سفر به استان گلستان؛ استانی دیدنی و سرسبز در ایران

hb دوشنبه 6 فروردین 1403

گلستان از جمله زیباترین استانهای شمالی ایران بوده و از شرایط آب و هوایی خوبی برخوردار است. استان گلستان به دلیل داشتن مساحتی سرسبز و بکر، دارای جاذبه های گردشگری طبیعی متعددی بوده و همین امر سبب می گردد تا همه ساله بازدید کنندگان و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این استان سر بزنند. با ما در راهنمای سفر به استان گلستان همراه باشید تا شما را با شماری از معروف ترین جاهای دیدنی استان گلستان آشنا نماییم.

سفر به استان گلستان

شرایط آب و هوایی استان گلستان

براساس راهنمای سفر به استان گلستان باید بدانید که در گلستان، دو بخش کلی جلگه و کوهستانی وجود دارد و به همین خاطر، انواع مختلفی از وضعیتهای آب و هوایی را میتوان در این اقلیم مشاهده نمود. مثلا، در شرقی ترین بخش هر چه بیشتر پیش می رویم و از دریای خزر دور می شویم، ارتفاعات البرز شرقی کم شده و نزدیکی با بیابانهای قزل قوم و قره قوم در کشورهای آسیای میانه و وسیع شدن جلگه ساحلی موجود در منطقه، سبب ایجاد تغییراتی کاملا آشکار در وضعیت آب و هوایی این بخش از استان می شود و آن را از شرایط مرطوب و معتدل خزری به شرایط نیمه خشک و حتی خشک بیابانی نزدیک می گرداند.

باید این را نیز براساس راهنمای سفر به استان گلستان اضافه کرد که به دلیل کاهش رطوبت هوا و در مقابل افزایش میزان گرمای منطقه، اختلاف دمایی قابل توجهی میان شبها و روزها و همچنین فصول سرد و گرم سال ایجاد می شود که نمونه بارز این مسئله، وجود آب و هوای تابستانی به مدت 5 الی 6 ماه و وضعیت بارانی و لغزندگی در دو فصل سرد سال هست. در گلستان بارش و بارندگی خصوصا در اغلب بخشهای آن در تمامی فصلها به کرات دیده می شود، اما معمولا این دسته از بارش نزولات آسمانی باران بوده و خیلی کم در این استان ما شاهد ریزش برف تاکنون بوده ایم.

به همین خاطر، شرایط بد جوی و حتی یخبندان های طاقت فرسا در گلستان زیاد حادث شده و با کمی گرم تر شدن هوا و ورود توده جریانهای هوای گرم، رفته رفته وضعیت آب و هوایی استان دستخوش تغییراتی اساسی شده و شرایط دوباره تبدیل می شود به شرایط آب و هوای مرطوب و معتدل خزری.

شرایط آب و هوایی استان گلستان

سوغاتی های استان گلستان

براساس راهنمای سفر به استان گلستان باید بدانید که سوغاتی های استان گلستان شامل صنایع دستی بسیار زیبا و نفیس همچون فرش ترکمن، قارچین، گلیک، قالیچه، نمد، پشتی، گلدوزی، سوزن دوزی، جاجیم هست یا آلات و وسایل موسیقی محلی این خطه و همچنین هنرهایی مثل ریسندگی، بافندگی، سبدبافی، پارچه بافی، چوب بری و در آخر نیز روسری و شالهای منقش شده با رنگهای مختلف ترکمنی. هر کدام از شهرستانهای استان گلستان دارای صنایع دستی و سوغاتی های مخصوصی هستند، اما با کمی توجه بیشتر میتوان گفت که این بندر ترکمن بوده که از تنوع بیشتری در زمینه صنایع دستی برخوردار هست.

سوغاتی های استان گلستان

فرهنگ غذایی استان گلستان

شهرت غذاهای استان گلستان و نحوه پخت آنها نه تنها در داخل ایران بلکه از مرزهای کشور نیز فراتر رفته و توریست و گردشگران زیادی هر ساله بخاطر مزه های فوق العاده دوست داشتنی، راهی این استان می شوند. از جمله خورشت ها، پلوها و نانهای معروف این استان براساس راهنمای سفر به استان گلستان میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خورشت ها: ماش پتی خارش، کئی ترشک، ساک، باقلا پته، بانجام خرش و اسپناق خارش
  • پلوها: گوشت پلا و مرغانه تچین
  • نان ها: قتلمه، بنجی نون، کلوایی و دراز نون
  • ترشی ها: هلی ترشی و انار ترشی
  • سرکه ها: بانجام سرکه، یارم مسی و سرکه سیر
  • آش ها: گزینه آش، دوآش، ترشی آش، کئی آش، اسبه آش، گوجه آش، هلی آش و خمیر آش
فرهنگ غذایی استان گلستان

دیدنی های استان گلستان

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده در وسط جزیره اصلی میانکاله در میان بندر ترکمن و دریای خزر قرار گرفته و در گذر زمان، بخشهای نسبتا زیادی از آن بطور تمام و کمال به زیر آب رفته است. جزیره آشوراده در حال حاضر بجز کارمندان بخش شیلات استان، خالی از سکنه قلمداد می شود. جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر بوده که از زیستگاه گیاهی و جانوری متنوعی نیز برخوردار شده است. پوشش گیاهی این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی استان گلستان را عمدتا درختان انار و بوته های تمشک تشکیل می دهند و میتوان در آن با حیواناتی از جمله روباه، خرگوش، شغال، قرقاول، ماهی و سایر پرندگان دریایی روبرو شد.

جزیره آشوراده

تماشای مسابقات اسب سواری

آموزش، پرورش و برگزاری مسابقات اسب سواری در بندر ترکمن که آوازه اسبهای قوی و پر سرعت آن در کل کشور پیچیده، از جمله فعالیتهای اصلی مردم شمال ایران هست. اسبهای ترکمن از جمله اسبهای باهوش و ممتاز ما هستند که خریداران زیادی در کل دنیا از دیرباز تاکنون داشته و دارند. اسب حیوان بسیار نجیبی است و از جایگاه والایی در فرهنگ زندگی شمالی ها برخوردار هست. توصیه می کنیم اگر علاقمند به اسب و اسب سواری هستید، حتما سری به بندر ترکمن بزنید و از میدان کورس بهاره آن در فصل بهار بازدید بعمل آورید.

تماشای مسابقات اسب سواری

اسکله تفریحی بندر ترکمن

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی استان گلستان، اسکله تفریحی بندر ترکمن است که میتوان انواع و اقسام تفریحات مناسب همچون قایق سواری را در آن تجربه نمود. البته، فراموش نکنید که تماشای طلوع و غروب آفتاب نیز از روی این اسکله می تواند بسیار جذاب و خاطره انگیز باشد. بجز تفریحات ممکنه در اسکله این شهر، یک بازارچه ساحلی نیز دایر شده تا شما بتوانید سوغاتی ها و محصولات مورد نظر خودتان را به راحتی تهیه نمایید.

اسکله تفریحی بندر ترکمن

بازارچه ساحلی بندر ترکمن

یکی از بهترین مراکز خرید، بازارچه ساحلی بندر ترکمن بوده که فروشندگان محلی در قالب غرفه هایی با مساحت اندک و کوچک اما بسیار منظم و سازمان دهی شده آماده ارائه اجناس محلی و حتی خارجی به شما گردشگران و مسافران گرامی هستند. از جمله محصولات موجود در این بازارچه ساحلی میتوان به روسری، شال و کلاه های مردانه و زنانه اشاره داشت.

بازارچه ساحلی بندر ترکمن

مراسم دیدنی ذکر خنجر یا رقص خنجر بندر ترکمن

از جمله شاخص های فرهنگی مردم بندر ترکمن، همین مراسم ذکر خنجر بوده که در آن، گروهی به اجرا و انجام آن مشغول می شوند. این مراسم شباهت زیادی به رقص مشهور صوفیان دارد.

مراسم دیدنی ذکر خنجر یا رقص خنجر بندر ترکمن

تالاب گمیشان

تالاب گمیشان تقریبا از عمق متوسطه 5.1 و مساحتی نظیر 17700 هکتار برخوردار است و اصلا در شرایط مطلوب و ایده آلی بسر نمی برد. وجود عوامل طبیعی همچون خشکسالی و عدم وجود بارشهای زیاد در کنار عوامل انسانی مثل سد سازی و بی توجهی مسئولان منطقه سبب گشته تا این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی استان گلستان به چنین اوضاع نابسامانی برسد و رفته رفته کاملا خشک گردد. تالاب گمیشان زیستگاه جانوری و گیاهی ارزشمندی در منطقه بوده و میتوان در آن با تنوع ماهی های مختلف، فلامینگوها، حواصیل خاکستری، عقاب دریایی دم سفید، کاکایی سر سیاه، دلیجعه، پلیکان، غاز خاکستری، سارگپه، شانه به سر، غاز سیاه، عقاب شاهی، خوتکا مواجه شد.

تالاب گمیشان

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال در 4 کیلومتری جنوب شهرستان علی آباد کتول قرار گرفته است. این آبشار از نظر جذابیت های محیطی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارد، چرا که در دل جنگلی با پوشش درختی فراوان میتوان آن را پیدا نمود. لازم به ذکر است که آب این آبشار کاملا شیرین و قابل نوشیدن هست.

آبشار کبودوال

گنبد قابوس

گنبد قابوس از ارتفاع 72 متری برخوردار بوده و تماما از آجر ساخته شده است. گنبد قابوس طبق آنچه در خصوص آن شرح داده شده، مربوط است به قرن چهارم و با فرمان مستقیم کاووس پور وشمگیر در سال 375 شمسی مراحل ساخت آن آغاز شد. معماری بکار رفته در ساخت این نماد استانی به سبک و سیاق معماری رازی بوده و در خود، مقبره سازنده اش یعنی کاووس پور وشمگیر را نیز قرار داده است. گنبد قابوس به عنوان یک میراث جهانی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید.

گنبد قابوس

تالاب آلاگل

تالاب آلاگل از مساحت 2500 هکتاری با میانگین تقریبی 5.2 متری برخوردار است و برای دسترسی به آن می بایست، ابتدا مسیر خود را به سمت گنبد کاووس ادامه دهید و با سپری کردن 75 کیلومتر از مسیر آن، در سمت راست جاده آق قلا که از کنار شهر اینچه برون نیز عبور می کند، به این تالاب بین المللی دست پیدا نمایید. تالاب آلاگل در سال 1975 میلادی در کنوانسیون رامسر جز تالابهای بین المللی خوانده شده و در این فهرست به ثبت رسید. منبع تامین کننده آب این تالاب از زهکشی نهرهای شور سامان و شورجه و همچنین رود مرزی اترک هست. در بستر این تالاب میتوان با انواع جلبکهای سبز، پرندگان مهاجر همچون اردک، فلامینگو، پرستوی دریایی، چنگر، قو، کاکائی، بالکان، غاز و تعدادی ماهی آب شور روبرو شد.

تالاب آلاگل

زیارتگاه خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی بر بلندای کوهی به ارتفاع 700 متر مشهور به کوه خدا قرار گرفته است. آنطور که مشخص شد، خالد نبی از دسته پیامبران عرب بود و یکی از چهار پیامبر مبعوث شده برای دعوت مردم به یکتاپرستی در زمان عیسی مسیح (ع) و حضرت محمد (ص). آرامگاه خالد نبی از جمله مکانهای بسیار محترم نزد مردم ترکمن هست. زیارتگاه خالد نبی از امکانات رفاهی و خدماتی نسبتا مطلوبی برخوردار بوده و در فاصله کمی از آن تعدادی اثاث، چند سرویس بهداشتی مردانه و زنانه و همچنین تعدادی آب انبار یا همان لاری برای ارائه خدمات به زائران دایر شده اند.

زیارتگاه خالد نبی

روستای قلعه قافه

قلعه قافه از جاذبه های طبیعی و سرسبزی بسیاری برخوردار بوده و بطور کلی شامل 3 بخش روستای بالا (علیا)، روستای پایین (سفلا) و همچنین ده نو هست. قلعه قافه از بافت بسیار قدیمی بهره می برد و بیشتر به همین خاطر نیز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد. در این روستای قدیمی میتوان با چشمه های متعدد، غار، جنگل های انبوه و دست نخورده و همچنین زیارتگاه سکینه خاتون مواجه شد و از آنها بازدید بعمل آورد.

در داخل روستا شما دسترسی به درختها و زمینهای آلو، زردآلو، بوته های گوجه فرنگی، زمینهای کشت گندم و جو و سیب زمینی و حتی یونجه پیدا خواهید نمود. ناگفته نماند که در مساحت بیرون از روستا نیز درخت میوه های کندس (ازگیل وحشی) و ولیک (زالزالک وحشی) نیز جای گرفت. شاید بد نباشد بدانید که شغل اصلی مردم روستای قلعه قافه نیز همچون دیگر روستاهای ایران، کشاورزی هست و همین امر، سبب وجود همیشگی روحیه تلاش و کوشش در این نقطه از کشور شده است.

روستای قلعه قافه

آبشار لوه

آبشار لوه در دل جنگلی بسیار دیدنی و پر شده از درختان توسکا، ممرز و افرا قرار دارد. این آبشار در حدفاصل 5 کیلومتری جاده اصلی گلستان به سمت مشهد و در 20 کیلومتری گالیکش واقع شده و یکی از آبشارهای حائز اهمیت در سطح استان گلستان بحساب می آید. آبشار لوه متشکل است از چندین آبشار کوچک و بزرگ و هر کدام از آنان دارای بستری برای ریزش حجم آبی خود هستند و می توانند برای ساعاتی متمادی گردشگران را به خود مجذوب کنند. توجه داشته باشید که این آبشار در نزدیکی پارک ملی گلستان واقع شده است.

آبشار لوه

پارک ملی گلستان

پارک ملی استان گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور بوده و به تبع، یکی از با قدمت ترین پارکهای ملی کل دنیا نیز میتوان آن را قلمداد کرد. این پارک از مساحت 92 هزار هکتاری برخوردار بوده و زیستگاه جانوران و گیاهان مختلفی هست و میتوان در آن انواع گوناگونی از گیاهان دارویی و زینتی و حیواناتی همچون خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، شوکا، گوسفند، مرال، آهوی ایرانی، بز وحشی، گوسفند وحشی، قوش، میش اوریال، گراز و همچنین پرندگانی نظیر جغد، دارکوب، سینه سرخ، عقاب طلایی و دیگر پرندگان مختلفی را مشاهده نمود.

پارک ملی گلستان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان؛ استانی دیدنی و تاریخی

هانیه گل محمدی ، دوشنبه 6 فروردین 1403

با ما در راهنمای سفر نوروزی به شهرهای استان اصفهان همراه باشید تا شما را با شماری از شهرهای دیدنی استان اصفهان آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :