طبیعتگردی در جنگل های راش سوادکوه مازندران

یکی از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری طبیعی در شمال کشور جنگل های این مناطق می باشند که به دلیل سرسبزی و طراوتی که به محیط ان منطقه داده اند، سبب شده است که آب وهوایی خاص و مناظری شگفت انگیز پدید بیاید و هر ساله مسافران زیادی برای بهره مندی از این موهبت خدادادی در فصل بهار و یا در ایام تعطیلات تابستان به شهرهای شمالی سفرکنند. درختان کوچک و بزرگ وقتی که با یکدیگر و در کنار همدیگر قرار می گیرند، سبب تشکیل جنگل های دیدنی و تماشایی می شوند، مخصوصا اگر گونه ی درختی خاصی در یک جنگل زیاد باشد، در این صورت بسیار تماشایی تر هم خواهد بود. سفر امروز ما در مجله گردشگری همگردی و در گروه طبیعت گردی به یکی از روستاهای زیبا و بی نظیر استان مازندران در شهرستان سوادکوه به نام روستای سنگده می باشد و می خواهیم شما را با یکی از جنگل های منحصر به فرد و خاص ایران آشنا کنیم، جنگل هایی با درختان سر به فلک کشیده راش با آب و هوایی مشابه بهشت. کافی است که همت کنید و از روزمرگی و خستگی شهرهای بزرگ خود را آزاد کنید و دل به دامان طبیعت و جنگل راش سوادکوه بسپارید تا هدیه ی الهی را با آغوشی باز دریافت نمایید. جنگل راش در سوادکوه جنگلی سرسبز و با صفا در روستای سنگده می باشد که سفر به آن و قدم زدن در میان طبیعت جاودانه اش آرامش واقعی را برایتان رغم خواهد زد و غبار خستگی از تن و رویتان خواهد زدود و روحتان را جلا داده و نشاط و شادابی را به زندگی شما خواهد آورد. پس اگر مسافر طبیعتی زیبا و اقامت در جنگل راش هستید با ما همراه باشید....

جنگل راش

با درختان راش آشنا شویم

درختانی راشی که در سوادکوه مازندران و مخصوصا رامسر و گیلان وجود دارند، از نوع فاقوس سیلواتیکا می باشند، بیشتر می توان محل رویش این درختان را در ارتفاعات و بلندی های کوهستان ها دانست. این نوع درختان به سبب شاخ و برگ های زیادی که دارند سایه خوبی تولید می کنند. ارتفاع درختان راش گاهی به 35 متر هم می رسد و برخی از این درختان دارای قطری در حدود یک متر و نیم نیز هستند و تقریبا 200 تا 250 سال عمر می کنند. همچنین از چوب درختان راش می توان در ساخت تراوئرس راه اهن، پنجره ها و درب های ساختمان و... استفاده کرد به طورکلی درساختمان سازی کاربرد ویژه ای دارد.

طبیعت گردی درختان راش

چگونه به جنگل راش سوادکوه برویم

برای رفتن به جنگل راش سوادکوه و گشت و گذار در آن کافی است که خود را به استان مازندران و شهرستان سواد کوه برسانید و از مردم شهر سراغ روستای سنگده را بگیرید، مطمئنا راهنماییتان خواهند کرد، بعد از آن می توانید جاده ی سوادکوه به سنگده را در پیش گرفته و به این روستا بروید.
همچنین می توانید از تهران و از جاده فیروزکوه به سوی ورسک حرکت کرده و با گذشتن از ارفع دشت و شورمست و پشت سر نهادن شهرک صنعتی شورمست به یک خروجی که قبل از پمپ بنزین در سمت راست قرار گرفته است وارد شوید با عبور از این مسیر به لمرز و سپس به فلورد خواهید رسید. همین که به ابتدای جاده خنوا یا خانقاه پی رسیدید، باید مسیرتان را به سمت چپ کج کنید و با ادامه دادن مسیر اصلی و گذشتن از قهوه خانه رنجبر به وزملا، سرانجام به سنگده می رسید.
مسیر رسیدن به این روستا کوهستانی بوده و با گذشتن از میان جاده های جنگلی و بی نظیر می توانید حال و هوایی خاص را تجربه کنید. درختان راش در قله خرونرو قرار دارند و جنگلی سرسبز را تشکیل داده اند که با نام جنگل راش یا مرسی سی شناخته می شوند و جزو با ارزش ترین درختان منطقه هیرکانی به حساب می آیند. جنگل راشی را که در این روستا وجود دارد جز شاخص ترین منابع درختان راش در شمال کشور می باشد که در مناطق کم ارتفاع رشد کرده اند، زیرا همان طور که گفتیم وجود این درختان در جلگه جزو نوادر به حساب می آید به خاطر این که این درختان عادت دارند در بلندی های کوهستانی رشد کنند.
در کشور عزیزمان ایران می توانیم جنگل های راش را بیشتر در 2 هزار متر ی از سطح دریا قرار دارند و بیشتر در استان های سرسبز گیلان و مازندران یافت می شوند. درختان راشی که در روستای سنگده رشد کرده اند، درختانی با ارتفاع 40 متر می باشند. شما علاوه بر بازدید از جنگل راش سوادکوه در این روستا می توانید به دیگر جاذبه های گردشگری که در نزدیکی این منطقه وجود دارد، مانند جنگل ارفع ده، دریاچه شورمست و سایت ستاره نگری آلاشت سری بزنید و اقامت در جنگل راش را تجربه کنید.
سوادکوه مازندران و روستای زیبای سنگده در این شهرستان دارای جنگل متراکمی می باشد و تنوع درختان آن زیاد است که شامل درختانی چون توسکا، راش، افرا، ملج، درخت سردار از نوع کمیابش یا همان درخت سرخدار است. نام باستانی این منطقه هیرکانیا یعنی سرزمین گرگ ها بوده است به همین دلیل است که این جنگل ها را جنگل های هیرکانی می نامند. فاصله ی جنگل راش در سوادکوه تا مرکز مازندران، ساری در حدود 100 کیلومتر می باشد و از تهران اگر بخواهی با ماشین به این جنگل ها بروی در حدود سه ساعت و نیم باید رانندگی کنید.

چگونه به جنگل های راش برویم

بهترین زمان بازدید از جنگل راش در سوادکوه

بهترین زمان برای بازدید از جنگل راش سوادکوه مازندران فصل بهار و اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل دی ماه می باشد. البته در هر فصلی از سال که به این جنگل ها سر بزنید زیبایی خاص آن را خواهید دید. اما چون راه دسترسی به این جنگل در دیگر فصل ها اندکی به علت شرایط نامساعد جوی سخت می شود، این ماه ها بهترین زمان سفر به این جنگل های بی نظیر و اقامت در جنگل راش می باشد.
فصل پاییز می توان جنگل راش را یک مکان رویایی دانست چون که در پای درختان سر به فلک کشیده راش می توان فرشی به رنگ زرد و سرخ را دید که با تارو پودی از برگ به هم بافته شده اند و وقتی که بر آن قدم می گذاری آرامشی خاص تمام وجودتان را فرا خواهد گرفت و همین که سر به آسمان بلند می کنی ستون هایی را خواهی دید که گویی آسمان را نگه داشته اند تا به روی زمین نیفتد کمی که جلوتر می روی منظره ای خیال انگیز و راز آلودی را به سبب مه آلود بودن مسیر خواهی دید و زنده بودن را در این جنگل های هیرکانی که عمرشان به دوران ژوراسیک و در حدود 40 میلیون سال پیش می رسد، از نزدیک و با تمام وجود خودت حس می کنی. هوایی را که نفس می کشی تمام وجودت را سرشار از زندگی می کند. برای اقامت در جنگل راش و قدم زدن در میان درختان بلند و سر به فلک کشیده راش، پوشیدن کفش های پیاده روی و آوردن ژاکت ضد آب، یک مجموعه لباس اضافی، یک حصیر، یک وعده غذا و یک لیتر آب همراه خود داشته باشید.
تفریحات لذتی بخشی که در جنگل راش سوادکوه می توانید انجام دهید می تواند خیلی زیاد باشد که ما در ادامه این مطلب به برخی از این فعالیت های فراموش نشدنی در دل جنگل های راش اشاره خواهید کرد. پس همچنان همراه گروه طبیعت گردی ما درمجله همگردی باشید.

بهترین زمان بازدید از جنگل های راش

آبشار اوبن سواد کوه

در دل جنگل راش در سوادکوه صدای آبشاری به گوش می رسد که سرچشمه ی آن از چشمه های طبیعی است که در بالا دست آبشار قرار دارند، این آبشارخروشان که با نام آبشار اوبن معروف است بعد از سرازیر شدن از میان جنگل عبور کرده و درنهایت با ریختن به رود تجن آرام می گیرد می شود. آبشاری زیبا که منظره ای شگفت انگیز را در جلوی چشمان شما به نمایش می گذارد.

آبشار اوبن سوادکوه

دوچرخه سواری در جنگل های راش

در این جنگل دوچرخه سواری حال و هوایی خاص را برای تان به ارمغان می آورد، البته باید بدانید که چنین امکانی برای دوچرخه سواری در میان جنگل راش سوادکوه فراهم نیست. اما هستند کسانیکه دوچرخه هایشان را می آورند و در میان طبیعت بکر و کوهستانی این منطقه سوار دوچرخه هایشان می شوند و به دل جنگل می زنند.

 دوچرخه سواری در جنگل های راش

اقامت در جنگل راش

اگر به این ناحیه سفر کردید برای ماندن در شب و اقامت در جنگل راش می توانید در دل طبیعت کمپ برپا کنید و یا این که می توانید به ختل های شهر های اطراف و یا خانه های محلی و مهمانسرا ها بروید.

اقامت در سوادکوه

عکاسی در دل طبیعت

مطمنا با بودن در این منطقه حس نابی به شما دست خواهد داد چون به هر طرف که نگاه کنید، مناظر بکر و تماشایی برای عکس گرفتن پیدا خواهید کرد. همه جا پر است از سوژه برای عکاسی از درختان سرسبز و سربلندش گرفته تا ریزش آب از آبشار و می توانید لحظاتی به یاد ماندنی و خاطره انگیز از ماندن در میان جنگل راش در سوادکوه در آلبوم خاطرات خود به ثبت برسانید.

 عکاسی در دل طبیعت

رودخانه خروشان در میان جنگل

به دلیل وجود رودخانه ای که از میان جنگل راش می گذرد، طراوت و صفای خاصی را به محیط این جنگل داده است و شنیدن صدای آب که از میان جنگل شنیده می شود حال و هوای نشاط انگیزی به انسان دست می دهد، دیدن این رودخانه درمیان جنگل زیبایی تماشایی و خاطره انگیزی را به وجود اورده است.

 رودخانه خروشان در میان جنگل

پیک نیک در جنگل راش

در هر جایی از این جنگل سرسبز و بی نظیر می توانید به همراه خانواده و یا دوستانتان پکنیکی خاطره انگیز را بگذرانید، در گوشه کنار جنگل مناظر خوبی برای گذراندن وقتتان با همراهان عزیزتان است. امیدواریم بودن دراین جنگل خاطرات خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

پیک نیک در جنگل راش

پوشش گیاهی جنگل راش

درختان کهن و قدیمی سرتاسر جنگل را فرا گرفته است، از درختانی این جنگل می توان به سرخدار، ملج، توسکا، سردار، راش و ... اشاره کرد که درختان راش از ارزش و اهمیت زیادی در این جنگل برخوردار هستند و با توجه به این که جنگل راش این ناحیه کمیاب می باشد، در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته اند. عمر این درختان معمولا بین 200 تا 250 سال می باشد و اگر جنگلی وسیع باشد بین 60 تا 80 سال و در فضای باز 40 تا 50 سال طول میکشد که به بار بنشیند میوه هایی را که دارای 75 درصد روغن هستند هر 5 تا 6 سال می توان در آب و هوای مساعد و هر 15 سال در آب و هوای طبیعی بر روی این درختان دید. از چوب درختان راش می تواند در ساخت خانه ها ی روستایی و در ساخت پنجره در میز صندلی و مبل استفاده کرد، همچنین برای تولید پارچه های ابریشمی با کیفیت مرغوب و لطیف از سلولز راهش استفاده می شود و زغال به دست آمده از درختان راش نیز مشتریان خاص خود را دارد.

پوشش گیاهی جنگل راش

توصیه هایی برای جنگل نوردی

حتما سعی کنید که در هنگام پیاده روی در جنگل های راش کفش مناسب را به پا کنید، همچنین داشتن مواد غذایی فاسد نشدنی و همراه داشتن لباس گرم نیز در مواقعی که در جنگل هستید می تواند بسیار به کارتان آید. تا جایی که ممکن است سعی کنید آتشی را در دل جنگل روشن نکنید و اگر هم می خواهید آتش روشن کنید، از چوب درختان پوشیده وشاخ و برگی که بر روی زمین است استفاده کنید و از شکستن شاخ و برگ های درختان جدا بپرهیزید و موقعی که می خواهید جنگل را ترک کنید نیز آتش را خاموش کنید. آلوده کردن محیط زیست جنگل با ریختن زباله و یا یادگاری نوشتن بر روی درختان خودداری کنید چون که این سرمایه ارزشمندی است که باید برای آیندگان مان را آن را حفظ کنیم.

توصیه هایی برای جنگل نوردی/ کمپ زدن در میان جنگل

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

در جنگل راش پای خورشید به زمین نمی رسد + تصاویر

ghobadi ، سه شنبه 8 مرداد 1398

جنگل راش در روستای سنگده از توابع سوادکوه است. جایی که در آن درختان سر به فلک کشیده مجال تابش آفتاب بر زمین را نمی دهند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :