غار علیصدر همدان؛ جاذبه ای دیدنی و شگفت انگیز

hb پنج شنبه 2 فروردین 1403

غار علیصدر همدان بدلیل داشتن سنگ و قندیل های که به شکلهای قابل فهم پنجه عقاب یا شیر دو سر درآمده اند، بسیار پرمخاطب قلمداد می شود. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید غار علیصدر کجاست و از علت تشکیل غار علیصدر آگاهی یابید.

غار علیصدر

آشنایی

صاحبان اولیه غار علیصدر همدان، مردم روستای علیصدر بودند که از گذشته های بسیار دور توسط اجداد خود از وجود چنین غاری آگاه شدند. با ایجاد اخباری ناشی از وجود یک جاذبه گردشگری بی بدیل در کشور، رفته رفته حساسیت هایی برای غار علیصدر همدان بوجود آمدند و منجر شدند تا برای نخستین بار یک گروه 14 نفره حرفه ای با تمام تجهیزات لازم وارد غار شده و برای اولین بار جهان آن طرف غار را برای ما نمایان سازند. براساس غار علیصدر کجاست باید بدانید که این گروه طبق ماموریت اکتشاف غار را در پنجم مهر سال 1342 خورشیدی انجام داده اند.

آشنایی با غار علیصدر

تاریخچه

بعد از کاوشگری این گروه 14 نفره، گروههای دیگری نیز با مسئولیت خود یا هئیت های مختلف سایر استانها برای جستجوی بیشتر به غار علیصدر همدان وارد شدند! تا اینجای کار هنوز غار تبدیل به یک جاذبه برجسته برای استان همدان نشده بود. در اصل این اتفاق تا سال 1355 هم میسر نشد! تا سال 1352 با اینکه رفت و آمد تیم های تحقیقاتی به غار علیصدر همدان سخت بود و همگی مجبور بودند خود را از دهانه 50 سانتیمتری کوچک عبور دهند، بالاخره مسئولان استانی را مجبور ساختند تا در اردیبهشت سال 53 دهانه غار را به اندازه 5 متر آن هم با ارتفاعی نظیر 3 متر باز نمایند. با باز شدن مسیر ورودی و خروجی، رفته رفته قسمت هایی از کف را بتن ریزی کردند تا بتوان با طی کردن این مسیر خشک، یک غارنوردی جذاب را تجربه کرد.

نقطه عطف علت تشکیل غار علیصدر از همین بتن ریزی آغاز شد و به تامین نور داخلی غار و اختصاص دادن تعدادی قایق به آن ختم شد تا سرانجام در 4 خرداد سال 1355 شمسی، غار رسما به عنوان یک جاذبه گردشگری در استان همدان افتتاح شد و به بهره برداری رسید. در آن زمان برای نظم و ترتیب ورود پیدا کردن گردشگران به داخل غار علیصدر همدان، بلیط هایی نیز طراحی و چاپ شدند و در اختیار اداره تربیت بدنی استان همدان قرار گرفتند. غار علیصدر بقدری شهرت یافت و نامدار شد که حتی شاه نیز بازدید از آن را در برنامه های بازدیدی خود از نقاط مختلف کشور قرار داد و در همان سال نخست بهره برداری، خود را برای بازدید از این غار آبی مهیا ساخت.

سفر شاه سبب گشت تا او دستور انتقال برق سراسری به مجموعه غار علیصدر همدان را صادر نماید و در کنار آن دیگر روستاهای حوالی غار را نیز برق رسانی کند. تازه علاوه بر برطرف کردن مشکل برق، شاه دستور آسفالت کردن جاده خاکی منتهی به غار علیصدر همدان را نیز داد.

موقعیت مکانی

غار علیصدر همدان در ارتفاع 1980 متری از سطح دریا واقع شده است. این مکان از نظر جغرافیایی در مختصات 18.8 تا 48 درجه عرض جغرافیایی و همچنین 15.3 تا 35.18 طول جغرافیایی و در حدفاصل 75 کیلومتری از بخش شمال غربی همدان، در دل رشته کوه های زاگرس قرار دارد. دهانه اصلی این غار آبی در اصل متعلق است به شهرستان کبودرآهنگ، چرا که این دهانه در روستای علیصدر بچشم می خورد. آب و هوای پیرامونی غار تقریبا نیمه خشک بوده و سالانه تنها شاهد 300 میلیمتر بارش میتوان در این منطقه بود. براساس غار علیصدر کجاست باید بدانید که در آن میتوان آثاری از دوره های ژوراسیک را مشاهده نمود و با کمی دقت در میان قندیل ها و نقش و نگارهای نفهته در غار، متوجه ترکیباتی از آهک شد.

براساس مقاله غار علیصدر کجاست باید بدانید که اگر به قسمت های بالای شیتها هم نگاهی بی اندازید، متوجه وجود کریستال های آهکی گونه خواهید بود که تنها بر اثر فعالیت های آتشفشانی رشته کوه های زاگرس در این غار بوجود آمده اند. غار علیصدر همدان از همان ابتدا قدری از سطح زمین فاصله داشت و و میتوان گفت مسیر کلی آن از شمال به طرف جنوب کشیده شده است. تمامی سنگ ها و قندیل های موجود در غار تحت زاویه 40 یا 45 درجه قرار گرفته اند و این رشته نیز از طول 2 هزار متری برخوردار شده است. نقطه مرتفع غار علیصدر همدان در ارتفاع 2180 متری جای خوش کرده و پست ترین نقطه نیز در ارتفاع 1980 متری واقع شده است.

در قسمت جنوبی، یک برآمدگی آهکی ملایم همچون تپه را میتوان مشاهده کرد که نزدیک به 30 کیلومتر به طول انجامیده و در نهایت به رشته کوههای سارقیه و چاله کن منتهی می شود. براساس مقاله علت تشکیل غار علیصدر جالب است بدانید محور اصلی رشته علیصدر در این مکان در جهت N115E قرار می گیرد.

موقعیت مکانی

موجودیت

غار علیصدر هر چقدر هم که بزرگ و وسیع باشد، در طی انجام یک فرایند کاملا شیمیایی زمان بر بوجود آمده است و نباید با طرح مسائلی ساده و پیش پا افتاده علت تشکیل غار علیصدر را زیر سوال برد! طبق تحقیق محققان، غار علیصدر همچون دیگر غارهای مختلف جهان از ترکیب قطرات آب بارانی با گاز کربن دی اکسید موجود در هوا بتدریج شکل گرفته است. البته، این شکل کلی تشکیل این جاذبه های آبی و تاریک گردشگری در دل کوهها هست و به شکل تخصصی تر باید اینگونه اظهار داشت که از ترکیب قطرات آب باران با دی اکسید کربن هوا، اسیدی به نام کربنیک حاصل می شود که درصد آن بسیار پایین است و میتوان گفت از جمله اسیدهای ضعیف بشمار می رود.

با حرکت این اسید بر روی لایه های خاکی زمین که عمدتا در این مناطق دارای مقداری خاصیت آهکی بوده، موجب بوجود آوردن یک ترکیب شیمیایی ناپایدار به اسم بی کربنات کلسیم می شوند و چون این ماده به صورت محلولی در دل مایع آبی قرار گرفته، به آرامی خود را در داخل لایه های آهکی نفوذ داده و سبب ایجاد فضاهای تهی شکل در آنان می گردد. با گذشت زمان، رفته رفته این فضاهای تهی همدیگر را یافته و به یکدیگر پیوند می خوردند و سبب تشکیل غارهایی در دل کوه می شوند همچون غار علیصدر.

موجودیت غار علیصدر

قایق سواری

براساس مقاله غار علیصدر کجاست باید بدانید که جریانات آبی در نقاطی مختلفی از غار به یکدیگر متصل شده و سبب ایجاد دریاچه های کوچک شده اند. غار علیصدر دارای دالان ها و تالارهای تو در تو بسیاری است و بدلیل داشتن عرض مناسب در قسمت های مختلف، به راحتی میتوان با اجاره کردن قایقی از قسمت های چشم نواز و جذاب آن دیدن کرد! براساس مقاله علت تشکیل غار علیصدر جالب است بدانید هر کسی که یکبار به این غار سفر کرد، به خوبی متوجه وجود روزنه های مخروطی شکل در فاصله های 1 الی 2 متری بوده و اگر کمی دقت بیشتری هم به خرج می داد، قطعا با شکست هایی که در هر متر از مساحت غار بوجود آمده اند، مواجه می شد. به هر حال، غار علیصدر بدلیل بستر آبی وسیع و گسترده خود، یک پدیده گردشگری جذاب برای علاقمندان به قایق سواری هست.

قایق سواری

جذابیت های نهفته

در ابعاد مقایسه ای به سختی می توان مورد مشابه ای را پیدا کرد که در کنار وسعت زیاد، از قابلیت های قایقرانی در بستر آن و همچنین وجود دریاچه ها و شعبات آبی گوناگون با علیصدر قابلیت برابری داشته باشد. غار علیصدر بی تردید یکی از منحصر بفردترین جاذبه های دنیاست. براساس مقاله غار علیصدر کجاست باید بدانید که از جذابیت های خدادادی این غار باید به شکل سنگها و آوارهای قندیلی شکل آن اشاره کرد که در قسمتی از غار همچون یک پنجه عقاب به نظر می آیند و در قسمتی دیگر همچون اسم خدای متعال در زبان عربی یعنی کلمه مبارک الله دیده می شوند. بجز پنجه عقاب و کلمه الله، میتوان اشکال دیگری را همچون کبوتر، شیر دو سر، قایق وارونه و خوشه انگور مشاهده کرد که بسیار طبیعی شکل گرفته اند.

جذابیت های نهفته

مجموعه رفاهی و امکانات جانبی

برای اقامت و راحتی مهمانان عزیز سفر کرده به استان همدان، امکانات جانبی مناسبی برای این جاذبه گردشگری کشور در نظر گرفته شده اند که عبارتند از:

  • ده عدد ویلادی چوبی یک خوابه و دو خوابه
  • یک عدد مهمانسرای محلی
  • شانزده عدد سوئیت لوکس اقامتی
  • پنجاه ایستگاه چادر صحرایی

و تعدادی رستوران، سوپرمارکت و اغذیه فروشی، سرویس های بهداشتی، نمازخانه، فروشگاه های صنایع دستی و همچنین زمین بازی کودکان و پارکینگ خودرو.

مجموعه رفاهی و امکانات جانبی غار علیصدر

دلایل بازدید از این جاذبه

-غار علیصدر از دید جهانی بسیار معتبر و بی مانند بوده و بزرگترین غار آبی جهان بشمار می رود.

-این غار از معدود غارهای آبی است که در آن میتوان به قایق سواری پرداخت.

-اگر برنامه ریزی سفری خود را در فصل بهار ترتیب دهید، با شقایق های باز شده بر روی دامنه های کوه مواجه خواهید شد که واقعا منظره فوق العاده دلنوازی را برای شما به ارمغان می آورند.

متاسفانه سیاست خاصی برای قیمت گذاری مجزا بر روی بلیط های عرضه شده به گردشگران داخلی و گردشگران خارجی وجود ندارد.

دلایل بازدید از این جاذبه

راهنمای مسیرهای منتهی به غار

غار علی صدر از قسمت شمال غربی همدان تنها 75 کیلومتر فاصله دارد و بر روی کوه ساری قیه قرار گرفته است. برای رسیدن به آن میتوان از مسیرهایی مانند تقاطع سه راهی پایگاه هوایی نوژه همدان یا همان جاده همدان به رزن، از همدان، لالجین به طرف بیجار یا از مسیر همدان به سمت صالح آباد استفاده نمود.

کلام آخر

جاذبه گردشگری علیصدر در تاریخ 15 دی سال 1387 شمسی و با شماره 23 در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسید. این جاذبه گردشگری با قدمتی بالغ بر 190 میلیون سال همیشه با استقبال زیادی از سوی گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده و می شود و به همین خاطر پیشنهاد می کنیم اگر قصد بازدید از این غار را کرده اید، در تعطیلات نوروز یا تعطیلات رسمی تقویم کشوری به سراغ آن نروید، چرا که در این مواقع معولا ازدحام زیادی از مردم برای بازدید از این غار آبی ایران اجتماع می کنند و شاید مجبور شوید شبی را در یکی از مکانهای اقامتی منطقه بگذرانید.

جاذبه گردشگری علیصدر
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

دیدنی های غار کرفتو، غاری شگفت انگیز در کردستان

مسلم علیمحمدی ، پنج شنبه 8 آذر 1397

غار کرفتو ازجمله بزرگترین غارهای دست کند کشورمان است که طول آن به 750 متر می رسد و دارای نقشه کاملی نبوده است.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :