قله اورست | بلندترین قله و بام دنیا

بام اورست، بام دنیا، قله ای که ایستادن بر فراز آن، آرزوی تمامی کوهنوردان است. آرزویی که موانعی مانند داشتن توان بالای جسمانی و روحی، ناتوانی های ناشی از ارتفاع، آب و هوای نامساعد، بادهای وحشتناک و خارخ از تصور و ... همگی صعود از آن را غیرممکن کرده است، غیرممکنی که تنها انسانهای معدودی می توانند به آن تحقق بخشند. قله اورست بلندترین کوه جهان است که در رشته کوه های هیمالیا قرار گرفته، در مرز ساگارماتای نپال و تبت در دل چین. ارتفاع قله اورست از سطح دریا 8848 متر است. هشت هزار متر پر از برف، یخ، خون، پرچم های رنگی به قله نرسیده، خاطرات صعود و حتی اجساد کوهنوردان نگون بخت. اما اطلاعات بیشتر ما از قله اورست، محدود به دانستن این موضوع می شود که بلندترین بام دنیا است. بنابراین در ادامه برایتان از ماجرا کشف شدن آن، داستان های صعود و دانستنی های جالبی که ممکن است ندانید می پردازیم. با ما همراه باشید در صعودی مجازی به بلندترین قله دنیا ...

قله ارست

 داستان بام اورست

 در سال 1808، کشور انگلیس، نقشه برداران را به منظور شناسایی بلندترین کوه جهان، به سمت رشته کوه های جهان راهی کردند. این تیم متخصص با داشتن یک تئودولیت، دوربین نقشه برداری غول پیکری که 500 کیلوگرم وزن داشت و دوازده نفر باید آن را حمل می کردند بعد از حدود بیست سال تلاش، با رسیدن به رشته کوه های هیمالیا متوقف شدند. اما نه به علت کشف این موضوع که بام اورست بام دنیا است، بلکه به علت اینکه کشور نپال، آن ها را جاسوس می دانست. هرچند که در ظاهر برنامه با مشکل روبرو شده بود اما تیم نقشه بردار، تصمیم گرفت که مشاهدات خود را از منطقه یا موازی با رشته کوه های هیمالیا ادامه دهد. سال ها گذشت و در این میان، افراد بسیاری از تیم، به علت مریضی و حوادث، جان خود را از دست دادند و بسیاری از آن ها نیز به علت ضعف جسمانی، گروه را ترک کردند. درنهایت اما در سا 1856، ارتفاع کوه بام اورست اندازه گیری و 8840 متر گزارش شد. هرچند که طی این سال ها، بارها ارتفاع بام اورست، با چند عدد اختلاف اعلام شد اما این خطای اندازه گیری، تاثیری در لقب بلندترین کوه جهان نداشت. درنهایت در سال 2010، چین و نپال، نهایتا با توافق، ارتفاع قله اورست را 8848 متر گزارش کردند.

بام اورست

 نام گذاری

 اورست در گذشته اورست نبوده است و درواقع درمیان تبتی ها " قومولانگما " نام داشته، به معنی " زندگی الهه مادر ". هرچند که در نپال نیز، آن را " ساگارماتا " به معنی پیشاین آسمان می نامیدند. درواقع اورست، نام این روزهای خود را از اولین کاشف انگلیسی خود یعنی جرج اورست گرفته است.

نمایی از بام اورست

 اولین ها ...

قطعا بعد از شنیدن نام اورست، فکر افرادی که به آن صعود کرده اند از ذهنمان می گذرد. افرادی شجاع و دلیر، که به توانایی های خود و اینکه بالا رفتن و ایستادن بر فراز اورست، طرح الهی زندگی آنهاست، راهی هیمالیا شدند. در سال 1978 رینولد مسنر (ایتالیا) و پیتر هابلر (اتریش) اولین صعود به اورست را بدون کپسول اکسیژن انجام دادند. هرچند که گفته می شود برای اولین بار در سال1953 ادموند هیلاری از کشور زلاندنو و تنسینگ نورگای از کشور نپال بر فراز بام دنیا ایستاده اند.

فاتح اورست

فاتحان اورست

نکاتی جالب درباره اورست

1) بعد از برسر دهان ها افتادن نام اورست و ثبت سدن آن به عنوان مرتفع ترین قله جهان، یعنی از سال 1974 تا به سال 2015 که استثنایی رخ داد، هرساله حداقل یک نفر به اورست صعود کرده است. 
2) از بین حدود 5 هزار نفری که به اورست صعود کردند، کودکی 13 ساله، فردی نابینا، پیرزنی 73 ساله، پیرمردی 80 ساله و یک بانوی قطع عضو شده، عجیب ترین کوهنوردانی بوده اند که بر بام دنیا ایستادند.
3) در اورست، حدود 200 جسد مدفون شده وجود دارد که به عنوان راهنمای برای صعود مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از آن ها وصیت کرده بودند که اجسادشان در دل کوهستان باقی بماند.
4) نکته ناراحت کننده ای که وجود دارد 50 تن زباله در اورست است که لقب کثیف ترین کوه جهان را در کنار بلندترین کوه جهان، به آن اختصاص داده.
5) بین صعود و فرودهای عجیب، صعود مردی سوئدی با دوچرخه به دامنه کوه اورست و فرود دو مرد با پاراگلارایدر از قله در عرض 42 دقیقه، شاید عجیب ترین صعود و فرود تاریخ باشد.

بام اورست2

6) پیتر هیلاری، فرزند سر ادموند هیلاری که پدرش اولین فاتح اورست بود در سال 1990 به قله صعود کرد تا نامشان به عنوان  اولین پدر و پسری تبدیل شدند که به قله ی اورست صعود کرده اند در تاریخ ثبت شود.
7) سریع ترین صعود به اورست، تنها 8 ساعت و 10 دقیقه به طول انجامیده.
8) در مسیر صعود به اورست، اینترنت پر سرعت وجود دارد.
9) برای جوشاندن آب در اورست، باید گرمایی 71 درجه سانتی گرادی ایجاد کنید.
10) در سال 2005 اولین ازدواج در قله اورست به ثبت رسید و یک زوج نپالی، زن و شوهر اعلام شدند.

کوه اورست2

11) کوه اورست هرسال 4 میلی متر رشد می کند.
12) کوه اورست در سال 2015 به دنبال زلزله وحشتناک نپال، 2.5 سانتی متر کوچک تر شد.
13) کوهنورد نپالی، اپا شرا، توانسته 21 بار بام جهان را فتح کند.
14) متوسط دما در کوه اورست در زمستان منفی 35 درجه ی سانتی گراد و در تابستان حدود منفی 20 درجه ی سانتی گراد است.

اورست در برف
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

من صدای ابرها و کوه ها را شنیده ام و به دنبال نجوای آنان، پاهایم ناخود آگاه ترین قدم هایشان را برداشته اند، چشمانم زیباترین مناظر را دیده و طبیعت را در آغوش کشیده است. همه را نت به نت، مو به مو، رنگ به رنگ از بر کرده ام و نوشتم تا تو بخوانی و حس کنی، جادو ی آنچه را که من دیده ام، همچو بار اولم، مبهوت، ماتِ زیبایی، اشک در چشم و لبخند بر لب ...

بیشتر بخوانید

صعود زنان اردنی به قله اورست | رد شدن از خطر در ارتفاع !!

شایسته عسگریان ، جمعه 20 بهمن 1396

امان ال مجالی، یکی از اعضای گروه کوهنوردی زنان اردنی می باشد که قصد صعود به قله اورست را دارند.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :