کویر و رصدگاه سه قلعه | بهشت منجمان ایران

شهر سه قلعه معروف به بهشت منجمان، با طبیعتی شگفت انگیز از پدیده های کویری و رصدی هم چون جنگل طاق، دق های فراوان، تپه های (رمل) ماسه ای، دریاچه نمک، رصدگاه و آسمان تاریک در شمال غربی استان خراسان جنوبی و محدوده شهرستان سرایان و در قلب کویر زیبای منطقه واقع شده است. وجود مجموعه های گردشگری کویری نجومی و اقامتگاه های بوم گردی، دسترسی مناسب (فاصله 120 کیلومتری تا فرودگاه بیرجند و فاصله 120 تا راه آهن بجستان)، امنیت بالای منطقه و وجود اماکن تاریخی متعدد چون آب انبارها، مساجد، منازل و بادگیرهای قدیمی در کنار طبیعت زیبا و آرامش بخش و مردمی خونگرم و مهمان نواز، از دیگر نقاط قوت این ناحیه هستند. از شگفتی های شهرستان سرایان و بناهای تاریخی شهر سه قلعه نزدیکی مناطق ییلاقی شمال شهرستان مانند روستای کریمو، دره سبز رود و ... که این دو پدیده کاملا متفاوت به فاصله کمی از هم (80 کیلومتر) واقع شده است. کویر اطراف سایت شهر سه قلعه با ویژگی های مطلوب طبیعی نجومی رصدی دارای جاذبه های مهم بوم گردی، کویرنوردی و آسمانی زرف، پاک و زیباست که بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از بهترین مکان های رصدی جهان به شمار می رود، به طوری که می توان در آن ستارگانی با حد قدر 7.2 را به راحتی رصد کرد. (این رقم در تاریک ترین نقطه شناخته شده در زمین 7.5 می باشد.) آسمان این منطقه لقب بهشت منجمان و تاریک ترین آسمان ایران را به خود اختصاص داده است. این که کویر سه قلعه یکی از چهار مکان کاندید احداث رصدخانه ملی ایران بوده است، خود گواهی بر این مدعاست. پس با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای اطلاعات بیشتر از بناهای تاریخی شهر سه قلعه...

شهرستان سه قلعه

رصدگاه

رصدگاه در نزدیگی مجموعه گردشگری کویری نجومی نمک زار، دارای یکی از بهترین آسمان های رصدی کشور از لحظ آلودگی نوری، ابرناکی (کمتر از 25 روز در سال)، ارتفاع، سرعت باد و... که با وجود گرد و خاک در اطراف آن باز هم می توان به راحتی به رصد آسمان بر فراز این مکان ادامه داد.

رصدگاه شهر سه قلعه

دق رباط

دق رباط، پدیده ای طبیعی در دل کویر معروف به دریاچه خشک که خالی از هر گونه پوشش گیاهی، صاف و مسطح و پست است؛ در زمان بارندگی از آب پوشیده می شود و در زمان خشکی سطح آن مناسب ورزش هایی چون رالی، موتور سواری و ... می باشد.

دق رباط سه قلعه

دریاچه نمک

یکی از پدیده های طبیعی و زیبای کویر سایت شهر سه قلعه است که در فاصله نزدیک (400 متری) از اقامتگاه واقع شده است. این دریاچه در فصل گرم سال دارای رودخانه فصلی می باشد که بومی ها و عشایر منطقه نمک خوراکی و درمانی را که یکی از راه های امرار معاش می باشد، از آن استخرا می کنند. آب گل موجود در این دریاچه خواص خوبی برای درمان بیماران رماتیسمی و دردهای مفاصل دارد.
نزدیکی اقامتگاه گردشگری نمک زار به رصدگاه نجوم، طبخ غذاهای سنتی و محلی، پیاده روی در دل کویر، ورزش های کویری چون آفرود، سافاری، موتور چهار چرخ، زیپ لاین و والیبال ساحلی، موسیقی و آوازهای محلی در کنار آتش و سکوت شب های کویر، امکان رصد آسمان شب با تلسکوپ، اقامت در سیاه چادر عشایری، شتر سواری و ... از جمله ویژگی ها و سرگرمی های موجود در مجموعه نمک زار می باشند.

دریاچه نمک

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

تکمیل رصدگاه کویر سه قلعه نیازمند 7 میلیارد اعتبار است

گلاره یوسف پور ، سه شنبه 7 بهمن 1399

براساس آخرین خبرهای بدست آمده، تکمیل رصدگاه کویر سه قلعه نیازمند 7 میلیارد اعتبار است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :