آشنایی با دربند تهران و زیبایی های چشمگیرش

یکی از مناطق بی نظیر گردشگری، دربند تهران بوده که دارای آب و هوایی خنک و مساعد هست و در ارتفاع 1700 متری از سطح دریا و در شمال باغ سعدآباد واقع شده است. این محله که از دهکده های قدیمی شمیران بحساب می آید، قدیمی ترین محله تهران بوده که در زمان قاجار شاهزاده هایی چون ابوالملوک کیومرث میرزا، شاهزاده الله وردی میرزا و دیگر شاهزادگان به آنجا رفت و آمد داشتند. با ما در مقاله دربند تهران کجاست همراه شوید تا علاوه بر دیدنی ها، شما را با نقشه دربند تهران آشنا کنیم.

دربند تهران

دعا نویسی و ماجرای ناصرالدین شاه

عده ای از سادات دعا نویس در زمانهای گذشته در دربند سکنی گزیده بودند بنابراین، خیلی ها برای دعا گرفتن به این منطقه می آمدند که در بین آنها، افراد مشهوری چون پسر سوم ناصرالدین شاه یعنی کامران میرزا بچشم می خورد که برای دعا گرفتن به نزد دعانویسان محله دربند می آمد.

محله دربند تهران دارای محله های قدیمی چون مغ محله یا مرغ محله، کلاغ پر، کنار محله و سربند بوده از میدان قدس که در ارتفاع 1600 متری قرار دارد تا میدان سربند که در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا قرار گرفته، امتداد دارد. زمانیکه ناصرالدین شاه توسط بابی ها در رمضان سال 303 هجری قمری مورد سو قصد قرار گرفت، مصادف بود با زمانیکه وی در راه پس قلعه و آبشار به دربند آمده بود. در همین زمان، میرزا حسین علی و عده ای قصد جان او را کردند و چون موفق نشدند، به محله مرغ فرار کردند. اما، سرانجام ماموران آنها را یافته و زندانی کردند.

محله قدیمی در دوران محمدرضا پهلوی

ویلاهای زیادی در زمینهای اطراف دربند به دستور رضا شاه ساخته شده و رودخانه ای که در این محله جاری بود، بر روی آن پل بزرگی احداث نمودند. امروزه، در سمت چپ این رودخانه شما شاهد هتل دیپلمات هستید که میهمانان خاص محمدرضا پهلوی در آن پذیرایی می شدند. تندیس کوهنورد یکی از دیدنی ها در نقشه دربند تهران بوده که توسط هنرمند به نام و مشهور، رضا لعل ریاحی در سال 1341 ساخته شد. هزینه ساخت این تندیس که در سال 77 کوهنورد با سابقه کشور، آقای حسن وجدان خوش پیشنهاد ساختش را داد، در حدود 10 هزار تومان شد.

تندیس کوهنورد دربند

دسترسی

براساس مقاله دربند تهران کجاست باید بدانید برای اینکه به دربند بروید، کافی است در میدان تجریش سوار ماشین شده و به میدان سربند بروید. از آنجا بعد از گذر از کنار رودخانه، بالا رفتن از ارتفاعات و دیدن چند پل چوبی، به پس قلعه می رسید. بعد از آن یک پل فلزی وجود دارد و به یک دوراهی بعد پل خواهید رسید که اگر از مسیر زیر پل چوبی بروید، به بند یخچال خواهید رفت که اگر به سنگنوردی مشتاق هستید، پیشنهاد می کنیم سری به این منطقه بزنید.

مسیر دوم که مستقیم و سرراست بوده، از قدیمی ترین مسیرهای صعود کوهنوردان به قله توچال است. در طول مسیرتان از چندین کافه که در مجاورت شما هستند، گذر خواهید کرد و با بالا رفتن از سربالایی به یک دوراهی دیگر خواهید رسید. مسیر چپ دوراهی به آبشار سوتک، هتل اوسون، دیواره اوسون و دره ارس می رسد. اگر از سمت راست این دوراهی عبور کنید، می توانید مناظر منطقه بند یخچال را با سنگهای زیبا و مخصوصا دیواره بلند بند یخچال و سنگنوردانی که با مهارت ویژه در آن سنگنوردی می کنند، ببینید. با ادامه دادن مسیر به پایگاه امداد و نجات خواهید رسید که در کنار آن کافه رجب قرار دارد.

بند یخچال

براساس مقاله دربند تهران کجاست، می توانید اندکی استراحت کرده، چیزی نوش جان نمایید و به راه ادامه دهید. باید از این قسمت نقشه دربند تهران کمی بیشتر احتیاط به خرج دهید تا به پناهگاه شیرپلا و آبشار زیبایی که در آنجا وجود دارد، برسید. تقریبا مسیری 2 تا 2 ساعت و نیمه تا شیرپلا پیش روی شما خواهد بود.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران

گلاره یوسف پور ، چهارشنبه 12 شهریور 1399

این خبر پیرامون آشنایی با گنجینه های موزه هنرهای معاصر تهران برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

نظرت چیه
1 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :
    • 18 تیر 1398

    واقعا مکان بینظیزیی انگار که بهشتواقعی همینجاست