سفر به فنلاند و عالمی از رمز و رازهای شگفتی آور

hb جمعه 21 اردیبهشت 1397

در اروپا کشورهای زیادی را می توان پیدا کرد که دارای جاذبه های گردشگری فراوان و همچنین امکانات رفاهی بسیار ایده آلی برای کمی خوش گذرانی دارند و شاید کمتر کسی برای سفر کوتاه مدت خود به اروپا، از کشور فنلاند بازدید کند ولی اگر حقیقتش را بخواهیم فنلاند نیز همچون دیگر کشورهای سراسر قاره اروپا و مخصوصا منطقه اسکاندیناوی پر است از جاذبه های توریستی و تفریحی و می توان در آن با فستیوال های موسیقی، بناهای تاریخی و کلی غذای خوشمزه مواجه شد و آن را یکی از قوی ترین کشورهای حال حاضر در عرصه توریسم جهانی قلمداد نمود. اگر در ادامه این مطلب با همگردی همراه شوید قطعا به خوبی متوجه خواهید شد که چرا باید سفر به فنلاند را انتخاب کنید و بتوانید از دیدنی های فنلاند لذت ببرید. در میان این دیدنی ها شهرهای دیدنی فنلاند نیز به مرور معرفی خواهند شد.

فنلاند کشوری در منطقه اسکاندیناوی

فنلاند دیدنی و زیبا(Finland)

کشور فنلاند سهم زیادی از جمعیت موجود در این کشور را می توان در پایتخت آن یعنی شهر هلسینکی (Helsinki) جستجو کرد که نزدیک به یک میلیون نفر می شوند. فنلاند در منطقه اسکاندیناوی و شمال اروپا واقع شده است و مردم آن به دو زبان سوئدی و فنلاندی صحبت می کنند که البته 90 درصد آنان فنلانی حرف می زنند و 10 درصد مابقی که در چند نقطه ساحلی از این کشور در حال زندگی هستند، به زبان سوئی تکلم می کنند. واحد پول کشور فنلاند، یورو می باشد و نزدیک به 80 درصد مردم این سرزمین دارای دین مسیحیت هستند و بقیه اصلا در قید و بند قرار گرفتن زیر پرچم مذهب و آیینی نیستند و نمی روند! فنلاند از نظر وسعت و میزان مساحتی که به خود اختصاص داده است، هشتمین کشور اروپا و همچنین در جایگاه شصت و پنج دنیا قرار دارد و باید گفت برای زندگی کردن یکی از ایده آل ترین کشورهای حال حاضر جهان بشمار می رود. در سفر به فنلاند سالانه با انتشار آمارها و شاخص های زندگی سالم در آن می توان به کیفیت بالای زندگی جوامع انسانی در آن پی برد.

فنلاند (Finland) دیدنی و زیبا

تاریخ فنلاند و شهرهایی زیبا

برای آشنایی بیشتر با تمام حقایقی که در سرزمین فنلاند از گذشته های بسیار دور تا کنون اتفاق افتاده است در سفر به فنلاند، بهترین کار رفتن و بازدید کردن از شهرهای دیدنی فنلاند می باشد! برای این کار پیشنهاد می کنیم حتما سری به شهر تورکو (Turku) که از دیدنی های فنلاند است که در قسمت ساحلی بخش جنوب غربی فنلاند واقع شده است، بزنید و از موزه ها و بناهای تاریخی این شهر دیدن کنید تا حسابی با قدمت کشور فنلاند از نزدیک آشنایی پیدا نمایید. فراموش نکنید که این شهر در زمان حکومت سوئدی ها بر فنلاند در سال هایی بین عصر قرون وسطایی تا سال 1809 میلادی به عنوان پایتخت آنان تلقی می شده است. دوره حکومتی که تاکنون می توان اثرات آن خصوصا در تقسیم زبان های محاوره ای این کشور را حس نکرد! گردشگران و بازدید کنندگان می توانند با رفتن به سوی بناهایی همچون موزه Aboa Vetus و قلعه تورکو که سرشار از خاطرات گذشته با معماری های قدمتی و تا حدی قرون وسطایی می باشند، به خوبی به تماشای تغییر قدرت و ورق خوردن تاریخ در سرزمین فنلاند بنشینند. با گذشت زمان روی آوردن غول قدرت ارتش روس، آنان برای فتح فنلاند اقدام کردند و پس از فتح آن شهری به نام هلسینکی را به عنوان پایتخت خود برگزیدند. لازم به ذکر است کلانشهر هلسینکی از آن زمان تا کنون به عنوان پایتخت کشور فنلاند تلقی شده است و بد نیست بدانید می توان در این شهر به جاذبه های جذاب تاریخی و فرهنگی متعددی از جمله عبادتگاه هلسینکی، موزه ملی فنلاند و همچنین قلعه و دژ Suomenlinna نیز دست پیدا نمایید که از دیدنی های فنلاند محسوب می شوند.

تاریخ فنلاند و شهرهای قدمتی آن

تفریح خاص و منحصر به فرد

فنلاند شاید مثل خیلی دیگر از کشورهای جهان امروزی از امکانات گسترده و کلوب های شبانه و تجهیزات مدرن تفریحی برخوردار نبوده باشد اما از طرف دیگر دارای جذابیت های خاص خود است و همین سبب گشته تا کیفیت زندگی در برهه های مختلف زمانی در آن، فوق العاده بالا باشد! در سفر به فنلاند دریاچه و رودخانه های متعددی وجود دارد که می توان در آن ها به قایق سواری و ماهی گیری مشغول شد که البته این نوع از تفریح و گذراندن وقت به نوعی یکی از سنت های قدیمی مردم این کشور می باشد و آن ها ترجیح می دهند به جای رفتن به اماکن تفریحی شلوغ و پر سروصدا، از دیدنی های فنلاند برای رسیدن به لذت و آرامش خود و دیگر همراهانشان بهره گیری نمایند. ناگفته نماند که حتی اگر بستر آب هم مهیا نبود باز اقامتی چند روزه در یک کلبه و خانه چوبی ساخته شده در دوردست های این کشور، یکی از برجسته ترین انواع گردشگری در فنلاند محسوب می شود که نظیر آن را می توان در دریای بالتیک و مجمع الجزایر آن تصور نمود!

تفریح خاص و منحصر به فرد فنلاندی ها

پارک های ملی

چیزی که در فنلاند زیاد می توانید با آن رو به رو شوید، پارک های بزرگ و ملی این کشور می باشد که از دیدنی های شهرهای دیدنی فنلاند است و در بعضی از آن ها حتی جانوران حیات وحش نیز در حال گذران زندگی خود هستند و در برخی دیگر این تنها گل ها و گیاهان هستند که برای دقایقی زندگی شما را تحت دنیای تمیز و رنگارنگ خود قرار می دهند. در سفر به فنلاند 39 پارک ملی طبق آمار رسمی منتشر شده وجود دارد که در اغلب آن ها می توان به دوچرخه سواری، پیاده روی، دویدن و حتی چادر زدن پرداخت و برای دقایقی مجذوب قدرت طبیعت این پارک ها شد! پارک های ملی فنلاند دارای منظره های مختلف و چشم نوازی می باشند و برای گرفتن عکس یک مکان بسیار ایده آل تلقی می شوند به خصوص در فصل بهار که جان دوباره ای وارد گیاهان و پوشش های انبوه درختان این پارک ها می شود و آن را به یکی از دیدنی های فنلاند بدل می سازد.

پارک های ملی این کشور

سبک های معماری مختلف

همه نوع معماری را می توان در شهرهای دیدنی فنلاند خصوصا در پایتخت آن یعنی شهر هلسینکی مشاهده نمود. در این کشور هم سازه های چوبی قدیمی به چشم می خورد و هم سازه های کلاسیک عصر باستانی و هم سازه هایی با معماری های مدرن و نوین امروزی ما. سازه های چوبی این کشور اکثرا متعلق هستند به عصر حکومتی سوئدی ها در این سرزمین و از سازه های مدرن هم می توان به موزه هنرهای معاصر Kiasma اشاره داشت. در کشور فنلاند شما به عنوان یک گردشگر با تابعیتی غیر از کشور فنلاند می توانید در سراسر آن به گشت و گذار بپردازید و از دیدنی های فنلاند لذت ببرید و بدون واهمه از مجرمان شهری از سبک های مختلف معماری بکار رفته در جای جای این کشور همچون هنر نو، نوردیک، کلاسیسم، مینیمالیسم و تجدید حیات گاتیک دیدن نمایید. توجه داشته باشید برای آگاهی بیشتر در خصوص حال و هوای معماری در این کشور می توانید در سفر به فنلاند سری به موزه معماری واقع در پایتخت فنلاند، هلسینکی بزنید.

سبک های معماری مختلف در کشور فنلاند

تنوع غذایی در بخش های شمالی اروپا

خیلی از گردشگران و توریست های سفر کرده به شهرهای دیدنی فنلاند معتقد هستند که غذاهای اغلب کشورهای این منطقه به دلیل عدم استفاده از ادویه جات ها و چاشنی های مناسب غذایی کاملا بی مزه و بدون طعم هستند. البته باید گفت عدم وجود مزه های خاص برای غذاهای مختلف کشور فنلاند تقریبا تبدیل شده است به یک شهرت جهانی ولی با این حال می توان در رستوران ها و سالن های غذاخوری این کشور، با تنوع زیادی از غذاهای دریایی و غیر دریایی محلی که همه آن ها با بهترین کیفیت ممکن تهیه و پخته می شوند، مواجه شد که نوعی از دیدنی های فنلاند در زمان سفر به فنلاند به حساب می آید. کاری با سایر کشورهای بخش شمالی اروپا نداریم و تنها در خصوص کشور فنلاند اگر بخواهیم بگوییم باید به وجود غذاهایی پخته شده که در آن از ماهی استفاده شده است، اشاره ای داشته باشیم. ناگفته نماند که به دلیل وجود منابع آبی کوچک و بزرگ بسیاری که در اختیار کشور فنلاند در طول سال قرار گرفته اند، تنوع جانوران آبی خصوصا ماهی ها در این کشور بسیار می باشد. البته به جز ماهی در غذاهای فنلاندی از مواد غذایی دیگری همچون قارچ، توت و گوشت نیز استفاده های زیادی می شود. لازم به ذکر است در طول یک دهه اخیر، رستوران ها و سالن های غذاخوری کشور فنلاند از اعتبار و ابعاد بین المللی بیشتری برخوردار شده اند و از این رو به راحتی می توان در اغلب شهرهای بزرگ و گردشگری این کشور با رستوران های مجلل و بزرگی مواجه شد که برای پخت غذاهایی منحصر به فرد تنها از متریال های غذایی محلی بهره گیری می نمایند!

تنوع غذایی در بخش های شمالی اروپایی

سرزمینی امن برای همگان

طبق اطلاعات بدست آمده از اطلس جهانی، فنلاند در سفر به فنلاند در جایگاه یازدهم از نظر مسائل امنیتی و ایمنی برای مردمش برخوردار می باشد که البته پایتخت آن یعنی شهر هلسینکی با کمی جلو زدن از کل کشور فنلاند، در بین تمامی شهرهای کوچک و بزرگ دنیا در مقام دوم از این حیث واقع شده است. میزان جرم و جنایت در این کشور و مخصوصا پایتخت آن بسیار پایین و می توان گفت حتی نزدیک به صفر در برخی از بازه های زمانی گزارش شده است و از این رو به طور مثال یک خانم جوان و مجرد به راحتی می تواند در تمام خیابان ها و کوچه های شهرهای فنلاندی به گشت و گذار بپردازد و کوچکترین مزاحمتی هم برای وی به وجود نیاید! در تابستان شرایط آب و هوای فنلاند کاملا آفتابی است در زمستان شاید خطری که بیشتر از مجرمان و دزدهای این کشور شما را تهدید می کند، سر خوردن برای روی سطوح یخ زده این کشور باشد چرا که اغلب فنلاند دارای زمستان های سخت و شدیدی می باشد. فنلاندی ها اصلا عادت به کنجکاوی و یا خدایی ناکرده فضولی در کار یکدیگر را ندارند و معتقد هستند اگر کسی به کمک احتیاح پیدا کند خود وی باید درخواست کمک بکند نه شخص دیگری از طرف او. به همین خاطر عموما همه مردم فنلاند سرشان به کار و زندگی خودشان گرم است و با این حال در هنگام مواجه با یک توریست و گردشگر خارجی بسیار خون گرم و مهربان رفتار می کنند و حتی دیده شده است که برخی از آنان را نیز به خانه های خود دعوت نموده اند! جمعیت سالخورده و سن دار کشور فنلاند عاشق ایجاد ارتباط کلامی با سایرین هستند و درصد بالایی از آن هم به دلیل آموزش زبان انگلیسی که در طول دوره تحصیل خود تحت آن قرار گرفته اند، به خوبی می توانند با سایر گردشگران ایجاد ارتباط نموده و آنان را راهنمایی کنند. فراگیری زبان خارجه برای نسل پیر شده و پا به سن گذاشته فنلاندی سبب گشته تا بسیاری از مشکلات کلامی و حاشیه ای خصوصا در عرصه های توریستی و گردشگری در این کشور برطرف شود و اغلب آنان مسلط به چندین زبان گوناگون به خودی خود شده باشند. لازم به ذکر است در برخی از مناطق این کشور تنها یک زبان برای صحبت و گفتگو وجود دارد که بسته به موقعیت آن منطقه می تواند هم روسی باشد، هم سوئدی و هم حتی سامی که از جاذبه های شهرهای دیدنی فنلاند می باشد.

فنلاند، سرزمینی امن برای همگان

اوضاع ادبی فنلاند

جالب است بدانید کشوری که یکی از بهترین های حال حاضر در جهان برای گذران زندگی قلمداد می شود، از ادبیات غنی و سرشاری به هیچ عنوان برخوردار نیست و به ندرت می توان در عرصه های ادبی آن به دنبال شاعر و یا نویسنده ای گشت که از شهرت بین المللی بهره مند شده باشد! البته در این قسمت ما قصد به چالش کشیدن اوضاع ادبی فنلاند را نداریم و برعکس می خواهیم چندی از نویسندگان و شاعران و همچنین آثار برجسته در زمینه ادبیاتی این سرزمین را علاقه مندان به فرهنگ ادبی کشورهای مختلف، معرفی نماییم. یکی از بهترین شاعران حماسه سرا در فنلاند کسی نیست جز Kalevela که می توان در بخش عمده ای از نوشته های وی به دنبال رد پایی از اساطیر باستانی و افسانه های محیرالعقول تاریخی گشت و حسابی از مطالعه کردن نوشته های وی لذت برد! یکی دیگر از شخصیت های برجسته ادبی این کشور Aleksis Kivi نام دارد که برای نخستین بار با نوشته های کاملا عامیه و ساده گونه خود سبب جذب دید مخاطب آثار نوشتاری فنلاندی آن هم با نگارش نوشتاری مختص این کشور شد و باید گفت از جمله نویسندگان تاثیرگذار این سرزمین در جهت معرفی و برجسته سازی نوشتار فنلاندی در بخش اسکاندیناوی می باشد. البته به تمامی این ها باید Tove Jamsson را هم اضافه نماییم که اخیرا با انتشار کتاب کودکانه خود تحت عنوان Moomin، در عرصه های رقابتی شرکت کرده و حسابی جنجال به پا کرده و توانسته نظرات خوب و مثبتی را برای آخرین نوشته خود، بدست آورد. در آخر نیز باید یاد کنیم از معتبر ترین رمان فنلاند به نام Väinö Linna و به معنی سرباز ناشناخته در سفر به فنلاند و بازدید از دیدنی های فنلاند. این رمان دستمایه تولید فیلمی شد که در جهان به شهر زیادی دست پیدا کرد و در حال حاضر هر ساله با فرا رسیدن روز استقلال، شبکه های مختلف تلویزیونی کشور فنلاند و حتی دیگر کشورهای علاقمند، آن را پخش می نمایند. دوستان عزیز می توانند نسخه های ترجمه شده این کتاب به زبان انگلیسی را در کتاب فروشی های سراسر فنلاند خریداری و سپس مطالعه نمایند.

اوضاع ادبی فنلاند

مناظر چشم نواز

اگر حتی فنلاند را کشوری بدون جاذبه گردشگری هم تصور کنیم باز نمی شود از مناظر طبیعی و فوق العاده جذاب موجود در این کشور که در هر فصل به نوعی خودشان را نشان می دهند، گذشت و گفت هیچ دلیل خاصی برای سفر به فنلاند وجود ندارد! این جمله کمی بی لطفی است در حق کشوری که برای دیدن تنها چند نمونه از مناظر حیرت آور می توان به پارک ملی Koli در Lapland و یا منطقه فلات ها در جنوب آن رفت و حسابی از تماشای آن ها لذت برد و با گرفتن چند تا عکس خوب، لحظات بودن در دل طبیعت ناب فنلاندی را به ثبت رساند. سرزمین ها، کوه ها، درخت ها و دریاچه های فنلاند همگی به نوعی سبب انگیزه شده و الهام بخش موسیقی دانان و آهنگسازان نامی در جهان می باشد. برای بازدید از زیبایی های بی پایان این کشور شما می توانید یک وسیله نقلیه را اجاره نمایید و به همراه دیگر همسفرانتان و همراهانتان در شهرهای دیدنی فنلاند به رانندگی بپرازید.

مناظر چشم نواز این کشور

مبدا الهام بخش طراحی ها

اگر اهل طراحی و دیزاین باشید قطعا باید معترف نقش به سزای کشورهای منطقه اسکاندیناوی و شهرهای دیدنی فنلاند در خلق و آفرینش طراحی های فوق العاده برجسته و ارزشمند در جهان فعلی هم باشید. فنلاند نیز که یکی از همین کشورهای بخش اسکاندیناوی می باشد نقش بسیار پر رنگی در ایجاد برندهای Arabia و Marimekko دارد که البته نقش اصلی الهام بخشی این برندها را باید مدیون طبیعت بکر و دست نخورده این سرزمین دانست! با تمام این اوصاف برندهای نام برده شده دارای محصولات بسیار گرانی در خارج از مرزهای فنلاند می باشند و در داخل فنلاند با قیمت بسیار مقرون به صرفه تر می توان محصولات آن را خریداری نمود.

مبدا الهام بخش طراحی ها

بازار وسایل الکترونیکی

فنلاند همیشه دارای بازارهای برجسته و حائز اهمیت از نظر کیت ها و قطعات الکترونیکی در جهان بوده و هنوز هم هست که از دیدنی های فنلاند به حساب می آیند. اگر در خصوص اوضاع صنعت الکترونیک و حتی تولید تکنولوژی های برتر در 10 سال پیش می شد صحبت کرد، قطعا تا ساعت ها فقط باید از کمپانی های خوش نام و پرآوازه جهانی که روزی التماس داشتن یک نمایندگی در خاک فنلاند را داشته اند، برایتان حرف بزنیم! اما اینک شرایط فرق کرده و شاید بتوان گفت با کمی قدرت بیشتر این کشور چین می باشد که جایگاه فنلاند و شهرهای دیدنی فنلاند را برای میزبانی از برندها و تولید کنندگان برتر جهانی گرفته است و سبب کم رونق شدن بازارهای داخلی این کشور گردیده است. در سال های پیش سهم عمده ای از گوشی های همراه را باید ساخت کشور فنلاند می دانستیم و این در حالی است که امروزه بخش زیادی از همین گجت های دوست داشتنی و مورد استفاده روزمرگی، در کشور چین ساخته و حتی تولید می شود! با این حال هنوز هم می توان قطعات و لوازم الکترونیکی متعددی را در بازارهای الکترونیکی سراسر این کشور با قیمت های بسیار مقرون به صرفه را پیدا نمود. یکی از شاهکارهای صنعت طراحی و الکترونیکی فنلاند، ساخت بازی به نام Angry Birds یا همان پرندگان خشمگین است که توانست ظرف مدت زمان بسیار کم و محدودی از محبوبیت عجیبی میان کاربران گجت های هوشمند مختلف برخوردار شود. پرندگان خشمگین آنقدر در کل دنیا مطرح هستند که واقعا کمتر کسی را می توان پیدا کرد که علاقه مند به تکنولوژی و فناوری باشد و این بازی را تجربه نکرده باشد! تاثیرپذیری از کاراکترهای برجسته از جمله پرنده قرمز این بازی به حدی در دنیا زیاد بوده است که از آن برای ساخت فیلم، انیمشین، اسباب بازی، تم های متعدد و حتی مدل های شیرینی پزی هم در نقاط مختلف جهان استفاده شده است. البته نمادین ترین اثرپذیری این بازی را می توان در پارک شهر Tampere کشور فنلاند جستجو کرد که خود از دیدنی های فنلاند در زمان سفر به فنلاند است.

بازار وسایل الکترونیکی در فنلاند

سرزمینی برای طرفداران متال

متال اسم عامیانه شاخه ای از موسقی و یا اگر بخواهیم بهتر عنوان کنیم، زیرمجموعه ای از سبک راک می باشد که در اصل هوی متال (Heavy metal) نامیده می شود. طرفداران این سبک موسیقی در کشور فنلاند فوق العاده زیاد می باشند و طبق آمار به نسبت هر 100 هزار نفر، 54 باند خوانندگی به این نوع از سبک موسیقی در این کشور موجود می باشد! از معروف ترین بندهای فعال در این شاخه موسیقی می توان به بند لردی که موفق شدند برنده تورنومنتآهنگ یوروویژن بشوند، نام برد و در شهرهای دیدنی فنلاند محبوب است این بند در اغلب نمایش های خود از لباس های هیولایی استفاده می کنند و در هر اجرای خود حسابی شور و نشاط را به مخاطبان خود انتقال می دهند. البته به جز بند لردی می توان از بندهای دیگر هوی متال به نام های نایت ویش، Children of Bodom و Insomnium هم اشاره داشت.ناگفته نماند که فنلاند مهد فستیوال های موسیقی محلی و بین المللی است از این رو هر ساله می توان در جشن های زیادی شاهد هنرنمایی هنرمندان عرصه موسیقی و آهنگ این کشور و حتی سایر خوانندگان مطرح جهانی در آن باشید که از جمله فستیوال های مهم موسیقی این کشور می توان Ilosaarirock در Joensuu را نام برد که از دیدنی های فنلاند در زمان بازدید از شهرهای دیدنی فنلاند است.

سرزمینی برای طرفداران متال ها

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

سفر به استان یون نان؛ عالمی پر رمز و راز در سرزمینی آسیایی

شادی نیک نهاد ، یکشنبه 22 بهمن 1402

با ما در راهنمای سفر به استان یون نان همراه شوید تا شما را با تعدادی از دیدنی های معروف استان یون نان آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :