راهنمای کامل سفر به روسیه و شرکت در جام جهانی فوتبال 2018

وقتی برای اولین بار به روسیه سفر می کنید، این کشور خیره کننده و در عین حال گیج کننده است. به نظر می رسد جمله مشهور وینستون چرچیل  Winston Churchillکه گفته است : "بزرگ ترین کشور جهان، یک معماست که در بستری رازگونه و درون یک تصویر مبهم قرار گرفته است" هم در زمان چرچیل و هم در حال حاضر به حقیقت بسیار نزدیک است. این کشور که سرتاسر آن سرشار از تاریخ است، به طور همزمان هم سرزمین امپراطوری های باشکوه و هم طوفان های یخی سیبری بوده است. جایی که بناهای یادبود زمان شوروی سابق در پس زمینه فرهنگ شهری مدرن به چشم می خورند. غرب کشور روسیه به لطف وجود دو شهر خارق العاده مسکو و سن پیترزبورگ، بیشترین توجه گردشگران را به خود جلب می کند. شهر مسکو، قلب تپنده روسیه جدید است و در جایی قرار گرفته است که آسیا و اروپا ترکیب می شوند تا یک شهر بسیار بزرگ، جذاب و پر هیاهو را تشکیل بدهند. در عین حال، سن پیترزبورگ که مانند دکور پشت صحنه فیلم های تاریخی، پر از قصرها، کلیساها و کانال های آب است، بزرگ ترین و اروپایی ترین شهر روسیه به شمار می رود و دارای یک کاراکتر عمیقا پیچیده و تاثیر گذار است. البته پیشنهاد می کنیم بازدید از دیدنی های دیگر کشور روسیه را از دست ندهید؛ از جمله Golden Ring یا حلقه طلایی که کلکسیونی از شهرهای باستانی در بخش شمال شرقی مسکو می باشد و سرشار از بناهای شگفت انگیز با معماری قدیمی می باشند و دسترسی به آنها از پایتخت روسیه بسیار آسان است. همچنین می توانید با یک کشتی مسافرتی روی رودخانه بزرگ ولگا Volga به سمت جنوب و دریای خزر Caspian Sea سفر کنید و وجه غیر غربی این کشور را نیز ببینید. و اگر به سمت شرق و به سیبری سفر کنید، سرزمینی سرشار از زیبایی طبیعی فوق العاده و تنوع زیستی بی نظیر را مشاهده خواهید کرد. سرزمین سیبری از دریاچه بایکال Baikal تا شهر امپراطوری قدیم Rkutsk و کوه های آلتای Altai، رازهای بسیاری برای کشف کردن دارد. ترکیبی از تمامی مواردی که ذکر شد، باعث جذب تعداد قابل ملاحظه و رو به افزایش گردشگران به روسیه شده و این اسرار آمیز بودن به عنوان بخشی از جذابیت آن پذیرفته شده است. همانطور که شاعر فیودور تیوتچف Fyodor Tyutchev گفته است : "روسیه را نمی توان به طور کامل درک کرد." اما از آنجایی که جام جهانی فوتبال 2018 در راه است و تعداد بی شماری از مردم جهان و البته تعداد قابل توجهی از هواداران فوتبال در ایران راهی روسیه هستند تا در این جشن بین المللی شرکت کنند و مسابقات هیجان انگیز فوتبال را از نزدیک ببینند، در این مطلب همگردی سعی کرده ایم تا حد امکان، بخش هایی از کشور روسیه که قابل درک هستند را معرفی کنیم تا راهنمایی کامل برای مسافران جام جهانی روسیه تهیه دیده باشیم. برای شناخت بیشتر از این کشور اسرار آمیز با این مطلب همگردی همراه باشید:  

راهنمای کامل سفر به روسیه و شرکت در جام جهانی فوتبال 2018

اطلاعات کلی در مورد روسیه

روسیه، پهناور ترین کشور جهان است که در آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده است. این کشور با 17٬075٬400 کیلومتر مربع مساحت، کمتر از دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا و بیشتر از یک دوم مساحت قاره آفریقا وسعت دارد. بیشتر مناطق این کشور، سردسیر و کم بارش است. به همین دلیل بیشتر مناطق آن (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه هستند و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. روسیه با حدود 144/5 میلیون نفر (در سال 2017) جمعیت نهمین کشور پرجمعیت دنیا به شمار می رود. بیشتر جمعیت روسیه در غرب این کشور (بخش اروپایی) زندگی می کنند. زبان رسمی روسیه، زبان روسی است؛ ولی 27 زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری ها و مناطق خود گردان این کشور وجود دارند.

اطلاعات کلی در مورد روسیه

تاریخ معاصر روسیه

در سال 1917 انقلاب کمونیستی در روسیه به وقوع پیوست و نام این کشور به «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» تغییر یافت. روسیه، با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی، مهمترین و بزرگ ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود. در سال 1370 (1991) شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فرو پاشید و به کشورهای متعددی از جمله روسیه تقسیم شد. این کشور یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه هشت، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل همسود (مشترک المنافع) است. رییس جمهور این کشور ولادیمیر پوتین Vladimir Putin و نخست وزیر آن دیمیتری مدودف Dmitry Medvedev هستند.

تاریخ معاصر روسیه

ایمنی و امنیت در سفر به روسیه

بهتر است قبل از سفر به این کشور، به یکی از دوستان یا آشنایان خود در مورد برنامه ریزی سفرتان بگویید. برای آنها توضیح بدهید دقیقا به چه قسمت هایی از این کشور خواهید رفت و یک شماره تلفن اضطراری برای تماس در اختیار آنها بگذارید. شماره تلفن های ضروری مانند شماره تلفن سفارت ایران در روسیه و شماره خدمات اضطراری روسیه (112) را در گوشی خود ذخیره کنید. بهتر است یک سیم کارت محلی روسیه نیز تهیه کنید و شماره آن را در اختیار دوستان و آشنایانتان بگذارید. به خاطر داشته باشید برای دریافت سیم کارت محلی، می بایست پاسپورت خود را ارائه کنید. 

ایمنی و امنیت در سفر به روسیه

آمار جرم و جنایت در روسیه

به ندرت پیش می آید در سفر به روسیه، با دردسر مواجه شوید؛ اما جرم های کوچک در همه جای دنیا اتفاق می افتند. شما می بایست تمامی نکات ایمنی و امنیتی شخصی که در همه جای جهان رعایت می کنید، در این کشور نیز به کار بگیرید. مراقب جیب برها، دزدها و دزدی از خودرو یا اتاق هتلتان باشید. از حمل کردن پول نقد زیاد یا اشیاء گرانقیمت یا هر چیزی که نظر دیگران را به شما به عنوان یک گردشگر جلب کند بپرهیزید. از راه رفتن دیروقت شبانه خودداری کنید و از گروه های زن و بچه ای که گدایی می کنند دوری نمایید. از پاسپورت خود به دقت نگه داری کنید. بویژه در مناطق شلوغ و در حال استفاده از حمل و نقل عمومی و البته در فرودگاه ها به هنگام تحویل گرفتن چمدان ها و ارائه دادن مدارک. نوشیدنی هایتان را خودتان خریداری کنید و مراقب باشید کسی ماده ای در آنها نریزد. خودروهای شخصی که نقش تاکسی را بر عهده می گیرند همیشه قابل اعتماد نیستند. سعی کنید از اپلیکیشن های تاکسی استفاده کنید. همچنین می توانید از مسئولان هتلتان تقاضا کنید برایتان تاکسی بگیرند. سعی کنید با غریبه ها سوار تاکسی نشوید و قبل از حرکت کردن با راننده تاکسی در مورد کرایه توافق کنید. وقتی در مناطق گردشگری شلوغ و اطراف ایستگاه های قطار هستید، مراقب جیب برها باشید. پلیس های قلابی وجود دارند که به اذیت و آزار و دزدی از گردشگران می پردازند. اگر توسط پلیس متوقف شدید، اصرار کنید کارت شناسایی شان را به شما نشان بدهند.

آمار جرم و جنایت در روسیه

سفر جاده ای به جام جهانی روسیه

اگر برای دیدن جام جهانی فوتبال به روسیه رفتید، بهتر است بدانید سفر بین شهرها در روسیه به علت فاصله بسیار زیاد، ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ و شرایط بد جاده ها، بسیار طولانی و زمان بر است. امنیت جاده ها خیلی خوب نیست. براساس آمار ارائه شده در سال 2017، بیش از 169 هزار تصادف جاده ای در این سال در روسیه اتفاق افتاده اند که منجر به فوت بیش از 19 هزار نفر و مصدومیت بیش از 215 هزار نفر شده اند. شما می بایست در حین رانندگی بسیار مراقب و هوشیار باشید؛ شرایط آب و هوایی را بررسی نمایید و سعی کنید شب ها رانندگی نکنید یا زمان محدودی را به رانندگی در شب بگذرانید. بخاطر داشته باشید که قوانین سفت و سختی در مورد رانندگی تحت تاثیر الکل در روسیه وجود دارند. برای وارد کردن خودروی خود به روسیه، می بایست در هنگام ورود، آن را در گمرک ثبت کنید و برای آن یک مجوز بگیرید. در صورت داشتن سوالات بیشتر با سفارت ایران در روسیه تماس بگیرید. 

سفر جاده ای در روسیه

سفر ریلی در جام جهانی روسیه

تمامی ایستگاه های قطار در روسیه دارای بخش امنیتی سبک فرودگاهی هستند. تمامی ساک ها و چمدان ها اسکن می شوند و مسافران می بایست از دستگاه های الکترونیکی خاصی عبور کنند. اگر در یک قطار شبانه سفر می کنید، تمامی لوازم ارزشمند خود را در سبد زیر دشک یا زیر صندلی خود قرار دهید. اگر در سفرتان به جام جهانی فوتبال، مسافران دیگر از شما خواستند مراقب چمدان ها و کیف هایشان باشید یا درخواست کردند که آنها را در کابین شما قرار دهند، قبول نکنید. کابین خود را خالی رها نکنید؛ چرا که برخی کابین ها تنها یک قفل ساده دارند. در برخی قطارها، ممکن است یک دستگاه ایمنی اضافی وجود داشته باشد که بتوانید برای قفل کردن درب کابینتان از آن استفاده کنید. 

سفر ریلی در روسیه

سفر هوایی در جام جهانی روسیه

فکر می کنم بهترین مسیر برای رسیدن به جام جهانی روسیه، سفر هوایی است! اما حقایقی که در این سفر وجود دارد. مقدار و حجم مایعات، ژل ها، کرم ها و سایر مواد دیگری که می توانید در هنگام عبور از قسمت امنیتی فرودگاه در کیف هایتان داشته باشید محدود است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت حمل و نقل هوایی روسیه Federal Air Transport Agency که به زبان روسی است مراجعه کنید یا با خط هوایی خود مشورت نمایید. سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی، هرساله فهرستی از خطوط هوایی ثبت شده که استانداردهای ایمنی را رعایت می کنند منتشر می کند. این لیست کامل نیست و به این معنا نیست که خطوط هوایی که در آن وجود ندارند، دارای ایمنی نیستند.
سفر با هلی کوپتر اکثرا در مناطق دور افتاده روسیه انجام می شود. آمار سقوط هلی کوپترها در روسیه در سال های اخیر بالا بوده است؛ بنابراین بهتر است از ریسک انجام این کار آگاه باشید.

سفر هوایی در روسیه

سفر دریایی در جام جهانی روسیه

یکی دیگر از روش های رسیدن به جام جهانی فوتبال، سفر دریایی است. براساس آمار ارائه شده از سازمان مهاجرت روسیه، هر ساله هزاران گردشگر به وسیله تورهای دریایی (سفر با کشتی) از شهر سن پیترزبورگ بازدید می کنند. سفر با کشتی روی رودخانه بزرگ ولگا Volga بین شهرهای سن پیترزبورگ و مسکو نیز بسیار محبوبیت دارد. اگر به سفر با کشتی علاقه دارید، از آژانس های شناخته شده مسافرتی با سابقه ایمنی معتبر استفاده کنید.

سفر دریایی در روسیه

امکانات ویژه برای معلولین در سفر به جام جهانی فوتبال

برای رفتن به جام جهانی روسیه ی اشخاصی که دارای معلولیت هستند، برای دسترسی به مناطق عمومی و پر گردشگر با سختی و مشکلات همراه خواهد بود. چرا که دسترسی به امکانات ویژه معلولین در نقاط مختلف روسیه بسیار متفاوت است. در برخی قسمت ها این امکانات بسیار بد و نا کافی هستند و در برخی جاهای دیگر اصلا وجود ندارند. اما خبر خوش این است که اگر برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه به این کشور سفر می کنید، تمامی استادیوم های ویژه برگزاری این مسابقات به طور کامل با امکانات ویژه معلولین مجهز شده اند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه Be on the Ball  مراجعه کنید.  

امکانات ویژه برای معلولین

تروریسم در جام جهانی فوتبال روسیه

احتمال این که تروریست ها سعی کنند در طول مسابقات جام جهانی روسیه، عملیات تروریستی انجام دهند زیاد است. این حمله ها ممکن است توسط اسلام گراها یا گروه های شورشی شمال قفقاز انجام شود. شما می بایست در سفر جام جهانی فوتبال خود، در مکان های عمومی بویژه ایستگاه های حمل و نقل، مکان های توریستی و جاهای شلوغ مانند بازارها و فستیوال ها بسیار مراقب و گوش به زنگ باشید.

تروریسم در روسیه

قوانین محلی

پاسپورت : شما می بایست پاسپورت خود را همیشه و در همه حال به همراه داشته باشید. کپی پاسپورت کافی نخواهد بود. پلیس روسیه، بویژه در مواقعی مانند زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، که امنیت درجه اهمیت بالایی دارد، به طور رندوم پاسپورت رهگذران را بررسی می کند. اگر پاسپورت خود را همراه نداشته باشید، می بایست جریمه دهید یا عواقب بدتری را تحمل کنید.
مواد مخدر : در روسیه، محکومیت طولانی برای کسانی که حتی مقادیر کمی از مواد مخدر را بهمراه داشته باشند در نظر گرفته می شود؛ بنابراین از مواد مخدر دوری کنید.
عکاسی : عکاسی از هر گونه ساختمان نظامی یا مهم از نظر استراتژیکی (مانند فرودگاه) ممنوع است. ممکن است تابلوهای ممنوعیت عکاسی وجود نداشته باشند؛ بنابراین خودتان سعی کنید این نکته مهم را رعایت کنید. در صورت عکاسی از این مکان های خاص، بلافاصله دستگیر خواهید شد. اگر قصد استفاده از پهباد (دوربین های پرنده) را دارید، می بایست از سازمان هوانوردی روسیه  مجوز رسمی بگیرید. شما می بایست 24 ساعت قبل آنها را از مسیر پرواز دوربین خود آگاه کنید. در صورت امتناع، مجبور به پرداخت جریمه خواهید شد.
فعالیت های مذهبی : ممنوعیت ها و محدودیت های خاصی در مورد برخی فعالیت های مذهبی مانند سخنرانی مذهبی و پخش کردن جزوه های مذهبی در روسیه وجود دارد.
  : دسترسی به برخی مناطق نظامی و مرزی ممنوع می باشد و شما برای وارد شدن به این مناطق، نیاز به اجازه رسمی از دولت دارید. در صورت انجام این کار بدون مجوز، دستگیر شده، جریمه می شوید و حتی ممکن است از کشور اخراج شوید.

قوانین و رسم و رسوم محلی

ویزای ورود به روسیه

شما برای وارد شدن به روسیه، نیاز به یک ویزا دارید. سعی کنید از یک ماه قبل برای اخذ ویزا اقدام کنید. طبق گزارش ها، گرفتن ویزای روسیه حدود 20 روز کاری (4 هفته) به طول می انجامد. اگر قصد طولانی تر کردن اقامت خود در روسیه را دارید، می بایست قبل از رسیدن تاریخ انقضای ویزای خود اقدام کنید. البته خبر خوب برای هواداران فوتبال و جام جهانی روسیه این است که برای تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه نیازی به گرفتن ویزا نخواهید داشت.

ویزای ورود به روسیه

همراه داشتن دارو در سفر به جام جهانی روسیه

آوردن داروهای شخصی به روسیه مشکلی ندارد. اما اگر داروی شما از مواد مخدر (مسکن قوی) یا مواد روان گردان تشکیل شده باشد، شما می بایست یک نسخه به نام خودتان و ترجمه شده به زبان روسی و تایید شده رسمی داشته باشید. برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد تایید رسمی نسخه دارویی خود با سفارت روسیه در ایران تماس بگیرید.

همراه داشتن دارو در سفر به روسیه

گمرک روسیه

شما می توانید ارز خارجی با ارزشی تا حدود 10 هزار دلار آمریکا را بدون مجوز گمرکی، از این کشور خارج یا به آن وارد کنید. اگر دقیقا همین مقدار ارز (یا بیشتر) و یا برخی کالاهای خاص (مانند لوازم الکتریکی، جواهرات، لوازم آنتیک قدیمی، سازهای موسیقی بسیار باارزش و غیره) را وارد کنید، می بایست یک فرم مخصوص گمرکی پر کنید و برای برخی از آنها مجوز بگیرید. حتما رسیدهای خرید خود از فروشگاه های روسیه را برای ارائه در گمرک نگه دارید.

گمرک روسیه

سلامتی

حداقل 4 الی 6 هفته قبل از سفر به روسیه، با پزشک ویژه سفر ملاقات کنید و بررسی کنید که آیا برای این سفر نیاز به واکسن های خاص یا سایر موارد خاصی دارید یا خیر. حتما قبل از سفر، یک بیمه مسافرتی کامل و جامع تهیه نمایید. آلودگی هوا در مسکو وجود دارد و در برخی شرایط آب و هوایی بدتر هم می شود. بهتر است موارد احتیاطی لازم را در این زمینه در نظر بگیرید. بخاطر داشته باشید برای هر گونه مورد اضطراری در کشور روسیه می توانید با شماره تلفن 112 تماس بگیرید.

سلامتی

پول روسیه

واحد پول کشور روسیه RUB یا روبل روسیه می باشد. بیشتر هتل ها، رستوران ها و فروشگاه های بزرگ، کارت اعتباری قبول می کنند و در بیشتر شهرهای بزرگ، دستگاه های عابر بانک وجود دارند. اما پیشنهاد می شود همواره مبلغی معادل 200 روبل روسیه به صورت نقدی بهمراه داشته باشید. راننده های تاکسی معمولا کرایه خود را بصورت نقدی درخواست می کنند. اگر قصد خرید روبل روسیه از کشور روسیه را دارید، می بایست دلار آمریکا یا یورو ارائه کنید و کار تعویض ارز را تنها در بانک ها، هتل ها و دفاتر ارزی فرودگاه ها انجام بدهید. خریدن ارز از فروشندگان خیابانی جرم محسوب می شود.

پول روسیه

مناطق قطبی

هرساله تعداد بسیاری از گردشگران به مناطق قطبی و اطراف آن سفر می کنند. قطب شمال ناحیه ای وسیع را در بر می گیرد که از نواحی شمالی کانادا، فنلاند، دانمارک، ایسلند، نروژ، سوئد، آلاسکا (آمریکا) و روسیه تشکیل شده است. محبوب ترین راه سفر به قطب، توسط کشتی می باشد. سفر به این مناطق کلا بسیار چالش برانگیز است. بویژه که نیروهای جستجو و نیروهای کمکی موجود تنها برای جابجایی و موارد پزشکی ساده، خدمات ارائه می دهند و توانایی نجات و عملیات حمایتی پیشرفته را ندارند. در مورد جزئیات سفر قطبی، از آژانسی که تور ویژه آن را به شما ارائه کرده است، راهنمایی و اطلاعات دریافت کنید.

مناطق قطبی

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

هزینه سفر به جام جهانی 2018 روسیه | راهنمای سفر به جام جهانی

مسلم علیمحمدی ، شنبه 4 آذر 1396

بیست و یکمین دوره  جام جهانی فوتبال  2018 می باشد و از تاریخ 24 خرداد 97 تا 24 تیر 97  در شهر مسکو روسیه برگزار خواهد شد ...

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 16 خرداد 1397

    زنهای ایرانی مجازند برای دیدن فوتبال به روسیه سفر کنند