کتابخانه های بزرگ جهان و دنیایی از شگفتی و راز!

در این مقاله فهرستی از معروف ترین کتابخانه های جهان از استرالیا تا وین را گردهم آورده ایم. کتابخانه دانشگاه هنر ژاپن، Musashino یک کتابخانه هوشمند می باشد که تماما از چوب ساخته شده اما ظاهری شیشه ای دارد. داخل این کتابخانه را معماری ژاپنی به نام Sou Fujimoto طراحی کرده است. طراحی مارپیچ گونه این کتابخانه کاربران را به راحتی به سمت جلو و جایی که قصد رفتن دارند هدایت می کند. معماری این کتابخانه که از زیباترین کتابخانه های جهان بوده به گونه ای است که برای مطالعه بسیار مناسب بوده و دسترسی به کتاب ها، در حجم انبوه کتاب ها در آن آسان می باشد. لازم به ذکر است که در عصر دیجیتال و فناوری، کتابخانه هایی مثل این می توانند در عین مدرن و هوشمند بودن، با معماری سنتی ساخته شوند و کاربران زیادی را جذب خود کنند. در ونکوور، کتابخانه معمار معروف و کاربلد Moshe Safdie در عین سنتی بودن در حال پیشرفت بوده و همانند یک بنای مدرن می باشد. پل هایی که برای پیاده روی در این کتابخانه ساخته شده اند، شما را به سمت مغازه ها و کافی نت ها هدایت می کند. کتابخانه ها معمولا به عنوان مکان هایی برای جمع آوری آثار فرهنگی در کنار هم استفاده می شوند. حال این آثار فرهنگی می توانند آثار به جا مانده از دوران قدیم باشند یا آثاری که از تاریخ ایجاد آن ها مدت زیادی نمی گذرد. به طور مثال بازدیدکنندگان کتابخانه مارسیانا در ونیز می توانند آثار هنرمندان دوره رنسانس مثل تیتین و تینتورتو را دیده و آن ها را تحسین کنند. در عین حال در اشتوتگارت آلمان، کتابخانه این شهر، یک فضای بسیار زیبا در بیرون خود دارد که می توانید از تراس و سقف آن برای اندکی استراحت و صرف نوشیدنی های خوش طعم استفاده کنید. اگر دوست دارید کتابخانه ای که در آن مطالعه می کنید یک چیز شبیه به هری پاتر باشد! پس زمان خود را با کتابخانه Bodleian دانشگاه آکسفورد تنظیم کنید. برندگان جایزه نوبل و اکثر دانشمندان برتر دنیا در این کتابخانه درس خوانده اند. در این کتابخانه نقاشی های بسیار نادر و زیبا و آثار فاخر شکسپیر و یک نسخه از کتاب مقدس گوتنبرگ هم در این کتابخانه نگه داری می شود. در ادامه به چند مورد دیگر از کتابخانه های بزرگ جهان اشاره می کنیم.

کتابخانه های بزرگ جهان

کتابخانه Clementinum در Prague

کتابخانه Library Hall که به سمت باروک ساخته شده، با گل های طلایی و نقاشی های دیدنی و جذاب خود فقط یک بخش از ساختمان عظیم Clementinum می باشد. افسانه ها می گویند، سازنده این کتابخانه در سال 1622 شروع به ساخت این بنا کرد و در ابتدا تنها یک کتاب در این کتابخانه نگه داری می شد اما اکنون این تعداد به 20 هزار افزایش یافته است. در قفسه های این کتابخانه برچسب ها نماینده کتاب ها هستند. کتاب هایی نیز در مورد تاریخچه ساخت این کتابخانه و افراد سازنده آن در این کتابخانه وجود دارند که با برچسب های سیاه و قرمز مشخص شده اند. هر از چند روزی تورهای بازدیدی نیز از این کتابخانه که از معروف ترین کتابخانه های جهان است، برگزار می شود.

کتابخانه Clementinum در Prague

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ، دانمارک

ساختمان مدرن و جدید این کتابخانه که به الماس سیاه نیز معروف است، در سال 1999 به عنوان مجتمع اصلی کتابخانه سلطنتی ساخته شد. این ساختمان ترکیبی از فولاد، شیشه و گرانیت سیاه می باشد که در آن یک کتابخانه، یک کافه، یک سالن کنسرت و فضاهای نمایشگاهی وجود دارد. در این الماس سیاه نمایشگاه هایی مربوط به علوم آب و هوا و نقاشی های سقفی متعلق به هنرمند معروف Per Kirkeby نیز وجود دارد. تورهای بازدید از این کتابخانه که از زیباترین کتابخانه های جهان است هم شنبه ها برگزار می شود.

کتابخانه سلطنتی کپنهاگ، دانمارک

کتابخانه جورج پیبدی، دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور

طبقه پنجم این کتابخانه عظیم دارای بالکن و ستون های جالبی است که Nathaniel H. Morison، نخستین موسس این کتابخانه آن را " کلیسای کتاب ها " نامیده است. این کتابخانه یکی از کتابخانه های بزرگ جهان در آمریکا است و از آنجایی که بسیار لوکس و زیباست، عروسی ها و مراسم های خاص زیادی در آن برگزار می شود. علاقه مندان به کتاب نه تنها به خاطر طراحی بسیار زیبای این کتابخانه بلکه به خاطر وجود انواع کتاب های مختلف مربوط به قرن های 18 و 19 میلادی که در مورد باستان شناسی و هنچنین تاریخ و ادبیات انگلیسی نگاشته شده اند، به این کتابخانه می آیند.

کتابخانه جورج پیبدی، دانشگاه جان هاپکینز، بالتیمور

سالن مطالعه Royal Portuguese در ریودو ژانیرو

این کتابخانه توسط گروهی از مهاجران پرتغالی در سال 1837 ساخته شد. البته این بنا به صورت جدی تا سال 1880 ساخت و ساز نمی شد. این بنای neo-Manueline در در بخش ورودی خود، مجسمه و نقشواره هایی دارد که مشاهیر پرتغالی را نشان می دهد. جهانگرد Prince Henry و Vasco da Gama و Pedro Álvares Cabral کسانی هستند که مجسمه آن ها در این کتابخانه نصب شده است. این کتابخانه همانند کلیسای جامع، گنبد شیشه ای رنگی و گالری ها چوبی دارد. قفسه های حجیم و بزرگ این کتابخانه بزرگترین مجموعه های ادبی پرتغال را در خارج از سرزمین مادری نگه می دارد. این کتابخانه که از معروف ترین کتابخانه های جهان است از دوشنبه تا جمعه باز است.

سالن مطالعه Royal Portuguese در ریودو ژانیرو

کتابخانه کنگره واشنگتن دی سی

هنگامی که کتابخانه قدیمی این محل در سال 1814 سوزانده شد، توماس جفرسون یک مجموعه جدید با کتاب های مختلف را جمع آوری کرد. Minerva، الهه خرد در رم باستان است که نقش آن در بالای اتاق اصلی این کتابخانه حک شده است. کتاب مقدس گوتنبرگ در این کتابخانه نگه داری می شود. این کتاب یکی از 42 نسخه باقی مانده در جهان می باشد. همچنین هر ماه کنسرت های رایگان کلاسیک در این کتابخانه برگزار می شوند. این کتابخانه از دوشنبه تا شنبه باز است.

کتابخانه کنگره واشنگتن دی سی

کتابخانه مرکزی ونکوور، کانادا

معمار این کتابخانه یعنی Moshe Safdie این کتابخانه را همانند بناهای مدرن ساخته است. ورودی این کتابخانه یک ورودی بسیار باشکوه و بزرگ است که مغازه ها و کافه هایی در آن وجود دارند. این ورودی همچنین نقطه ای برای تجمع افراد مختلف می باشد. بخش هایی از این کتابخانه با پل به هم دیگر وصل می شوند. در برنامه ریزی های آینده این کتابخانه گسترش فضای سبز آن که بر روی پشت بام قرار دارد، در دستور کار می باشد و از زیباترین کتابخانه های جهان می باشد.

کتابخانه مرکزی ونکوور، کانادا

موزه و کتابخانه دانشگاه هنر Musashino، توکیو

معمار ژاپنی Sou Fujimoto طراح دانشگاه هنر ژاپن 26900 فوت مربع فضا را برای قفسه های کتاب که از جنس چوب و شیشه هستند، در نظر گرفته بود. حتی پله های این کتابخانه نیز قفسه های کتاب دارند، هرچند که در حال حاضر خالی از کتاب اند. این ساختمان در مقایسه با کتابخانه بزرگ دیگر ژاپن به نام Fujimoto بسیار قابل توجه و مهم است. موزه و کتابخانه Musashino برای بازدیدکنندگان از زیباترین کتابخانه های جهان آزاد است ولی ساعت بازدید آن ها با هم متفاوت می باشد.

موزه و کتابخانه دانشگاه هنر Musashino، توکیو

کتابخانه عمومی نیویورک

این کتابخانه یک سالن بسیار بزرگ دارد که پنجره های بزرگ و لوسترهای عظیمی در آن ساخته اند. سالن مرکزی این کتابخانه یعنی سالن رز مساحتی به بزرگی دو بلوک شهری دارد. نقاشی های دیواری نیز در این کتابخانه یافت می شود. نقاشی هایی که توط هنرمندانی چون ریچارد هاوس کشیده شده اند. همچنین تورهای رایگان بازدید از کتابخانه هم در این کتابخانه وجود دارد که بین ساعت 11 ظهر تا 2 بعد از ظهر به جز یکشنبه ها برگزار می شود. نمایشگاه هایی نیز در این کتابخانه دایر هستند که یکی از معروف ترین آن ها نمایشگاه مشکلات کودکان با کتاب می باشد.

کتابخانه عمومی نیویورک

کتابخانه مارسیانا، ونیز

Marciana یکی از اولین کتابخانه های باقی مانده از دوران رنسانس در ایتالیا است. ساخت این کتابخانه در سال 1537 شروع شد و بیش از 50 سال طول کشید. دیوارها و سقف این کتابخانه با آثار هنرمندان ونیزی مثل آلساندرو ویتوریا، تتیان و تینتوروتو تزئین شده است. این کتابخانه بیش از 750 هزار کتاب و 13 هزار نسخه های خطی و 24 هزار کتاب قدیمی نگهدرای می شود. بسیاری از این کتاب ها و تالیفات به خاطر قانونی که در سال 1603 تصویب شد، در این کتابخانه که از معروف ترین کتابخانه های جهان بوده، جمع آوری شده است. همچنین تورهای بازدید از این کتابخانه به زبان انگلیسی برگزار می شود.

کتابخانه مارسیانا، ونیز

کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی، دوبلین

اتاق طولانی 200 فوتی این کتابخانه احتمالا مشهور ترین جای آن است. آثار مشهور زیادی از جمله اثر معروف جاناتان سویفت در این کتابخانه نگه داری می شوند. همچنین مردم زیادی برای دیدن کتاب کلس که یک کتاب مقدس متشکل از 4 انجیل می باشد، می آیند. این کتابخانه ابتدا توسط ملکه الیزابت اول در سال 1592 ساخته شد و ساختمان فعلی این کتابخانه در سال 1712 مرمت و بازسازی شده است. تور هایی نیز برای معرفی و بررسی آثار این کتابخانه برگزار می شود.

کتابخانه قدیمی کالج ترینیتی، دوبلین

کتابخانه شهر اشتوتگارت، آلمان

اگر از بیرون به ساختمان این کتابخانه نگاه کنید آن را به شکل یک مکعب یکپارچه می بینید. در هنگام غروب آفتاب این کتابخانه با چراغ های آبی روشن می شود. در داخل این ساختمان یک فضای روشن دارد و در 5 طبقه ساخته شده است. این 5 طبقه مثل یک هرم نزولی به نظر می رسد. در طبقه انتهایی این ساختمان یک تراس و پشت بام می باشد که اتاق جلسات و یک کافه هم در آن ساخته شده است. این کتابخانه برای تبدیل شدن به یکی از زیباترین کتابخانه های جهان ساخته شده است. همچنین بخشی از کتابخانه تحت عنوان کتابخانه برای بی خواب ها شبانه روز باز است.

کتابخانه شهر اشتوتگارت، آلمان

کتابخانه بیرمنگام، انگلستان

کتابخانه بیرمنگام که از چهار ستون مستطیلی تشکیل شده است، بسیار زیبا می باشد. یکی از بهترین اتاق های این کتابخانه اتاق یادبود شکسپیر با معماری سنتی و چوبی می باشد. این محل ابتدا در سال 1882 ساخته شده و در طبقه بالای آن مجموعه ای از نسخه های دست نویس شکسپیر نگه داشته می شود. Malala Yousafzai، فعال مدنی پاکستانی این کتابخانه را در سال 2013 به صورت رسمی ثبت و باز کرد.

کتابخانه بیرمنگام، انگلستان

Bibliotheca Alexandrina در شهر Alexandria مصر

کتابخانه اسکندریه مصر در سال 1600 در اثر جنگ و آتش سوزی به صورت کامل نابود شد. در سال 2002 این ساختمان جدید برای کتابخانه قدیمی ساخته شد که دارای اتاق های بزرگی رو به دریا می باشد. این ساختمان دارای 4 موزه، رصد خانه و مرکز پژوهش علمی می باشد. این کتابخانه در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه باز بوده و از معروف ترین کتابخانه های جهان می باشد.

Bibliotheca Alexandrina در شهر Alexandria مصر

کتابخانه کویمبرا، دانشگاه Alta and Sofia، پرتغال

سقف بزرگ و زیبای این کتابخانه، از چوب با نقش های عجیب و غریب و قوس های پیچیده و بزرگ و الگو های طلایی ساخته شده و به صورت هنرمندانه تزئین شده است. حتما به بخش های اعجاب انگیز Antonio Simões Ribeiro و Vicente Nunes در این کتابخانه توجه کنید و زیبایی های آن را ببینید. این یکی از زیباترین کتابخانه های جهان می باشد. شاید این کتابخانه تنها کتابخانه ای با یک زندان درون خود است که دانشمندان و دانش آموزان را در زمان های خاص در خود حبس می کرد و اجازه ی خروج به آن ها نمی داد. در هنگام شب نیز تعدادی خفاش در این کتابخانه لانه کرده بودند و به آن سری می زدند.

کتابخانه کویمبرا، دانشگاه Alta and Sofia، پرتغال

کتابخانه Bodleian، دانشگاه آکسفورد، انگلستان

این کتابخانه قرون وسطایی توسط Duke Humfrey ساخته شد و الهام بخش صحنه های فیلم هری پاتر بوده است. اتاق های چوبی با سقف های کوتاه و روشنایی کم این کتابخانه به نظر می رسد یک لوکشین بسیار خوب برای فیلم های تخیلی می باشد! محققان، نخست وزیران بریتانیا و برندگان جایزه های نوبل زیادی در این کتابخانه درس خوانده اند. تورهای گشت و گذار در این کتابخانه هر ساله برگزار می شوند.

کتابخانه Bodleian، دانشگاه آکسفورد، انگلستان

کتابخانه مرکزی کتابخانه عمومی سیاتل

فلسفه معماران این کتابخانه یعنی Rem Koolhaas و Joshua Prince-Ramus این بوده که فضای داخل را طوری بسازید که فضای بیرونی را تعریف کند. نتیجه این فلسفه، یک نمای شیشه ای و مارپیچ از این کتابخانه می باشد. علاقه مندان به کتاب می توانند کتاب های این کتابخانه را در راهرو های پیچ در پیچ این کتابخانه،دنبال کرده و پیدا کنند. نور کافی در این کتابخانه هرکس را به مطالعه در آن تشویق می کند. همچنین وجود کامپیوترها و عناصر مدرن زیادی این کتابخانه را تبدیل به یک کتابخانه کاملا مدرن کرده است.

کتابخانه مرکزی کتابخانه عمومی سیاتل

کتابخانه عمومی کانامرا، چنای، هند

کتابخانه کانامارا که از کتابخانه های بزرگ جهان بوده بخشی از یک مجتمع فرهنگی که شامل یک تئاتر، یک موزه و یک گالری هنری می باشد، است. این کتابخانه درسال 1896 تاسیس شده است و همچنان به دریافت کپی از تمام کتاب ها، نشریات و روزنامه های هندی ادامه می دهد. این کتابخانه یک ورودی دایره ای شکل دارد که سالن های مطالعه آن با شیشه های رنگارنگ تزئین شده اند. این کتابخانه توسط مردی به نام H. Irvin طراحی و ساخته شده است. به جز یکشنبه در تمام روزهای دیگر هفته این کتابخانه باز است.

کتابخانه عمومی کانامرا، چنای، هند

کتابخانه ملی اتریش، وین

مینروا، الهه رومی خرد از این کتابخانه که در سال 1723 ساخته شده، محافظت می کند. این کتابخانه یک بنای سلطنتی است و منطقی است که این گونه باشد چرا که تا سال 1920 در مالکیت دولت وقت بوده است. احتمالا شما در این کتابخانه به نقاشی ها و تزئین های دیوار ها سرگرم شوید اما موزه گلوب را از دست ندهید. این موزه پر از پنجره های زیبا و جالب ساخته شده در سال 1850 می باشد. این کتابخانه هفت روز هفته باز است و از کتابخانه های بزرگ جهان می باشد.

کتابخانه ملی اتریش، وین

کتابخانه Mortlock Wing State، آدلاید، استراالیا

هنگامی که این کتابخانه دو طبقه در سال 1884 افتتاح شد، خیلی ها به خاطر عظمت آن خوشحال شدند اما حس کردند که یک چیز کم است. ساعت Dent and Sons که هنوز در این محل نگه داری می شود، آن چیز بود. یک کارمند کتابخانه هر هفته این ساعت را تنظیم می کند. سقف شیشه ای این کتابخانه گرما و نور سالن های مطالعه را بالا برده و احساس دلچسبی را به مطالعه کنندگان در یکی از کتابخانه های بزرگ جهان می دهد.

کتابخانه Mortlock Wing State، آدلاید، استراالیا

شعبه Beitou از کتابخانه عمومی تایپه، تایوان

این کتابخانه با پشت بامی که شبیه به یک پارک است، محیطی پر انرژی دارد و به عنوان یک زنگ تفریح در میان برج های بلند تایپه می باشد. این کتابخانه سازگار با محیط زیست است و از زمان افتتاح در سال 2006 جایزه های متعددی را به خود اختصاص داده است. کارهایی که در این کتابخانه انجام می شود شامل بازیابی آب، پانل های خورشیدی و تهویه طبیعی است. این فضای سبز بازدید کنندگان را دعوت می کند تا در یک فضای دلنشین به مطالعه کتاب خود بپردازند. این کتابخانه که از کتابخانه های بزرگ جهان بوده هفت روز هفته باز است.

شعبه Beitou از کتابخانه عمومی تایپه، تایوان
شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

موزه بریتانیا | دنیایی از شگفتی های ناشناخته در جهان

مسلم علیمحمدی ، یکشنبه 29 مرداد 1396

موزه بریتانیا در شهر لندن دایر شده است و آثار آن در زمینه های تاریخ انسان، هنر و فرهنگ می باشد که مجموعاً به 8 میلیون اثر می رسد

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :