بچه مارماهی | یکی از گرانترین غذاهای اسپانیا

غذای Angulas یا مارماهی ها، یکی از غذاهای اسپانیا است که به طرز عجیبی گران قیمت است. قیمت این غذا تا 1000 یورو ، به ازای هر کیلو می باشد. قیمت این غذا بسیار عجیب است، چرا که طعم آن؛ آنقدر که قیمت این غذا گران است، خوب نیست. Baby eels یا بچه مارماهی، یکی دیگر از غذاهای گران قیمت اسپانیایی است، اما زمانی که برای اولین بار این غذا را ببینید، تعجب می کنید که چرا آنقدر گران است. این غذا جوری نیست که به شما بگوید مرا بخور! رشته های در هم تاب خورده ی این غذا، شفاف و باریک هستند. این رشته ها مثل مار یا کرم هستند، که دو نقطه ی سیاه روی آنها، گویی چشم های این کرم ها غذای عجیب اسپانیا هستند! هنوز هم می خواهید این غذا را امتحان کنید!؟اما بسیاری از غذاهای خوشمزه، لزوما ظاهر زیبایی هم ندارند. Angulas یک غذای بسیار گران قیمت ( حدود 1000 پوند به ازای هر کیلو ) می باشد، که طعم و مزه ی بسیار خوبی هم نسبت به قیمتش ندارد. در افسانه ها هست که angulas به عنوان خوراک برای جوجه ها و خوک ها استفاده می شده است. اما چه چیزی باعث شده که مردم، مارماهی بخورند!؟بسیاری از مردم اسپانیا، دوست دارند بدانند که چرا برخی حاضرند مبلغ زیادی را برای بچه مارماهی پرداخت کنند. من بعنوان یک نویسنده در مورد غذا و فرهنگ اسپانیا، همیشه این غذا را فوق العاده می دانستم. به خصوص که در طبخ این غذای عجیب اسپانیا ، دستور العمل های سنتی ( a la bilbaína ) برای سرخ کردن سیر و فلفل گرم در بسیاری از روغن های مختلف، از جمله روغن زیتون، استفاده می شود. این نوع بچه مارماهی، غذای عجیب اسپانیا از گرانترین غذاهای اسپانیا ، بهترین راه برای طعم دهی مناسب به غذاها می باشد.

 بچه مارماهی 1

غذای عجیب اسپانیا بچه مارماهی : گرانترین غذاهای اسپانیا

از این مارماهی ها، زندگی راز آلودی دارند. نه تنها زمانی که ما از آنها استفاده می کنیم، بلکه زمانی که برای خود زندگی می کنند، راز های جالبی در مورد آنها وجود دارد. آنها در آب های شیرین زندگی می کنند و می توانند از راه پوست خود نفس بکشند و یا مسافت های طولانی را در دل زمین طی کنند. تغذیه ی آنها تقریبا از هر چیز مرده و زنده می باشد. این مارماهی ها، زمانی که به سن 10 سالگی می رسند در رودخانه های سراسر اروپا، به سمت اقیانوس اطلس، شنا می کنند و به گونه ای که هنوز از نظر علمی اثبات نشده است، خود را به دریای Sargasso می رسانند. این مارماهی ها نزدیک به 5 هزار کیلومتر شنا می کنند. این مارماهی ها، در هنگام شنا در عمق 500 متری دریا شنا می کنند اما برای زندگی؛ به آب های کم عمق روی می آورند. این موجودات، برای تکثیر خود، تخم ریزی می کنند. سفر آنها از خلیج فارس به سمت اروپا، گاهی حدود 2 سال طول می کشد. زمانی که این مارماهی ها، به دریای آتلانتیک اسپانیا می رسند، ماهی گیران اسپانیایی با تور های مخصوص ، به استقبال آنها می آیند! فصل صید این مارماهی ها در نوامبر آغاز می شود و بهترین زمان برای صید آنها، زمانی است که آب و هوا در بدترین شرایط خود است! یعنی زمانی که در سیاه ترین نیمه شب، باران شدیدی می بارد و دریا در متلاطم ترین حالت خود می باشد.

 بچه مارماهی 2

بچه مارماهی : از گرانترین غذاهای اسپانیا

در حالی که این مارماهی ها گران هستند، معمولا صید های اولیه ی این موجودات؛ گرانتر هم هستند! در سال 2016 ، حدود 1.25 کیلوگرم از این مارماهی ها، 5500 یورو قیمت داشت ولی اما در بسته های یک کیلویی، 1070 یورو قیمت داشت! چرا اینقدر تفاوت؟ دو بسته ی مشابه از مارماهی ها، با اختلاف قیمت 5000 یورو، فروخته می شود، تنها به دلیل اینکه بسته ی اولی، صید اول ماهیگیران بوده و بسته ی دومی، صید های بعدی! زمانی که این بسته مارماهی خریداری شد، من خریدار را دنبال کردم، او José Gonzalo Hevia، صاحب رستوران Casa Tista در آستوریاس بود. گنزالو، که خود روزی صیاد این بچه مارماهی بوده و اکنون بازشسته شده، می گفت: " خریدن این مارماهی ها، عامل جذب مشتریان به رستوران من است. در هنگام حراج این مارماهی ها، جو جالبی بر بازار حاکم می شود. زمانی که من این مارماهی ها را خریدم، نام من و رستوران من در روز بعد، در تمام رسانه ها شنیده می شد! " این نوع تبلیغات می تواند در جذب مشتریان زیاد مرا کمک کند. برخی از مشتریان من، 20 تا 30 بار در طول یک فصل به رستوران من می آیند که همه برای خوردن این مارماهی ها می آیند! " زمانی که در مورد دلیل این استقبال از او پرسیدم؛ او گفت: " بافت بچه مارماهی ، از هر چیزی بهتر است! "

 بچه مارماهی 3

گرانترین غذاهای اسپانیا : قیمت ها و انواع سبک های غذای عجیب اسپانیا

اما من چیز به خصوصی در بافت این غذا ندیدم! بنظر من این غذا، یک غذای لزج و لیز بود که واقعا از پرداخت پول در ازای آن، تعجب می کنم.برای کسب اطلاعات بیشتر به یک رستوران دیگر در مادرید رفتم. به رستوران معروف Arima در مادرید اسپانیا رفتم و با سرآشپز آنجا یعنی گارسیا فونسکا صحبت کردم. او در ماه ژانویه، یک کیلوگرم از این مارماهی ها را خریده بود. یکی از مردم محلی این منطقه به من گفت " من برای این غذا هیچ پولی پرداخت نمی کنم. این غذا، بی رنگ، بی طعم و بدبو می باشد که هیچ ارزشی ندارد! یک کاهو، بوی بهتری دارد تا این غذا!! اما اینجا کسانی هستند که برای این غذا تا 5000 یورو، پول پرداخت می کنند. چه کسی حاضر است چنین پولی را برای چنین غذایی پرداخت کند!؟ البته خیلی ها گاه گاهی از احمق بودن لذت می برند!
Nagor Irazuegi، صاحب رستوران Arima می باشد. او اهل کشور باسک می باشد. باسک جایی است که مارماهی در لیست غذاهایی است که در جشن کریسمس در آن کشور خورده می شود! او می گوید: " این غذا به همین اندازه هزینه بر است، اما خیلی ها هم به خاطر علاقه شان این پول را می پردازند. این یک سنت و رسم قدیمی است که در روزهای جشن و سال نو، مردم باید این غذا را بخورند. خوردن این غذا بیشتر یک امر فرهنگی است و مردم به این فرهنگ احترام می گذارند "

 بچه مارماهی 4

گرانترین غذاهای اسپانیا : تاریخچه غذای عجیب اسپانیا

شاید باور نکنید، اما در ابتدا، این مارماهی ها فقط به خاطر نگه داشتن؛ بزرگ می شدند و هیچ استفاده ی غذایی نداشتند. ( با هر کس که در مورد صحت این موضوع صحبت کردم، همین جمله را می گفت، اما با این حال هیچ چیز مکتوبی در این مورد وجود ندارد ) زمانی این مارماهی ها، غذای کارگران شمال اسپانیا را تشکیل می دادند. اما این تا زمانی بود که این مارماهی ها فراوان یافت می شدند و به طبع قیمت آنها بسیار ارزان بود. با گذشت زمان، این مارماهی ها کمیاب شده و گران تر شدند. یک شرکت به نام Angulas Aguinaga فرصت را غنیمت شمرد و در سال 1991 ، با surimi ( یک سس ماهیِ قدیمی ) اقدام به ساخت نمونه ی تقلبی این مارماهی ها می کرد. نام محصول این شرکت، Gulas بود. از لحاظ ظاهری، Gulas با مارماهی های اصلی شباهت زیادی داشت اما حالت آن کمی ژل گونه تر بود و بیشتر مزه ی ماهی میداد. با این حال، Gulas هنوز هم محبوب می باشد و در فروشگاه های اسپانیا به وفور یافت می شود.یک دلیل برای کم شدن این مارماهی ها، احداث سد های متعدد و تغییرات زیست محیطی می باشد، که تاثیر زیادی روی تعداد این مارماهی ها و کم شدن آنها گذاشته است. این مارماهی ها تا سال های گذشته به صورت زنده به چین صادر می شدند اما از سال 2010 این صادرات ممنوع شد. اما بازار سیاهِ این مارماهی ها هنوز هم پر جنب و جوش و پر رونق است. در سال 2017، پلیس اسپانیا، باندی را کشف کرد که اقدام به قاچاق این مارماهی ها به چین می کردند. ارزش محموله ی قاچاق این باند به حدود 2 میلیون یورو می رسید! ارزش قلم دیگری که قصد قاچاق آن را داشتند، تنها 1 میلیون یورو بود. این قلمِ دیگر شمش طلا بود!!سرآشپزهای سه ستاره Michelin نیز در افزایش قیمت این جانداران، نقش دارند! Manolo González، نویسنده ی مدرن و برنده جایزه غذا از سن سباستین و دبیر یکی از باشگاه های مشهور گشت و گذار در شهر، توضیح می دهد که : " زمانی که من جوان بودم، یعنی طی سال های 1950 تا 1960، ما تعداد زیادی از این مارماهی ها را می خوردیم. حتی رستوران های ارزان قیمت هم این مارماهی ها را در منوی خود داشتند. اما پس از کمیاب شدن آنها، طبخ این مارماهی ها در یک رستوران، باعث می شد که آن رستوران یک جای بسیار با کلاس، تلقی شود!در حال حاضر این تقاضای بسیار زیاد است که قیمت این مارماهی ها را بالا نگه داشته است. "

 بچه مارماهی 5

گرانترین غذاهای اسپانیا : غذای بچه مارماهی اسپانیایی

و با این حال، هنوز هم فروش این ماهی زیاد است! چرا؟گونزالس توضیح داد: "منحصرا این مارماهی ها، همیشه نقشی به عنوان غذا داشتند " او همچنین این موضوع را به خریدن یک شیشه نوشیدنی به قیمت 5000 یورو، که قیمتی بالاتر از ارزش واقعی نوشیدنی است، ربط داد. او می گوید: " در حالی که این مارماهی ها خیلی بد مزه اند، اما برای کسی که عاشق غذا خوردن است، هنوز هم خوردن آن عادی است! در حالی که همین شخص هیچ گاه برای یک وعده ی اصلی، بیش از 80 یورو، پول خرج نمی کند! "او گفت که چیزی که خوردن این مارماهی ها را قابل تحمل می کند، شیوه ی طبخ آن است. پس از آن به حالت طنزی گفت: " سعی کن حس کنی که چقدر خوشمزه است !

شما هم رای بدهید
رزرو آنلاین اقامتگاه
فلای تودی

درباره نویسنده

بیشتر بخوانید

اوسوبوکو الا میلانیز یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیا به شمار می رود

گلاره یوسف پور ، شنبه 9 دی 1402

براساس آخرین اخبار واصله، اوسوبوکو الا میلانیز یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیا به شمار می رود.

نظرت چیه
0 دیدگاه و 0 رای ثبت شده است .
مرتب سازی :