شهری برای خریدهای مقرون به صرفه به نام بانه

hb چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397

خیلی سخت می توان دلیل دیگری برای رفتن به شهر بازارچه ای بانه جز تهیه و خرید وسایل لازم زندگی به ویژه لوازم صوتی و تصویری پیدا کرد ولی خوب با این حال هستند کسانی که به سراغ طبیعت، چشمه سارها و آب و هوای بانه نیز می روند و از آن ها بازدید به عمل می آورند. مراکز خرید و بازارهای بانه واقع شده در استان کردستان می باشند و در حدفصلی 270 کیلومتری از سنندج جای خوش کرده و از نظر مکانی فاصله ناچیزی تا کوهدشت و سقز دارد. طبق آمارهای مسافران و گردشگران سفر کرده به این شهر مبادلاتی، درصد بالایی از هموطنان ما برای خرید مایحتاج غیر غذایی خود به این شهر سفر می کنند و خیلی وقت برای دیدنی های بانه صرف نمی کنند! با تمام این ها ما در این مطلب برآن شدیم تا شما را کمی بیشتر با اقامت در بانه آشنا سازیم. پس در ادامه این مطلب با همگردی همراه باشید.

شهر دیدنی و جذاب بانه

وضعیت آب و هوایی شهر

آب و هوای بانه با توجه به اقلیمی که در آن قرار گرفته است، در اغلب اوقات معتدل و مناسب قلمداد می شود. گرمای هوا در روزهای گرم تابستانی این شهر در حدود 36 درجه سانتی گراد گزارش شده است و در خنک ترین ساعات موجود هم عدد 22 درجه برای این شهر ثبت شده است! شب های شهر بانه به سوز و سرمای زیاد معروف است و کسانی که به نوعی اقامت در بانه را انتخاب می کنند به خوبی می دانند که باید البسه ای گرم را با خود برای سفر به چنین شهری همیشه همراه داشته باشند. بانه بر روی نقطه مرتفعی از سطح دریا واقع شده است و به همین خاطر هم اسم آن را بانه گذاشته اند. پس وجود باد و تند باد و طوفان در این شهر امری است کاملا عادی و بدیهی که خود از دیدنی های بانه محسوب می گردد.

آب و هوای شهر بانه

بازار و بازارچه های شهر بانه

برای کسانی که اصل و فرع بودن کالا و محصولی که به دنبال آن هستند اصلا ملاک نیست و تنها به فکر پرداخت هزینه ای کمتر از آنچه که در فروشگاه های معتبر سراسر کشور و شهرهای بزرگ برای آن کالا و محصول در نظر گرفته شده است، می باشند شهر بانه یک مقصد ایده آل می باشد! عمده جنس های موجود در مراکز خرید و بازارهای بانه اغلب از کشور عراق به صورت مستقیم به این شهر مرزی صادر می شود و به خاطر همین هزینه گمرک بسیار پایینی برای آنان لحاظ می شود که اصلا قابل بحث نیست این مقدار مبالغ در خصوص بانه. بانه برای خرید لوازم خانگی از جمله لوازم های صوتی و تصویری خیلی مورد توجه همگان خصوصا در این یک دهه اخیر واقع شده است ولی چیزی که در این جا باید به آن اعتراف کنیم این است که به ندرت می توان جنس اصل را از شهر بانه خرید کرد و به خانه برد حتی اگر آشنا هم در این شهر داشته باشید باز هم جنسی که با اختلاف قیمت میلیونی بدست شما می رسد از کم و کاستی هایی برخوردار است که بسته به شانس شما یا در همان ماه های اولیه مصرفی این کم و کاستی ها خود را نشان می دهئد و یا در دراز مدت این نقایص مشاهده خواهند شد. پس در زمان اقامت در بانه مراقب این مسئله باشید. کولر گازی، تلویزیون، سیستم های صوتی و پخش کننده های ویدئویی گرچه دارای قیمت های بسیار پایینی دارد و شما می توانید از هرجای ایران، وسایل و لوازم مورد نظرتان را از آن سفارش دهید اما باید یادتان باشد که هر ارزانی دلیل خاص خودش را دارد! جنس های وارداتی از عراق انواع و اقسام مختلی دارد و صادر شده از کشورهای متعددی می باشد که شاید واقعا هر کدامشان خیلی بهتر از جنس های ساخت کشور دوست و همسایه چین باشد ولی خوب متاسفانه در چند ساله گذشته نزدیک به 80 درصد اجناس موجود در مراکز خرید و بازارهای بانه را همین محصولات چینی پر کرده است و خریداران ما هم که تنها قیمت برایشان مهم است و دست خالی بازنگشتن از بانه. تا می توانند از این جنس های ارزان خریداری کرده و با خود به شهرهای مختلف می برند. بخش زیادی از مراکز خرید و بازارهای بانه در قسمت های شمالی آن واقع شده اند که برای رسیدن به آن ها حتما باید از طریق میدان جهاد بانه اقدام کنید. لازم به ذکر است بازار اصلی بانه نیز در همین منطقه قرار گرفته است. در مراکز خرید و بازارهای بانه همه چیز از کیف و کفش گرفته تا بدلیجات و لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت در هم قرار گرفته است و نمی توان پاساژی را در این شهر پیدا کنید که مثلا تمامی غرفه های آن به ارائه گوشی های موبایل و یا لوازم صوتی و تصویری پرداخته شده باشد! پس حسابی خودتان را برای یک پیاده روی طولانی مدت برای خرید کالا و جنس مورد نظرتان آماده کنید!

بازار و بازارچه های شهر بانه

معرفی برخی از پاساژها و مراکز خرید شهر بانه

مرکز خرید بهشت بانه

 این مرکز خرید بزرگترین مرکز خرید حال حاضر شهر بانه می باشد که در طبقات زیرزمینی و همکف آن می توان لوازم خانگی، تزئینی و دکوری و همچنین آرایشی و بهداشتی جستجو کرد و در طبقات اول و دوم نیز به خرید لباس پرداخت.

مرکز خرید بهشت بانه

پاساژ خدری

 پاساژ خدری با قدمت ترین مرکز خرید و فروش اجناس پوشیدنی و غیر پوشیدنی در بانه به شمار می رود که البته به شکل تخصصی تر برای خرید لباس مناسب می توانید به پاساژ خدری جدید بروید که از مراکز خرید و بازارهای بانه در زمان اقامت در بانه می باشد. پاساژ خدری شماره دو هم درست در پشت پاساژ خدری اولیه تاسیس شده است و فروشندگان لوازم خانگی و کفش می توانند از این پاساژ خرید های عمده خود را ترتیب دهند. در این پاساژ به ترتیب طبقات همکف و اول به ارائه کفش و لوازم خانگی می پردازند.

پاساژ خدری

پاساژ ابراهیمی

 یکی از مراکز خرید و بازارهای بانه در زمینه خرید تلفن های همراه، دوربین های دیجیتالی و لوازم جانبی آن ها همین پاساژ ابراهیمی است که درست در کنار پاساژ خدری قرار گرفته است و در زمان اقامت در بانه دیدن آن خالی از لطف نیست.

پاساژ ابراهیمی

پاساژ شهرداری

 مرکز اول و آخر خرید و فروش کولرهای گازی و تلویزیون های LCD می باشد که در زمان اقامت در بانه می تواند یک از بهترین مراکز خرید باشد.

پاساژ شهرداری

پاساژ آرابابا

 مکانی است برای فروش عمده کیف که در زمان دیدن مراکز خرید بانه یکی از محبوب ترین ها به خصوص برای بانوان محسوب می شود.

پاساژ آرابابا

مرکز خرید نور

مجتمعی است تجاری برای فروش کیف و کفش، پوشاک، رو تختی و همچنین وسایل آرایشی و بهداشتی که در زمان اقامت در بانه دیدنی می باشد.

مرکز خرید نور

پاساژ زاگرس

 این پاساژ تمام به ارائه پوشاک با فروشگاه های متعدد خود در شهر بانه مشغول می باشد که در زمان اقامت در بانه برای خرید و تفریح مناسب است.

پاساژ زاگرس

سیتی سنتر

 مرکز خرید سیتی سنتر درست در ابتدای مسیر ورودی بانه و در بلوار سقز قرار گرفته است و طبقات زیرزمینی و همکف آن به توزیع و عرضه لوازم خانگی و آرایشی پرداخته است و طبقات اول و دوم نیز برای ارائه پوشاک به صورت عمده فروشی و خورده فروشی در حال فعالیت می باشد.

سیتی سنتر

پاساژ باران

 این پاساژ استثنا در بخش جنوبی شهر واقع شده است و مکانی است برای فروش پارچه های چادری و رنگی رنگی که محبوب بانوان می باشد.

پاساژ باران

جاذبه های گردشگری شهر بانه

همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، با اینکه بانه مقصدی برای خرید لوازم خانگی و سایر مایحتاج غیر غذایی مردم کشور می باشد اما هستند کسانی که تنها برای بازدید از دیدنی های بانه روانه آن می شوند. از جاذبه های جذاب گردشگری شهر بانه در ابتدا باید از کوه آربابا که خودِ این شهر مرزی بر روی دامنه های آن واقع شده و به نوعی نماد این شهر هم به حساب می آید، نام برد. بعد از کوه آربابا باید به کوه های سراسر پوشیده شده از پوشش گیاهی انبوه پیرامون بانه یادی کنیم که از مهمترین آن ها کوه های بابوس و دوزین می باشند. البته تمام پتانسیل های توریستی شهر به همین کوه ها هم ختم نمی شود و باید به جاذبه های دیگری همچون پارک دکانان، زیارتگاه پیرمراد، روستای بویین، منطقه سورین، دریاچه طبیعی الوت و چشم آبگرم سالوک نیز در این میان اشاره ای داشته باشیم. تازه شهر بانه از سدی نیز برخوردار می باشد که آن در حدفاصل 10 کیلومتری بانه به طرف سقز قرار گرفته است و یکی از زیباترین مناظر موجود در این شهر را می توان در این نقطه جذاب به دست آورد چرا که دارای آب زلال و طبیعتی زیبا به دور خود می باشد مخصوصا اگر از بالای گردنه خان به این سد خیره شوید متوجه دیدنی های بانه خواهید شد.

جاذبه های گردشگری شهر بانه

راهنمای مسیر دستیابی به شهر بانه

برای رفتن به بانه و لذت بردن از آب و هوای بانه هم می توانید از سفر هوایی بهره گیری کنید و هم از سفر زمینی. در سفر هوایی یک راست باید از تهران به سنندج بروید و از آنجا به وسیله سایر وسایل نقلیه موتوری، فاصله 270 کیلومتری میان شهرهای بانه و سنندج را که تقریبا با سرعت مطمئن چیزی در حدود 3 ساعت زمان خواهد برد را سپری کنید تا به این شهر برسید. اما در صورتی که بخواهید از همان ابتدا راه زمینی را در پیش بگیرید حدودا نصف روز را در راه خواهید ماند یعنی 12 ساعت رانندگی تازه به شرط عدم توقف و یا توقف های کوتاه مدت. از راه زمینی که به سمت شهر بانه حرکت می کنید در طول مسیر از دیدنی های بانه همچون قزوین، تاکستان، ابهر، زنجان، بیجار، دیواندره، سقز گذر خواهید کرد که وجود همین نقاط می تواند خستگی ناشی از طولانی بودن مسیر را از تن شما به در سازد.

راهنمای مسیر دستیابی به شهر بانه

رستوران های بانه

از آنجایی که بانه بیشتر مکانی برای خرید کردن می باشد و نه تفریح و استراحت، در دیدنی های بانه به شدت دچار کمی و کاستی می باشد که یکی از این کمی و کاستی ها، نبود رستوران های زنجیره و یا پر تعداد در این شهر می باشد. بانه شهر کوچکی است اما مطابق نفراتی که هر ماه و شاید حتی هر روزه به آن وارد و از آن خارج می شوند،  دارای امکانات رفاهی متناسب نیست خصوصا در زمینه غذا و مواد غذایی. در این شهر اگرچه رستوران های پر شماری وجود ندارند اما همان هایی هم که در حال فعالیت هستند برای غذاهای کبابی خود از گوشت گوساله استفاده می کنند که مطمئنن مطابق ذائقه و سلیقه خیلی از ما ایرانیان نمی باشد! ولی خب توجه داشته باشید که همیشه کاچی به از هیچی است که خود این مسئله از دیدنی های بانه محسوب می شود. در شهر بانه می توان به رستوران زیتون در میدان جهاد، رستوران صدف در بلوار شهدا و همچنین کباب ساطوری بناب آذربایجان که در بلوار سقز واقع شده است به عنوان رستوران های با کیفیت و ستاره دار آن اشاره داشت. البته شما می توانید به رستوران های بانه هم نرفته از دکه هایی که در کنار خیابان های شلوغ این شهر قرار گرفته اند و سیب زمینی و تخم مرغ تنوری می فروشند، بهره گیری نمایید. شاید این غذای ناچاری یکی از سالم ترین وعده های غذایی کل عمر باشد که به سادگی تهیه و سپس لای نان تافتون پیچیده و در داخل ان نیز مقداری سبزی خوردن جای می دهند. از تنقلات خوشمزه شهر بانه هم می توان به غلاف های نخودی که همچون باقالا و لبو بر روی چرخ های دستی به فروش می رسد، نام برد که خود این از دیدنی های بانه محسوب می شود.

رستوران های شهر بانه

هتل های شهر بانه

وضعیت مکان های اقامتی و هتل های بانه هم خیلی تعریفی ندارد اما با این حال وجود هتل هاله که همان هتل لاله قدیم است و دارای 5 ستاره طلایی در کنار نام خود می باشد، می تواند کمی از ملامت مسافران این شهر بکاهد! هتل هاله داری همه چیز است و از سونا و جکوزی و استخر گرفته تا اتاق های راحت و البته دو عدد رستوران واقعا باکیفیت که می توان هر نوغ غذای مورد نظرتان را در منوهای آنان پیدا نمایید. لازم به ذکر است قیمت هر شب اقامت در این هتل، برای یک اتاق دو تخته 290 هزار تومان می باشد که اقامت در آن در آب و هوای بانه دلپذیر می باشد. اگر میلی به هتل 5 ستاره در آب و هوای بانه ندارید و یا به فکر کم کردن هزینه های سفر خود هستید و یا هر دلیل دیگری که ممکن است داشته باشید. می توانید به جای رفتن به سوی هتل هاله و اقامت در آن، به سمت هتل آریان رفته و با پرداخت مبلغ کمتری نزدیک به 210 هزار تومان برای یک شب اقامت در یک اتاق دو تخته خود را مهمان این هتل 3 ستاره نمایید. هتل آریان شاید در ظاهر 3 ستاره باشد اما از نظر امکانات رفاهی و تفریحی واقعا در سطح بالایی قرار دارد و می توان در آن با سالن بدنسازی، سونا و استخر و جکوزی، سالن بازی، کافی شاپ، سالن کنفرانس و رستوران مواجه شد. البته فراموش نکنید که همیشه برای اقامت در یک شهر دیگر راه های دیگری هم جز به سراغ هتل رفتن موجود می باشد که یکی استفاده از آپارتمان های مبله و اجاره ای می باشد و دیگری مسافرخانه های محلی و حتی چادر زدن در محل های مشخص شده در پارک های آن شهر که این برای لذت بردن از آب و هوای بانه بی نظیر است.

هتل هاله

شما هم رای بدهید
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

راهکارهایی برای داشتن سفر مقرون به صرفه برای جوانان

سعید حسنی ، یکشنبه 10 دی 1396

اگر می خواهید بدانید سفر مقرون به صرفه برای جوانان چگونه ممکن است ما برای به اشتراک گذاشتن آن با شما اینجا هستیم، با همگردی همراه باشید

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :