سفر به شهرستان سرباز | سفری دیدنی و پر از رمز و راز

یکی دیگر از زیباترین شهرهای سرزمین تاریخی سیستان و بلوچستان، شهرستان سرباز است. سرباز سیستان و بلوچستان 8594 کیلومترمربع وسعت دارد که تقریبا تراکم جمعیت هر 9 نفر در کیلومتر است. این شهر از شمال با سراوان و ایرانشهر، از جنوب با چابهار، از غرب با نیکشهر و از شرق با کشور پاکستان حدود 120 کیلومتر خشکی مرز مشترک دارد. سرباز از سه شهر سرباز و پیشین و راسک و از چهار بخش پارود، سرباز، مرکزی و پیشین تشکیل شده است. 148259 نفر در این شهر زندگی می کنند که مهمان نوازی و خون گرمی آن ها هر ساله گردشگران زیادی را مجذوب می کنند. شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان به دلیل سرسبز بودن و داشتن طبیعتی بی نظیر و رودخانه های پرآب، محل زندگی انواع ماهی ها و تمساح پوزه کوتاه ایرانی است. این شهر علاوه بر طبیعت سرسبز، تنوع آب و هوایی دلپذیری دارد و میوه های متنوعی از جمله خرما، گوواوا، چیکو، کنار، خربزه درختی، انبه و مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و لیمو کاشت می شود. اگر قصد سفر به شهرستان سرباز را دارید و برای تماشای جاذبه های گردشگری شهرستان سرباز می روید، در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفر به دیدنی های شهرستان سرباز.

شهرستان دیدنی سرباز

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان سرباز

سنگ نگاره های سرباز

سنگ نگاره ها از کهن ترین آثار تاریخی و هنری به جای مانده بشرند که در آن ها رمز و رازهایی فراوانی نهفته است و از بهترین پنجره های رو به گذشته های دوردست می باشند که از طریق آن ها می توان از منظره های پرسپکتیو زندگی انسان های کهن را رصد کرد. به تعبیری بستر به وجود آمدن خطوط رمزی، خط، تبادل پیام، زبان، تاریخ، اسطوره ها، هنر و فرهنگ از سنگ نگاره هاست. آن ها بهترین ابزار رمزگشایی ما قبل تاریخ هستند. سرباز همانند دیگر نقاط کشور سنگ نگاره های کهنی را در دل کوه ها، حاشیه دره سرسبز، رودخانه آب در روستاهای کجوم، کزور، پیردان، جمیدر جای داده است. سنگ نگاره های مکشوفه در کوه های سرباز متشکل از نقوش گوناگون و فراوان هستند که در طی هزاران سال خلق شده اند و از یک مشترکات ملی و تمایز خاص برخوردارند. جالب اینکه خیلی از نقوش مکشوفه با نقوش کشف شده در شهرهای تربت، خضدار و پنجگور پاکستان نیز مشابه است و در سفالینه های دره سند پاکستان نیز این نقش ها تکرار شده است که نشان از باورهای یکسان و مشترکات فرهنگی مردم این دو سرزمین کهن دارد. بیشترین نقوش تکراری همانند جاهای دیگر ایران مربوط به بزکوهی است که برگرفته از کهن ترین اسطوره ایران باستان است و به همین سبب ردپای این نقوش در شهر سوخته در دست بافته ها، شانه های چوبی و پلاک هانیز قابل مشاهده است. هنرهای صخره ای از جذاب ترین عرصه های جذب توریسم هستند که با برنامه ریزی و مطالعه مناسب می توان درآمدزایی های خوبی در حیطه منطقه ای و ملی از گردشگران و محققان داخلی و خارجی داشت. این سنگ نگاره ها از جاذبه های گردشگری شهرستان سرباز به حساب می آیند.

سنگ نگاره های سرباز

قلعه سرباز

این قلعه از دیدنی های شهرستان سرباز و از شاخص ترین بناهای تاریخی در جنوب استان بوده که فاصله ی آن از مرکز شهرستان 76 کیلومتر می باشد. آن چه مشخص است این بنا در اوایل دوران اسلامی پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده است. کل بنا یک طبقه بوده و ورودی آن دالانی با سقف گنبدی داشته است و فضاهایی مثل مطبخ و اسطبل در آن وجود دارد. داخل قلعه تنها مقر سکونت مامورین و خان بود و بقیه افراد در مناطقی نزدیک قلعه می زیسته اند.

قلعه سرباز

قلعه فیروزآباد

این بنا با 2500 مترمربع مساحت در روستای فیروزآباد واقع در 5 کیلومتری شهر راسک مرکز شهرستان سرباز قرار دارد و محل حکمرانی حکام منطقه بوده است. به نقل از محققین این بنا در اوایل دوران اسلامی پس از تسلط اعراب بر منطقه مکران ساخته شده است. در اواخر دوره قاجاریه که از خوانین محلی قدرت را در دست می گیرند، طایفه بار کزائی بر این مناطق حکومت می کنند که با حمله رضاخان در زمان دوست محمدخان و سرکوب خوانین محلی و استیلای دولت مرکزی بر این منطقه رونق خود را از دست می دهد و بازماندگان حاکم این قلعه را ترک می کنند. این قلعه بر روی تپه ای دست ساز به ارتفاع 15 متر ساخته شده است. همچنین پی این قلعه از سنگ های رودخانه ای ساخته شده است و از دیدنی های شهرستان سرباز می باشد.

قلعه فیروزآباد

تلگراف خانه قدیمی و موزه محلی

تلگراف خانه از جاذبه های گردشگری سفر به شهرستان سرباز با سقف رواق و بزرگ ترین اتاق مسطح از نوع سنتی با تیرهای چوبی و تیرهای کنده از درخت خرما به صورت کاملا سنتی با مصالح بوم آورد ساخته شده است. این بنا یکی از بناهای تاریخی دوره پهلوی اول می باشد. نوع معماری آن کاملا ایرانی و اسلامی است و در 76 کیومتری مرکز شهرستان دلگان قرار دارد که با شماره 14996 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این بنا هنر معماری اصیل ایرانی، طاق های ضربی همراه با رواق زیبا در سه طرف به وضوح دیده می شود. در حال حاضر این بنا توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تغییر کاربری و احیا به عنوان موزه محلی برای معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر مربوط به این منطقه مورد بازدید علاقمندان و گردشگران قرار می گیرد.

تلگراف خانه قدیمی و موزه محلی

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان سرباز

سوبتکوه

سوبتگ به زبان محلی به معنی سوراخ ایجاد شده در دل کوه می باشد. کوه سوبتگ از جاذبه های گردشگری سرباز به معنی سوراخ ایجاد شده است در دل کوهی در حاشیه رودخانه سرباز و روستای فیروزآباد و در فاصله 6 کیلومتری شهر راسک مرکز شهرستان است که با هدف هدایت آب به مزارع پایین دست جهت رونق کشاورزی در زمان های قدیم ایجاد گردیده است.

سوبتکوه

سد پیشین

به عنوان بزرگ ترین سد استان و از جاهای دیدنی سفر به شهرستان سرباز که با دخیره 175 میلیون مترمکعب آب پشت سد، تامین آب برای مزارع پایین دست و به لحاظ داشتن چشم اندازها و دریاچه ای زیبا و کانون استقرار تمساح پوزه کوتاه یکی از نقاط مهم گردشگری در شهرستان سرباز محسوب می گردد. این سد در بخش پیشین و فاصله آن تا مرکز شهرستان 45 کیلومتر می باشد.

سد پیشین

آبشار کوه روک

از بزرگ ترین آبشارهای جنوب استان با 20 متر ارتفاع در بخش پارود روستای بریسک و در فاصله 55 کیلومتری از مرکز شهرستان سرباز واقع است.

 آبشار کوه روک

رودخانه سرباز

با دره ای سرسبز بزرگ ترین رودخانه پر آب بلوچستان محسوب می شود و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران است.

رودخانه سرباز

تمساح (کروکدیل یا گاندو)

کروکدیل باتلاقی بلوچستان، برجسته ترین موجود وحشی دره رودخانه سرباز است که به طور طبیعی در آن جا زیست می کند. کروکدیل ها یا به گویش محلی "گاندو" در هندوستان، سیلان تا پاکستان غربی و بلوچستان جنوبی پراکنده اند. رودخانه سرباز غربی ترین نقطه انتشار کروکدیل در آسیاست. از این رو دارای ارزش توام ملی و بین المللی است.

تمساح (کروکدیل یا گاندو)

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به استان یون نان؛ عالمی پر رمز و راز در سرزمینی آسیایی

شادی نیک نهاد ، یکشنبه 22 بهمن 1402

با ما در راهنمای سفر به استان یون نان همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف استان یون نان آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :