نکاتی در خصوص کمپ زدنی ایده آل در دل طبیعت

hb جمعه 22 تیر 1397

در دنیا کارهای زیادی هست که شاید بد نباشد قبل از پایان عمر، از انجام آن ها هم لذتی بدست بیاوریم و هم تجربه ای کارآمد! رفتن به طبیعت یا اصلا بهتر است بگوییم طبیعت گردی یکی از کارهایی است که انجام آن می تواند سبب تغییرات زیادی در حال و هوای ما بشود. رفتن به استقبال طبیعت و کمپینگ در طبیعت به حدی حائز اهمیت می باشد که حتی در کتاب 101 کاری که پیش از مرگ باید انجام دهیم، هم به آن اشاره شده است؛ البته در دنیای فعلی ما بیشتر مکان های طبیعتی همراه شده اند با یکسری مکان های اقامتی ساده و مجلل (هتل) که کمی انتخاب جای برای گذراندن چند شب در دل طبیعت را برای گردشگران سخت می کند. کمپ در طبیعت برای کسانی که بارها آن را تجربه کرده اند یک موهبت بزرگ خدادادی محسوب می شود اما قطعا شرایط نه چندان آسان زندگی در آن برای کسانی که ماندن در طبیعت را تاکنون در زندگی خود، ندیده و امتحان نکرده اند؛ کمی غیر قبال تحمل تلقی می شود! پس برای کسانی که دوست دارند روزی روزگاری یک سفر کوتاه مدت به دل طبیعتی بکر که اتفاقا در کشور ما هم نمونه های بارزی از آن ها را می توان پیدا نمود؛ بزنند، پیشنهاد می دهیم در ادامه این مطلب با همگردی همراه شوند تا با کارهای بایدی برای زدن یک کمپ ایده آل و دوست داشتنی بیش از پیش آشنایی پیدا نمایند.

کمپ زدن

1- خود را برای مقابله با شرایط سخت کمپ در طبیعت آماده کنید

کسی که بدون برداشتن تجهیزات مناسب کمپ در طبیعت و ایجاد سطح آمادگی بالا برای خود، تصمیم به زدن کمپینگ در طبیعت کند تقریبا هیچ دانشی از فلسفه ماندن در طبیعت را درنیافته است! اقامت در هتل و یا هر مکان اسکان دیگری حتی با کمترین شرایط رفاهی می تواند این حس را به شما منتقل کند که با خیال آسوده بخوابید زیرا شما در امنیت کامل هستید! اما استقرار و کمپ زدن و ماندن در کمپ در طبیعت اصلا اینگونه نیست و ممکن است هر لحظه اتفاقات غیر مترقبه ای برای شما و دیگر همراهانتان رخ دهد؛ در ماندن در طبیعت شما باید آمادگی روزها حمام نرفتن، از وسایل ارتباطاتی جمعی استفاده نکردند، نخوابیدن بر روی تشک های نرم و همچنین نخوردن غذاهای باکیفیت خانگی را داشته باشید و در تمام مدت زمان اقامتی تان در طبیعت، تنها به فکر کسب لذت و آرامش نهفته موجود در آن باشید.

شرایط سخت در کمپینگ

2- محل کمپ در طبیعت خود را مشخص کنید

قبل از راه افتادن برای رفتن به یک نقطه مکانی جذاب از طبیعت سبز و بکر موجود در اقصی نقاط این کره خاکی، بهتر است اول از شرایط اقلیمی و آب و هوایی مقصد کمپینگ در طبیعت خود اطلاع حاص نمایید. برای این کار می توانید یا از کسانی که به حوالی نقطه مد نظر شما سفر کرده و سابقه کمپ در طبیعت را دارند، مراجعه کنید و یا از سایت ها و مجلات طبیعت گردی که در حال حاضر با تیراژهای پرشماری هم هر هفته به چاپ می رسانند استفاده کرده و با شرایط جغرافیایی و جوی مکانی که برای چادر زدن خود و دیگر همسفرهایتان در نظر گرفته اید، آشنا شوید! قطعا آگاهی داشتن از اطلاعاتی همچون وجود و یا عدم وجود جانوران درنده و وحشی در منطقه می تواند سبب اطمینان خاطر شما در طول کمپینگ در طبیعتتان گردد. توجه داشته باشید با توجه به اقلیمی که انتخاب می کنید و برحسب تجارب بدست آمده، پیشنهاد می شود اگر در کوهستان قصد ماندن در طبیعت را دارید حتما در جایی امن که به دور از ریزش خرده سنگ باشد، چادر بزنید. اگر در زمین هموار و مسطح قصد کمپ در طبیعت دارید بایستی محل کمپینگ در طبیعت خود را در نقطه ای مرتفع تر نسبت به سطح زمین برپا سازید؛ اگر در جنگل اینکار را انجام می دهید حتما باید بدانید که با ماندن در طبیعت در زیر درختان، در هنگام بارش نزولات آسمانی (باران) چادر شما بیش از حد معمول خیس خواهد شد و دیگر اینکه اگر در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان قصد کمپ زدن را کرده اید، خواهشا از مسیرهای پر تلاطم آبی و رودخانه ها و دریاها فاصله خودتان را رعایت کنید چرا که این در این فصل ها حجم آب بالا آمده و خطر سیل شما و چادرتان را می تواند تهدید کند!

انتخاب محل کمپ

3- تجهیزات لازمه برای ماندن در طبیعت را همراه خود داشته باشید

برای ایجاد یک کمپینگ در طبیعت ایده آل که تا مدت ها خاطرات آن در ذهن شما باقی بماند، حتما باید تجهیزات لازمه را با خود به همراه داشته باشید. برای این کار ابتدا باید از شرایط محیطی نقطه مکانی انتخاب شده از سوی خودتان، اطلاعاتی را حاصل کنید و مناسب با آن شرایط اقلیمی البسه گرم و یا نیمه گرمی را با خود همراه سازید. در کمپ در طبیعت داشتن منابع انرژی از ضرورت های شکار می باشد. مثلا برای پخت یک غذای ساده مسافرتی و یا غذاهای کنسروی شاید نیاز به یک گاز پیکنیگی با یک کپسول گازی احتیاج پیدا کنید و یا برای ایجاد روشنایی چادر لازم باشد از چراغ قوه های صنعتی و یا دستی بهره گیری نمایید. توجه داشته باشید برای زدن یک کمپینگ در طبیعت استاندارد، انتخاب چادری مناسب با تعداد نفرات، همراه داشتن کیسه خواب و زیرانداز، قطب نما و همچنین جعبه کمک های اولیه بسیار لازم و ضروری تلقی می شود؛ بماند که در این میان شما می توانید مثلا برای دفع مزاحمت های حشرات موزی در طبیعت از کرم های مخصوصی که در سراسر داروخانه ها موجود می باشد و آن ها را باید به بدن خود بمالید، استفاده نمایید. داشتن کتری یا فلاسک، دستمال مرطوب، مایع ضد عفونی کننده، قاشق و چنگال و لیوان و همچنین جوراب گرم به علاوه یک کوله جادار نیز می تواند شما را در امر ایجاد یک کمپینگ در طبیعت حرفه ای و استاندارد بسیار راهنمایی نماید. از قلم نیوافتد که بنا به سخن طبیعت گردهای با تجربه بهتر است تا جایی که امکان دارد دستتان را در طول مسیر خالی نگه دارید و تمام آنچه با خود حمل می نمایید را در داخل کوله پشتی کمپینگی تان، جای دهید. همچنین در حال حاضر برای کمپ زدن این اجازه به شما داده خواهد شد که تا نزدکی محل کمپ را با خودروی شخصی و یا سایر وسایل نقلیه بروید و تنها مسافت کوتاهی را مجبور به حمل تجهیزات لازمه کمپینگ باشید!

تجهیزات کمپینگ

4- حفظ گرمای چادر در کمپ

زدن کمپ در فصل های گرم طبیعتی خوب است اما به اندازه کمپ زدن در طبیعت سرد خصوصا در فصل زمستان از جذابیت ها متعدد برای افراد قطعا برخوردار نخواهد بود! فارغ از اینکه رفتن به کمپینگ در سرما کار بس خطرناک و البته مهیجی است شاید بد نباشد با هم به چند نکته که سبب حفظ گرمای چادر در کمپ می شود، توجه کنیم و آن ها را با هم مرور نماییم. در ابتدا بهتر است برای گرم نگهداشتن چادر، از یک زیرانداز در زیر آن استفاده کنیم که هم تا حدی از ناهمواری سطح زیرین خود، کم کرده باشیم و هم مانع نفوذ سرمای زمین به محیط داخل چادر شویم؛ از گرم کردن خیلی زیاد چادر نیز باید پرهیز کرد چرا که ممکن است سبب تعرق شما در مدت زمان خواب گردد و شما را مریض کند! برای جلوگیری از این کار تنها کافی است با لباس هایی گرم و حتی کلاه وارد کیسه خواب خود شوید و پاهایتان را نیز با جوراب های پشمی گرم، پوشش دهید. بهتر است همیشه در کمپ زدن تنها وسایل ضروری تان را از کوله خود خارج کنید و خیلی به شلوغ کاری در چادرتان هم نپردازید! همچنین توصیه می شود در صورت بروز سرمای شدید در نقطه مکانی کمپینگ تان، حتما بر روی کفش هایتان یک کیسه نایلونی بکشید و سپس آن را پا کنید تا با این کار ماع از یخ زدگی آن ها شوید و بتوانید از آن ها در ادامه مسیرتان هم استفاده های لازمه را برید.

چادر گرم

5- آتش روشن کنید

بهترین کار حتی برای مواقعی که هیچ چیزی هم همراه خودتان به کمپ نیاورده اید، روشن کردن آتش است! امروزه تمامی علاقه مندان به کمپیگ با خود وسایل اشتعال زا زیادی را همراه می کنند تا بتوانند در هر شرایطی به یک آتش فروزان دسترسی داشته باشند. برای این کار داشتن فندک اتمی و همچنین ژل آتش زنه می تواند برای شما کفایت کند؛ برای ایجاد یک آتش جون دار که زودی خاموش نشود و برای شما تا ساعت ها ماندگاری داشته باشد، باید در طول مسیر شروع به جمع کردن چوب های خشک و سبک کنید. البته اگر تعدادی چوب که صمغ درختان بر روی آن ها ریخته شده باشد و یا چوب های کلفت و بزرگ هم پیدا کردید که چه بهتر! چوب های سنگین را اول و سپس چوب های سبک و بعد هم تعدادی برگ را بر روی آن ها قرار دهید، نگران خیسی موجود در تعدادی از چوب ها نباشید زیرا شما ژل آتش زنه را با خود به همراه دارید و می توانید از آن بهره بگیرید! البته اگر حوصله داشتید و خسته نبودید خیلی خوب می شود که دور آتش خود را نیز با سنگ هایی نسبتا درشت پوشش دهید و مانع از نفوذ باد به انتهای شعله های آتش تان شوید. وقتی آتش شما به اصطلاح پا گرفت دیگر نباید بگذارید که آن خاموش شود و باید هر از چندگاهی به آن یک ساقه سرزنده و حتی تعدادی گیاه سبز هم به آن اضافه کنید؛ این ساقه ها و گیاهان گرچه به درد برپایی یک آتش از اول کار نمی خورند، اما برای دوام و بقای آن به خاطر سوختن در دماهای پایین تر بسیار مناسب و ایده آل تلقی می شوند. فراموش نکنید ایجاد آتش حتی اگر بهترین تجهیزات کمپینگی را نیز با خودتان همراه کرده بودید از اوجَب واجبات است چرا ک هم سبب حس امنیت برای شما می شود، هم سبب روشنایی و گرم شدنتان و هم دلیلی برای ترساندن سایر حیوانات احتمالی! پس آتش برپا کنید، دور آن بنشینید، غذایتان را گرم کرده و کلی از زمان خود لذت ببرید.

آتش روشن کردن

6- غذایی مناسب کمپینگ در طبیعت

داشتن و استفاده از مواد غذایی مغزی که در کنار ارزش های بالای غذایی خود، به سرعت تهیه و پخته بشوند یکی دیگر از کارهایی است که باید برای داشتن یک کمپ خوب در دل طبیعت، به آن توجه نمایید. برای این منظور می توان از انواع غذاهای کنسروی، سیب زمینی و بادمجان و سایر خشکبار مقوی همچون پسته و بادام و در کل مواد غذایی فاسد نشدنی بهره گرفت؛

غذای مناسب کمپینگ

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

ماندن در طبیعت | راهنمای چادر زدن در طبیعت همراه با نکاتی کاربردی

hb ، دوشنبه 21 خرداد 1397

خرید کردن یک چادر، مراقبت از آن و همچنین زدن چادر همگی نیاز به یکسری اطلاعات کافی دارد که ما سعی کرده ایم این اطلاعات را برایتان گرآوری نماییم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :