاهایی ناشناخته و یا اماکنی جدید. این هدف ها را هیچ گاه فراموش نکنید. توجه به این هدف ها سبب می شود که شما به سوی تجربۀ خوردن غذاهای محلی کشیده شوید، لباس محلی بر تن کنید، عکس های یادگاری ثبت کنید و یا پای صحبت افراد محلی بنشینید و یک سفر پر بار را پشت سر بگذارید.
20- نقش دفترچۀ خاطرات در سفر ها به خوبی مشخص می شود. وجود این وسیلۀ کوچک می تواند به شما در ثبت خاطرات کمک کند. شما می توانید هر آن چیز که میبیند، می شنوید و یاد می گیرید را در آن درج کنید تا از فراموش شدنش جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید قوی ترین حافظه ها در مقابل کمرنگ ترین نوشته ها همواره مغلوب می باشند.
21- در زمان بستن چمدان به مقصد گردشگری خود توجه داشته باشید. اگر به محلی سفر می کنید که هوایی معتدل و یا گرم دارد، از برداشتن لباس گرم خودداری کنید تا هم حجم بیشتری برای وسایل دیگر داشته باشید و هم از سنگین شدن بی دلیل چمدان جلوگیری کرده باشید از نمونه دانستنی های سفر ، نکات ضروری سفر که باید اجرا کنید میباشد..

بستن چمدان

22- علاوه بر نکته ای که در بالا ذکر شدن نحوه بستن چمدان و تا زدن لباس ها نیز نکته مفید سفر است. باید لباس ها به نحوی تا شوند که هم فضای زیادی را آشغال نکنند و هم درون چمدان چروک نشوند. چروک بودن لباس در سفر دردسر های زیادی را به دنبال خواهد داشت. چون ممکن است شما یک اتوشویی مناسب نیابید و یا دستگاه اتو برای رفع نیاز شما پیدا نشود. از نمونه نکات مفید سفر پس از هر دشواری و اتفاق ناخوشایندی تا حد ممکن پیشگیری کنید.
23- از مجموعه دانستنی های سفر و همچنین نمونه نکات ضروری سفر بدانید که از جمله وسایلی که در طول سفر نیاز است و باید در چمدان شما وجود داشته باشد یک باتری یا منبع انرژی قابل حمل است. دیده شده که اکثر گردشگران از گوشی تلفن همراه خود به عنوان دوربین عکاسی استفاده می کنند. این موضوع سبب می شود که شارژ تلفن همراه شما به سرعت تمام شود و در مواقع ضروری به استفاده از این وسیله شما را دچار مشکل کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شارژر های قابل حمل سبکی ساخته شده است و می توانند وسایلی مناسب برای سفر باشند.
24-از نمونه نکات مفید سفر بدانید که در بین وسایلتان یک روبان و یا پارچۀ رنگی مشخص قرار دهید و در مواردی که نیاز است به ساک و یا چمدانتان ببنیدید تا در حین تحویل گرفتن بار به راحتی برای شما قابل تشخیص و شناسایی باشد و یافتن چمدانتان زمان زیادی از شما نگیرد.
25- یک کیف دستی و ترجیحاً شفاف می تواند بسیار کمک حالتان باشد. شما می توانید وسایلی نظیر کابل ها، لوازم آرایشی و بهداشتی و وسایلی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند را درون این کیف قرار دهید تا یافتن آن ها از شما زمان زیادی نگیرد و بتوانید براحتی آن ها را بیابید.سفر می تواند بهترین معلم برای هر فردی باشد. نکات ریز و درشت را نشان دهد و تجربیاتی گرانبها در اختیارشان قرار بدهد. اما همان طور که در اول متن نیز اشاره شد بعضی از تجربیات و برخی شناخت پیدا کردن ها نسبت به نکات ممکن است به بهای سنگینی تمام شود. امید است نکات ضروری سفر و نمونه نکات مفید سفر که در این نوشتار بدان اشاره کردیم شما را در چشیدن لذت یک سفر رویایی یاری کند.

شارژر قابل حمل

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با رعایت این نکات سفری سالم را تجربه نمایید

ز. نیرومند ، پنج شنبه 25 مهر 1398

در این بخش نکاتی عنوان می شوند که با رعایت آن ها می توانید سلامتی خود را در سفر حفظ کنید و با سفری بی دردسر، خاطره ای خوش را برای خود رغم بزنید.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :