سیب و سوران | سرزمینی که در آن آب روان است

سرزمینی که در آن آب روان است به سیب و سوران نسبت داده شده است. شهرستان سیب و سوران سیستان و بلوچستان با داشتن مساحتی حدود 6780 کیلومتر مربع یکی از شهرهای جنوب شرقی ایران است که حدود 3/6 درصد از مساحت استان سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده. سیب و سوران از شمال با سراوان، از شرق با سراوان و پاکستان، از جنوب با مهرستان و از غرب با خاش هم مرز است. این شهر از چهار دهستان با نام های پسکوه، سیب و سوران، هیدوچ و کنت تشکیل شده و دارای دو مرکز شهری شامل سوران و هیدوچ می باشد. شهر سیب و سوران تا تهران 1950 کیلومتر مسافت دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1131 متر است. آب و هوای گرم و خشک بر این شهرستان حاکم است، پس بهتر است فصل پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید. در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفری جذاب به جاذبه های گردشگری سیب و سوران...

نقشه شهرستان سیب و سوران

معرفی جاذبه های تاریخی شهرستان سیب و سوران

قلعه سب

زیباترین و سالم ترین قلعه ای است که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان به جا مانده است. آیینه تمام نمای این قلعه که حاکمان صفویه و بعد از آن ها است، از جمله 27 بنای تاریخی استان است که هنوز پابرجاست. قلعه سب در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی بوده است. نام قلعه "سب" از نام روستای "سیب" به معنی جایگاهی که در آن آب روان است، گرفته شده است. این واژه به طایفه های کهن در سراوان هم اطلاق می شود.

قلعه سب

قلعه کنت

در روستای کنت شهرستان سیب و سوران واقع شده است. این قلعه از جاذبه های گردشگری سیب و سوران روی صخره ای طبیعی در سه طبقه ساخته شده که ورودی این قلعه در قسمت جنوبی آن در حدود 13 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و به حیاط جنوبی قلعه منتهی می شود. اطراف حیاط مرکزی طبقه عامه نشین می باشد که دارای 11 اتاق، شامل اسطبل، انبار و... است و پله ای در شمال قسمت حاکم نشین قلعه ارتباط آن را با سایر طبقات فراهم می کند. راهرویی در قسمت شمالی اتاق ها قسمت شرقی قلعه را به هم مرتبط می سازد.
در ضلع غربی دو برج نگهبانی و همچنین دور تا دور قلعه غلامگرد جهت حفاظت قلعه و دفاع از آن است. این قلعه به دستور حاکم محلی و توسط معماران بومی در دوره افشاریه ساخته شده است.

قلعه پسکوه

بنای این قلعه به دوره اسلامی و قاجاریه بر می گردد و همچون دیگر قلعه های این شهرستان از دو قسمت حاکم نشین وعامه نشین تشکیل یافته است. قسمت حاکم نشین دارای دو طبقه بوده که در طبقه بالا دارای سالن هایی که محل برگزاری جلسات روزانه حاکم بوده، احداث شده است. فرم و تزیینات خاص این اثر تاریخی از ویژگی های این بنا می باشد که بر زیبایی بنا افزوده و برای شکست نور نیز کاربرد دارد.

قلعه پسکوه

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان سیب و سوران

پیر گیابان (چشمه آب گرم)

در 12 کیلومتری شهر سوران واقع است. آب این چشمه دارای خاصیت گوگردی بوده و در بهبود بیماری های پوستی مورد استفاده قرار می گسرد.

تپه شنی (ریگ زرگران)

در 10 کیلومتری شهر سوران تپه ای مرتفع از شن در دامنه کوه از جاذبه های گردشگری سیب و سوران که در طی سالیان به یک حالت مانده و هر چه از شن آن برداشت شود سریع در مدت کوتاه به حالت جاذبه بر می گردد، بسیار زیبا می باشد و هرچه بر روی آن سر بخورند هیچ گونه حالت چسبندگی بر لباس ندارد.

تپه شنی (ریگ زرگران)

حشانی

در 67 کیلومتری شهر سوران در منطقه زیبا و جذاب دامنه کوه بیرک و دهستان پسکوه واقع شده است.

حشانی

آبشار بنگر

در فاصله 100 کیلومتری شهر سوران در دهستان پسکوه در منطقه کوه بیرک در دامنه کوه قرار گرفته، بسیار زیبا و بکر می باشد.

آبشار بنگر

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جابجایی زائران از پایانه های مرزی شلمچه و چذابه روان است

گلاره یوسف پور ، پنج شنبه 16 شهریور 1402

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، جابجایی زائران از پایانه های مرزی شلمچه و چذابه روان است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :