سفر به شهر دزفول و دیدنی های بی مثالش

دزفول زخم های زیادی از جنگ هشت ساله دفاع مقدس را به تن خریده و لقب پایتخت مقاومت ایران را به خود اختصاص داده است. این شهر دارای مساحتی در حدود 762.4 کیلومتر مربع بوده و دارای جمعیتی در حدود 420 هزار نفر است. دزفول از سمت شرق به شهرستان مسجد سلیمان و به استان چهارمحال بختیاری، از سمت جنوب به اهواز و شوشتر، از شمال به استان لرستان و از سمت غرب به شهرستان اندیمشک محدود می شود. مردم دزفول به گویش دزفولی صحبت می کنند. با ما در راهنمای سفر به شهر دزفول همراه شده تا شما را با تعدادی از معروف ترین جاهای دیدنی شهر دزفول آشنا نماییم.

سفر به شهر دزفول

وجه تسمیه شهر دزفول

براساس راهنمای سفر به شهر دزفول باید بدانید که تا ابتدای قرن 13، دزفول را با نام اندامیش می شناختند. دژ را قلعه معنی می کنند و به احتمال زیاد، دزفول از دژ پل و از واژه پل گرفته شده است. در 48 کیلومتری دزفول، دژی طبیعی که در ایران جز مهمترین و مستحکم ترین دژها بشمار می رود، قرار گرفته و احتمالا منظور از دژ همین دژ طبیعی باشد. وقتی که جندی شاپور تخریب گردید، مردمانی از این دو شهر در کنار این دژ طبیعی دور هم جمع شدند و بتدریج با ساختن خانه و گسترش دیگر امکانات، شهرستان دزفول بوجود آمده است.

قدمت دزفول از نظر تاریخی به دوران ساسانیان باز می گردد. این شهرستان در بخش جلگه ای خوزستان قرار گرفته است. در روزگاری، دزفول بخشی از سرزمینهای هخامنشیان و امپراتوری های ایلام بشمار می رفت. این شهرستان از نظر قدمت سکونت انسان در آن دارای سابقه 5000 ساله بوده و فرهنگ مردم دزفول از فرهنگ کهن استان خوزستان به ارث برده شده است. بنا به اظهارنظر برخی از کارشناسان، در زمان ایلامیان دزفول به عنوان اولین پایتخت این امپراتوری شناخته میشد.

وجه تسمیه شهر دزفول

آب و هوای دزفول

آب و هوای شهر دزفول در پاییز و زمستان مدیترانه ای بوده و حداقل درجه حرارت در این شهر 2 درجه و حداکثر آن 46 درجه سانتیگراد هست. زمینهای حاصلخیز این منطقه به سبب وجود دو رود کرخه و دز هست. گردشگران زیادی هر ساله و در فصول مختلف علی الخصوص در عید نوروز به این شهر که دارای زیست بوم جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی بوده، سفر می کنند. تیر گرمترین ماه سال و دی سردترین ماه سال در دزفول هستند.

آب و هوای دزفول

غذاهای محلی دزفول

  • قلیه
  • آش ارده
  • بنگو
  • شوربا
  • شلی ارده
  • حریسه
  • عمر پیاز
  • باقله توحه
  • دنده رو
  • حمیس توله برشک
  • صندلی سلطون
  • برونی
غذاهای محلی دزفول

دیدنی های دزفول

آبشار شوی

آبشار شوی در رشته کوههای زاگرس قرار دارد. کوهی که آبشار شوی در مجاورت آن بوده، کوی سالن هست و در نواحی اطراف آن علی الخصوص در فصل بهار، میتوان تنوع زیستی و گونه های گیاهی گوناگونی را مشاهده نمود. ارتفاع آبشار شوی چیزی در حدود 85 متر و عرض آن در حدود 70 متر هست.

آبشار شوی

حمام کرناسیون

حمام کرناسیون به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم شده و دارای تزئینات ساده آجر کاری و سردری زیبا هست. از قسمتهای تشکیل دهنده آن میتوان به دالان ورودی، سربینه و گرمخانه اشاره کرد. این حمام در فهرست آثار ملی ایران با شماره 8477 به ثبت رسیده و از سال 1385 که میراث فرهنگی آن را بازسازی و تعمیر کرد، به عنوان موزه مردم شناسی مشغول به فعالیت هست. در موزه مردم شناسی دزفول میتوان با انواع گوناگون مشاغلی که از قدیم در شهر دزفول رایج بوده، آشنا شد.

حمام کرناسیون

تفریحگاه ساحلی علی کله

گردشگران زیادی در فصل تابستان و در اوایل بهار و عید نوروز به تفریحگاه ساحلی علی کله سر می زنند، چون علاوه بر زیبایی بی عیب و نقصی که دارد، آب و هوای خنکی را نیز مخصوصا در شبها در این منطقه میتوان شاهد بود که همین امر باعث شده که کمپ هایی برای اسکان توسط شهرداری دزفول در اینجا برپا شوند. این تفرجگاه ساحلی همچنین دارای استخر بانوان هست. شما می توانید به همراه خانواده لحظات شاد و آرام بخشی را در تفریحگاه ساحلی علی کله سپری کنید.

تفریحگاه ساحلی علی کله

تپه های باستانی چغامیش

آیا می دانید که برای نخستین بار خط و کتاب در کدام ناحیه از ایران شروع شد؟ جواب سوال چغامیش بوده که در واقع شهری باستانی هست که قدمتش به 50 قرن پیش باز می گردد، زمانی پیش از اختراع خط. امروزه، از این شهر باستانی تپه ای باقی مانده که به عنوان تپه باستانی چغامیش شناخته می شود. این مورد از معروف ترین جاهای دیدنی شهر دزفول به شماره ثبت 487 ثبت شده است.

تپه های باستانی چغامیش

جنگلهای دز

جنگلهای مثال زدنی دز که در جنوب دزفول قرار گرفته، دارای تنوع زیستی بوده و به عنوان منطقه حفاظت شده محسوب می شود. درختان پده از گونه های غالب در جنگل دز بوده و ارتفاع این منطقه نسبت به سطح دریا در حدود 40 تا 80 متر هست و به مانند نواری سبز رنگ، دو طرف رودخانه دز را در برگرفته است. درختان پده که در جنگلهای دز رشد می کنند، دارای ارزش اقتصادی بوده و به عنوان درختان سریع الرشد شناخته می شوند و قدرت رویش دوگانه دارند. از دیگر بخشهای پوشش گیاهی جنگلهای دز میتوان به گز، کهور، تمشک و سریم اشاره نمود.

جنگلهای دز

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول از معروف ترین جاهای دیدنی شهر دزفول بوده که معماری آن به سبک کاخ ایوان کرخه هست. دارای ستونهای سنگی و شبستان بوده و به عنوان دومین جاذبه گردشگری و اثر تاریخی مهم شهرستان دزفول شناخته می شود. زمان ساختش به قرن سوم هجری قمری باز می گردد. در قرنهای هفتم تا دوازدهم هجری قمری تعمیرات اساسی و بازسازی هایی روی این مسجد صورت گرفت. اگر بخواهیم به تزئینات و کاشی کاری های مسجد اشاره کنیم، بیشترشان با خط بنایی بوده که مزین شده به نقوش هندسی هستند و به دوران قاجاریه تعلق دارد.

در محراب مسجد میتوان گچبری های زیبایی را مشاهده کرد. همچنین، این مسجد دارای ستون سنگی و دیوارهای قطوری بوده و بر روی پوشش شبستان مسجد، گنبدی با آجر قرار دارد. غریبخانه به بخشی از مسجد جامع دزفول گفته می شود که در قسمت شرقی مسقف مسجد وجود داشت و امروزه به نمازخانه مبدل گشته است. ولی، در زمانهای گذشته کاربردش به این صورت بود که مسافرینی که از راه می رسیدند، می توانستند در غریبخانه استراحت کنند.

مسجد جامع دزفول

دریاچه شهیون

اگر به ورزشهای آبی و اسکی و شنا و قایقرانی علاقمندید، آیا می دانستید که در دزفول می توانید این علاقه خود را به واقعیت نزدیک کنید؟ شما می توانید در پشت دو کوه شاداب و تنگوان که در شمال غربی دزفول قرار دارد، به دریاچه شهیون دست یابید و در آن انواع ورزشهای آبی که مورد علاقه تان است را انجام دهید. در این دریاچه چند جزیره زیبا را می توانید ببینید که بر روی آنها درختان بادام کوهی و کنار روییده و منظره زیبایی را پیش روی چشمان شما می گشایند. براساس راهنمای سفر به شهر دزفول باید بدانید که بزرگترین جزیره که در وسط دریاچه شهیون دزفول قرار گرفته، مساحتی در حدود شصت هزار متر مربع دارد.

دریاچه شهیون

پارک جنگلی شقایق

پارک جنگلی شقایق مکان مناسبی برای لذت بردن از آرامش و سکوت در دنیای امروزی است که دیگر کمتر مانند آن سراغ داریم. در این پارک جنگلی یکی دیگر از جاذبه های شهر دزفول یعنی آبشار دزفول قرار گرفته که منظره ای بس شگفت انگیز را در داخل پارک رقم زده و دوستداران طبیعت و علاقمندان به عکاسی می توانند تصاویر زیبای را از این منطقه ثبت کنند.

پارک جنگلی شقایق

آسیاب های آبی دزفول

آسیاب های شهرستان دزفول از جذاب ترین جاهای دیدنی این شهر است که در واقع آب بندهایی بودند که مجموعه ای از سازه های آبی را تشکیل می دادند. معماری این آسیاب ها از معماری دزفول پیروی می کند و مجموعه ای به هم پیوسته بوده که در بستر رودخانه دز و در زمان ساسانیان ساخته شده و به مرور زمان و با گسترش شهر توسعه یافته است. مصالحی که در ساخت آسیابهای آبی شهر دزفول استفاده شده، عبارتند از ملات ساروج و آجر و همچنین قلوه سنگهایی که از بستر رودخانه برای ساخت مجموعه آسیابها بکار برده شده اند.

آسیاب های آبی دزفول

مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول

این مجتمع که در معماری آن از فناوری مدرن استفاده شده و مفاهیم بنیادی این سرزمین را با ایجاد فضا و استفاده درست از هندسه مالوف به نمایش میگذارد، از زیباترین و ممتازترین بناها بشمار می رود. در سال 67 عملیات اجرایی آن آغاز شد و مهندس طراحش فرهاد احمدی بوده است. براساس راهنمای سفر به شهر دزفول باید بدانید که این بنا در جشنواره نروژ عنوان پروژه منتخب را به خود اختصاص داد.

مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به شهر کرمان؛ شهر گنجینه های تاریخی و دیدنی

هانیه گل محمدی ، دوشنبه 30 بهمن 1402

با ما در راهنمای سفر به شهر کرمان همراه شده تا شما را با شماری از معروف ترین جاذبه های دیدنی شهر کرمان آشنا نماییم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :