معرفی برخی از غذاهای محلی و سنتی استان بوشهر!

hb یکشنبه 6 خرداد 1397

بوشهر یکی از استان های جنوبی ایران با وضعیتی کاملا مهمان نواز و همچنین مردمانی خون گرم است که علاوه بر جاذبه های گردشگری و امکان توریستی، دارای فهرست بلند مرتبه ای از غذای محلی بوشهر و سنتی بسیار بسیار خوشمزه نیز می باشد. عمده غذاهای بوشهر را غذاهای دریایی با متریال هایی فوق العاده تازه در بر می گیرد و به جز ماهی و میگو باید به تمرهندی و سایر چاشنی های محلی و همچنین ادویه جات تند هم در ترکیبات غذایی مردم بوشهر اشاره ای داشته باشیم؛ تمام آشپزهای ایرانی باید بدانند با فراگیری نحوه پخت غذاهای استان بوشهر می توانند بسته به سلیقه و توانایی خود، به انواع مختلفی از طعم ها و مزه های تند و تیز دست پیدا کنند و علاوه بر آن با یادگیری طریقه دیزاین نهایی غذاهایشان در ظرف های مورد نظر، حسابی سبب رنگین شدن و چشم نواز بودن سفره خود گردند! فقط توجه داشته باشید که در تهیه و طبخ تمامی غذاهای دنیا و به ویژه غذاهای بندری در استان بوشهر، این کیفیت و تازگی متریال های غذایی شما است که سبب خوشمزه ای دو چندان آن می شود، پس پیش از اینکه به معرفی برخی از غذاهای محلی و سنتی این استان بپردازیم، همیشه در تلاش مضاعف برای پخت غذاهایی با بهترین و تازه ترین متریال های ممکنه باشید. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای اطلاعات بیشتر از غذاهای بندری و غذاهای بوشهر که پرطرفدار هستند.

غذاهای استان بوشهر

معرفی غذاهای بوشهر (غذاهای بندری)

ته انداز مرغ و بادمجان

ته انداز مرغ و بادمجان یکی از غذای محلی بوشهر در اصل ترکیبی از دو ته انداز مرغ و بادمجان می باشد که بنا به خوش سلیقگی مردم بوشهر، از گذشته تا کنون تهیه و پخته می شده است. در این نوع از غذا در کنار مرغ و بادمجانی کا ماهیت اصلی در انتقال مزه و طعم غذا را بر عهده دارند از مواد دیگری همچون کمی زعفران، پودر لیمو عمانی، نمک و فلفل و در آخر هم برنج استفاده می شود. این غذا یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که حتی در آن مزه تلخ برخی از بادمجان ها نیز اصلا احساس نمی شود و برای کسانی که به این ماده غذایی یعنی بادمجان علاقه مند هستند می تواند یک وعده غذای کاملا خاطره انگیز و سیر کن در بین غذاهای بوشهر تلقی شود.

ته انداز مرغ و بادمجان

میگو پلوی بوشهری

شاید یکی از غذاهای بندری به نام میگو پلو برای شما بسیار آشنا باشد و بگویید که این غذا را می توان در تمام نقاط کشور مزه کرد و اصلا نمی توان آن را جزئی از غذاهای محلی و سنتی استان بوشهر بحساب آورد! شاید در نگاه اول حق با شما باشد ولی اگر یکبار مزه میگو پلوی بوشهری ها را چشیده باشید هیچ وقت این حرف را نمی زنید چرا که در میگو پلوی بوشهر کمی تمرهندی نیز وجود دارد که سبب ایجاد تمایز در طعم نهایی آن می شود. عمده غذاهای بندری در جنوب کشور عزیزمان ایران معمولا دارای طعم و مزه ای تند می باشند که البته می توان به آشپزی که در حال تهیه غذای مورد نظر شما است، بگویید که مثلا تندی غذایتان را کم و یا اصلا آن را تند نکند. به هر حال میگو پلو علاوه بر اینکه یکی از غذای محلی بوشهر و ریشه دار مردمان بوشهر و کلا جنوبی های ما تلقی می شود، دارای خصوصیات و خواص حائز اهمیتی نیز می باشد که برای مثال با به داشتن امگا 3، پروتئین فراوان، مواد آنتی اکسیدانی، مواد معدنی و همچنین موادی برای جلوگیری و مقابله با بیماری های نظیر آلزایمر، سرطان، کم خونی، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی است و از این رو از محبوبیت بسیاری نزد عموم مردم کشور ما برخوردار می باشد! فراموش نکنید میگو یک جایگزین ایده آل برای کسانی است که منع استفاده از گوشت قرمز را در رژیم های غذایی مختلف و یا خدایی ناکرده به دلیل بیماری پیدا کرده اند و می توانند به جای آن از این موجود دریایی لذیذ که سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن نیز می گردد، استفاده کنند.

میگو پلوی بوشهری

ماهی حمام شکم پر

در تمام نقاط ایران و حتی کل دنیا شما می توانید با انواع و اقسامی از ماهی های شکم پر مواجه شوید که هر کدامشان منوط به متریال غذایی که در آن به کار رفته است، کاملا متفاوت و طعم و مزه ای منحصر به فرد را دارا می باشد! در شمال و جنوب کشور ما و در بین غذاهای بوشهر نیز یکی از غذاهای پرطرفدار همین ماهی شکم پر می باشد که در هر دو خطه شمالی و جنوبی ایران به نوع و شیوه خاصی تهیه و آماده سرو می شود؛ مثلا در اغلب ماهی های شکم پر در استان های شمالی شما با ماهی سفید با محتویاتی همچون جعفری، زردچوبه، زعفران، سیر و مقداری هم گشنیز رو به رو می شوید در حالی که همین غذا در بخش ها و استان های جنوبی ایران با ماهی حلوای سیاه، سنگسر و البته حمام پخته می شود و داخل ماهی نیز پر می شود با مواد اولیه هایی نظیر شنبلیله، ادویه جات تند، تمرهندی، سیر، زرشک و گاهی هم کشمش؛ جالب است بدانید در قدیم برای نچسبیدن ماهی به کف ماهیتابه ای که در آن در حال سرخ شدن می باشد، از برگ درخت خرما که در زبان محلی آن را پیش نخل می گویند، استفاده می شده است. دو نکته برای کسانی که به دنبال طعم واقعی غذاهای بندری از جمله ماهی شکم پر حمام در جنوب و بین غذای محلی بوشهر می گردند: یکی اینکه پیش از خارج کردن ماهی از ظرف در حال پخت آن، کمی (تنها چند قطره) آبلیموی تازه به آن اضافه کنید و به عناون نکته دوم هم همیشه یادتان باشد؛ خوردن ماهی با سبزی پلو شاید برای شب عید باستانی ما ایرانیان یعنی عید نوروز توصیه شده باشد اما هیچ آشپزی خوردن ماهی با سبزی پلوهای مختلف را توصیه نمی کند چرا که با اینکار شما خود را از چشیدن طعم و مزه اصلی ماهی شکم پر و یا هر نوع ماهی دیگری که پیش رویتان قرار گرفته ایت، محروم کرده و با مزه ای دگرگون شده یک وعده غذای دریایی تان را در بین غذاهای بوشهر را میل کرده اید!

ماهی حمام شکم پر

قلیه ماهی

تا از مبحث غذاهای بندری استان های دریادار کشورمان مخصوص استان بوشهر عبور نکرده ایم، بگذارید یکی دیگر از معروف ترین غذای محلی بوشهر را که قلیه ماهی نام دارد و خودِ مردم این استان آن را قلیه می نامند، قدری صحبت کنیم. کمتر کسی را می توان یافت که به بوشهر به هر دلیلی سفر کرده باشد و این غذا را امتحان نکرده باشد و یا دسته کم از نزدیک بو و مزه آن به مَشامش نرسیده باشد! قلیه ماهی غذای اول و آخر مردم بوشهر است و شاید واقعا در هفته چندین و چند وعده بصورت پراکنده از این نوع غذای دریایی که اصلا هم دستور پخت ساده و پیش پا افتاده ندارد، مصرف می کنند. قلیه ماهی اصل بوشهر را بایستی با ماهی هایی همچون هامور، سنگسار، سرخو و شیر درست کرد. متریال های لازمه برای پخت یک قلیه ماهی محلی از غذاهای بوشهر عبارت است از یک کدام از ماهی های گفته شده، سبزی قلیه که شامل شنبلیله و گشنیز می باشد، تمرهندی، پیاز، آرد گندم و ادویه جات مخصوص غذای محلی بوشهر به ویژه زردچوبه و نمک و فلفل به میزان لازم! یادتان نرود این غذا جزئی از سنت غذاهای بوشهر است و اگر با طعم و مزه ای تند پخته و سرو نشود، خیانتی است به ماهیت اصلی آن! در پخت یک قلیه خوب ترکیب کردن آرد گندم با تمرهندی شاید سخت ترین مرحله دستور پخت این غذا باشد که هر آشپز و سرآشپزی باید به آن توجه کافی را داشته باشد. قلیه ماهی عموما در کنار شکر پلو و یا للک بر روی سفره برای خوردن می آید اما اگر شما دوست ندارید مزه ای دیگری از برنج را زیر زبانتان احساس کنید می توانید این غذا را به همراه برنج ساده و یا زعفرانی میل نمایید. لازم به ذکر است کسانی که برای اولین بار قصد مزه کردن چنین غذای سنتی و محلی از استان بوشهر را دارند باید بدانند که مزه ترش و تند غذا در کنار مزه شیرین پلویی که در کنار آن سرو خواهد شد اصلا حس بدی را به شما منتقل نمی کند که هیچ، یک طعم منحصر به فرد را در دهانتان برایتان به ارمغان می آورد!
دوستان عزیز توجه داشته باشید قلیه ماهی نیز همچون خوراک ماهی شکم پر در اقصی نقاط کشور تهیه و طبخ می شود که ممکن است با توجه به نوع ماهی به کار رفته در آن و همچنین سایر مواد غذایی مصرف شده دارای طعم و مزه گوناگونی نسبت به آنچه که شما در استان های جنوبی کشور خصوصا استان بوشهر میل می نمایید، داشته باشد که امری است کاملا بدیهی چرا که به همان اندازه که شهرها و استان های جنوبی ما به آب دسترسی دارند، خداروشکر استان های شمالی کشورمان نیز به همین مقدار منابع آبی با کمی مساحت بیشتر و کمتر رو به رو هستند. غذاهای بوشهر و طعم غذاهای بندری در این استان را حتما تست کنید و از طعم شان لذت ببرید.

قلیه ماهی

دسری به نام نشا

بوشهری ها علاوه بر تنوع غذاهای بندری خاص خود، از دسرهای مخصوص و منحصر به فردی نیز برخوردار می باشند که نشا یکی از آن ها تلقی می شود. این دسر تقریبا چیزی همچون شله زردی است که تمام ما ایرانی لااقل برای یکبار هم که شده در طول عمرمان آن را چشیده و مزه کرده ایم؛ نشا بیشتر در ماه خاص عبادت پروردگار یعنی ماه رمضان تهیه می شود و آن را در وعده افطاری خود میل می کنند. برای پخت نشا از زعفران، گلاب، آب، شکر و نشاسته استفاده می شود و رنگ آن نیز زرد می باشد؛ درست مثل شله زردی که گفتیم!

دسری به نام نشا
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

معرفی تعدادی از بازی های محلی و سنتی استان هرمزگان

گلاره یوسف پور ، جمعه 13 اسفند 1400

این خبر به جهت معرفی تعدادی از بازی های محلی و سنتی استان هرمزگان برای شما نگارش شده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :