جاذبه های گردشگری شهرستان نیکشهر را اینبار متفاوت تجربه کنید!

شهرستان نیکشهر با جاذبه های گردشگری شهرستان نیکشهر، این روزها مقصد بسیاری از گردشگران است. این شهر با مساحت 12280 کیلومترمربع حدود 6/6 درصد از مساحت کل استان سیستان و بلوچستان را در بر گرفته است و مانند نگینی می درخشد. شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان از شمال با شهرهای دلگان و ایرانشهر، از شرق با شهر قصرقند، از جنوب با شهرهای چابهار و کنارک و از غرب با شهرهای فنوج و استان هرمزگان هم مرز است. شهرستان نیکشهر دارای 3 مرکز شهری به نام های نیکشهر، اسپکه و بنت است و از 4 بخش مرکزی لاشار، بنت و آهوران تشکیل شده و 11 دهستان و 395 روستا دارد. با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای سفری شگفت انگیز به دیدنی های شهرستان نیکشهر. سفر به شهرستان نیکشهر می تواند تبدیل به یک خاطره برای کل عمر شود.

شهرستان نیکشهر

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان نیکشهر

قلعه نیک شهر

در قسمت غربی شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان در حاشیه رودخانه گنگ واقع شده است. ساخت قلعه مربوط به دوره صفویان است که تا دوره قاجار توسط حکمرانان منطقه مورد استفاده قرار گرفته است. قلعه مذکور محل حکم رانی طایفه شیرانی و بلیده ای بوده است. بناهای قلعه که در قسمت شمالی آن قرار دارد دارای 305 مترمربع زیربنا می باشد که شامل مسجد، حاکم نشین، آشپزخانه، حمام و دستشویی است و از دیدنی های شهرستان نیکشهر به حساب می آید.

قلعه نیک شهر

محوطه چهل دختران

در قسمت غربی شهر نیکشهر در حاشیه رودخانه گنگ و کنار جاده ترانزیتی چابهار نیکشهر و ایرانشهر واقع شده است. قدمت آن مربوط به دوره اشکانی است. سطح محوطه دارای آثاری از نوع سفال های قرمز رنگ است. همچنین می توان سفال های لعاب دار دوران اسلامی در سطح محوطه را نیز مشاهده کرد.آثار معماری شامل بناهای مربع، مستطیل شکل و هشت ضلعی می باشد. مصالح به کار رفته در آن ها آجر سفال قرمزرنگ است. همچنین می توان سفال های لعاب دار دوران اسلامی در سطح محوطه را نیز مشاهده کرد. این محوطه برای اولین بار توسط اشتاین گمانه زنی شده و برخی از آن به عنوان معبد گبرها یاد می کنند.

محوطه چهل دختران

محوطه هاتین (خاتون) گت

در دوران حکمرانی سلاجقه، حاکم کرمان به علت ترک کرمان توسط خاتون و همراهانش و رهسپار شدن آن ها به طرف بلوچستان، با گردآوری لشکر عظیمی به دنبال خاتون به تعقیب او می پردازد. خاتون خود را به گه و کوه گت در روستای داروکان کنونی می رساند. بعد از صعود به بالای کوه کت و استقرار همراهانش به ساخت حوض آب که دارای شیب است، می پردازد و حوضی به ابعاد 30/3 * 80/4 *11 متر می سازند که با ذخیره آب بتوانند خود را از هلاکت نجات دهند. آجرهای به کار رفته در ساخت حوض آب آجرهای سفالی قرمز رنگ به ابعاد 6*25*45 سانتی متر بوده اند که با ساروج به کار رفته اند. در قسمت شمالی حوض آب دو پلکان با ابعاد 6*110*480 سانتی متر وجود دارد که از جاذبه های گردشگری شهرستان نیکشهر می باشد.

محوطه هاتین (خاتون) گت

قلعه بنت

این قلعه در دوره قاجاریه توسط رئیس سلیمان، جد طوایف شیرانی در بنت ساخته شده است. این بنا بر روی تپه ای به ارتفاع 6 متر و مساحتی حدود 1700 متر مربع بنا شده است که مساحت خود قلعه 430 متر مربع می باشد. مصالح به کار رفته در بنا چوب، خشت و کاه گل است. این قلعه از دیدنی های شهرستان نیکشهر می باشد.

قلعه بنت

قلعه اسپکه

قلعه از دیدنی های شهرستان نیکشهر توسط میر نصیر خان از طایفه زند ساخته شده است. تاریخ ساخت بنا به سال به 760 سال پیش بر می گردد. این اثر قدیمی قسمت قلعه در نیمه شرقی آن می باشد که شامل تعدادی اتاق در قسمت شمالی و جنوبی است. مجموعه در سه سطح ساخته شده است. پایین ترین سطح در قسمت غربی می باشد که در گذشته حصار قلعه بوده و بعدها بنای دیگری در دو طبقه به آن اضافه شده است. قسمت زیرین اتاق ها جنوبی است که دسترسی آن ها از صحن قلعه بوده است. فرم زیبای بنا، ورودی بنا به زیباترین شکل و پی عظیم آن از موارد قابل توجه در این بنا می باشد.

قلعه اسپکه

قلعه چانف

قلعه در زمان میراولیا خان مبارکی همزمان با عهد ناصرالدین شاه قاجار بنا و بعد از او فرزندش میر خیر محمدخان مبارکی به حکمرانان قلعه منصوب می شود. بنا در سال 1324 هجری قمری توسط وی تکمیل می شود. مهم ترین تزیینات بنا مربوط به درها و پنجره های منبت کاری شده ای است که در بنا به کار رفته و دارای نقوش شمسه کامل و نقوش شاخه درخت خرما می باشد. این قلعه از دیدنی های زیبا در سفر به شهرستان نیکشهر می باشد.

قلعه چانف

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان نیکشهر

شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان علاوه بر آثار تاریخی حائز اهمیت دارای جاذبه های طبیعی فراوانی نظیر نخلستان های قدیمی، باغات میوه های گرمسیری، چشمه های آبگرم و آبشارهای طبیعی فراوانی است که می توان یکی از قطب های ویژه گردشگری در سطح استان پرجاذبه سیستان و بلوچستان باشد در این میان برخی از مناطق دارای ویژگی های خاص و جز مناطق بسیار زیبا است که می تواند نظر هر ببینده و گردشگری را به خود جلب کند.

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان نیکشهر

تنگ سرحه

تنگ سرحه از دیدنی های نیکشهر در 60 کیلومتری شمال غربی نیک شهر به طول 20 کیلومتر و در مسیر جاده ترانزیتی ایرانشهر به چابهار از مسیر نیکشهر واقع می باشد. جاده ای که در این منطقه عبور می کند با ارتفاع زیادی از حاشیه رودخانه که در برخی از قسمت ها به بالای 40 متر از حاشیه رودخانه می رسد به این منطقه جذابیت بیشتری بخشیده است. وجود آب جاری و روان با چشمه های آبگرم گونه های منحصر به فرد گیاهی که نادرترین آن گز روغن است. وجود باغات میوه، نخل های تنومند، زمین های شالیزار در حاشیه رودخانه به صورت پلکانی و وود پل های تاریخی از جمله پل دادشاه با نمایی بسیار زیبا از دیگر جاذبه های این تنگه زیبای تاریخی است.

تنگ سرحه

منطقه گردشگری شالمال

منطقه شالمال در 13 کیلومتری نیکشهر در شرق روستای جلائی کلگ از توابع بخش مرکزی قرار دارد. از مزیت های منطقه وجود آبشار بسیار زیبایی است که آب آن سرتاسر منطقه را فرا گرفته است و طبیعتی بسیار سرسبز و دلنشین را ایجاد کرده است وجود حیواناتی نادر چون خرس سیاه سبب شده است که این منطقه جز مناطق حفاظت شده در استان باشد که در سفر به شهرستان نیکشهر دیدنی می باشد.

منطقه گردشگری شالمال

منطقه گردشگری گرگان

منطقه گرگان در 60 کیلومتری شمال نیکشهر و قسمت شمالی دهستان مهبان از توابع بخش مرکزی است. وسعت منطقه 200 هکتار با جمعیتی بالغ بر 150 خانوار است. ارتفاع آن از سطح دریا در بلندترین نقطه 1378 متر است. کوه های بلند آن ادامه بلندترین ارتفاعات شهرستان یعنی کوه های آهوران است. طبیعت سرسبز، چشمه های جاری آب، دره های عمیق که دو طرف آن درختان سرسبز خرما، انجیر، انواع مرکبات و میوه های سردسیر نظیر سیب و هلو از دیدنی های نیکشهر را فراگرفته است از مناظر دیدنی منطقه است. آب باغات از طریق کانال های تراشیده شده از حاشیه کوه هدایت می شود. این منطقه یکی از مناطقی است که میزبان برف در فصل سرما است و طبیعت آن بسیار زیبا و سرسبز است.

منطقه گردشگری گرگان

منطقه بلپیر

در 16 کیلومتری غرب شهرستان نیکشهر قرار دارد که از توابع بخش مرکزی است. وسعت منطقه 35 هکتار است که 22 هکتار آن مزارع کشاورزی و نخلستان است. دارای جمعیت 370 نفری است. مهم ترین محصولات آن خرما، مرکبات، انبه، یونجه و انواع سبزیجات می باشد و در هنگام سفر به شهرستان نیکشهر دیدنی خواهد بود.

منطقه بلپیر

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

جاذبه های گردشگری بمبئی را در اوج زیبایی و نشاط تجربه کنید

ز. نیرومند ، چهارشنبه 12 اردیبهشت 1397

بمبئی یکی از مشهورترین شهرهای هندوستان و از بزرگ ترین مراکز تجاری و اقتصادی این کشور می باشد.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 1 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 13 خرداد 1397

    عالیه دمتون گرم این مناطق رو دنیا باید ببینن و بازدید کنن درحالی که توریست یکس از صنعت های پردرآمد دنیاست ولی تو کشور ما مغفول واقع شده دستتون درد نکنه عالی عالی