به مرکزی ترین شهر استان سیستان و بلوچستان، ایرانشهر سفر کنید!

شهری که در قسمت مرکزی سرزمین پهناور سیستان و بلوچستان قرار گرفته، ایرانشهر است. این شهر از بزرگ ترین شهرهای استان است که 18475 کیلومتر مربع وسعت دارد و دنیایی از زیبایی ها را درون خود جای داده. شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان از شمال و شمال شرقی با شهرهای زاهدان و خاش، از جنوب شرق با شهر مهرستان، از جنوب با شهر نیکشهر و سرباز، از غرب و جنوب غربی با شهر دلگان و از شمال غربی با استان پهناور کرمان هم مرز است. این شهر تا تهران 1975 کیلومتر مربع و تا مرکز استان 345 کیلومترمربع فاصله دارد. ایرانشهر دارای آب و هوای گرم و اقلیم بیابانی گرم و خشک است و توصیه می شود هنگام سفر بهترین ماه از فصل زمستان و پاییز را انتخاب کنید تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفری هیجان انگیز به دیدنی های ایرانشهر در استان پهناور سیستان و بلوچستان...

ایرانشهر

معرفی جاذبه های تاریخی شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان

قلعه ناصری

قلعه ناصری از دیدنی های ایرانشهر در مرکز شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان واقع شده و پس از قلعه بمپور، مهم ترین و وسیع ترین قلعه بلوچستان محسوب می گردد. در حال حاضر از این قلعه زیبا به جز حصار اصلی و سر درب ورودی، قسمت هایی از حمام و سرباز خانه در حال بازسازی آثار دیگری به چشم نمی خورد. این قلعه عظیم با مساحتی بالغ بر 36 هزار متر مربع (195* 185 متر) با نقشه تقریبا مربع با مصالح عمده خشت خام، آجر و گل ساخته شده است. تاریخ ساخت آن به دوره قاجار باز می گردد و حصار و دروازه ورودی آن از جاذبه های تاریخی مهم ایرانشهر است.

قلعه ناصری

قلعه بمپور

درباره ی تاریخ بنای این قلعه که یکی از زیباترین دیدنی های ایرانشهر است، تردیدهایی وجود دارد و با قاطعیت نمی توان تاریخ آن را تعیین کرد. بنا بر برخی اسناد تاریخی، نادرشاه اجازه ساختمان این قلعه را به نصیرخان داده است، اما این مسئله نیز مشهود است که بنای این قلعه از این زمان (افشاریه) کهن تر می باشد و احتمالا از رمان دودمان ساسانیان می باشد.
مصالح به کار رفته در این قلعه خشت خام و گل رس بوده که بر روی یک تپه مصنوعی احداث شده است. دیوارهای غربی و شرقی در هر راس دارای برج های استوانه ای می باشند. از چهار برجک دیده بانی تنها دو برجک آن به ارتفاع 2 متر باقی مانده اند.
در داخل قلعه یک ردیف از اتاق های جسبیده به دیوار قلعه برای امور مختلف در نظر گرفته شده اند. یک حلقه چاه نیز در درون قلعه وجود دارد.

قلعه بمپور

گورستان اسپیدژ

با حدود 25 هکتار وسعت دربردارنده ی آثار دو دوره متمایز دوره اسلامی و دوره پیش از تاریخ می باشد. دوره اسلامی آن شامل بقایای قلعه سنگی و استحکامات سنگ چین و قبور آن می باشد.
آثار دوران پیش از تاریخ این بخش مربوط به دو دوره کوتاه تر زمانی، هزاره سوم قبل از میلاد و عصر برنز و دیگری اواسط هزاره ی دوم قبل از میلاد و اواخر عصر برنز جدید و آغاز عصرآهن است. از انواع دست ساخته های مسی و مفرغی اسپیدژ می توان به ساخت ظروفی همچون کاسه، پیاله، لیوان، ملاقه، مهرهای استامپی، آیینه های گرد و دسته دار، سنجاق، سرمیله و سرمه دان اشاره کرد.

گورستان اسپیدژ

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان

چشمه های آبگرم بزمان

در شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان 9 چشمه آبگرم وجود دارد که معروف ترین آن ها بزمان است. این چشمه در بخش بزمان در فاصله 100 کیلومتری شمال غربی ایرانشهر واقع شده است. آب این چشمه از شکاف سنگ ها بیرون می آید. دمای 5/35 درجه آب به علت فعالیت های آتشفشانی است.

چشمه های آبگرم بزمان

رودخانه دامن

رودخانه دامن از مجاورت روستایی به همین نام می گذرد که مناظر بدیع و دل انگیزی از ترکیب نخلستان های صبور و سرفراز و شالیزار خرم و پربار را یک جا پدید آورده است.

رودخانه دامن

رودخانه بمپور

یکی از رودخانه های دائمی بلوچستان است که از ارتفاعات کارواندر در 120 کیلومتری شمال شرقی ایرانشهر سرچشمه می گیرد.

روستای گردشگری آبادان

این منطقه از دیدنی های ایرانشهر در مسیر ارتباطی 30 کیلومتری جاده ایرانشهر زاهدان واقع شده است. وجود رودخانه دائمی دامن، نخلستان های سرسبز، سد، جنگل گز و محوطه های تاریخی از جمله نگاره های اطراف روستا از جاذبه های روستای هدف گردشگری آبادان می باشد.

روستای گردشگری آبادان

منطقه حفاظت شده بزمان

این منطقه با وسعت 688324 هکتار، منطقه کوهستان بزمان و تپه ماهورها و دشت های اطراف این کوه را در برمی گیرد. پوشش گیاهی مشرف به دامنه ها شامل گیاهانی نظیر خرزهره، داز، قیج، درمنه و انواع بنه می باشد. حیوانات وحشی در این ناحیه شامل کبک، تیهو، دراج، خرگوش، کل، بز، قوچ و میش است.

کوه بزمان

این شهرستان از دیدنی های ایرانشهر دارای سلسله کوه های بزمان می باشد که به دهستان هودیان منتهی می گردد و از دهستان هودیان به سلسله جبال بارز متصل می باشد.
حوزه شهرستان از سمت شمال از کوه های بزمان (زنده) و هودیان تا منطقه کاشک و گرم شور به سمت مرکز شهرستان منتهی به منطقه جازموریان جاری می باشند، از سمت جنوب از کوه های فنوج و روستای اسفند و رمشک به سمت مرکز بخش جلگه چاه هاشم و بخش مرکزی سرازیر می باشند و به جازموریان منتهی می گردد.

منطقه حفاظت شده بزمان

آبشار سرابدوک

سرابدوک از توابع بخش بزمان در 135 کیلومتری واقع در جاده ایرانشهر دلگان می باشد.

آبشار سرابدوک

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

شهر فنوج | خوش آب و هواترین شهرستان استان سیستان و بلوچستان

هانیه گل محمدی ، جمعه 21 اردیبهشت 1397

شهرستان فنوج سیستان و بلوچستان از زیباترین شهرهای سرزمین ایران در جنوب غربی و 550 کیلومتری شهر زاهدان است. شهر فنوج تا مرکز کشور...

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :