خوشگذرانی در قشم | آشنایی با جاذبه های گردشگری جزیره زیبای قشم

جزیره قشم بسیار زیبا و متنوع است و دارای جذابیت های متنوعی از دره ستاره ها و افسانه هایی که درباره آن گفته می شود تا جنگل های دریایی حرا، غار خربس قشم، تنگه چاهکوه، غار نمکدان و جزایر غاز هست. جاذبه های گردشگری قشم با قرار گرفتن در تنگه هرمز و در ارتفاع 1302 متری از سطح دریا، به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی کشور در این چند ساله اخیر شناخته شده است. جزیره قشم و جاهای دیدنی قشم دارای مساحتی به اندازه 1500 کیلومتر مربع بوده که در واقع 140 کیلومتر و 11 کیلومتر عرض دارد. نقش جزیره قشم، در طول تاریخ و زمان لشکر کشی ایلامی ها گرفته تا اسکندر، عباسیان، امویان، پرتغالی ها و انگلیسی ها هموار ه موثر و تاثیر گذار بوده و این امر به خاطر موقعیت سوق الجیشی این جزیره می باشد. مردم جزیره، به کارهایی چون نخل داری، لنج سازی، صیادی و داد و ستد مشغول هستند. برای لذت بردن از دیدنی های قشم باید بدانید که آب و هوای جزیره قشم گرم و مرطوب بوده و تحت تأثیر اتمسفر جریان های مدیترانه ای اقیانوس هند و صحرای عربستان هست و از آنجایی که در مجاورت آب های گرم خلیج فارس قرار گرفته و عرض جغرافیایی کمی دارد، درجه حرارت آن همواره بالای صفر و به طور میانگین 26 درجه است. ما در مطلب مراکز تفریحی قشم از همگردی می خواهیم شما را با جاهای دیدنی قشم در خلیج فارس آشنا کنیم، پس در ادامه مطلب جاهای دیدنی قشم همراه ما باشید.

جزیره قشم

آشنایی با غار نمکدان

کوه گنبدی شکل که ارتفاع آن 237 متر از سطح دریا هست، غار نمکدان نامیده می شود از نمک های این غار که از جاهای دیدنی قشم هست، می توان به عنوان نمک طبی برای ورزشکاران حرفه ای استفاده کرد، چون دارای عناصری مانند منزیم است. غار نمکدان از نمونه جاذبه های گردشگری قشم بوده و به عنوان طولانی ترین غار نمک جهان شناخته می شود. این غار که از جاهای دیدنی قشم هست، 6400 متر طول دارد و خاصیت درمانی نیز برای کسانی که تنگی نفس و آسم دارند، داشته اگر بتوانند در داخل غار بمانند و از هوای آن تنفس کنند. استالاکیت های بلورین نمک که در داخل غار نمکدان قرار دارند، دیدنی و تماشایی هستند و مناظر زیبایی را می توان در سقف غار نمکدان به واسطه وجود قندیل های بلورین و مرمری که در شکل های گوناگون هستند را شاهد بود که همه این عوامل، باعث می شوند که غار نمکدان در بین دیدنی های قشم ارزش دیدن را داشته باشد مخصوصا که امکانات رفاهی و گردشگری خوبی را در این چند ساله اخیر در اطراف آن شاهد هستیم. جریان آبی که از داخل این غار به صورت دائمی در حال جوشیدن است، در بیرون از کوه نمک به صورت یک چشمه نمک ظاهر می شود و حوضچه طبیعی زیبایی را در بین جاذبه های گردشگری قشم شکل می دهد که از دور به مانند برف زمستانی بوده که بر این قسمت از زمین باریده است. آب چشمه در تمام ماه های سال جریان دارد.

جاهای دیدنی قشم | غار نمکدان
جاهای دیدنی قشم | غار نمکدان 2
جاهای دیدنی قشم | غار نمکدان 3

تندیس ها و کوه های جزیره قشم

فعل و انفعالاتی چون طوفان های باران زا و وزش باد سبب شده تا این تندیس ها و نمادهای زیبا در انواع مختلف به وجود آیند. این تندیس ها را در هیچ کدام از جزایر خلیج فارس نمی توان شاهد بود و منحصرا در بین دیدنی های قشم دیده می شوند و به شکل های عجیب و غریب و متنوع دیده می شوند. فروکش کردن آب و تحولات دورانی سبب گشته که در میان جاذبه های گردشگری قشم، کوه های با ارتفاع کم و بسیار جالب توجه شکل بگیرند که بر روی آن ها دو کفه ای ها، لایه های اسفنجی و مرجانی دیده می شوند.

جاهای دیدنی قشم | تندیس ها و کوه های جزیره قشم

انجیر معابد جزیره قشم

درخت لور، از دیدنی های قشم بوده که همواره سرسبز هست و به انجیر معابد معروف است. این درخت، در منطقه توریان و در نزدیکی بقعه ای که به نام بقعه زیارت پیر شناخته می شود و دارای معماری به سبک معماری کهن هست. درخت لور دارای ریشه های هوایی با تاجی بزرگ بوده و دارای میوه خوش طعم و مطبوع است و این نوع درختان بیشتر در مناطق حاره ای دیده می شوند.

جاهای دیدنی قشم | درخت لور
جاهای دیدنی قشم | درخت لور2

غار خربس در جزیره کیش

این غار در بین جاذبه های گردشگری قشم که بر اثر تخلیه ماسه ها از حفره سنگ ها و گرداب پدیدار گشته، در بدنه کوهی مشرف به دریا، در کنار جاده جنوبی، در فاصله 12 کیلومتری جزیره قشم و در دشت میانکاسه واقع شده است. این احتمال می رود که کاربری این غار در دوران پیش از اسلام به صورت پناهگاه یا نیایشگاه بود. این موضوع را می توان از گسترش غار در قسمت های تالار میانی و دهلیزهای انشعابی که در آن وجود دارند، فهمید.

جاهای دیدنی قشم | غار خربس
جاهای دیدنی قشم | غار خربس 2
جاهای دیدنی قشم | غار خربس 3

سد گوران در جزیره قشم

این سد از دیدنی های قشم بوده که قدمتش به دوران زرتشتیان و گبران باز می گردد و در مجاورت جاده طبل، در نزدیکی های روستای گوران و در 78 کیلومتری شهر قشم واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری قشم به شمار می رود.

جاهای دیدنی قشم | سد گوران
جاهای دیدنی قشم | سد گوران 2
جاهای دیدنی قشم | سد گوران 3

نیایشگاه ناهید جزیره قشم

در مسیر راه جاده درگهان و در 3 تا 5 کیلومتری شمال غربی جاذبه های گردشگری قشم، تپه ای قرار گرفته که محل نیایشگاه و عبادتگاه زرتشتیان بوده و امروزه از دیدنی های قشم به شمار می رود و دارای منظره زیبایی مشرف به خلیج فارس است.

جاهای دیدنی قشم | نیایشگاه ناهید
جاهای دیدنی قشم | نیایشگاه ناهید 2

دره ستاره های جزیره قشم

دره ستاره ها، مکانی جالب و شگفت انگیز و افسانه ای در جزیره قشم است که به سبب فرسایش باد و باران و رگبارهای فصلی که در این جزیره صورت گرفته، به وجود آمده است. این دره با نام های ستاره افتاده یا استاره در نزد مردم محلی شناخته می شود و در شب هایی که مهتابی است، زیبایی خاص و بی نظیری دارد و یکی از زیباترین مناطقی است که بر اثر فرسایش خاک بوجود آمده است. افسانه ها حاکی از این هستند که در این منطقه ستاره ای به زمین برخورد کرده و سبب شده که خاک از دل زمین بیرون بزند و بر اثر خشک شدن به مرور این اشکال زیبا و حیرت انگیز شکل بگیرند و برخی نیز اعتقاد دارند که در شب ها، ارواح و جنیان رفت و آمد دارند. به هر حال این نظریه ها تا به الان به اثبات نرسیده و چیزی که معلوم است، علت پدیدار شدن این پدیده طبیعی به سبب فرسایش خاک هست. این منطقه در بین جاهای دیدنی قشم بازدیدکنندگان زیادی از سراسر کشور وجهان دارد و بنابراین از سال 85 به بعد، تصمیمات خوبی در خصوص رفاه حال بازدید کنندگان در حوالی آن انجام شده و امکانات رفاهی و بهداشتی مناسبی در نزدیکی آن تعبیه گردیده و امروزه تحت عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و در بین مراکز تفریحی قشم در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده و به عنوان اثر جهانی و بین المللی شناخته می شود.

جاهای دیدنی قشم | دره ستاره های جزیره قشم
جاهای دیدنی قشم | دره ستاره های جزیره قشم 2
جاهای دیدنی قشم | دره ستاره های جزیره قشم 3

تنگ عالی و تنگه چاهکوه جزیره قشم

تنگه چاهکوه از زمان های قدیم در مرکز جزیره و در میان کوه سنگی وجود داشته که داخل آن به صورت طاق ها و دالان هایی با پیچ و خم های زیاد و سکوهای عجیب و غریب می باشد. این تنگه در داخلش چاه هایی برای تامین آب شرب مردم منطقه از زمان های دور که دقیقا مشخص نیست کی است، کنده شده و شکاف هایی که در دل این کوه سنگی وجود دارد و به شکل ضربدر می مانند، آب را از بالا به داخل چاه ها هدایت می نماید. یکی دیگر از تنگه های جزیره قشم تنگه عالی بوده که در قسمت جنوبی روستای چاهو غربی و چاهوی شرقی قرار گرفته است. این تنگه در بین جاهای دیدنی قشم که در نهایت به غار نمکدان منتهی می شود، از شیارها و حفره های گوناگونی به شکل نیم کروی و قاشقی و طاقچه ای تشکیل شده و از جاهای دیدنی قشم به حساب می آید.

جاهای دیدنی قشم | تنگه چاهکوه
جاهای دیدنی قشم | تنگه چاهکوه 2

قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم

قلعه پرتغالی ها از نمونه جاهای دیدنی قشم بوده و دارای دو برج در دو طرفین هست. این مکان در بین جاهای دیدنی قشم در سال 1621 به دستور پادشاه پرتغال ساخته شد. در واقع در ساخت آن از مصالحی چو ن ملات گچ و ساروج ، سنگ های مرجانی و سنگ لاشه استفاده شده و معماری آن به سبک بناهای دوره ساسانیان می ماند. این قلعه قدیمی و مخروبه در واقع کاربردش کنترل ترافیک دریایی خلیج فارس و منطقه هرمز در بین دیدنی های قشم بوده و در سال 1622 میلادی سپاهیان ایرانی توانستند این قلعه را فتح کنند و به تسخیر خود درآورند.

جاهای دیدنی قشم | قلعه پرتغالی ها
جاهای دیدنی قشم | قلعه پرتغالی ها 2
جاهای دیدنی قشم | قلعه پرتغالی ها 3

حیات وحش دریایی جزیره قشم

اگر بخواهیم دیدنی های قشم را از نظر وجود گونه های مختلف حیوانات دریایی مورد بررسی قرار دهیم، باید خدمتتان عرض کنیم که این جزیره پر از ماهی های گوناگون می باشد. همچنین از معروف ترین گونه های حیوانات جزیره می توان به لاک پشت سبز اشاره کرده که بیشتر در جاهای دیدنی قشم می توان آن ها را دید. در جزیره وجود 11 گونه خرچنگ از سه خانواده مختلف نیز می تواند در نوع خودش جالب توجه باشد. همچنین شما می توانید در این جزیره دلفین بینی بطری را از نزدیک ببینید. اگر دوست دارید از لاک پشت های جزیره بازدید داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که از نمونه مراکز تفریحی قشم در قسمت جنوب شرقی جزیره لذت ببرید.

جاهای دیدنی قشم | حیات وحش دریایی جزیره قشم

جنگل دریایی حرا جزیره قشم

یکی دیگر از جاهای دیدنی قشم، جنگل های دریایی حرا می باشد که مساحتی در حدود 200 کیلومتر مربع را در بر گرفته اند. این درختان دارای شاخ و برگ های سبز رنگ روشن و در اندازه های 3 تا 6 متر دیده می شوند. یکی از ویژگی های ممتاز جنگل های حرا این است که می تواند مکان مناسبی برای مهاجرت پرندگان مهاجر باشد زیرا که شرایط زیستگاهی مناسبی برای پرندگان چون حواصیل بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، اگرت بزرگ، سلیم خاکستری، کفچه نوک تیز، کاکائی و گیلانشاه را دارا می باشد. در واقع جنگل های حرا در بین جاهای دیدنی قشم محل مناسبی برای رشد انواع ماهیان سخت پوستان و نرم تنان هستند. این پرندگان می توانند از این منبع غذایی مهم تغذیه کنند. بهترین مکان برای رشد درختان حرا آب های شور می باشد که در منطقه ای که این درختان قرار گرفتند و گلوگاه شان در هنگام مد آب دریا در آب فرو می روند. از ویژگی های جالب این درختان در بین مراکز تفریحی قشم این است که می توانند از خود نمک دفع کنند که اینکار را با جذب بخش شیرین آب دریا انجام می دهند. در واقع می توان آن ها را یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی دانست که بیشتر در تنگه خوران گسترده شده اند. همچنین می توان انواع مرغ های ماهی خوار دریایی را مخصوصاً مرغ ماهی خوار دریای سفید یا اگرا البا، مرغ باران یا کارات دریده و آبچلیک در میان این درختان حرا مشاهده کرد که بیشتر آبچلیک ها و پهلوها در فصل زمستان محل زیستشان را میان جنگل های حرا انتخاب می کنند. به طور کلی می توان این طور بیان کرد که جنگل های حرا در بین مراکز تفریحی قشم به مانند سرزمینی برای تغذیه و استراحت پرندگان مهاجر و ماهی خواری است که از اروپا و آسیا به سمت آفریقا مهاجرت می کنند و چون مسیرشان از میان خلیج فارس و از جنوب ایران و تنگه هرمز بوده، می توان انواع این پرندگان مهاجر را که بیش از 43 گونه مرغ ماهی خوار هستند، در جنگل های حرا در بین مراکز تفریحی قشم از نزدیک دید.

جاهای دیدنی قشم | جنگل دریایی حرا جزیره قشم

چاه های طلا یا تل آب جزیره قشم

این چاه ها در قسمت شمالی فرودگاه بین المللی قشم و در کنار قلعه نادری لافت واقع شده اند. چاه های تل آب تعدادشان به 366 حلقه چاه می رسد که به اندازه تعداد روزهای کبیسه در یک سال شمسی می باشد و بدان علت نام ان طلا خوانده شده که چون آب در این جزیره از ارزش بالایی برخوردار است، آن را به این نام که اتفاقا اشتباه هست، خوانده اند در واقع نام اصلی این چاه ها تل او می باشد که او در زبان فارسی کهن به معنی آب خوانده می شده است. مردمان آن روزگار رسمشان بر این بود که در هر روز سر یکی از چاه ها را باز می کردند و از آن آب بر می داشتند. این چاه ها در بین مراکز تفریحی قشم به گونه ای ساخته شده بودند که آب باران از تلی که مشرف بر چاه ها بود و از سطح سنگی مرجانی پوشیده شده بود، به داخل این چاه ها می رفت و جمع می شد و آبی که در این چاه ها ذخیره می شد، کاملا خنک و تمیز بود زیرا کف چاه های تل آب از لایه های گچ پوشانده شده بود. از دیگر مراکز تفریحی قشم می توان به بادگیرهای خانه های روستایی و برج دیدبانی که قدمتش به قرن هفدهم باز می گردد، اشاره کرد که از ویژگی های منحصر به فرد این بناها این است که از نظر فناوری که در آن ها به کار برده شده، برای تهویه هوا در مناطق گرمسیری خاص هستند.

جاهای دیدنی قشم | چاهای طلا یا تل آب جزیره قشم

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با راههای مختلف رسیدن به جزیره قشم

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 5 بهمن 1401

این خبر به جهت آشنایی با راههای مختلف رسیدن به جزیره قشم برای شما نگارش شده است.

نظرت چیه
3 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 8 تیر 1398

    با این تعریف و توصیفی ک شما کردین کاملا با واقعیت ها مغایرت دارد ، توخود شهر و کنار تفریحگاه هاییکه شما گفتین ، حتا ی سرویس بهداشتی درست و حسابی وجود نداره ، و از کانکس های بی در و پیکر و خیلی کثیف ب عنوان دستشویی استفاده میشود ،

    • 31 اردیبهشت 1397

    لطفا به این مناطق رسیدگی کنید تامسافرین درعذاب نباشند درکنارتبلغات به امکانات رفاهی وبهداشتی واستراحتگاهها بپردازید باتشکر.بدترین مسافرت درطول عمر قشم بود

    • 31 اردیبهشت 1397

    سلام فروردین97 درطول 6روزی که درقشم اقامت داشتیم ازلحاظ امکانات رفاهی وبهداشتی درحد صفر بود