کوه های کارپات | طبیعتی زیبا در شرق اروپا !

کوه های کارپات (Carpathians) با طول حدود 1500 کیلومتر طولانی ترین رشته کوه های اروپا هستند که به صورت کمانی شکل مسیر کشورهای اروپای شرقی را طی می کنند. این کوه ها شاید به اندازه ی آلپ، هیمالیا یا اورست معروف نباشند، اما طبیعتی بی نظیر و شگفت انگیز دارند و جزو یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی اروپای شرقی محسوب می شوند. کشورهایی که در اطراف کوه های کارپات قرار دارند، کشوهای اروپای شرقی نامیده می شوند که شامل هلند، جمهوری چک، اسلواکی، رومانی، یوگسلاوی سابق و اوکراین هستند. هر قسمت از این کوه ها دارای یک نام محلی هستند، اما نام کلی آن ها در تمامی دنیا کارپات است. کارپات یک کلمه ی یونانی /داسی است و معنای آن سنگی (rocky) می باشد. در ادامه به معرفی کوه های کارپات اوکراین می پردازیم.

کوه های کارپات
طبیعت زیبای اروپای شرقی

جنگل های بکر کارپات

در این کوه ها مجموعه ی گسترده ای از درختان کهن اروپایی دیده می شوند که تصاویر بسیار جذاب و دیدنی را در این منطقه ایجاد کرده اند. حدود 250 هزار هکتار از کشور رومانی پوشیده از جنگل های بکر و دست نخورده ای از درختان انت(Ent) می باشد. این درختان حدود 65 درصد از مساحت این کشور را در بر گرفته اند.

جنگل های بکر کارپات

حیوانات وحشی کارپات

تنوع زیستی موجود در این منطقه بسیار زیاد است، از این رو این کوه های کارپات اوکراین را می توان یکی از مهیج ترین جاذبه های اروپا نامید. کوه های کارپات محل سکونت خرس های قهوه ای، گرگ ها، شوکا و سیاه گوش ها می باشد و تعداد زیادی از آن ها در این منطقه زندگی می کنند. البته بیشتر جمعیت این حیوانات در کشور رومانی سکونت دارند. همچنین این منطقه یک سوم همه ی گونه های گیاهی اروپا را در خود جای داده است.در گذشته مردم محلی این مناطق، که به صورت قبیله ای زندگی می کردند، اعتقاد زیادی به ارواح محافظ حیوانات داشتند. از این رو فرزندان خود را به جنگل می فرستادند تا با حیوانات خلوت کنند.

حیوانات وحشی کارپات

کلیسای جامع کورتیا دِ آرج در رومانی

این کوه ها در گذشته منبع وسیعی از فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و ... بوده است. از این رو اقوام مختلف برای به دست آوردن این فلزات با ارزش به کوه ها رفته و از آن ها در لباس ها و جواهرات خود استفاده می کردند. بر اساس شنیده ها، رومیان باستان، در زمان امپراتور تراژان، با اقوام ساکن در کوه های کارپات وارد جنگ شده و پس از پیروزی 330 تن نقره و 165 تن طلا نصیبشان شد.امروزه دیگر از آن انبوه طلا و نقره در این کوه ها خبری نیست و مقدار کمتری از فلزات در این مکان یافت می شود. از این فلزات برای ساخت تزیینات و فلزکاری های کلیسای جامع کورتیا دِ آرج (Cathedral Of Curtea De Arges) در رومانی استفاده شده است.

کلیسای جامع کورتیا دِ آرج در رومانی

کلیسای بران تمپلار و قلعه ی بران

کنت دراکولا (Count Dracula) یک شخصیت افسانه ایست که در ترانسیلوانیای رومانی متولد شده بود. وی یک فروانروای ظالم و ستمگر بوده و رعب و حشت بسیاری در دل مردم ایجاد می کرده است. تا جایی که وی را خونخوار می نامیدند. قلعه ی بران از جمله مکان هاییست که متعلق به دراکولا بوده و به همین دلیل مشهور می باشد. بر اساس اسناد تاریخی، مقبره ی رومانی ها با دراکولا یعنی ولاد به میخ کِشنده (Vlad the Impaler) ارتباط بسیار کمی دارد، اما در باور مردم زمان خود رسوخ کرده و نسل به نسل به زمان کنونی رسیده است.

کلیسای بران تمپلار و قلعه ی بران

قلعه ی اسپس در اسلواکی

قلعه اسپس (Spis) یکی دیگر از قلعه های اروپای شرقی است که در کوه های کارپات اوکراین واقع شده است. این قلعه متعلق به قرن 12 بوده و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.قلعه ی اسپس، بزرگ ترین ویرانه ی این منطقه است که برای فیلم برداری فیلم هایی چون قلب اژدها از آن استفاده شده است. بازدید از این قلعه برای عموم آزاد است.

قلعه ی اسپس در اسلواکی

قلعه دوین در اسلواکی

در اعماق کوه های کارپات اوکرایمقلعه های بسیار زیادی برای بازدید وجود دارد. اما اگر بخواهید می توانید از قلعه هایی دیدن کنید و اکنون ویرانه هایی از آن باقی مانده است. این قلعه های تاریخی اغلب در خارج از شهر براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، قرار دارند که یکی از آن ها قلعه دوین (Devin) می باشد.

قلعه دوین در اسلواکی

پارک ملی تاترا در لهستان

از دیگر جاذبه های دیدنی کوه های کارپات اوکراین در کشور لهستان، پارک ملی تاترا (Tatra National Park) می باشد. دریاچه ی مُرسکی اُکو (Morskie Oko) یا رودخانه ی سی آی (Lake SeaEye) از جمله دیدنی های بسیار زیبایی هستند که گردشگران در این پارک می توانند تماشا کنند. این بخش از کوهستان یکی از رمزآلودترین مقاصد برای پیاده روی در اروپاست.

 پارک ملی تاترا در لهستان

رودخانه ی زلن پلسو در اسلواکی

رودخانه زلن پلسو (Zelene Pleso) یکی از زیباترین مناظر را در اسلواکی به خود اختصاص داده است. آب این رودخانه بسیار شفاف و تمیز بوده و از چشمه های طبیعی آن منطقه سرچشمه می گیرد. در کنار زلالی این آب های زیبا داستان های محلی زیادی وجود دارد که در طول راه خود برخی از آن ها را خواهید شنید. داستان هایی مانند جوانی غرق شده و جواهرات گمشده.برای سفر به این رودخانه می توانید از دوچرخه استفاده کنید یا با پای پیاده به آن جا بروید.

رودخانه ی زلن پلسو در اسلواکی

کوه کامیاک در اوکراین

کوه کامیاک (Khomyak Mount) منظره ای بی نظیر از کوه ها و جنگل های زیبا را به نمایش گذاشته است. گردشگران می توانند در دره های جنگلی این منطقه به گشت و گذار بپردازند و شب ها در این مکان چادر زده و آسمان زیبای آن را به تماشا بنشینند. اگر علاقه مند به کوهنوردی باشید می توانید کامیاک یا قله ی همستر(Hamster) را برای این کار انتخاب نمایید. با توجه به این که در این جا هیچ صنعتی دیده نمی شود، هوای این مناطق بسیار پاک و تمیز است.

کوه کامیاک در اوکراین

آبشارهای بایگر در رومانی

آبشارهای بایگر (Bigar Cascade Falls) آبشارهای زیبایی هستند که بخشی از جاذبه های دوست داشتنی و شگفت انگیز رومانی محسوب می شوند.

آبشارهای بایگر در رومانی

پاتوق اسکی زَکُپین در لهستان

زکپین (Zakopane) یک پاتوق ورزشی در حال گسترش لهستان است که در کوه های کارپات اوکراین قرار دارد. این مناطق به دلیل ساکت تر بودن علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده اند. بسیاری از اسکی بازان، کوه های آلپ را به منظور استفاده از سراشیبی های کوه های کارپات ترک کرده اند.

پاتوق اسکی زَکُپین در لهستان

پاتوق کوهستانی سیلو در رومانی

در طول تاریخ کوه های آلپ تنها مکانی بوده است که در تمامی سال پوشیده از برف بوده و مناطقی سرد و یخچالی داشته است. تا کنون هیچ جای دنیا مانند آن پیدا نشده بود تا این که دلایل مختلفی باعث ایجاد شرایط مشابه در کوه های تاترا (Tatra Mountains) شده است. از جمله این دلایل می توان به گرمای جهانی اشاره کرد. منطقه ی سرد و یخچالی کوه های کارپات، پاتوق کوهستانی سیلو (Ceahlau Mountain Resort) است که در رومانی قرار دارد.

پاتوق کوهستانی سیلو در رومانی

صومعه ی کرچی در جمهوری مولداوی

یکی از جاذبه های دیدنی و دوست داشتنی کوه های کارپات، کلیساهای کوچکی است که در این مناطق ساخته شدند. بسیاری از این کلیساها را فقط محلی های آن منطقه می شناسند و هنوز گردشگران از وجود آن ها اطلاعی ندارند. سر زدن به این کلیساهای جذاب و بازدید از آن ها در مسیرهای پیاده روی در این کوه ها لذت بخش است. صومعه کرچی (Curchi Monastery) یکی از این جواهرات مقدس است که در مولداوی (Moldova) قرار دارد.

صومعه ی کرچی در جمهوری مولداوی

کلیسای میکائیل مقدس در اوکراین

کلیسای میکائیل مقدس (St. Michael Church) کلیسایی مربوط به قرن 16 هجری بوده و از جمله کارهای هنری پیچیده ی ارتدکس می باشد. این کلیسا در اوکراین قرار دارد و بزرگ ترین جاذبه ی مذهبی این کشور محسوب می شود. زائران، عکاسان و گردشگران بسیاری برای بازدید از این کلیسا به این جا می آیند.

کلیسای میکائیل مقدس در اوکراین

شهر قدیمی و قرون وسطایی سیگیشوآرا در رومانی

شهر سیگیشوآرا (Sighisoara) یک شهر قرون وسطایی زیباست که در میان چشم اندازهای بی نظیر کوه های کارپات در ترنسیلوانیای رومانی واقع شده است. خانه های این شهر زیبا بالای 200 سال قدمت دارند و در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. ساختمان های تاریخی فوق العاده ای در بخش تاریخی این شهر و در میان خیابان های پرپیچ و خم آن دیده می شوند که هنر و معماری امپراتوری گذشته را به نمایش گذاشته اند. تماشای این شهر زیبا در کنار مناظر طبیعی و بی نظیر کوه های کارپات می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

شهر قدیمی و قرون وسطایی سیگیشوآرا در رومانی

شهر کلوژ نپوکا در  رومانی

کلوژ نپوکا (Cluj-Napoca) در مرکز شهرستان کلوژ در ترنسیلوانیای رومانی قرار داشته و دومین شهر بزرگ این کشور محسوب می شود. این شهر در دوران رنسانس به شهر گنج شهرت داشت. دلیل این نام گذاری آهنگران ماهر و ثروت بی شماری بود که تاجران یهودی به این شهر آورده بودند. دره ی توردا (Turda Gorgr)، گیاهان و چشم اندازهای بی نظیر کوه های کارپات در اطراف این شهر، آن را به مکانی پرطرفدار در میان گردشگران تبدیل کرده است.

شهر کلوژ نپوکا در رومانی

شهر براتیسلاوا در اسلواکی

براتیسلاوا (Bratislava)، پایتخت اسلواکی است که در بخش جنوب غربی این کشور قرار دارد. این شهر امروزه به یک شهر مدرن تبدیل شده اما همچنان جاذبه های قدیمی و تاریخی خود را حفظ کرده است. گردشگران زیادی از نقاط مختلف اروپا سالانه برای بازدید از این شهر زیبا به اسلواکی سفر می کنند. اما با این حال هنوز نام براتیسلاوا بر روی نقشه ی سفر آمریکا قرار نگرفته است.

شهر براتیسلاوا در اسلواکی

شهر کراکوف در لهستان

کراکوف (Krakow) یکی از قدیمی ترین شهرهای لهستان است که در بخش جنوبی این کشور قرار دارد. قدمت این شهر را به قرن 7 نسبت داده و آن را مرکز رنسانس شمالی معرفی کرده اند. در این جا می توانید آثار تاریخی و بی نظیری از آن دوران را ببینید و از هنر زیبایی معماری آن بازدید نمایید.تمامی ویرانی های باقی مانده از جنگ جهانی در این شهر هنوز به جا مانده و از آن ها محافظت می شود. از این نظر این شهر از لحاظ تاریخی در اروپا بسیار حائز اهمیت است. جذابیت کراکوف را حتی بیشتر از شهرهای ایتالیا عنوان کرده اند، اما با این وجود این شهر در بین گردشگران آمریکایی زیاد پرطرفدار نیست.

شهر کراکوف در لهستان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آبشاری زیبا که در دل طبیعت بدیع دامنه شرق سبلان قرار دارد

گلاره یوسف پور ، شنبه 6 آذر 1400

این خبر پیرامون آبشاری زیبا که در دل طبیعت بدیع دامنه شرق سبلان قرار دارد، برای شما نگارش شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :