آشنایی با اماکن دیدنی موجود در اطراف فروشگاه پارکر لطیفی

فروشگاه پارکر لطیفی چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397

فروشگاه پارکر لطیفی، در یکی از قدیمی ترین، محبوب ترین و شناخته شده ترین خیابان های شهر تهران، قرار گرفته است و موقعیت جغرافیایی این فروشگاه، یکی از امتیازات ویژه ی آن به شمار می آید. در این بخش به معرفی جاذبه های گردشگری موجود در این خیابان و خیابان های اطراف خواهیم پرداخت و شما را به گشت و گذاری مفرح و دلنشین در دل تهران دعوت خواهیم نمود، تا ضمن مراجعه به فروشگاه لطیفی، از اوقات خود استفاده بهینه نموده و به تماشای اماکن دیدنی موجود در اطراف این فروشگاه نیز بپردازید و خاطره ای به یا ماندنی را، برای خود رقم زنید.

نقشه پارکر لطیفی

لازم به ذکر است که در تمامی دنیا دولت و ارگان های مربوطه به مناطق قدیمی شهر خدمات ویژه ای برای گردشگران ارائه می دهند که در سال های اخیر نیز شهرداری تهران به مناطقی مانند خیابان جمهوری طرح های جدیدی را در راستای نگهداری از این بافت قدیمی و منطقه گردشگری شهر ارائه داده است.

آشنایی با خیابان جمهوری (اسلامی) و پیشینه ی طلایی آن

خیابان جمهوری (اسلامی)، خیابانی کشیده شده از میدان جمهوری تا میدان بهارستان است که بخش های مختلف آن در گذشته، به نام های مختلفی همچون، خیابان شاه، خیابان شاه آباد، چهارراه استانبول یا اسلامبول، خیابان نادری شناخته می شدند. این خیابان طولانی و وسیع، از کوچه ها و خیابان های فرعی و اصلی بسیاری تشکیل شده است که هر یک بستر اماکن دیدنی خارق العاده ای هستند و گوشه گوشه آن ها، شاهد حوادث تاریخی، فرهنگی، هنری و اجتماعی بسیاری بوده است. این خیابان مشهور و دوست داشتنی، و تک تک کوچه پس کوچه های موجود در آن، همان خیابان ها و کوچه هایی هستند که بارها و بارها در فیلم ها و قصه های قدیمی ایرانی، حضور پررنگی داشته اند و هر ایرانی، حتی اگر در این خیابان قدمی نگذاشته باشد نیز، دارای خاطرات دیداری و شنیداری بسیار غنی از جای جای آن می باشد. چراکه همه ی ما، بارها و بارها تهران قدیم را با همین خیابان و مغازه ها در آن تصور نموده ایم، همه ی ما چندین بار عبور ماشین های قدیمی بر روی سنگ فرش های این خیابان را در ذهن مجسم نموده و با صدای پسر بچه هایی که روزنامه به دست در کوچه پس کوچه های این خیابان فریاد می زدند، به شور و هیجان آمده ایم.

خیابان جمهوری اسلامی

یکی از مهم ترین بخش های خیابان جمهوری، خیابان نادری می باشد که از چهارراه حافظ تا چهارراه استانبول را تحت پوشش قرار می دهد و 40 سال ، نام خیابان نادری را با خود به همراه داشته است. خیابانی که تنها شنیدن نام آن کافی است، تا دوره ای  طلایی از فرهنگ و هنر و ادبیات یک کشور در ذهن ها تداعی شود. خیابانی که نام آن با نام بزرگ ترین شعرا و نویسندگان ما همچون ابراهیم گلستان، فروغ فرخزاد و احمد شاملو قرین است، و گذر از گوشه و کنار آن، احساسی خارق العاده را  در افراد پدید می آورد. گوشه و کناری که زمانی، میزبان رد پای این بزرگان بوده اند و هنوز هم، حال و هوای آن روزگاران را به افراد القا می نمایند.

خیابان نادری

خیابان نادری که از دیرباز تا کنون، یکی از مرکزی ترین بخش های تهران به شمار می آید، در گذشته مرکز مد، پوشاک، بازار، اجتماعات روشنفکرانه و جنبش های اجتماعی، فرهنگی و هنری بوده است و امروزه نیز به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین خیابان های شهر تهران شناخته می شود، و همواره به عنوان قلب تپنده ی پایتخت کشور، از جایگاهی رفیع و ارزشمند، برخوردار می باشد. خیابانی که در همسایگی با قدیمی ترین کافه ها، رستوران ها، سفارت ها، موزه ها و مراکز تجاری قرار گرفته است و یکی از دیدنی ترین، محبوب ترین و اصیل ترین بخش های تهران را در خود جای داده است.

خیابان نادری تهران

فروشگاه نوشت افزار پارکر لطیفی و موقعیت ویژه ی آن

فروشگاه پارکر لطیفی که در سال 1340، شروع به فعالیت در زمینه نوشت افزار نموده است، در مرکز چنین خیابانی تاریخی و فرهنگی، قرار گرفته است و از نظر جغرافیایی، در مکانی متناسب با اهداف و آرمان های این فروشگاه واقع شده است. چه خیابانی بهتر از نادری برای فروشگاهی که به دنبال اشاعه ی فرهنگ و هنر در جامعه است و یار و یاور همیشگی جامعه ی اهل قلم ایران می باشد. چه خیابانی بهتر از نادری که زمانی اولین شنونده ی اشعار شاملو و فروغ بوده و شاهد حرکت قلم جادوییشان بر روی کاغذ سفید....

فروشگاه نوشت افزار پارکر لطیفی

فروشگاه پارکر لطیفی درست در قلب این خیابان و در میان دنیایی از خاطرات ارزشمند، از جامعه فرهنگی و هنری ایران، قرار گرفته است و با ارائه بهترین و اصیل ترین نوشت افزار، راه پر فروغ این افراد را ادامه داده و دست یاری خود را، همواره به سوی فرهنگ دوستان و هنر دوستان ایرانی، دراز نموده است. حال و هوای موجود در فروشگاه لطیفی و گنجینه ی ارزشمندی که توسط این فروشگاه به افراد هدیه می شود، با فضای بیرونی فروشگاه و حال و هوای موجود در خیابان نادری و کوچه پس کوچه هایش، در هم می آمیزند و ترکیبی از بهترین احساسات را، برای افراد به ارمغان می آورند. احساساتی که شاید در هیچ کجای این شهر و دیگر شهرهای ایران لمس نشوند، احساساتی که مختص به مغازه ها، مراکز تجاری،سفارت خانه ها، اجناس قدیمی و حتی بازمانده ای از فروشندگان قدیمی این خیابان هستند و به پشتوانه ی پیشینه ی طلاییشان، برجسته تر و پررنگ تر می شوند.

پارکر لطیفی

زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی این چنین خیابانی، و اماکن تاریخی و فرهنگی موجود در آن، جزءِ وظایف هر انسان آگاهی می باشد، تا اماکن دیدنی پایتخت کشورمان، به دست فراموشی سپرده نشوند . خیابان جمهوری، با تک تک کوچه و پس کوچه هایش، شاهد بخشی از تاریخ تهران و تاریخ کشور، بوده است و معرفی و شناساندن آن به نسل جدید، وظیفه ی هر خانواده ی ایرانی می باشد، تا فرزندان خود را، با اماکن اصیل و قدیمی شهر و کشورشان آشنا نموده، و آن ها را تشویق به کسب اطلاعات دقیق، در باب هر یک از اماکن تاریخی ارزشمند شهرشان نمایند.

فروشگاه پارکر لطیفی

فروشگاه های موجود در خیابان نادری و نواحی اطراف

کافی است به خیابان نادری، قدم بگذارید و به تماشای فروشگاه های موجود در آن، و خواندن تابلوهای هر یک از آن ها مشغول شوید، آن وقت متوجه می شوید که در دل تاریخ قدم گذاشته اید و بعضا با نام هایی مواجه می شوید که بارها و بارها، از افراد قدیمی و یا در فیلم ها و سریال ها شنیده اید. روبه رو شدن با کافه نادری که یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین اماکن این خیابان است، استشمام عطر و بوی ناشی از قهوه فروشی های معروف و متنوع موجود در این خیابان، چشیدن انواع پیراشکی ها و کباب لقمه های، پیراشکی خسروی و رضا لقمه و ورود به دنیای شگفت انگیز قلم در فروشگاه پارکر لطیفی، همه و همه، تجربیاتی هستند که شما را وارد دنیایی عجیب می نمایند و زندگی ماشینی و مدرن امروزی را، کمی دلچسب تر و دلنشین تر می کنند. افراد در مواجهه با این فروشگاه ها، به اصل خود بازمی گردند و احساساتی مشابه با احساسات پیشینیان خود را، تجربه می کنند. پیشینیانی که بعضا در کتاب ها شناخته اند و در حسرت زندگی در عصر و زمان آن ها بوده اند. شاید این احساسات برای برخی افراد کمی اغراق آمیز به نظر آید اما، کافی است سری به کافه نادری بزنید و در پشت میزهای قدیمی آن بنشینید، قهوه ی خود را سفارش دهید و به پنجره ها و پرده های زیبای آن خیره شوید تا حضور شاملو، صادق هدایت، جلال آل احمد، سیمین دانشور و نیما یوشیج را در کنار خود حس کنید و خود را در میان بحث های روشن فکری آن زمان پیدا کنید که پا به پای این بزرگان نشسته، حرف می زنید و نظر می دهید و قهوه می نوشید، و آن وقت است که طعم لذت بخش خاطره بازی را، به معنای واقعی حس می کنید و برای چند دقیقه هم که شده، از جهان سرد و بی روح امروزی فاصله می گیرید.

پیراشکی خسروی
قهوه پیراشکی خسروی

سفارت خانه های موجود در خیابان نادری و نواحی اطراف

همان طور که می دانید، سفارت هر کشوری، بخشی از خاک آن کشور می باشد و بسته به قوانین، آداب و رسوم  و فرهنگ آن کشور اداره می شود. وجود 7 سفارت بسیار مهم در نزدیکی هم، و در خیابان نادری و نواحی اطراف آن، موجب گرد هم آمدن بخش کوچکی از 7 کشور مختلف و به عبارتی 7 فرهنگ مختلف در دل ایران شده است و این ناحیه را به یکی از مهم ترین بخش های سیاسی اجتماعی پایتخت کشور تبدیل نموده است. این سفارت ها که عبارتند از سفارت کشورهای انگلستان، آلمان، ترکیه، فرانسه، دانمارک، ایتالیا و روسیه، هر یک دارای ساختمان و محوطه ای بزرگ و وسیع می باشند که حتی تماشای آن ها از بیرون نیز، موجب به وجود آمدن حسی عجیب و با شکوه در دل افراد می گردد، و قدم زدن در کوچه ها و خیابان های  مجاور آن ها را، بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می نماید. این سفارت ها در طول تاریخ، بستر حوادث تاریخی و مهم بسیاری بوده اند و از گذشته تا کنون، رویدادها، اجتماعات و تحولات سیاسی اجتماعی زیادی را تجربه نموده اند، و هر یک از آن ها، خاطرات ارزشمندی را در حافظه ی تاریخی خود به یادگار نگه داشته اند.

موزه های موجود در خیابان نادری و نواحی اطراف

موزه های موجود در هر شهری، جزءِ مهم ترین اماکن گردشگری و توریستی آن شهر می باشند، و نقش بسیار مهمی را در جلب نظر گردشگران ایفا می نمایند. خیابان نادری و خیابان های اطراف آن، یکی از خیابان هایی هستند که با داشتن موزه های بسیار متنوع، بستری مناسب را برای تمام گردشگران به وجود آورده است، تا به صورت کاملا متمرکز و بدون اتلاف وقت و انرژی، به بازدید از این موزه ها بپردازند و حداکثر لذت را، از گشت و گذار در این خیابان کسب نمایند. موزه ی آبگینه ( خانه قوام السلطنه )، موزه ی بانک ملی، موزه ی بانک مرکزی ( موزه جواهرات ایران )، موزه ی ایران باستان و منزل صادق هدایت، همگی از اماکن گردشگری و تاریخی بسیار مهم و ارزشمندی هستند که بازدید از آن ها به شدت توصیه می شود، و افراد به محض ورود به آن ها، وارد دنیایی تازه شده و با بخشی از تاریخ و فرهنگ کشورشان آشنا می شوند. مهم ترین مزیت این موزه ها، نزدیک بودنشان به هم است و بدین ترتیب این امکان را برای افراد فراهم می کنند تا ضمن قدم زدن در این خیابان و نواحی اطراف آن، به این موزه ها نیز سری بزنند، و تجربیات ارزشمندی را کسب نمایند. این ویژگی برای افرادی که ساکن تهران نیستند بسیار ارزشمند است و از گمراهی و اتلاف وقت و انرژی آن ها، جلوگیری به عمل می آورد. منزل صادق هدایت که در خیابان سعدی واقع شده است، یکی از اماکنی است که شاید به گونه ای درخور و شایسته، مورد توجه قرار نگرفته است و در طول سال ها، به عناوین مختلفی مورد استفاده از سوی ارگان های مختلف قرار گرفته است. برخی افراد معتقدند که این بنای قدیمی که دارای ارزش تاریخی و معنوی بسیار است، باید به عنوان یک موزه، حفظ و بازسازی شود و  اعتراض افراد برای تغییر نهایی این بنا به موزه، همچنان ادامه دارد. یکی دیگر از اماکن دیدنی موجود در این ناحیه خیابان 30 تیر است که به خاطر داشتن مسجد، کلیسا، آتشکده، و بنایی مختص به کلیمی ها، به خیابان ادیان شهرت یافته است و بازدید از آن به هیچ وجه، خالی از لطف نمی باشد.

موزه های خیابان نادری
موزه های خیابان نادری

موزه ی آبگینه نیز، که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین موزه های شهر تهران می باشد و که مخصوص به نگه داری انواع سفال، شیشه و آبگینه می باشد و هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می باشد. شواهد و مدارک نشان می دهد که سالانه بیش از 2 میلیون نفر، از این موزه بازدید به عمل می آورند و از تماشای معماری ساختمانِ موزه و سازه های موجود در آن، لذت بصری بسیار می برند.

مراکز خرید  موجود در خیابان نادری و نواحی اطراف

مراکز خرید موجود در خیابان جمهوری، از خاطره انگیز ترین و محبوب ترین اماکن این خیابان به شمار می آیند، و هر روزه مورد توجه افراد زیادی از سراسر شهر قرار می گیرند. هر یک از این مراکز خرید، به ارائه ی محصولات خاصی شهرت دارند و افراد با آگاهی از این مساله، از نقاط مختلف شهر به این خیابان آمده و نسبت به خرید کالاهای مورد نظر خود اقدام می کنند. البته لازم به ذکر است که یکی از دلایل اصلی ترافیک و شلوغی این خیابان نیز، به خاطر وجود همین مراکز خرید می باشد و در طول روز افراد زیادی، به رفت و آمد در این مراکز خرید و در نتیجه رفت و آمد در این خیابان می پردازند. از جمله معروف ترین مراکز خرید موجود در این خیابان، پاساژ علاالدین و پاساژ چهارسو می باشد که به ارائه ی انواع محصولات مرتبط با تکنولوژی می پردازند، و نه تنها شهروندان تهرانی، که افراد زیادی از شهرستان ها و دیگر شهرهای ایران نیز، برای خرید محصول مورد نظر خود، راهی این پاساژها می گردند. پاساژ علاالدین یکی از مهم ترین پخش کننده ی های موبایل و لوازم جانبی به شمار می آید و چه بسا افرادی که هر ماه برای خرید اجناس مورد نیاز در فروشگاه خود، به خرید عمده از این پاساژ می پردازند. یکی دیگر از پاساژهای موجود در این خیابان، پاساژ پلاسکو است که یکی از قدیمی ترین و خاطره انگیزترین پاساژهای شهر بوده و متاسفانه گرفتار حادثه ای دلخراش و دردناک در سال 95 شد و از بین رفت. از دیگر پاساژهای موجود در این خیابان می توان به ساختمان فردوسی، ساختمان کویتی ها که بسیار محبوب و مشهور است، مرکز تجاری کمپانی، مرکز تجاری امجد، بازار موبایل ایرانیان و مرکز تجاری تجارت جهانی فردوسی اشاره کرد که هر یک میزبان مشتریان بسیاری از سراسر تهران و حتی شهرهای مختلف ایران می باشند. کوچه بلن هم یکی از خاطرانگیزترین خیابان هادر طول دهه های اخیر بوده و مخصوص خرید عروسی بوده است.

این مراکز تجاری ، مراکز خرید معمولی نیستند،چراکه افراد زیادی در مهم ترین روزهای زندگیشان به آن ها مراجعه کرده اند. در گذشته تمام شهرهای ایران همچون امروز دارای مراکز خرید متنوع نبودند، و افراد زیادی برای خرید کالاهای مورد نیازشان، راهی تهران می شدند. این پاساژها، اولین پاساژهای موجود در تهران و ایران اند که پذیرای افراد، از اقصی نقاط کشور بوده اند و بعضا شریک شیرین ترین لحظات زندگیشان شده اند. چه بسا کودکانی که با خرید لباس نو از این پاساژها، نوروزی فراموش نشدنی را تجربه کرده اند، چه بسا افرادی که خرید عروسیشان را از این پاساژها کرده و حالا پس از گذشت سال ها و مراجعه به این پاساژها، یاد و خاطره ی آن روزها را، از نو زنده می کنند. این پاساژهای قدیمی، روزگاری برای تمام مردم ایران خاطره ساز بوده اند و همچنان نیز، حس نوستالژی ارزشمندی را، در افراد زنده می نمایند.

مراکز تخصصی موجود در خیابان نادری و نواحی اطراف

خیابان جمهوری و بخش های مختلف آن، به عرضه و فروش محصولات مختلفی شهرت داشته و بورس های متنوعی را تشکیل داده اند. وجود این مغازه ها و بورس ها در خیابان جمهوری، آن را، تبدیل به یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی پایتخت و حتی کشور نموده اند و عرضه ی محصولات مختلف در این خیابان، دارای شهرت سراسری در کل کشور می باشند. افراد زیادی برای خرید لوازم و اشیای مورد نیاز خود، از اقصی نقاط ایران، راهی تهران شده و به خیابان جمهوری که مرکز آن کالای خاص است، مراجعه می کنند و بدین ترتیب به خرید مرغوب ترین نوع کالای مورد نظر، می پردازند.

بورس های موجود در خیابان جمهوری و اطراف عبارتند از:

خیابان جمهوری (نادری)، بورس نوشت افزار کلکسیونی
خیابان جمهوری (نادری)، بورس اسباب بازی
خیابان جمهوری (نادری)، بورس صرافی ها
خیابان جمهوری (نادری)، بورس قهوه
خیابان جمهوری (نادری)، بورس کت و شلوار
خیابان جمهوری (نادری)، بورس موبایل و لوازم الکترونیک
خیابان جمهوری (نادری)، بورس قطعات الکترونیکی
خیابان جمهوری، بورس لوازم خانگی
خیابان منوچهری، بورس لوازم قدیمی و عتیقه
خیابان منوچهری، بورس کیف و چمدان
خیابان فردوسی، بورس لوازم شکار

فرئشگاه های نادری
فروشگاه های خیابان نادری
فروشگاه های خیابان نادری تهران
فروشگاه های نادری تهران

بنابراین افراد با مراجعه به خیابان جمهوری(نادری) و گشت و گذار در خیابان های فرعی و اصلی مرتبط با آن می توانند، به خرید انواع لوازم و محصولات مورد نیاز خود بپردازند و بدون اتلاف وقت و انرژی، نسبت به بر طرف کردن نیازهای خود، اقدام نمایند.

پس از مرور تمام این اماکن تاریخی، فرهنگی، تجاری و هر آن چه در این خیابان به چشم می خورد، بار دیگر به فروشگاه نوشت افزار لطیفی باز می گردیم. فروشگاهی که نسبت به مسائل فرهنگی، هنری و اجتماهی جامعه ی خود احساس مسئولیت میکند. فروشگاهی که در قلب قدیمی ترین و تاریخی ترین خیابان تهران قرار گرفته است و خود را نسبت به شناساندن اماکن دیدنی این خیابان مسئول می داند. فروشگاهی که با ارائه ی نوشت افزار، تشویق به کسب علم و فرهنگ و هنر می نماید، و از کوچک ترین اقدامی در جهت هموار سازی راه پر فراز و نشیب سواد آموزی، فروگذار نمی کند.

با مراجعه به این فروشگاه و بازدید از انواع نوشت افزار و قلم های موجود در آن، که هر یک محصول معتبرترین و مرغوب ترین برندهای جهانی هستند می توانید، خاطره ای به یادماندنی را برای خود رقم زنید، و در ادامه به گشت و گذار در نواحی اطراف فروشگاه پرداخته، و روز خود را خاطره اگیزتر و پربار تر نمایید. روزی را تصور کنید که به وقت گذرانی در کوچه ها و خیابان های متصل به خیابان جمهوری (نادری) اختصاص داده اید و فارغ از تمام روزمرگی ها و دغدغه های زندگی امروزی، به تماشای موزه ها و فروشگاه ها، گشت و گذار در پاساژها و مغازه ها پرداخته و به خوردن قهوه و غذا در کافه ها و رستوران های قدیمی این خیابان مشغول می شوید، و به مرور خاطراتی ارزشمند در ذهنتان  می پردازید. تجربه ای که شاید بسیار سهل الوصول به نظر رسد اما، افراد زیادی آن را، از خود دریغ می کنند، و داشتن چنین روز دلنشینی را، در لابه لای روزمرگی ها به دست فراموشی، می سپارند.

پس ببینید، بشناسید، و بشناسانید و از داشته هایتان برای مقابله با تهاجمات زندگی بهره ببرید. خود را به قدم زدن در خیابان جمهوری دعوت نموده و خود را میهمان یک فنجان قهوه در نادری کنید. از زندگی لذت ببرید و لذت بردن از داشته ها را، به فرزندانتان، آموزش دهید و همگی این ها را با یک قلم در دفترچه خاطراتتان ثبت کنید.

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
تور ها
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

آشنایی با تعدادی از جاهای دیدنی اطراف تهران

مجید قدیانی ، دوشنبه 17 شهریور 1399

با ما در مقاله جاهای دیدنی اطراف تهران همراه شوید تا شما را با تعدادی از مکان های تفریحی اطراف تهران آشنا کنیم.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :