گشت و گذاری خاطره انگیز در شهر سنندج

hb چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397

سنندج از جمله شهرهای ریشه دار و تاریخی کشور ایران می باشد. این شهر مرکز استان کردستان از استان های غربی کشور است و دارای جمعیتی حدود 400 هزار نفر می باشد. سنندج به دلیل داشتن پتانسیل های گردشگری و دیدنی فراوان در زمینه های تاریخی و فرهنگی می تواند یک مقصد ارزشمند برای آشنایی بیشتر با تاریخچه سرزمین پدری تلقی شود و بیش از پیش به دیدنی های سنندج باید توجه شود! آب و هوای شهر سنندج سرد و خشک می باشد و در فصل تابستان نیز شرایط هوای مطبوع در آن حاکم می گردد. در قدیم به این شهر، سِنَه می گفتند و دلیل آن را قرارگیری اش بر روی دامنه کوه می نامیدند. البته شهر سنندج دارای قلعه ای باستانی و قدیمی هم هست که آن را نیز به زبان کردی سنه دژ خطاب می کنند و به معنی قله ای که در کوهپایه واقع شده است، می باشد و از آن استفاده های نظامی در طول تاریخ این شهر می شده است. در خصوص سنندج شاید بد نباشد این را هم گفت که قدمت این شهر برمی گردد به سال 1040 هجری شمسی و یا همان نیمه نسخت قرن یازدهم که به دست سلیمان خان، حاکم انتخابی شاه صفوی برای حکومت کردن به کردستان عازم این دیار شد و تصمیم به ساخت شهری به نام سنه کرد که با گذشت زمان آن را سنندج نام نهادند. از جاذبه های گردشگری سنندج می توان به 10 مورد گردشگری در سفر به سنندج اشاره کرد.

گشت و گذاری خاطره انگیز در شهر سنندج

عمارت حبیبی

عمارت حبیبی در سفر به سنندج ساخته شده به دست شیخ الاسلام در عصر حکومت ناصری می باشد و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سنندج با معماری کاملا مغایر با دیگر سازه های استان کردستان می باشد و به سبک و سیاق معماری های ساختمان های نواحی مرکزی ایران، ساخته و پرداخته شده است. عمارت حبیبی در فضای بیرونی عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام واقع شده است و حضورش در شهر سنندج بسیار بر بار فرهنگی و تاریخی این شهر باستانی اضافه کرده است! عمارت حبیبی جدای از بحث های تاریخی و قدمتی خود، بیشتر به دلیل سبک معماری خاصی که نسبت به سایر بناهای موجود در سنندج در آن استفاده شده است، مورد توجه گردشگران و توریست های مختلف داخلی و خارجی قرار می گیرد. نوع معماری و سبک آیینه کاری و گچبری های انجام گرفته در این عمارت همگی مربوط به بناهای نواحی مرکزی ایران می شوند و به دلیل قدمت بالای خود یکی از سبک های معماری قابل احترام در کشور تلقی می شود. لازم به ذکر است که این عمارت یکی از بزرگترین ارسی های ایران را داراست و سازنده این ارسی ها کسی نیست جز استاد نامی شهر سنندج به اسم استاد حبیب الله سنندجی که ملقب هست به استاد نسا در این شهر.

عمارت حبیبی

حمام شیشه

حمام شیشه بناهایی است قدیمی و البته عمومی در مبحث استفاده شدن از سوی مردم! این حمام با اینکه از جذابیت ها و بخش های مختلفی همچون حمام گرم، هشتی، سربینه، ستون های سنگی و پاگرد ورودی، خزینه، سکو و تعدادی آب نما گرم و سرد تشکیل شده اما در اختیار استفاده عموم مردم قرار داشته است و باید گفت قدمت آن مربوط است به سال های سلطنت خاندان قاجاریه در ایران. حمام شیشه به این دلیل به یکی از دیدنی های سنندج بدل گشته است که در آن از درها و پنجره های شیشه ای رنگارنگ استفاده شده است و سبب به وجود آمدن نماهای فوق العاده چشم نوازی در محیط داخلی این حمام گشته است. البته علاوه بر شیشه های رنگی، آهک بری هایی قابل توجهی نیز بر روی دیوارهای این حمام به نقش جانوران و گیاهان گوناگون وجود دارد که می تواند برای علاقه مندان، بسیار حائز اهمیت باشد! ناگفته نماند که بخش زیادی از حمام شیشه سنندج در حال حاضر دیگر وجود ندارد و در طی زمان از بین رفته است و از جاذبه های گردشگری سنندج در زمان سفر به سنندج می باشد.

حمام شیشه

عمارت وکیل الملک

عمارت وکیل المک از معدود بناهای نامدار و متعلق به خاندان زندیه در شهر سنندج می باشد. به گواهی تاریخ سازنده این عمارت کسی نبوده است جز حاج محمد رشید بیگ وکیل که از امیران زمانه پیشین حکومت زندیه بوده است. این عمارت آن طور که در تاریخ بیان شده است نسل به نسل میان خانواده وکیل چرخیده و به شکل و شمایل امروزی خود در آمده است. در حال حاضر بخش های مختلفی مثل بازارچه، حمام، تعدادی حیاط و همچنین تعدادی واحد اقامتی و مسکونی و حتی تجاری و بهداشتی به این عمارت اضافه شده است و سبب گشته تا با وجود این همه امکانات خدماتی و رفاهی و علاوه بر آن، ستون های سنگی و مزین کاری های طنابی و آجرکاری های چشم نواز در آن، عمارت وکیل الملک تبدیل شود به یکی از دیدنی های سنندج. از قلم نیافتد که این عمارت بارها مورد مرمت و بازسازی جزئی و حتی کلی نیز قرار گرفته است که در سفر به سنندج دیدنی می باشد.

عمارت وکیل الملک

آرامگاه امامزاده پیر عمر

آرامگاه پیر عمر در اصل محل دفن یکی از پسران امام علی (ع) به نام سید عبدالصمد می باشد که در حوالی قلعه باستانی این شهر واقع شده است. این آرامگاه طبق شواهد موجود ساخته شده در سال 1046 قمری می باشد یعنی درست در عصر حکومتی سلیمان خان اردلان. امامزاده پیر عمر در اصل مجموعه ای است که در گذر زمان بخش های متعددی به آن اضافه شده است و حال با تعداد زیادی مقبره، محل دفن بزرگان و نامداران شهر سنندج می توان آن را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری سنندج معرفی کرد. ساختمان اصلی این مکان دارای سه فضای گنبد دار می باشد که دوتای این گنبدها برای مکان های زیارتی به کار رفته و دیگری برای مسجد مجموعه استفاده می شود. آرامگاه پیر عمر از نظر ظاهری و نوع معماری به کار رفته در ساخت، حرف های زیادی برای گفتن دارد! گچ بری های هنرمندانه، ارسی های ایجاد شده، آجرکاری ها و آیینه کاری ها و مخصوصا خط بنایی که به دور گنبد کشیده شده است، از جمله نکات ظریف موجود در این جاذبه گردشگری می باشد.

 آرامگاه امامزاده پیر عمر

موزه شهری سنندج

موزه شهری سنندج درست همان جایی است که شما می توانید با یک تیر چند نشان را هدف قرار بدهید! با رفتن به سراغ این موزه هم با تاریخ پیش از اسلام آشنایی پیدا می کنید و هم با دوران اسلام و هچنین بخشی به نام نمایش موقت که فضایی از این موزه شهری را به آن اختصاص داده اند. ساختمان این مکان تاریخی و فرهنگی در قسمت بیرونی یک از خاطره انگیزترین ساختمان های عصر قاجار به نام عمارت سالار سعید احداث شده است که خود این عمارت از جمله جاذبه های گردشگری سنندج به شمار می رود و در عصر ناصرالدین شاه قاجار و با تلاش های شبانه روزی ملا لطف الله شیخ الاسلام که وی از علمای اهل تسنن می باشد، ساخته شده است. از بحث اصلی فاصله نگیریم. ساختمان موزه سنندج در گذشته مورد استفاده های گوناگونی قرار گرفته است. در برهه هایی از تاریخ، از آن تحت نام دانشسرا، کتابخانه و حتی خانه پیشاهنگی استفاده به عمل آورده شده است و با کمی گذر زمان برای آخرین بار به عنوان موزه سنندج مورد کاربری قرار گرفته است.

موزه شهری سنندج

پارک کوهستانی و تفریحی آبیدر

پارک کوهستانی و یا مجموعه تفریحی آبیدر نام یک فضای وسیع میان دو کوه آبیدر بزرگ و کوچک می باشد که از معروفیت و محبوبیت زیادی هم نزد مردم برخوردار شده است. نام آبیدر به این خاطر بر روی این پارک تفریحی قرار داده شده است که در حوالی آن چشمه های آبی متعددی قرار گرفته است و از نظر کلمه ای نیز آبیدر به معنی آب جاری شده فراوان می باشد. کوه آبیدر بزرگ دارای ارتفاع 2350 متری و کوه آبیدر کوچک نیز دارای ارتفاع 2250 متری می باشد و می توان با رفتن به جاذبه های گردشگری سنندج، به خوبی از بالا نظاره گر نمای کلی شهر سنندج بود. البته این را هم باید گفت که این پارک اغلب میزبان گردشگران خارجی نیز می باشد و از نظر موقعیت مکانی هم در بخش غربی سنندج میان 2 کوه نامبرده شده، قرار گرفته است.

پارک کوهستانی و تفریحی آبیدر

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد از جمله دیدنی های سنندج است که با قطعیت تمام نمی توان تاریخ ساخت و تاسیس آن را ذکر کرد اما با توجه به محتویاتی که در کتاب های مختلف تاریخی در خصوص این عمارت درج شده است باید گفت به احتمال زیاد زمان ساخت این بنا مربوط می شود به زمان حکومت خسروخان اول اردلان که از نظر تطابق تاریخی برابر است با زمان حکومت کریم خان زند! در این عمارت سنگ نوشته ای به چشم می خورد که بر روی آن اسم فتحعلی شاه قاجار و همچنین امان الله خان اردلان به همراه عدد سال 1223 هجری قمری حکاکی شده است. آنطور که از شکل و ظاهر کلی عمارت خسروآباد معلوم است می توان گفت در طول تاریخ همیشه عمارتی بوده است برای اشراف و طبقه مرفه و چه بسا حاکمان اردلانی. ساختمان اصلی این عمارت از بخش هایی نظیر حمام، اتاق قاپچیان، اتاق خدمه، ساختمان شرقی و ساختمان مرکزی یا همان بنای شاه نشین برخوردار می باشد. در عمارت خسروآباد می توان با گچ بری های چشم نواز و آجرکاری اورسی ها و همچنین یک حوض بزرگ به شکل صلیب مسیحیان مواجه شد.

عمارت خسروآباد

حمام خان

بدون تردید یکی از جذاب ترین دیدنی های سنندج، همین حمام است که از بخش های مختلفی مانند حمام سرد، حمام گرم، سردرب ورودی، هشتی، خزینه، دستشویی و سرویس های بهداشتی، تون، آب انبار، و میان در برخوردار می باشد. حمام خان طبق کتیبه ای که در آن کشف شده است متعلق است به زمان حکومت والیان اردلان در خطه کردستان و یا به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم این حمام مربوط است به حکومت امان الله خان اردلان از حاکمان کردستان. حمام خان در کل سطح شهر سنندج از شهرت آوازه زیادی بهره مند می باشد و به راحتی می توان آن را در ناحیه مرکزی سنندج پیدا کرد. در این حمام تعداد زیادی آب نمای در بخش های حمام سرد، حمام گرم و خلوتی ها وجود دارد که در کنار آهک بری های کاملا هنرمندانه این حمام و همچنین کاشی کاری های رنگارنگ موجود در آن می تواند بسیار برایتان قابل توجه باشد!

حمام خان

خانه کرد و یا عمارت آصف خان وزیری

خانه کرد که از دیدنی های سنندج در زمان سفر به سنندج می باشد، نامی است که به تازگی بر روی عمارت آصف خان وزیری که تبدیل شده است به یک موزه تاریخی و فرهنگی جذاب گذاشته شده است. این عمارت در بخش مرکزی شهر سنندج قرار دارد و زمان ساخت آن مربوط است به دوران صفویه و در دوره های بعدی نیز یعنی حکومت قاجار و پهلوی اول در این ملک هم دچار بازسازی شده است و هم بخش های جزئی و کلی زیادی به مساحت آن افزوده شد. در حالت فعلی عمارت آصف خان دارای 4500 متر مربع مساحت می باشد و دارای سردرب نیم هشتی، ایوان ستون دار، حیاط مرکزی، حیاط مستخدمین، حمام شخصی، تعداید قنات رشته ای، تالار تشریفات، ارسی، رواق و سایر بخش های سازه ای در آن زمان می باشد و می توان به سادگی با سبک و سیاق معماری به کار رفته در نواحی غربی کشور با دیدن این عمارت رو به رو شد!

خانه کرد و یا عمارت آصف خان وزیری

مسجد جامع سنندج

و بالاخره اولین و با اختلاف، جذاب ترین جاذبه دیدنی شهر سنندج! مسجد جامع سنندج یکی از دیدنی های سنندج و شاید یکی از قدمتی ترین مساجد کل کشور باشد. این مسجد ساخته سال 1228 هجری قمری است یعنی درست در زمان حکومت امان الله خان اردلانی، والی کردستان در زمان سلطنت قاجار. مسجد جامع شهر سنندج ملقب است به دارالاحسان و صاحب دو ایوان، یک حیاط مرکزی، تعداد 12 عدد حجره برای مطالعه و زندگی طلاب، یک شبستان وسیع با 24 ستون در آن و همچنین سرستون هایی حکاکی شده با چندی از آیات قران کریم که در پیرامون شبستان این مسجد بزرگ قرار گرفته اند. البته تمام جذابیت های بصری این مکان مقدس به این موارد ختم نمی شود و می توان در آن نماهای محسور کننده بیشتری را به دلیل وجود کاشی های 7رنگ و استفاده از سنگ مرمز در ازاره های سراسری این مسجد بدست آورد که سبب شده تا این مسجد به یکی از دیدنی های سنندج در زمان سفر به سنندج بدل شود.

مسجد جامع

کلام آخر

دوستان و گردشگران عزیز فراموش نکنید که شهر سنندج از جمله قطب های تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می شود و جاذبه های دیدنی این شهر به این 10 مورد گفته شده ختم نمی شود! از دیگر جاذبه های موجود و قابل توجه در شهر سنندج که بنا به دلایلی در فهرست این مطلب از همگردی قرار داده نشده است. این بناها در زمان سفر به سنندج دیدنی هستند.

کلام آخر

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

گشت و گذاری خاطره انگیز در میان جاذبه های گردشگری لبنان

کیانا صدیقی ، چهارشنبه 9 بهمن 1398

در مطلب جاذبه های گردشگری لبنان به شرح بیشتر این کشور و برخی از دیدنی های لبنان پرداخته شد.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :