شهر آبی شفشاون | زیباترین و بزرگ ترین راز کشور مراکش

در کشور مراکش، شهرهای بسیار زیبای دیگری نیز به جز مراکش (پایتخت مراکش) و فز وجود دارند که به طور نفس گیری زیبا و به طرز فوق العاده ای منحصر به فرد هستند. شهر آبی شفشاون که در ارتفاعات کوه های Rif در مراکش مخفی شده است، یک استراحتگاه آرام بخش و متفاوت از شهر های شلوغ و پرهیاهوی مراکش و فز به شمار می رود. دسترسی سخت به شفشاون مراکش، این شهر را به یکی از رازهای سر به مهر مراکش تبدیل کرده است؛ سفر به این شهر از شهر فز در حدود 4 ساعت و از کازابلانکا در حدود 6 ساعت به طول می انجامد. بعد از ساعت ها پیچ خوردن در جاده های کوهستانی باریک، این شهر آبی رنگ درست مانند یک سراب زیبا پدیدار می شود. دیوار های آبی، آسمان آبی، پلکان های آبی، گلدان های آبی؛ وقتی قدم به شفشاون مراکش می گذارید، با سایه های مختلف رنگ آبی احاطه خواهید شد. این شهر نسبت به شهرهای دیگر مراکش بسیار ساکت تر و آرام تر است؛ بطوری که فروشندگان به جای فریاد زدن و دعوت کردن شما به داخل مغازه شان، گوشه ای در سکوت ایستاده اند و منتظرند از آنها قیمت یکی از کالاهایشان را سوال کنید. خیابان ها مملو از مردمی می باشد که در حال لذت بردن از روز های زندگی شان هستند و صدای خنده کودکانی که با توپ بازی می کنند در کوچه ها می پیچد. بهترین راه تحسین کردن زیبایی این شهر این است که سعی کنید در بین دیدنی های شفشاون و کوچه های آن گم شوید و زندگی مردم محلی و بچه گربه های فراوانی که در این کوچه ها گشت می زنند را تماشا نمایید. اما راه دیگر این است که با همگردی همراه باشید تا تمامی اطلاعات لازم را در مورد جواهر آبی پر رمز و راز کشور مراکش بدانید...

شهر تماما آبی شفشاون / زیباترین و بزرگ ترین راز کشور مراکش

چرا شفشاون آبی است !؟

پناهندگان یهودی که از اروپا به این منطقه مهاجرت کرده و در دهه 1930 زندگی در این شهر را آغاز کرده اند، کسانی بودند که برای اولین بار این شهر را به رنگ آبی در آوردند. شاید با این کار می خواستند شهرشان سمبلی از بهشت باشد یا به وسیله رنگ آبی، پشه ها را از شهر دور کنند. اینها پاسخ های متفاوتی است که از مردم محلی در این مورد می شنوید؛ اما عموما هیچ کس در مورد این که چرا این شهر آبی رنگ است صحبت نمی کند. شهر آبی شفشاون در سال 1471 توسط مولای علی بن راشید پایه گذاری شده است. اما در سال 1492 در طول رِکُونکیستا Reconquista (به معنای بازپس گیری، مجموعه ای از لشکرکشی های طولانی مدت مسیحیان اسپانیا و پرتغال در قرون وسطی به منظور بازپس گیری سرزمین های خود از موروهای مسلمانی که در اوایل قرن هشتم میلادی بیشتر شبه جزیره ایبری را به اشغال خود درآورده بودند) موروها و یهودیان از اسپانیا اخراج شدند. بسیاری از آنها به مراکش گریختند و سرزمین خود را در شفشاون مراکش بنا نهادند. جامعه یهودیانی که در این شهر سکنی گزیدند، سنت قدیمی خود که آبی رنگ کردن ساختمان ها بود در این شهر جا انداختند. آنها عقیده داشتند که رنگ آبی، رنگ آسمان و الوهیت است؛ بنابراین آنها را به یاد حضور خداوند خواهد انداخت. این سنت در جاهای دیگر دنیا، از جمله در برخی بخش های یهودی نشین جهان نیز معمول است. اما برخی دیگر عقیده دارند رنگ آبی حشرات و پشه ها را دفع می کند و این کار با این هدف صورت می گیرد و هم اکنون این شهر با عنوان "مروارید آبی" شناخته می شود.
این شهر تا شروع اشغال آفریقای شمالی توسط اسپانیا در سال 1920 به روی همه خارجی ها بخصوص مسیحیان بسته بود. دیدنی های شفشاون آنچنان از سایر جهان مخفی مانده بود که بازدیدکنندگانی که بعدها به این شهر سفر کردند متوجه شدند یهودیان ساکن این شهر هنوز به زبان اسپانیایی قرن پانزدهم میلادی صحبت می کنند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، بیشتر خانواده های یهودی این شهر را ترک کرده به اسرائیل مهاجرت کردند؛ اما سایر ساکنان شهر به سنت آبی رنگ کردن دیوار ها ادامه دادند. این شهر همچنان سنت را زنده نگاه می دارد؛  یعنی هر سال یک لایه رنگ آّی جدید روی ساختمان ها زده می شود. حکومت منطقه برای کمک به زنده نگاه داشتن تاریخ شفشاون، با فراهم نمودن قلم موهای ویژه این کار را برای مردم آسان تر می سازد.

چرا شفشاون آبی است !؟

شهر قدیم شفشاون

بخش باستانی و قدیمی شهر آبی شفشاون که با رنگ افسون کننده آبی نقاشی شده است، یک مکان ایده آل برای ثبت کردن هزاران عکس و فیلم زیبا به شمار می رود و سوق هایش (بازارهایش) مملو از سنگ های قیمتی کشف نشده هستند. این محله بسیار زیبا و پر آرامش و گشت و گذار در آن بسیار آسان است. در امتداد خیابان های پازل گونه و پر پیچ و خم محله قدیمی این شهر، هنرمندان خیابانی و سازندگان صنایع دستی در حال فروش انواع لوازم مانند پتوهای زیبای دستباف، قالیچه ها، قوری های برنجی و ظروف سفالی رنگارنگ هستند. بهترین بخش بودن در این شهر این است که همه چیز بسیار آسان است. گشت و گذار در این کوچه ها و خیابان ها و خرید کردن از مردم محلی بسیار آسان تر از انجام دادن همین کارها در شهرهای بزرگ و دیدنی های شفشاون می باشد.
حناهای رنگی در رنگ های روشن و زیبا در طول خیابان ها چیده شده اند. این حناها برای تزئین کردن دستان و پاها در طول مراسم عروسی و سایر جشن ها استفاده می شوند. گلدان های رنگارنگ با دیوار های آبی رنگ در تضاد هستند و تمامی کوچه ها و ساختمان ها را به پس زمینه ای فوق العاده زیبا برای انداختن عکس های اینستاگرامی تبدیل می کنند. تضاد رنگ ها در این شهر خیره کننده است؛ مانند تضاد رنگ نارنجی یک پرتقال که توسط میوه فروش به پنجره دکه اش در یکی از میدان های سنگفرش شفشاون مراکش آویزان شده است.
هوای شفشاون با بوی ادویه جات سنگین شده است؛ بخصوص ادویه رأس الحانوت که یک ادویه آفریقایی با ترکیبی از هل، زردچوبه، میخک، فلفل، زیره و سایر ادویه ها می باشد.

شهر قدیم شفشاون

راه های رسیدن به دیدنی های شفشاون

راه های مختلفی برای رسیدن به شهر آبی شفشاون وجود دارد؛ اما متاسفانه هیچ کدام از آنها آسان یا سریع نیستند؛ چرا که در نزدیکی این شهر هیچ فرودگاهی وجود ندارد. اما آسان ترین راه برای رسیدن به دیدنی های شفشاون (پایتخت مراکش) این است که سوار قطار شبانه به Tangier شوید. شما می توانید از طریق وبسایت بلیط قطار خود را رزرو کنید. اگر تعطیلات مهمی در پیش باشد، پیشنهاد می شود از قبل برای رزرو بلیط اقدام نمایید. سفر به شفشاون مراکش تقریبا 10 ساعت زمان می برد و امنیت کامل وجود دارد. بسیاری از مسافران به این شهر، زنان تنها یا زنان با کودکانشان هستند؛ بنابراین اگر تنها سفر می کنید، در این راه تنها نخواهید ماند. وقتی به Tangier رسیدید، می توانید با تاکسی یا اتوبوس به دیدنی های شفشاون بروید.

راه های رسیدن به دیدنی های شفشاون

پرواز به مراکش برای سفر به شفشاون

اگر جزو آن دسته هستید که تنها برای بازدید از دیدنی های شفشاون سفر می کنید دو انتخاب در پیش خواهید داشت: فرودگاه Tangier یا فرودگاه Fez. هر دو این فرودگاه ها به پروازهای بین المللی مرتبط هستند و با خطوط هوایی ارزان قیمت ارتباط دارند. همانطور که قبلا گفته شد می توانید از Tangier یک تاکسی به شهر آبی شفشاون کرایه کنید. اگر از Fez بخواهید به شفشاون مراکش بروید، تاکسی ها کمی گران هستند و بهتر است از اتوبوس استفاده کنید. البته کرایه کردن یک خودرو نیز می تواند آسان تر و ارزان تر باشد. هر دو این انتخاب ها هم آسان تر هستند و هم آنقدر ها که به نظر می رسد ترسناک نیستند.

پرواز به مراکش برای سفر به شفشاون

دیدنی های شهر آبی رنگ

یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری این شهر آبی رنگ، خرید کردن در بازار آن است. اما بهتر است بدانید خرید کردن در شهر آبی شفشاون مراکش اصلا شباهتی به خرید کردن در فزیا مراکش ندارد. برخلاف سایر شهرهای مراکش، که فروشندگان سعی دارند شما را قبل از این که حتی وارد فروشگاه شوید، به خریدن همه چیز تشویق کنند و بدون وقفه صحبت می کنند، در شفشاون گاهی خرید کردن بسیار سخت می شود. برای مثال، ممکن است شما قصد خرید چیزی را داشته باشید و فروشگاه را خالی و بدون فروشنده بیابید؛ چرا که فروشنده آن برای صرف نهار آنجا را ترک کرده است. فروشنده ها معمولا قیمت واقعی کالا را با روراستی می گویند و هیچ اصراری به شما برای خریدن آن نمی کنند. بنابراین اگر به دنبال جایی برای خریدن سوغاتی هستید، این شهر بهترین مکان برای این کار است. چیز دیگری که از آن بسیار لذت خواهید برد، تماشای زندگی روزمره مردم در شهر قدیم و بازی کردن با گربه های خیابانی این شهر است.

دیدنی های شهر آبی رنگ

موزه کاسبا Kasbah Museum و آبشار نزدیک شهر

در میانه میدان اصلی شهر موزه قوم شناسی Ethnographic Museum قرار دارد. این موزه با عنوان موزه کاسبا Kasbah Museum نیز شناخته می شود. این موزه دارای کلکسیون بزرگی از آثار هنری محلی مانند سفال، سازهای موسیقی و نقاشی می باشد. دقیقا در کنار این موزه، یک مسجد وجود دارد که قدمت آن به قرن پانزدهم میلادی می رسد. این مسجد توسط پسر موسس این شهر، علی بن راشید ساخته شده است. تنها مسلمانان می توانند به این مسجد وارد شوند و شما مجبور خواهید بود از بیرون به تحسین آن بپردازید.
مراکش دارای آبشارهای زیبایی است که یکی از آنها در نزدیکی شهر آبی واقع شده است. تقریبا در فاصله 30 دقیقه ای از میدان شهر، به مسیر زیبایی خواهید رسید که به آبشار Akchour منتهی می گردد. شما می توانید بدون مزاحمت توریست های دیگر و در خلوت در این آبشار شنا کنید. در این منطقه صخره پل مانند Bridge of God (پل خدا) نیز بسیار زیباست و ارزش بازدید کردن دارد.

موزه کاسبا Kasbah Museum و آبشار نزدیک شهر

کوه نوردی به سمت مسجد اسپانیایی Spanish Mosque

با پیمودن یک مسیر کوهنوردی کوتاه از شهر قدیم، به مسجد اسپانیایی Spanish Mosque می رسید. مسجدی که مشرف به شهر آبی رنگ قرار گرفته است. این مسیر خیلی سخت نیست و اگر در اوایل صبح انجام گیرد، آفتاب شما را آزار نخواهد داد. منظره غروب آفتاب از این نقطه خارق العاده است.

کوه نوردی به سمت مسجد اسپانیایی Spanish Mosque

درب های زیبا

کسانی که عاشق درب های زیبا هستند حتما باید به مراکش سفر کنند. اگر هشتگ #ihavethisthingwithdoors را در فضاهای مجازی مختلف دنبال کنید متوجه این نکته خواهید شد. اما درب های آبی شفشاون مراکش، با همه درهایی که قبلا دیده اید متفاوت هستند. آنچنان که اگر هزاران عکس هم با آنها بگیرید، برایتان کافی نخواهد بود.

درب های زیبا

نکات مهم در مورد شهر آبی شفشاون مراکش

درست است که در این شهر آبی رنگ، مکان های فوق العاده زیبایی برای عکس گرفتن وجود دارد؛ اما بخاطر داشته باشید که مردم در این کوچه ها و خانه ها زندگی می کنند و بویژه در کوچه های باریک تر به آنها و زندگی شان احترام بگذارید. با خودتان پول نقد ببرید. زیرا هیچ دستگاه عابربانکی در این شهر وجود ندارد و تقریبا همگی رستوران ها و فروشگاه ها پول نقد طلب می کنند.

نکات مهم در مورد شفشاون

اقامت در شفشاون مراکش

به شما توصیه می شود به جای هتل ها، در ریاض ها (میهمان خانه های عربی) اقامت کنید. بسیاری از این میهمان خانه ها بیش از یک هزار سال قدمت دارند و دارای دکور زیبا، تاریخ غنی و صاحبان گرم و صمیمی هستند. هیچ کدام از انتخاب های اقامتی در شهر آبی شفشاون بد نیستند؛ مگر این که انتظار یک هتل 5 ستاره مجلل را داشته باشید که در این شهر پیدا نخواهید کرد. شما می توانید درون شهر قدیم یا خارج از آن اقامت کنید؛ اما در نظر داشته باشید که اگر اقامتگاهتان درون شهر قدیم باشد، می بایست چمدان های خود را به شخصه تا میهمان خانه ببرید و این ممکن است برایتان سخت باشد؛ بوِیژه که مجبور شوید از تعداد زیادی پله بالا بروید. شفشاون مراکش نیست که بتوانید در ازای چند درهم، کسی را مامور کنید لوازمتان را جابجا کند. البته با تمام این سختی ها، اقامت درون شهر قدیم بسیار خاطره انگیز تر است؛ بخصوص که شبها، بام های خانه ها و میهمان خانه ها بسیار دیدنی هستند.

اقامت در شفشاون مراکش

غذا خوردن در شفشاون

رستوران بد در شهر آبی شفشاون وجود ندارد. اما یکی از بهترین رستوران های این شهر رستوران علاءالدین Alladin می باشد. دکوراسیون داخلی این رستوران فوق العاده و غذای آن بسیار خوش طعم است. تراس های این رستوران بهترین جا برای تماشای غروب و نوشیدن چای مراکشی می باشند.

غذا خوردن در شفشاون

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به شفشاون | شهر آبی رنگ مراکش

ن. چرمچی ، پنج شنبه 24 خرداد 1397

با همگردی همراه باشید تا ضمن مروری بر تاریخ پر ماجرای شهر دیدنی شفشاون، به شمردن دلایل مختلفی که این شهر را به رنگ آبی در آورده است بپردازیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :