شهرستان دلگان | شهری در جنوب غرب سیستان و بلوچستان

شهری در جنوب غربی استان پهناور سیستان و بلوچستان واقع شده که دنیایی از ماجراهای رنگارنگ درون خود جای داده. این شهرستان دلگان است. شهری که 11780 کیلومتر مربع وسعت دارد. شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان از شمال و شرق با شهر ایرانشهر، از جنوب با شهر نیکشهر و از غرب با استان کرمان هم مرز است. مردمان مهمان نواز دلگان بیشتر بلوچ هستند و با گویش بلوچی صحبت می کنند. مسافت شهرستان دلگان تا تهران مسیر (دلگان، ایرانشهر، تهران) 1725 کیلومترمربع و مسیر (دلگان، جیرفت، تهران) 1500 کیلومتر می باشد. اگر مسافر سرزمین پهناور استان سیستان و بلوچستان و شهرستان دلگان هستید. در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفری تکرار نشدنی به دیدنی های دلگان....

شهرستان دلگان

معرفی جاذبه های تاریخی شهرستان دلگان

پیشینه ی تاریخی شهر دلگان سیستان و بلوچستان به زمان حکومت رندان بر منطقه باز می گردد. وجود قنوات و کاریزهای موجود و قبرستان قدیمی که در 5 کیلومتری مرکز شهرستان قرار دارد دال بر وجود اجتماع در زمان های قدیم در این منطقه می باشد. همچنان قبرستان قدیمی گز شاهان و تمپ های پنگ، سه پایه زیارت، روباهی، ریگ سیستانی روستای چاه محمد (چاه شور) و مرکز شهرستان از آثار تاریخی این شهرستان به شمار می آیند.

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان دلگان

کوه خضر

کوه بزمان به عنوان دومین کوه مرتفع استان به ارتفاع حدود 3600 متر از سطح دریا در فاصله 30 کیلومتری شامل غرب بزمان واقع شده است. ناحیه ای معروف به زیارت حضرت خضر نبی (ع) در دامنه جنوبی آن قرار دارد که در تابستان دارای هوای مطلوب و چشم اندازی زیبا می باشند.

کوه خضر

روستای هیتک

روستای هیتک در موقعیت جغرافیایی 15 کیلومتری شرق شهر دلگان و در منطقه ی دشتی واقع شده است.
این روستا مطابق آنچه بین بزرگان این روستا مشهور است هسته ی اولیه ی آن حدود 200 سال پیش با اسکان اقوامی از دو طایفه میرکی و هوت می باشد. علت نامگذاری این روستا وجود نوعی درخت به نام هیت که در زبان بلوچی معنای زمین حاصلخیز است می باشد. روستا به دلیل حاصلخیز بودن به هیتک نامگذاری شده است.

روستای هیتک

دهستان هودیان

هودیان در فاصله ی 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر 7500 نفر از جمله بزرگ ترین دهستان و از زیباترین دیدنی های دلگان می باشد. اما آن چه در این میان از شهرت بیشتری برخوردار است پرتقال هودیان می باشد که زبانزد خاص و عام مردمان این منطقه است. پرتقال هودیان با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه و واقع شدن در دل کوه ها از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که در اکثر بازارهای استان و شهرهای همجوار از دیگر دیدنی های دلگان و این روستا وجود آبگرمی بسیار زیبا در شمال روستا، که جاذبه های درمانی، گردشگری و توریستی زیادی دارد می باشد.

روستای هودیان

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

شهر فنوج | خوش آب و هواترین شهرستان استان سیستان و بلوچستان

هانیه گل محمدی ، جمعه 21 اردیبهشت 1397

شهرستان فنوج سیستان و بلوچستان از زیباترین شهرهای سرزمین ایران در جنوب غربی و 550 کیلومتری شهر زاهدان است. شهر فنوج تا مرکز کشور...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :