با شماری از مشهورترین جاهای دیدنی همدان آشنا شویم

یکی از شهرهای تاریخی که جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و زیبای فروانی دارد، همدان است. این شهر در زمان مادها احداث شده و جز نخستین پایتخت های ایران محسوب میشد. با ما در مقاله مشهورترین جاهای دیدنی همدان همراه باشید تا شما را با شماری از برترین جاذبه های دیدنی همدان آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی های معروف همدان برایتان جالب خواهد بود.

آرامگاه بابا طاهر عریان

باباطاهر عریان از جمله شاعران و عارفان بزرگ ایران بوده که بخاطر دو بیتی هایش در جهان معروف است. آرامگاه بابا طاهر عریان دارای معماری منحصر بفرد و زیبایی بوده و از تزئینات بسیار دقیق و ظریفی در آن استفاده شده است. قدمت این مورد از مشهورترین جاهای دیدنی همدان مربوط به اواخر قرن 4 و اوایل قرن 5 هجری قمری هست.

آرامگاه بابا طاهر عریان

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا در میدان برج قابوس قرار دارد و قدمت آن به قرن 4 هجری شمسی بر می گردد. این مقبره در واقع به شکل برج قابوس و طبق معماری آن ساخته شده و به همین دلیل، میدان قرارگیری مقبره به این نام است. بدلیل وجود درختان و آب نماهای بسیار، محوطه این مورد از مشهورترین جاهای دیدنی همدان تبدیل به مکانی بسیار دلنشین گشت.

آرامگاه ابوعلی سینا

امامزاده حسین (ع)

برخی این مورد از دیدنی های معروف همدان را متعلق به نوادگان امام حسن عسگری (ع) و برخی متعلق به نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می دانند. این بنا علاوه بر ویژگی زیارتی، دارای معماری زیبایی هست.

امامزاده حسین (ع)

گنبد علویان

گنبد علویان از نظر معماری و ساخت تزئینات منحصر بفرد است و افراد را به خود جذب می کند. قدمت این مورد از برترین جاذبه های دیدنی همدان به زمان سلجوقیان برمی گردد.

گنبد علویان

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای مربوط به یهودیان بوده و دارای معماری اسلامی است. این مورد از دیدنی های معروف همدان حدود 8 قرن قدمت دارد و از جمله بناها و مقبره های مهم در بین یهودیان سراسر جهان و ایران هست.

آرامگاه استر و مردخای

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه واقع در مرکز شهر همدان وسیع ترین تپه باستانی ایران با 40 هکتار وسعت است. اولین پایتخت ایران، هگمتانه در این تپه قرار داشت. این تپه تاریخی، با ارزش و قدیمی جز یکی از جاذبه های اصلی همدان است.

تپه هگمتانه

دهکده گنجنامه

دهکده فرهنگی، ورزشی، توریستی گنجنامه واقع در دامنه های شمالی کوههای الوند است و بدلیل داشتن وسایل تفریحی، تله کابین، غار آکواریوم، آبشار، پیست اسکی و طبیعت زیبا و چشم نواز توریست های زیادی را به خود جذب می کند.

دهکده گنجنامه

بازار همدان

همدان نیز مانند دیگر شهرهای تاریخی و با قدمت ایران دارای بازار مسقف متعلق به دوران گذشته هست. بر روی سقف بازار همدان از پوشش گنبدی استفاده شد.

بازار همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

از حمله موزه های خاص و بی نظیر در کل کشور در حوزه طبیعت، حیوانات و جانداران موزه تاریخ طبیعی همدان است. در این موزه میتوان گونه ها و انواع مختلفی از جانداران و گیاهان چه بصورت زنده و چه بصورت تاکسی درمی و سنگواره را دید.

موزه تاریخ طبیعی همدان

حمام قلعه

از جمله آثار تاریخی این شهر که متعلق به دوره قاجار بوده، حمام قلعه هست. این حمام قدیمی با وسعت 1500 مترمربع و بنای تاریخی امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی همدان شده است.

حمام قلعه

برج قربان

برج قربان از دیگر جاذبه های تاریخی و قدیمی این شهر است که دلیل نامگیری آن این بود که فردی به همین نام در زمان صفویان و حمله افغان ها از این برج به عنوان سنگرگاه استفاده کرد. گفته می شود در این بنا حسن بن عطار حافظ ابوالعلا همدانی دفن شده است. قدمت این بنا به قرن 7 یا 8 هجری قمری بر می گردد.

برج قربان

کلیسای آنجیلی

از دیگر آثار تاریخی متعلق به دوران قاجار در این شهر، کلیسای آنجیلی است. این کلیسای بسیار زیبا توسط رابی اسحاق ساخته شد. از جمله ویژگی های خاص و منحصر بفرد این بنا، تزئینات و کلاف بندی های چوبی هستند.

کلیسای آنجیلی

دشت میشان

اگر اهل کوهنوردی و طبیعت گردی هستید، دشت میشان مکان بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. میدان میشان یا دشت میشان یکی از دشت های کوهستان الوند بوده و در مسیر اصلی صعود به قله الوند قرار دارد.

دشت میشان

دریاچه و سد اکباتان

از جمله مکان های گردشگری طبیعی در این شهر، دریاچه و سد اکباتان بوده که میتوان از امکانات و تفریحات موجود در این منطقه استفاده و روز خوبی را سپری کرد. این منطقه در 11 کیلومتری همدان و در قسمت شرقی آن قرار دارد.

دریاچه و سد اکباتان

روستای ورکانه

این روستای زیبای سنگی با تاریخی 400 ساله، دارای طبیعتی بسیار زیبا و جذاب است. روستای ورکانه جز جاذبه های گردشگری طبیعی شهر همدان بوده و در 20 کیلومتری این شهر قرار دارد.

روستای ورکانه
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

با شماری از برترین جاهای دیدنی شهرکرد آشنا شویم

مجید قدیانی ، چهارشنبه 23 اسفند 1402

با ما در مقاله برترین جاهای دیدنی شهرکرد همراه شوید تا شما را با شماری از مشهورترین دیدنی های شهرکرد آشنا کنیم.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 13 خرداد 1397

    خیلی زیباست تو مسیر تهران به همدان شهر شازند وجود داره که خیلی قشنگه ولی هیچ تلاشی برا معرفیش تا حالا نشده بلاغ - سراب عباس آباد - روستاهای بسیار بسیار زیبای سربند- شهر تاریخی 7500 ساله آستانه - پیست اسکی استاندارد دارای تلسجی - سد کمال صالح - روستای پلکانی و دنج فیزیانه - جالبه مردم این منطقه هم لری و هم ترکی و فارسی حرف میزنند. غذاهای سنتی عالی دارند - صنایع دستی معرفی نشده - آب و هوای بسیار عالی و چهر فصل مناسب برای گردشگری